Seminaria i Konferencje
Konferencja Media & Learning
Prezentacja projektów oraz inicjatyw realizowanych w środowisku edukacyjnym, które wykorzystują nowe technologie w procesie nauczania, a także specjalnie skonstruowanych aplikacji w procesie diagnozowania potrzeb uczniów oraz usprawniania procesu nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – takie zagadnienia zaprezentowano podczas konferencji zorganizowanej w dniach 24-25.11.2011 r. w Brukseli. Zagadnienia merytoryczne koncentrowały się wokół trzech głównych obszarów: Tendencje rozwojowe w procesie nauczania z użyciem nowych technologii, Kompetencje medialne i informacyjne uczniów (media literacy/media education), Wykorzystywanie dostępnych w internecie materiałów audiowizualnych w edukacji na wszystkich poziomach. W konferencji udział wzięła Jolanta Pisarek z IBE.
.Kompetencje przywódcze w szkole
Podczas konferencji School Leader Competences: the Driving Force behind Teacher Motivation and Student Outcomes, która odbyła się 24.11.2011 r. w Budapeszcie, zaprezentowano wyniki międzynarodowego projektu poświęconego badaniu kompetencji przywódczych w szkole. Przedstawione zostały również m.in. sposoby mierzenia przywództwa w regionie Europy Środkowej. Z wynikami badań na konferencji zapoznał się delegat IBE – Tomasz Kasprzak. Miał też możliwość uczestniczenia w części warsztatowej poświęconej nowym wyzwaniom związanym z przywództwem.
.International Conference of Education, Research and Innovation, Madryt
W dniach 13-17 listopada 2011 r. lider zespołu SUEK Piotr Rycielski uczestniczył w konferencji International Conference of Education, Research and Innovation w Madrycie. Konferencja organizowana przez International Association of Technology, Education and Development stanowiła niezwykle cenne forum wymiany nowych idei w obszarze technologii, edukacji i badań edukacyjnych. Udział w niej pozwolił na nawiązanie wielu kontaktów z naukowcami z m.in. Central Michigan University, University of Bucharest czy University of Turku.
Także przedstawiane podczas konferencji prezentacje dostarczyły ciekawych informacji wspierających realizowany w zespole SUEK program badawczy. Prezentowane na konferencji narzędzia takie jak 5-stage self esteem inventory czy school success profile stanowią istotny wkład do prowadzonej w SUEK dyskusji merytorycznej dotyczącej planów badawczych na kolejne lata.
.Warsztaty dla nauczycieli
9 i 10 grudnia 2011 r Instytut Badań Edukacyjnych zorganizował warsztaty metodyczne dla nauczycieli ze szkół biorących udział w Diagnozie Kompetencji Gimnazjalistów.
.O kompetencji młodzieży w Europie
Od 16 do 18 listopada w Warszawie odbywa się konferencja "Skuteczność polityk na rzecz poprawy kompetencji młodzieży w Europie". Instytut Badań Edukacyjnych jest współorganizatorem tej konferencji, realizowanej w ramach prezydencji Polski w Unii Europejskiej.
Zapraszamy na stronę konferencji
Więcej informacji na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
.Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - Ile pracy poza pracą
Czas pracy nauczycieli to temat budzący silne emocje. Właśnie rusza badanie Instytutu Badań Edukacyjnych, które pomoże obalić mity narosłe wokół tej kwestii.
Ile pracują nauczyciele? W opinii osób nie związanych z edukacją – mało, parę godzin dziennie, a jeszcze mają dwa miesiące wakacji i miesiąc ferii i przerw świątecznych. Takie stereotypy sprawiają, że wysiłek wkładany przez nauczycieli w pracę pozostaje niedoceniony a czasem jest nawet świadomie ignorowany. – Z tego punktu widzenia także celem badania jest zwiększenie prestiżu zawodu nauczyciela – wyjaśnia Magdalena Krawczyk-Radwan, lider Zespołu Badań Nauczycieli IBE.
.Egzamin gimnazjalny dla rodziców
Egzamin sprawdzający umiejętność samodzielnego myślenia? – rodzice są za, ale boją się, że szkoła nie przygotowała gimnazjalistów do jego zdawania. – Teraz jest najlepszy moment, aby to zrobić – uspokaja Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. 18 października eksperci IBE spotkali się z rodzicami gimnazjalistów oraz organizacjami pozarządowymi.
.IBE gościł prof. Howarda Gardnera
10 października 2011 roku mieliśmy okazję gościć, światowej sławy naukowca, wykładowcę Uniwersytetu Harwarda i Uniwersytetu Bostońskiego, Profesora Howarda Gardnera, specjalistę z dziedziny psychologii kognitywnej i psychologii uczenia się, twórcę koncepcji inteligencji wielorakiej.
.Maturalny esej z historii – jak powinien wyglądać i jak przygotować do tego uczniów
Historia jest najtrudniejszym przedmiotem gdyż wymaga od ucznia łączenia wielu bardzo zróżnicowanych umiejętności. Najtrudniejszym zaś elementem w uczeniu historii jest nauczenie pisania esejów – przekonywał prof. Geoff Stewart (Edexcel) podczas wykładów w ramach konferencji History National Teacher’s Conference w Londynie, która odbyła się 14.11.2011 r.
Podczas spotkania na temat esejów prof. Stewart przedstawił trudności jakie ten rodzaja pracy może stwarzać uczniom. Na kolejnym spotkaniu Sally Walker, prowadząca szkolenia dla nauczycieli w ramach zapoznania ich z wymaganiami egzaminacyjnymi AQA, przedstawiała, jak powinien wyglądać idealny esej maturalny. Wskazywała, jaki cel mają pytania (tematy) do esejów egzaminacyjnych na poziomie AS i A2 (odpowiednik polskiej matury). Odbyły się też spotkania poświęcone umiejętnościom, które są najważniejsze przy zdawaniu egzaminu AS oraz poświęcone Historical enquiry (opcjonalna część egzaminu A).
W konferencji wzięła udział delegacja IBE – Jacek Staniszewski i Jakub Lorenc. Konferencja była istotna dla Instytutu w kontekście dyskusji nad kształtem pracy pisemnej na egzaminie maturalnym. Pracownia Historii IBE przygotowuje również badanie jakości szkolnej edukacji historycznej.
.Otwieramy Bazę Narzędzi Dydaktycznych
Baza Narzędzi Dydaktycznych to zestawy zadań z języka polskiego, historii, matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii, które mogą być przydatne na zajęciach z tych przedmiotów. Gdzie to konieczne, dodajemy do zadań omówienia. Chcielibyśmy, by służyły one jako źródło inspiracji nie tylko dla nauczycieli, ale także dla uczniów, studentów poszczególnych dyscyplin oraz rodziców pragnących lepszej edukacji dla swoich dzieci, bardziej dla nich atrakcyjnej, rozbudzającej wyobraźnię i umiejętność samodzielnego myślenia.
.