BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Seminaria i Konferencje

Odkrywanie potencjału dziecka

Pierwsza klasa szkoły podstawowej to wyzwanie dla dziecka, ale też dla nauczycieli. O tym, jak się do niego przygotować, mówiła profesor Anna Brzezińska z IBE.

.

Czytaj więcej...

IBE członkiem Euroclio

Instytut Badań Edukacyjnych otrzymał statut członka stowarzyszonego organizacji Euroclio. To międzynarodowe zrzeszenie instytucji, nauczycieli  oraz innych organizacji związanych z nauczaniem historii.  Misją Euroclio jest popularyzowanie i upowszechnianie innowacyjnych sposobów uczenia historii opartej na kształceniu krytycznego myślenia, patrzenia na wydarzenia z wielu punktów widzenia, a także międzynarodowa współpraca przy tworzeniu materiałów do uczenia o kwestiach kontrowersyjnych.

.

Czytaj więcej...

Instytut Badań Edukacyjnych w Euroclio

Przedstawiciele Pracowni historycznej IBE wzięli udział w konferencji : "19th Euroclio annual professional training and development conference: Looking at history through a variety of lenses”, która odbyła się w dniach 1-5.04.2012 r. w Turcji. Przedstawiciele Instytutu - Klaudia Starczynowska, Krzysztof Mrozowski, Jakub Lorenc, Jacek Staniszewski – mieli okazję wymienić doświadczenia w sferze dydaktyki oraz tworzenia ponadnarodowych zasobów dla nauczycieli. Zaprezentowali działania zarówno Pracowni Historii jak i całego IBE. Ich obecność zdecydowała o przyjęciu Instytutu do Euroclio.

W trakcie sesji konferencyjnych podsumowana została działalność Euroclio. Przedstawiony został program szkolenia nauczycieli prowadzony przez organizację i tureckie Ministerstwo Edukacji. Materiały wypracowane w ramach tego projektu były podstawą późniejszych zajęć warsztatowych. Przedstawiciele IBE odwiedzili też lokalne szkoły w tym m.in. Antalya Akdeniz University History Department.

.

IBE w programie "Cyfrowa szkoła"

 

3 kwietnia 2012 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych  (TIK) „Cyfrowa szkoła" oraz projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia, dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK. Instytut Badań Edukacyjnych będzie w programie uczestniczył.

.

Czytaj więcej...

Eksperci na seminarium Komisji Europejskiej i Chineese Academy of Social Sciences

Seminarium, będące częścią regularnego dialogu pomiędzy Unią Europejską oraz CASS, odbyło się w dniach 24-26.03.2012 r. w Chinach. Są to wydarzenia o charakterze zamkniętym, w których 10-15 zaproszonych wysokiej klasy ekspertów z krajów UE prezentuje i dyskutuje swoje opracowania. To unikatowa możliwość dla obu stron na zrozumienie wyzwań stojących przed krajami oraz kierunkami realizowanych polityk w głównych obszarach dotyczących szeroko rozumianego rynku pracy i polityki społecznej. Na spotkaniu w Xi’an obecna była dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z IBE. Celem wyjazdu była prezentacja roli usług społecznych, w tym dotyczących zdrowia i edukacji, w promowaniu równych szans i integracji społecznej.

W trakcie seminarium odnoszono się do wątków dotyczących edukacji w różnych kontekstach. Najważniejsze wnioski: uczenie się przez całe życie jest istotnym warunkiem zwiększania spójności społecznej społeczeństw; uczestnictwo w edukacji przedszkolnej sprzyja poprawie kompetencji i wyrównywaniu szans, daje także możliwość obejmowania dzieci programami wsparcia (np. dożywianie); dostęp do edukacji dla dzieci, ale także rozwój i transfer umiejętności wśród dorosłych sprzyjają integracji wśród migrantów; edukacja jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu gospodarczego, dostęp do edukacji w ramach polityki publicznej może łagodzić występujące nierówności, chociaż należy podkreślić, że obecnie to właśnie różnice w dostępie do wykształcenia oraz jego poziomie są źródłem nierówności w społeczeństwie; nierówności w zakresie kapitału ludzkiego ograniczają możliwości wzrostu; w przypadku zmian technologicznych ukierunkowanych na wykorzystanie umiejętności, luka w zakresie wynagrodzeń wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych osób buduje zachęty do zdobywania potrzebnych umiejętności; zdobywanie kompetencji poza edukacją formalną jest szczególnie istotne w przypadku osób zagrożonych ryzykiem wykluczenia z rynku pracy, co jest uwzględnione m.in. w strategii Europa 2020.

.

O dydaktyce matematyki w Niemczech

Monika Czajkowska i Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE uczestniczyły w konferencji Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, która odbyła się 4-10.03.2012 r. w Weingarten. Konferencja obejmowała warsztaty i wykłady poświęcone dydaktyce matematyki, w tym m.in.: dydaktyce matematycznej dzieci 6-letnich i młodszych, badaniom PISA, używaniu w procesie edukacji matematycznej nowych technologii oraz badaniom jakościowym w obszarze dydaktyki matematyki.

.

Przyrodnicy na konferencji INTED

W dniach 5-7 marca 2012 roku członkowie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych – Marcin Chrzanowski z Liderem zespołu Barbarą Ostrowską wzięli udział w VI konferencji International Technology, Education and Development Conference - INTED 2012, organizowanej przez International Association of Technology, Education and Development (IATED), odbywającej się w Walencji, w Hiszpanii.

.

Czytaj więcej...

W szkołach rusza BUNJO

5 marca w 120 wybranych gimnazjach rozpoczynają się badania w ramach projektu realizowanego przez IBE „Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum” (BUNJO). Podczas konferencji 27 lutego dyrektorzy bądź wytypowani przez dyrektorów reprezentanci szkół  biorących udział w badaniu, zapoznali się z założeniami i celem badania, a także korzyściami dla szkoły wynikającymi z udziału w projekcie.

.

Czytaj więcej...

Podsumowanie badania Laboratorium Myślenia

labo 115x100labo 115x100

2 marca odbyła się konferencja, na której zaprezentowano wyniki badania Laboratorium Myślenia (więcej o badaniu). W spotkaniu, oprócz ekspertów IBE, wzięli udział przedstawiciele 180 szkół, biorących udział w badaniu, oraz 160 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych z innych gimnazjów. Na konferencji byli również obecnii przedstawiciele MEN, kuratoriów oświaty, ORE, OKE a także pracownicy uczelni wyższych prowadzących zajęcia z dydaktyki przedmiotów przyrodniczych. Poza prezentacją metod, wyników i wniosków z badania odbył się też panel dyskusyjny nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. 

.

Czytaj więcej...

Koniec Diagnozy, czas na egzamin

Uczniowie ze szkół uczestniczących w Diagnozie kompetencji gimnazjalistów poradzili sobie z nowymi zadaniami egzaminacyjnymi – podsumowali eksperci IBE podczas warsztatów poświęconych wynikom badania.

Spotkanie odbyło się 24 i 25 lutego w Warszawie. Przybyło na nie ponad 150 nauczycieli ze szkół, które wzięły udział w grudniowej Diagnozie kompetencji gimnazjalistów. Podczas warsztatów omówiono zadania użyte w trakcie badania pod kątem odpowiedzi, jakich udzielili na nie uczniowie. Zadania te były identyczne z tymi, które rozwiązywali uczniowie ze wszystkich gimnazjów w ramach badania diagnostycznego organizowanego przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.

.

Czytaj więcej...

  • Konkurs

Strona 16 z 25

  • start
  • poprz.
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • nast.
  • koniec

Konferencje

  • Konferencja podsumowująca projekty EE i EWD
  • Zmienne konteksty edukacji a wyzwania Strategii Europa 2020
  • Konferencja podsumowująca badania pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy
  • Konferencja Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Konferencja OzN
  • Konferencja pt. Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI.

Seminaria

  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium
  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...