Seminaria i Konferencje
Kongres ESRA w Lozannie
W dniach 17-23 lipca 2011 roku w Lozannie odbył się kongres European Survey Research Association (ESRA). To młoda organizacja, która powstała w 2004 roku z inicjatywy holenderskiego badacza i statystyka Willema Sarisa. Jest on inicjatorem wielu przedsięwzięć, bez których współczesne badania nie były by tym, czym są obecnie. Szczególnie chętnie podejmuje wyzwania, które przed badaczami w naukach społecznych stawia rozwój nowych technologii.
.Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011
The Association of Language Testers in Europe (ALTE)
Stowarzyszenie ALTE zrzesza światowych liderów w dziedzinie egzaminów językowych, jej członkami jest obecnie 34 instytucji specjalizujących się w testowaniu i certyfikacji znajomości 27 języków. Konferencje ALTE odbywają się co cztery lata, poza członkami ALTE uczestniczą w nich akademicy i decydenci z całego świata. Tegoroczną konferencję otworzył reprezentujący Komisję Europejską Pierre Mairesse, dyrektor programu ‘Uczenie się przez całe życie’.
Instytut Badań Edukacyjnych był reprezentowany w sesjach prowadzonych przez członków Pracowni Języków Obcych dr Melanie Ellis oraz dr Magdalenę Szpotowicz, która zaproszona była do wygłoszenia prezentacji jako Keynote Speaker. W konferencji uczestniczyli też członkowie PJO: Dorota Campfield, Agata Gajewska-Dyszkiewiecz, Katarzyna Kulas, Anna Michałowska, i Katarzyna Paczuska.
.Konsultacje projektu zrównującego wyniki egzaminów gimnazjalnych
W dniach 18-29.07.2011 r. Bartosz Kondratek przebywał z wizytą studyjną w Department of Research Methodology, Measurement and Data Analysis w Uniwersytecie Twente, Enshede. W jej ramach konsultował realizowany w IBE projekt badawczy dotyczący zrównywania wyników egzaminów gimnazjalnych. Wyjazd miał też pomóc w nawiązaniu bliższej współpracy z prof. Cees’em Glas’em. Przedstawiciel Instytutu omówił z prof. Glas’em problemy opisane w dokumencie Equating Polish National Examinations – Discussion of Technical Aspects of the Equating Procedure, przygotowanym przez zespół PAOU oraz założenia do artykułu dotyczącego obciążenia funkcji zrównujących wyniki obserwowane z wykorzystaniem modeli IRT.
.Konferencja EDULEARN 2011 w Barcelonie
W dniach 4-6 lipca 2011 roku dwoje pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE uczestniczyło w konferencji Educational Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN 2011), organizowanej przez International Association of Technology, Education and Development (IATED), odbywającej się w Barcelonie w Hiszpanii. W konferencji wzięło udział 1176 uczestników z 6 kontynentów, z czego 6 osób z Polski. W ramach konferencji przeprowadzono cztery sesje posterowe oraz 81 sesji ustnych (po 6 przemówień).
.Educational Conference on Education and New Learning Technologies
Marcin Chrzanowski i Martyna Studzińska przedstawili wyniki badań Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE gronu naukowców, które spotkało się na konferencji w Barcelonie w dniach 4-7.07.2011 r. W spotkaniu wzięło udział 1176 uczestników.
Delegaci IBE Uczestnicy wzięli udział w czterech sesjach posterowych, z czego na jednej z nich prezentowali plakaty dotyczące badań przeprowadzanych w obrębie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych: Educational Tools To Assess Students’ Thinking Skills oraz Teachers’ Attitudes Towards School Reform. Uczestniczyli w sumie w 58 sesjach oralnych.
Pracownia przygotowała również Artykuł: Educational Tools To Assess Students’ Thinking Skills, który obublikowany został na płycie zawierającej publikacje nadesłane na konferencję, ISBN:978-84-615-0441-1.
.School History Project - konferencja dla nauczycieli
Podczas trzydniowej konferencji w Leeds w dniach 30.06-4.07.2011 podejmowano problematykę związaną z autorskimi programami nauczania w ramach angielskiej podstawy programowej. Na posiedzeniach plenarnych i warsztatowych prezentowano nowe rozwiązania i pomysły dotyczące dydaktyki historii lub systemu kształcenia w Anglii. Na konferencji obecny był Jacek Staniszewski z Pracowni Historii IBE. Pracownia zamierza wykorzystać angielskie doświadczenia w trakcie swoich badań. Równie ważnym celem delegata IBE było też nawiązanie kontaktu z Michaelem Maddisonem, Państwowym Inspektorem ds. Historii, autorem raportu "History for All”.
.Edukacja i zatrudnienie – konferencja w Brukseli
Podczas konferencji Catch the train: Skills, Education and Jobs, która odbyła się w dniach 20-21.06.2011 r. w Brukseli eksperci skupili się na trzech kluczowych zagadnieniach: roli systemu edukacji i szkoleń w przygotowaniu kadr do wymogów rynku pracy, płynnym przejściu absolwentów z systemu edukacji na rynek pracy oraz czynnikom wpływającym na utrzymanie i poprawę zatrudnialności.
Konferencja miała charakter paneli dyskusyjnych skoncentrowanych na kilku obszarach tematycznych. Każda sesja dyskusyjna z ekspertami z danej dziedziny poprzedzona była prezentacjami badań dotyczącymi wybranego obszaru, po czym eksperci dokonywali podsumowań oraz starali się wskazać implikacje wynikające z prezentowanego materiału. Uczestnicy paneli dyskusyjnych podkreślali kluczową rolę edukacji i szkoleń zawodowych dla poprawy „jakości” kadry dydaktycznej oraz wskazywali problemy związane z pomiarem i definiowaniem jakości. Same wysokie nakłady na szkolnictwo nie gwarantują dobrych wyników – co pokazano na przykładzie Finlandii i Hiszpanii. Wskazywano na trudną sytuację osób młodych na rynku pracy. Kolejnym istotnym zagadnieniem, które poruszano, to kwestia zatrudnialności osób starszych wobec wyzwań reform.
Na konferencji IBE reprezentowali dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, zastępca dyrektor ds. badawczych IBE dr Michał Sitek i Krzysztof Podwójcic.
.Ocenanie szkoły, wybór placówki i motywacja nauczycieli
Reprezentanci Zespołu Badań Instytucjonalnych w dniach 27 maja do 1 czerwca 2011 r. uczestniczyli w Trondheim w spotkaniu PhD Governance and Peformance in Education prowadzonym przez Profesora Davida Figlio z Northwestern University w Chicago. Dotyczyło ono trzech kluczowych zagadnień: zewnętrznych systemów oceny szkoły (tzw. school accountability), czynników decydujących o wyborze szkoły, motywacji nauczycieli do pracy.
.Konferencja Annual Observing Interactions in Teaching Context
Jolanta Pisarek z Zespołu Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia wzięła udział w konferencji 5th Annual Observing Interactions in Teaching Context w dniach 6-8 czerwca 2011 roku w Turku w Finlandii. Głównym celem spotkania było zaprezentowanie projektów badawczych wykorzystujących metodę obserwacyjną do opisu interakcji zachodzących pomiędzy nauczycielem a uczniami (uczniem) w środowisku szkolnym, będących istotnym predyktorem osiągnięć szkolnych uczniów oraz ich społecznych kompetencji, a przede wszystkim zaangażowania i motywacji uczniów w procesie uczenia. Jolanta Pisarek w Zespole SUEK zajmuje się m.in. opracowaniem koncepcji badania do obserwacji przebiegu procesu dydaktycznego.
.Raport o stanie edukacji w Kancelarii Prezydenta
W środę 15 czerwca w Kancelarii Prezydenta odbyła się debata "Szanse edukacyjne na obszarach wiejskich". Głównym tematem dyskusji była poprawa jakości edukacji na wsiach i związane z tym wyrównywanie szans między uczniami z obszarów wiejskich a tymi, którzy uczą się w miastach. Była to kolejna dyskusja w ramach Forum Debaty Publicznej z cyklu "Potencjał obszarów wiejskich szansą rozwoju".
.