BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Seminaria i Konferencje

SUEK na Targach Edukacyjnych w Poznaniu o swoich badaniach

Największy wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów ma ich postawa wobec samodzielnej nauki. To natomiast, czy dzieci lubią się uczyć, zależy w dużej mierze od warunków panujących w domu – wynika z badania Szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK).

.

Czytaj więcej...

Peer Learning Activity: European Policy Network on School Leadership

Spotkanie, finansowanej ze środków Komisji Europejskiej sieci, Peer Learning Activity: European Policy Network on School Leadership, której do której należy IBE, poświęcone było różnym aspektom przywództwa oraz kwestiom organizacyjnym. Na spotkaniu, które odbyło się w dniach 6-7.02.2012 r. w Monachium, obecna była Olga Wasilewska z IBE.

Z punktu widzenia polskiego systemu najbardziej istotne były zwłaszcza cztery prezentacje: School leadership as a Comprehensive strategy (system szkoleniowym dotyczący przywództwa), Central European Experience on School Leadership (system szkoleniowy dla dyrektorów szkół w Słowenii, finansowany ze środków EFS), The German experience (wyniki badań prowadzonych wśród dyrektorów), System leadesrship (zyskująca na popularności koncepcja przywództwa systemowego).

.

Konferencja The Association for Science Education, Liverpool, 4-7 stycznia 2012 r.

Od 4 do 7 stycznia 2012 roku przedstawiciel pracowni przedmiotów przyrodniczych, Marcin Chrzanowski uczestniczył w konferencji edukacyjnej organizowanej przez The Association for Science Education, która tym razem odbyła się na Universytecie w Liverpoolu. Jest to konferencja cykliczna, odbywająca się co roku w Wielkiej Brytanii..

Czytaj więcej...

Baza Narzędzi Dydaktycznych: stymuluje myślenie, łagodzi stres


Nowy egzamin gimnazjalny to stres dla nauczycieli i uczniów. Jak go pokonać? Proponujemy sięgnąć do uruchomionej przez IBE Bazy Narzędzi Dydaktycznych. Znajdą w niej Państwo zadania, które sprawdzają, jak uczniowie radzą sobie z samodzielnym myśleniem.

Czytaj więcej...

Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych

Prezentujemy książkę "Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych", którą wydał Instytut Filozofii i Socjologii PAN pod redakacją Barbary Ostrowskiej i Krzystofa Spalika. Autorami książki sa pracownicy Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE: Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych i Pracowni Historii.

Ze wstępu:

Umiejętności złożone Umiejętności złożone W  Informatorze egzaminacyjnym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, wydanym w  sierpniu 2010 roku, zaprezentowano przykłady zadań, z  którymi gimnazjalista może zetknąć się na egzaminie. Odbiegają one formą od tradycyjnie wykorzystywanych w arkuszu humanistycznym i matematyczno-przyrodniczym. Wszystkie elementy konstrukcyjne zadań – w tym również pełniące rolę dystraktorów – odnoszą się do treści objętych podstawą programową.

Zadania w informatorze opatrzone zostały metryczkami, wskazującymi konkretne zapisy podstawy (wymagania ogólne i szczegółowe), do których te zadania się odwołują. Formuła informatora wykluczyła jednak możliwość zamieszczenia obszerniejszych komentarzy, ułatwiających samodzielną analizę prezentowanego materiału. Przedstawiona publikacja ma wypełniać tę lukę. W  rozdziale 3 przedstawiono zadania z historii, biologii, chemii, i zyki i geografii, w większości wcześniej niepublikowane, dodając do każdego z nich krótką charakterystykę oraz komentarz objaśniający, które wymagania podstawy programowej i jakie umiejętności są w nich sprawdzane. Jednocześnie podano zakres wiadomości (treści nauczania) potrzebny do ich poprawnego wykonania, wskazując elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Niektóre z zadań były już sprawdzane w warunkach szkolnych, wiadomo więc, jakie odpowiedzi są najczęściej wybierane przez uczniów, a także jakie błędy popełniają, rozwiązując postawiony problem.

Książka w formacie PDF (2,5 MB)

 

 

 

 

 

 

 

 

.

O zadaniach z chemii i fizyki na UW

znaczki 4p_240x240znaczki 4p_240x2409 grudnia 2011 na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się konferencja pt. Alternatywne źródła energii przeznaczona dla nauczycieli chemii i fizyki. Konferencja była częścią cyklu imprez popularyzujących naukę "Na wiedzę zawsze jest PoRa". Uczestniczyli w niej Marcin Chrzanowski i Wojciech Grajkowski z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE, prowadzący na konferencji warsztaty na temat W jaki sposób zadania z Bazy Narzędzi Dydaktycznych mogą wspomóc nauczycieli w ich pracy?

.

Czytaj więcej...

Na śniadaniu o diagnozie

W siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Śniadania edukacyjne w IBE”. Tym razem było ono poświęcone badaniu „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) oraz systemowi informatycznemu e-ocenianie. Uczestniczyli w nim, oprócz ekspertów IBE, dziennikarze i dyrektorzy dwóch Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych: warszawskiej – pani Anna Frenkiel oraz wrocławskiej – pan Wojciech Małecki.

.

Czytaj więcej...

Egzamin 2012

Pracownie dydaktyczne opracowują szereg materiałów, których zadaniem jest wsparcie nauczycieli w pracy wg. nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W związku ze szczególnym wydarzeniem, jakim egzamin gimnazjalny w nowej formule, większość materiałów podporządkowana jest temu wydarzeniu.

Zapraszamy!

  • Podstawowe informacje o egzaminie
  • Baza narzędzi dydaktycznych
  • Nasze komentarze do zadań CKE z 14 października 2011
  • Nasze komentarze do zadań CKE z 6 i 7 grudnia na portalu GAZETA.PL (język polski, historia i  WOS, matematyka, przedmioty przyrodnicze)
  • Książka w formacie PDF "Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych." (2.5 mb)
.

Warsztaty CITO w ramach Europejskiego Badania Kompetencji Językowych ESLC

Przedstawiciele Pracowni Analiz Osiągnięć Uczniów – Magdalena Grudniewska i Filip Kulon wzięli udział w warsztatach „NRC Training Session”, które trwały w dniach 23-24.11.2011 r. w Arnhem. Celem warsztatów było zapoznanie ze złożonym schematem próby stosowanym w badaniu ESLC oraz sposobem analizy danych uzyskanych za pomocą takiego schematu losowania. Z uwagi na podobny, złożony schemat losowania w badaniach prowadzonych przez zespół PAOU, umiejętności nabyte podczas warsztatów będą bardzo przydatne w analizie danych z własnych badań zespołu pracującego w IBE.

.

Dyrektorzy gotowi do Diagnozy

Już 7 i 8 grudnia odbędzie się badanie „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów”. Jego organizacji i dalszej współpracy poświęcone było spotkanie zorganizowane przez IBE 24 listopada 2011 r. w Warszawie. Przyjechali na nie dyrektorzy, wicedyrektorzy lub nauczyciele z blisko 60 gimnazjów na 82 biorące udział w badaniu.

.

Czytaj więcej...

  • Konkurs

Strona 17 z 25

  • start
  • poprz.
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • nast.
  • koniec

Konferencje

  • Konferencja podsumowująca projekty EE i EWD
  • Zmienne konteksty edukacji a wyzwania Strategii Europa 2020
  • Konferencja podsumowująca badania pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy
  • Konferencja Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Konferencja OzN
  • Konferencja pt. Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI.

Seminaria

  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium
  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...