Seminaria i Konferencje
SUEK na Targach Edukacyjnych w Poznaniu o swoich badaniach
Największy wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów ma ich postawa wobec samodzielnej nauki. To natomiast, czy dzieci lubią się uczyć, zależy w dużej mierze od warunków panujących w domu – wynika z badania Szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK).
.Peer Learning Activity: European Policy Network on School Leadership
Spotkanie, finansowanej ze środków Komisji Europejskiej sieci, Peer Learning Activity: European Policy Network on School Leadership, której do której należy IBE, poświęcone było różnym aspektom przywództwa oraz kwestiom organizacyjnym. Na spotkaniu, które odbyło się w dniach 6-7.02.2012 r. w Monachium, obecna była Olga Wasilewska z IBE.
Z punktu widzenia polskiego systemu najbardziej istotne były zwłaszcza cztery prezentacje: School leadership as a Comprehensive strategy (system szkoleniowym dotyczący przywództwa), Central European Experience on School Leadership (system szkoleniowy dla dyrektorów szkół w Słowenii, finansowany ze środków EFS), The German experience (wyniki badań prowadzonych wśród dyrektorów), System leadesrship (zyskująca na popularności koncepcja przywództwa systemowego).
.Konferencja The Association for Science Education, Liverpool, 4-7 stycznia 2012 r.
Od 4 do 7 stycznia 2012 roku przedstawiciel pracowni przedmiotów przyrodniczych, Marcin Chrzanowski uczestniczył w konferencji edukacyjnej organizowanej przez The Association for Science Education, która tym razem odbyła się na Universytecie w Liverpoolu. Jest to konferencja cykliczna, odbywająca się co roku w Wielkiej Brytanii..Baza Narzędzi Dydaktycznych: stymuluje myślenie, łagodzi stres
Nowy egzamin gimnazjalny to stres dla nauczycieli i uczniów. Jak go pokonać? Proponujemy sięgnąć do uruchomionej przez IBE Bazy Narzędzi Dydaktycznych. Znajdą w niej Państwo zadania, które sprawdzają, jak uczniowie radzą sobie z samodzielnym myśleniem.
Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych
Prezentujemy książkę "Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych", którą wydał Instytut Filozofii i Socjologii PAN pod redakacją Barbary Ostrowskiej i Krzystofa Spalika. Autorami książki sa pracownicy Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE: Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych i Pracowni Historii.
Ze wstępu:
Umiejętności złożone W Informatorze egzaminacyjnym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, wydanym w sierpniu 2010 roku, zaprezentowano przykłady zadań, z którymi gimnazjalista może zetknąć się na egzaminie. Odbiegają one formą od tradycyjnie wykorzystywanych w arkuszu humanistycznym i matematyczno-przyrodniczym. Wszystkie elementy konstrukcyjne zadań – w tym również pełniące rolę dystraktorów – odnoszą się do treści objętych podstawą programową.
Zadania w informatorze opatrzone zostały metryczkami, wskazującymi konkretne zapisy podstawy (wymagania ogólne i szczegółowe), do których te zadania się odwołują. Formuła informatora wykluczyła jednak możliwość zamieszczenia obszerniejszych komentarzy, ułatwiających samodzielną analizę prezentowanego materiału. Przedstawiona publikacja ma wypełniać tę lukę. W rozdziale 3 przedstawiono zadania z historii, biologii, chemii, i zyki i geografii, w większości wcześniej niepublikowane, dodając do każdego z nich krótką charakterystykę oraz komentarz objaśniający, które wymagania podstawy programowej i jakie umiejętności są w nich sprawdzane. Jednocześnie podano zakres wiadomości (treści nauczania) potrzebny do ich poprawnego wykonania, wskazując elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Niektóre z zadań były już sprawdzane w warunkach szkolnych, wiadomo więc, jakie odpowiedzi są najczęściej wybierane przez uczniów, a także jakie błędy popełniają, rozwiązując postawiony problem.
Książka w formacie PDF (2,5 MB)
.
O zadaniach z chemii i fizyki na UW
znaczki 4p_240x2409 grudnia 2011 na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się konferencja pt. Alternatywne źródła energii przeznaczona dla nauczycieli chemii i fizyki. Konferencja była częścią cyklu imprez popularyzujących naukę "Na wiedzę zawsze jest PoRa". Uczestniczyli w niej Marcin Chrzanowski i Wojciech Grajkowski z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE, prowadzący na konferencji warsztaty na temat W jaki sposób zadania z Bazy Narzędzi Dydaktycznych mogą wspomóc nauczycieli w ich pracy?
Na śniadaniu o diagnozie
W siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Śniadania edukacyjne w IBE”. Tym razem było ono poświęcone badaniu „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) oraz systemowi informatycznemu e-ocenianie. Uczestniczyli w nim, oprócz ekspertów IBE, dziennikarze i dyrektorzy dwóch Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych: warszawskiej – pani Anna Frenkiel oraz wrocławskiej – pan Wojciech Małecki.
.Egzamin 2012
Pracownie dydaktyczne opracowują szereg materiałów, których zadaniem jest wsparcie nauczycieli w pracy wg. nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W związku ze szczególnym wydarzeniem, jakim egzamin gimnazjalny w nowej formule, większość materiałów podporządkowana jest temu wydarzeniu.
Zapraszamy!
- Podstawowe informacje o egzaminie
- Baza narzędzi dydaktycznych
- Nasze komentarze do zadań CKE z 14 października 2011
- Nasze komentarze do zadań CKE z 6 i 7 grudnia na portalu GAZETA.PL (język polski, historia i WOS, matematyka, przedmioty przyrodnicze)
- Książka w formacie PDF "Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych." (2.5 mb)
Warsztaty CITO w ramach Europejskiego Badania Kompetencji Językowych ESLC
Przedstawiciele Pracowni Analiz Osiągnięć Uczniów – Magdalena Grudniewska i Filip Kulon wzięli udział w warsztatach „NRC Training Session”, które trwały w dniach 23-24.11.2011 r. w Arnhem. Celem warsztatów było zapoznanie ze złożonym schematem próby stosowanym w badaniu ESLC oraz sposobem analizy danych uzyskanych za pomocą takiego schematu losowania. Z uwagi na podobny, złożony schemat losowania w badaniach prowadzonych przez zespół PAOU, umiejętności nabyte podczas warsztatów będą bardzo przydatne w analizie danych z własnych badań zespołu pracującego w IBE.
.Dyrektorzy gotowi do Diagnozy
Już 7 i 8 grudnia odbędzie się badanie „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów”. Jego organizacji i dalszej współpracy poświęcone było spotkanie zorganizowane przez IBE 24 listopada 2011 r. w Warszawie. Przyjechali na nie dyrektorzy, wicedyrektorzy lub nauczyciele z blisko 60 gimnazjów na 82 biorące udział w badaniu.
.