Seminaria i Konferencje
O dydaktyce chemii i przedmiotów przyrodniczych
W dniach 15-20.07.2012 r. w Rzymie odbyła się konferencja ICCE CRICE 2012, która wyjątkowo stanowiła połączenie dwóch międzynarodowych, cyklicznych konferencji: ICCE: 22nd Conference on Chemistry Education oraz 11th European Conference on Research in Chemical Education. Udział w niej wzięli przedstawiciele Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE: Marcin Chrzanowski wraz z Liderem zespołu dr Elżbietą Barbarą Ostrowską.
Podczas konferencji odbyło się 12 wykładów plenarnych oraz około 300 wystąpień i seminariów dotyczących problemów dydaktyki chemii oraz przedmiotów przyrodniczych. Na sesji plakatowej Marcin Chrzanowski zaprezentował poster: Cross-Curricular Tools Dedicated To Water Resource Policy Problems, poświęcony zadaniom z chemii dotyczącym tematów przekrojowych. Po konferencji zostanie opublikowany specjalny numer czasopisma Chimica Nella Scuolla, do którego został już wysłany artykuł Cross-Curricular Tools Dedicated To Water Resource Policy Problems.
Na konferencji zapoznano się również z ciekawymi pozycjami na rynku wydawniczym, dotyczącymi błędnych założeń uczniowskich (ang. misconceptions): Misconceptions in Chemistry, Addressing Perceptions in Chemical Education (ISBN: 978-3-540-70988-6). Problematyką zawarta w tej publikacji stała się jednym z tematów którymi zajmie się w najbliższej przyszłości PPP.
.Schools History Project – 24th Annual Conference 2012
Uczestnictwo w kilkunastu warsztatach i zapoznanie się ze znaczną liczbą przykładów praktyk, których implementację warto rozważyć w warunkach polskich – to efekty wyjazdu delegacji IBE na konferencję w Leeds, która odbyła się w dniach 5-9.07.2012 r. W ramach konferencji, na której obecni byli prof. Jolanta Choińska-Mika, Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski i Klaudia Starczynowska, poruszano przede wszystkim kwestię dobrych praktyk w zakresie edukacji historycznej w brytyjskich szkołach. Miało to kluczowe znaczenie z punktu widzenia prowadzonego obecnie przez Pracownię Historii badania dobrych praktyk. Delegaci Instytutu zaprezentowali też wspólnie przygotowaną prezentację - Evaluating chronological skills. Different sorts of ‘when’, and even more, która miała na celu przedstawienie wyników badania realizacji podstawy programowej z historii i podjęcie dyskusji na ten temat.
Konferencja SLI - Specyficzne zaburzenia językowe
Po czterech dniach intensywnych prac, w niedzielę 8 czerwca po południu, warsztatami Janice Greenberg z Hanen Center, zakończyła się międzynarodowa konferencja "SLI - Specyficzne zaburzenia językowe. Diagnoza, prognoza, interwencja". Szczegółowe relacje z wykładów publikujemy na stronie konferencji.
sli2012-warsztaty-hanen
Pomóżmy dzieciom z SLI
Ponad 7 procent dzieci w Polsce później od rówieśników zaczyna mówić, a w późniejszym okresie życia nie rozumie zdań złożonych, ma kłopot z doborem słów oraz inne kłopoty z mówieniem. Nie są to dzieci z autyzmem, ani mniej sprawne umysłowo. Nie są to również dzieci mające kłopoty ze słuchem. Bez odpowiedniej pomocy będą miały kłopoty w szkole, w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Niemal w każdej klasie lub grupie przedszkolnej jest jedno lub dwoje takich dzieci.
Po raz pierwszy w Polsce spotykają się specjaliści z całego świata i polscy praktycy – logopedzi, psychologowie i nauczyciele, by rozmawiać o tym, jak im pomóc - międzynarodowa konferencja naukowa pod tytułem „SPECYFICZNE ZABURZENIE JĘZYKOWE – DIAGNOZA, PROGNOZA, INTERWENCJA” (Specific Language Impairment – SLI) potrwa od 5 do 8 lipca.
sli-2012
Tworzenie w szkołach struktur i kultury wspierającej uczenie się
O roli dyrektora, która jest jednym z kluczowych czynników wspierania tworzenia w szkołach kultury uczenia się, rozmawiali uczestnicy "The European Policy Network on School Leadership" na konferencji w Berlinie, która odbyła się w dniach 27-29.2012 r.
Analiza i wymiana doświadczeń badawczych oraz praktycznych z różnych krajów miała pomóc we wspieraniu dyrektorów szkół w tym zakresie. W spotkaniu, które miało charakter peer learning event, brał udział Tomasz Kasprzak z IBE.
.Entuzjaści edukacji w podwójnej sieci
Nauczyciele praktycy, którzy z pasją uczą historii, oraz badacze, którzy przygotowują narzędzia dla nauczycieli, wspólnie przez trzy dni zastanawiali się, jak w ciekawy i niebanalny sposób przekazywać uczniom wiedzę.
Od 21 do 23 czerwca zamek w Baranowie Sandomierskim gościł nauczycieli, laureatów konkursu Instytutu Badań Edukacyjnych na najlepsze praktyki nauczania historii w szkołach gimnazjalnych. 5 czerwca jury konkursu „Lekcja dobrej historii” wybrało 19 wyróżniających się praktyk i zaprosiło ich autorów – 17 nauczycieli gimnazjalnych z całego kraju – na nietypowe spotkanie.
Laureaci konkursu „Lekcja dobrej historii" i eksperci IBE spotkali się w Baranowie Sandomierskim, aby wspólnie zastanowić się, jak lepiej uczyć historii.
.The European Population Conference 2012
W dniach 13-16.06.2012 r. członkowie Zespołu Edukacji i Rynku Pracy wzięli udział w konferencji naukowej: The European Population Conference 2012, która miała miejsce w Sztokholmie. Konferencja miała bardzo bogaty program tematyczny,w tym wątki dotyczące edukacji i rynku pracy. Jednym z ciekawszych tematów poruszonych na konferencji były międzygeneracyjne przepływy ekonomiczne oraz rodzina, praca i alokacja czasu.
Efektem udziału w konferencji jest poznanie bogatego materiału badawczego, możliwego do wykorzystania przy realizacji badania naukowego ZERP pt. Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych – badanie panelowe gospodarstw domowych. Streszczenie wystąpień znajdą Państwo pod linkiem http://epc2012.princeton.edu/hps/EPC2012Abstracts.pdf
.Europejskie Badanie Kompetencji Językowych - konferencja w MEN
W czwartek, 21 czerwca, w siedzibie MEN odbyła się konferencja prasowa Ministra Edukacji Narodowej z udziałem dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, Michała Federowicza, oraz dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Artura Gałęskiego. W trakcie konferencji dr Magdalena Szpotowicz z Pracowni Języków Obcych IBE przedstawiła informacje na temat wyników pierwszego cyklu Europejskiego Badania Kompetencji Językowych.
eslc-konf-men-21062012
- Europejskie Badanie Kompetencji Językowych - wstępna prezentacja wyników badania.
- Europejskie Badanie Kompetencji Językowych - informacja prasowa.
Jak to się robi w Ameryce – analiza sieci społecznych
Aleksandra Jasińska z Pracowni SUEK odbyła w dniach 28.05–09.06.2012 wizytę studyjną na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor połączoną z warsztatami poświęconymi problematyce analizy sieci społecznych.Celem wizyty była konsultacja merytoryczna planu analizy danych zebranych przez Pracownię SUEK (m.in. badania socjometrycznego uczniów) oraz koncepcji badania sieci społecznych wśród uczniów, nauczycieli, dyrektorów i rodziców, będącego ważnym elementem prowadzonego badania podłużnego.
Konsultacje te odbywały się w ramach seminariów i warsztatów organizowanych przez Inter-University Consortium for Political and Social Research na Uniwersytecie Michigan. Spotkania prowadzili eksperci w dziedzinie analiz sieci społecznych: Stanley Wasserman, Hank Green i Anne McCranie.
Tematyka warsztatów obejmowała: wprowadzenie do teorii sieci społecznych; metody zbierania danych sieciowych; wprowadzenie do teorii grafów i wykorzystanie grafów skierowanych do badania teorii strukturalnych uwzględniających wzajemne powiązania między jednostkami w sieci; problematykę analiz podgrup i klik; zagadnienia ekwiwalencji aktorów i modelowania blokowego; wprowadzenie do analiz opartych na diadach i triadach; metodologię analiz sieci personalnych (ego-centred data); wykorzystywanie modeli takich jak p1, p* (the new exponential family of random graph distributions); metody analiz podłużnych danych sieciowych (takie jak: actor-oriented co-evolutionary models – SIENA); podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych sieciowych. W trakcie warsztatów wykorzystywano oprogramowanie takie jak UCINET, Netdraw, Pajek, pnet, pakiety Statnet i Siena w R, Network Workbench.
.Validity In Language Testing and Assesment – konferencja w Insbrucku
Podczas Międzynarodowej Konferencji European Association for Language Testing and Assessment (EALTA) delegacja z IBE – Mellanie Ellis i Dominika Chandler z Pracowni Języków Obcych – zapoznała się z obecnym stanem badań językowych prowadzonych w całej Europie oraz nowym spojrzeniem na trafność instrumentów testowych.
Podczas sesji plenarnych, wykładów i prezentacji w dniach 31.03-3.06.2012 w Austrii badaczki porównywały także doświadczenia z badań uczenia się i nauczania języka obcego w różnych kontekstach edukacyjnych. Pozyskanie tych wiadomości było istotne ze względu na przeprowadzane obecnie przez PJO duże projekty: Badanie Uczenia się i Nauczania Języków Obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz Badanie Umiejętności Mówienia wśród uczniów III klasy szkoły gimnazjalnej (BUM).
.