Seminaria i Konferencje
Zaprezentowano założenia dwóch badań
12 października w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych zaprezentowano założenia dwóch badań, których celem jest dostarczenie nauczycielom i badaczom wiedzy na temat tego, co potrafią uczniowie. Nauczyciele otrzymują wsparcie w postaci dodatkowej wiedzy oraz narzędzi dydaktycznych.
.Konferencja "Współczesne kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli przedmiotów przyrodniczych"
26 – 27 września 2011 roku W Kielcach odbyła się XVII Konferencja Naukowa Dydaktyków Szkół Wyższych i Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych. Temat przewodni Konferencji to Współczesne kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.
Organizatorem Konferencji był Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
IBE na Kongresie Zarządzania Oświatą
W dniach 21-23 września 2011 Magdalena Krawczyk (ZBAN) i Beata Balińska (KRK) brały udział w VI Kongresie Zarządzania Oświatą, organizowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) i Uniwersytet Jagielloński. Na Kongresie spotkało się ok. 800 dyrektorów szkół, samorządowców i pracowników nadzoru pedagogicznego.
.Konferencja "Ewaluacja w edukacji – koncepcje, metody, perspektywy"
23 – 25 września 2011 w Krakowie odbyła się XVII Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej organizowana przez Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej. W tym roku hasłem przewodnim konferencji było Ewaluacja w edukacji – koncepcje, metody, perspektywy.
.EIPPEE Partner Meeting
O sposobie usytuowania bazy danych BIBE na portalu projektu EIPPEE rozmawiała w Grecji Jolanta Matera z IBE. Spotkanie robocze odbyło się w dniach 18-20.09.2011 r.. W trakcie prac testowano nowy projekt portalu i funkcjonowanie informacji o instytucjach i ich bazach danych do niego włączonych. Przedstawiono także projekt nowego portalu i zebrano wnioski oraz pomysły wszystkich grup na następną konferencję.
.O wczesnodziecięcej edukacji w Genewie
Projekty innych krajów i najnowsze badania dotyczące wczesnodziecięcej edukacji – to zagadnienia, które leżały w centrum zainteresowania członków delegacji IBE, która w dniach 15-18.09.2011 r. uczestniczyła w "EECERA annual conference- Education from birth: research, practices and educational Policy w Genewie".
Prof. Elżbieta Putkiewicz (UW), dr Barbara Murawska (UW) i Aleksandra Gajdała (IBE) były w Szwajcarii również po to, by nawiązać kontakty ze światowej sławy naukowcami zajmującymi się tą dziedziną i zaprosić ich na organizowane przez Instytut seminarium "Early Childhood Education in OECD Research – Starting Strong I, Starting Strong II".
Polska plasuje się na jednym z ostatnich miejsc na świecie, jeśli chodzi o edukację dzieci w wieku przedszkolnym. Tymczasem z badań wynika, że dzieci, które już od najmłodszych lat w niej uczestniczą, są znacznie lepiej przygotowane do życia społecznego i łatwiej przyswajają wiedzę, co ma pozytywne efekty w późniejszych latach życia. Z tego powodu, opierając się na dobrych praktykach innych krajów, eksperci edukacji wczesnodziecięcej pracują nad wdrożeniem programu rozwoju systemu opieki przedszkolnej w naszym kraju.
Członkinie delegacji zarekomendowały nawiązanie współpracy z prof. Johnem Bennett’em (OECD, University of London), jako głównym gościem - prelegentem na organizowanym przez IBE seminarium. Zaproponowały także dyskusję nad przyłączeniem się Polski do uczestnictwa w projekcie Starting Strong.
.Komentujemy zestawy zadań CKE
14 października Centralna Komisja Edukacyjna opublikowała na swoich stronach pokazowe zestawy zadań z języka polskiego, matematyki, przedmiotów przyrodniczych, historii oraz języków obcych. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przygotowali komentarze do tych zestawów (z wyjątkiem języków obcych). Jest to uzupełnienie do opublikowanych przez CKE wykazów sprawdzanych umiejętności oraz kluczy odpowiedzi.
Komentarze publikujemy w formacie pdf, by ułatwić Państwu wydruk i analizę arkuszy.
|
|
|
|
język polski | matematyka | historia | przedmioty przyrodnicze |
Język polski
Baza Narzędzi Dydaktycznych >>>
Więcej o pracowni języka polskiego >>>
Zestaw CKE i nasze komentarze:
|
|
|
Zestaw CKE | Nasze komentarze |
Matematyka
Baza Narzędzi Dydaktycznych >>>
Więcej o pracowni matematyki >>>
Zestaw CKE i nasze komentarze:
|
|
|
Zestaw CKE | Nasze komentarze |
Historia i wiedza o społeczeństwie
Baza Narzędzi Dydaktycznych >>>
Więcej o pracowni historii >>>
Zestaw CKE i nasze komentarze:
|
|
|
Zestaw CKE | Nasze komentarze |
Przedmioty przyrodnicze:
Biologia w Bazie Narzędzi Dydaktycznych >>>
Chemia w Bazie Narzędzi Dydaktycznych >>>
Fizyka w Bazie Narzędzi Dydaktycznych >>>
Geografai w Bazie Narzędzi Dydaktycznych >>>
Więcej o pracowni przedmiotów przyrodniczych >>>
Zestaw CKE i nasze komentarze:
|
|
|
Zestaw CKE | Nasze komentarze |
.
Dyrektor IBE członkiem Rady ds. Edukacji Ekonomicznej
Marek Belka, prezes Narodowego Banku Polskiego, zaprosił Michała Federowicza, dyrektora IBE, do Rady ds. Edukacji Ekonomicznej w uznaniu dla jego wiedzy i doświadczenia zawodowego. Spotkanie inauguracyjne Rady odbyło się 1 września w siedzibie NBP w Warszawie.
.IBE w Berlinie o standaryzacji cech demograficznych w badaniach
W dniach 30-31 sierpnia 2011 roku w Wissenschaftszentrum für Sozialforschung w Berlinie odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona problemom standaryzacji cech demograficznych w badaniach. Z założenia miała ona charakter bilateralnego spotkania badaczy z Niemiec i z Polski, poświęconego dyskusji rozwiązań stosowanych w badaniach prowadzonych w obu krajach. Duże znaczenie tematyki konferencji spowodowało jednak, że przybyli na nią również badacze z kilku innych krajów: w tym z Czech, ze Słowenii i z Luksemburga.
.Międzynarodowy Kongres Językoznawstwa Stosowanego Stowarzyszenia AILA
Dr Magdalena Szpotowicz została zaproszona do wzięcia udziału w sympozjum dotyczącym nauczania dzieci języków obcych podczas kongresu w Pekinie. Zaprezentowała wyniki badań prowadzonych w Polsce i Europie przez ostatnie kilka lat i obecnie kontynuowanych w IBE. Sympozjum prowadzone było przez prof. Ros Mitchell z University of Southampton i składało się z sześciu prezentacji. W jednej z nich prelegentka, Louise Courtney, omawiała narzędzia badawcze, jakie wykorzystano w badaniach prowadzonych przez Uniwersytet w Southampton, m.in. technikę elicited imitation (powtarzanie usłyszanej frazy), którą posługuje się też w swoich badaniach Pracownia Języków Obcych. Technika ta jest stosowana w badaniu „Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia – badanie osiągnięć szkolnych z języka angielskiego w klasie III i IV”. Po stwierdzeniu podobnych cech w badaniach prowadzonych przez zespół prof. Mitchell i badaniach nauki wczesnoszkolnej w PJO dr Szpotowicz i prof. Mitchell postanowiły nawiązać współpracę polegającą na wymianie doświadczeń między University of Southampton i IBE w tej dziedzinie.
.