Seminaria i Konferencje
Odkrywanie potencjału dziecka
Pierwsza klasa szkoły podstawowej to wyzwanie dla dziecka, ale też dla nauczycieli. O tym, jak się do niego przygotować, mówiła profesor Anna Brzezińska z IBE.
.IBE członkiem Euroclio
Instytut Badań Edukacyjnych otrzymał statut członka stowarzyszonego organizacji Euroclio. To międzynarodowe zrzeszenie instytucji, nauczycieli oraz innych organizacji związanych z nauczaniem historii. Misją Euroclio jest popularyzowanie i upowszechnianie innowacyjnych sposobów uczenia historii opartej na kształceniu krytycznego myślenia, patrzenia na wydarzenia z wielu punktów widzenia, a także międzynarodowa współpraca przy tworzeniu materiałów do uczenia o kwestiach kontrowersyjnych.
.Instytut Badań Edukacyjnych w Euroclio
Przedstawiciele Pracowni historycznej IBE wzięli udział w konferencji : "19th Euroclio annual professional training and development conference: Looking at history through a variety of lenses”, która odbyła się w dniach 1-5.04.2012 r. w Turcji. Przedstawiciele Instytutu - Klaudia Starczynowska, Krzysztof Mrozowski, Jakub Lorenc, Jacek Staniszewski – mieli okazję wymienić doświadczenia w sferze dydaktyki oraz tworzenia ponadnarodowych zasobów dla nauczycieli. Zaprezentowali działania zarówno Pracowni Historii jak i całego IBE. Ich obecność zdecydowała o przyjęciu Instytutu do Euroclio.
W trakcie sesji konferencyjnych podsumowana została działalność Euroclio. Przedstawiony został program szkolenia nauczycieli prowadzony przez organizację i tureckie Ministerstwo Edukacji. Materiały wypracowane w ramach tego projektu były podstawą późniejszych zajęć warsztatowych. Przedstawiciele IBE odwiedzili też lokalne szkoły w tym m.in. Antalya Akdeniz University History Department.
.IBE w programie "Cyfrowa szkoła"
3 kwietnia 2012 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) „Cyfrowa szkoła" oraz projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia, dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK. Instytut Badań Edukacyjnych będzie w programie uczestniczył.
.Eksperci na seminarium Komisji Europejskiej i Chineese Academy of Social Sciences
Seminarium, będące częścią regularnego dialogu pomiędzy Unią Europejską oraz CASS, odbyło się w dniach 24-26.03.2012 r. w Chinach. Są to wydarzenia o charakterze zamkniętym, w których 10-15 zaproszonych wysokiej klasy ekspertów z krajów UE prezentuje i dyskutuje swoje opracowania. To unikatowa możliwość dla obu stron na zrozumienie wyzwań stojących przed krajami oraz kierunkami realizowanych polityk w głównych obszarach dotyczących szeroko rozumianego rynku pracy i polityki społecznej. Na spotkaniu w Xi’an obecna była dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z IBE. Celem wyjazdu była prezentacja roli usług społecznych, w tym dotyczących zdrowia i edukacji, w promowaniu równych szans i integracji społecznej.
W trakcie seminarium odnoszono się do wątków dotyczących edukacji w różnych kontekstach. Najważniejsze wnioski: uczenie się przez całe życie jest istotnym warunkiem zwiększania spójności społecznej społeczeństw; uczestnictwo w edukacji przedszkolnej sprzyja poprawie kompetencji i wyrównywaniu szans, daje także możliwość obejmowania dzieci programami wsparcia (np. dożywianie); dostęp do edukacji dla dzieci, ale także rozwój i transfer umiejętności wśród dorosłych sprzyjają integracji wśród migrantów; edukacja jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu gospodarczego, dostęp do edukacji w ramach polityki publicznej może łagodzić występujące nierówności, chociaż należy podkreślić, że obecnie to właśnie różnice w dostępie do wykształcenia oraz jego poziomie są źródłem nierówności w społeczeństwie; nierówności w zakresie kapitału ludzkiego ograniczają możliwości wzrostu; w przypadku zmian technologicznych ukierunkowanych na wykorzystanie umiejętności, luka w zakresie wynagrodzeń wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych osób buduje zachęty do zdobywania potrzebnych umiejętności; zdobywanie kompetencji poza edukacją formalną jest szczególnie istotne w przypadku osób zagrożonych ryzykiem wykluczenia z rynku pracy, co jest uwzględnione m.in. w strategii Europa 2020.
.O dydaktyce matematyki w Niemczech
Monika Czajkowska i Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE uczestniczyły w konferencji Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, która odbyła się 4-10.03.2012 r. w Weingarten. Konferencja obejmowała warsztaty i wykłady poświęcone dydaktyce matematyki, w tym m.in.: dydaktyce matematycznej dzieci 6-letnich i młodszych, badaniom PISA, używaniu w procesie edukacji matematycznej nowych technologii oraz badaniom jakościowym w obszarze dydaktyki matematyki.
.Przyrodnicy na konferencji INTED
W dniach 5-7 marca 2012 roku członkowie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych – Marcin Chrzanowski z Liderem zespołu Barbarą Ostrowską wzięli udział w VI konferencji International Technology, Education and Development Conference - INTED 2012, organizowanej przez International Association of Technology, Education and Development (IATED), odbywającej się w Walencji, w Hiszpanii.
.W szkołach rusza BUNJO
5 marca w 120 wybranych gimnazjach rozpoczynają się badania w ramach projektu realizowanego przez IBE „Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum” (BUNJO). Podczas konferencji 27 lutego dyrektorzy bądź wytypowani przez dyrektorów reprezentanci szkół biorących udział w badaniu, zapoznali się z założeniami i celem badania, a także korzyściami dla szkoły wynikającymi z udziału w projekcie.
.Podsumowanie badania Laboratorium Myślenia
labo 115x100
2 marca odbyła się konferencja, na której zaprezentowano wyniki badania Laboratorium Myślenia (więcej o badaniu). W spotkaniu, oprócz ekspertów IBE, wzięli udział przedstawiciele 180 szkół, biorących udział w badaniu, oraz 160 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych z innych gimnazjów. Na konferencji byli również obecnii przedstawiciele MEN, kuratoriów oświaty, ORE, OKE a także pracownicy uczelni wyższych prowadzących zajęcia z dydaktyki przedmiotów przyrodniczych. Poza prezentacją metod, wyników i wniosków z badania odbył się też panel dyskusyjny nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.
.Koniec Diagnozy, czas na egzamin
Uczniowie ze szkół uczestniczących w Diagnozie kompetencji gimnazjalistów poradzili sobie z nowymi zadaniami egzaminacyjnymi – podsumowali eksperci IBE podczas warsztatów poświęconych wynikom badania.
Spotkanie odbyło się 24 i 25 lutego w Warszawie. Przybyło na nie ponad 150 nauczycieli ze szkół, które wzięły udział w grudniowej Diagnozie kompetencji gimnazjalistów. Podczas warsztatów omówiono zadania użyte w trakcie badania pod kątem odpowiedzi, jakich udzielili na nie uczniowie. Zadania te były identyczne z tymi, które rozwiązywali uczniowie ze wszystkich gimnazjów w ramach badania diagnostycznego organizowanego przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
.