BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Seminaria i Konferencje

O dydaktyce chemii i przedmiotów przyrodniczych

W dniach 15-20.07.2012 r. w Rzymie odbyła się konferencja ICCE CRICE 2012, która wyjątkowo stanowiła połączenie dwóch międzynarodowych, cyklicznych konferencji: ICCE: 22nd Conference on Chemistry Education oraz 11th European Conference on Research in Chemical Education. Udział w niej wzięli przedstawiciele Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE: Marcin Chrzanowski wraz z Liderem zespołu dr Elżbietą Barbarą Ostrowską.
Podczas konferencji odbyło się 12 wykładów plenarnych oraz około 300 wystąpień i seminariów dotyczących problemów dydaktyki chemii oraz przedmiotów przyrodniczych. Na sesji plakatowej Marcin Chrzanowski zaprezentował poster: Cross-Curricular Tools Dedicated To Water Resource Policy Problems, poświęcony zadaniom z chemii dotyczącym tematów przekrojowych. Po konferencji zostanie opublikowany specjalny numer czasopisma Chimica Nella Scuolla, do którego został już wysłany artykuł Cross-Curricular Tools Dedicated To Water Resource Policy Problems.

Na konferencji zapoznano się również z ciekawymi pozycjami na rynku wydawniczym, dotyczącymi błędnych założeń uczniowskich (ang. misconceptions): Misconceptions in Chemistry, Addressing Perceptions in Chemical Education (ISBN: 978-3-540-70988-6). Problematyką zawarta w tej publikacji stała się jednym z tematów którymi zajmie się w najbliższej przyszłości PPP.

.

Schools History Project – 24th Annual Conference 2012


Uczestnictwo w kilkunastu warsztatach i zapoznanie się ze znaczną liczbą przykładów praktyk, których implementację warto rozważyć w warunkach polskich – to efekty wyjazdu delegacji IBE na konferencję w Leeds, która odbyła się w dniach 5-9.07.2012 r. W ramach konferencji, na której obecni byli prof. Jolanta Choińska-Mika, Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski i Klaudia Starczynowska, poruszano przede wszystkim kwestię dobrych praktyk w zakresie edukacji historycznej w brytyjskich szkołach. Miało to kluczowe znaczenie z punktu widzenia prowadzonego obecnie przez Pracownię Historii badania dobrych praktyk. Delegaci Instytutu zaprezentowali też wspólnie przygotowaną prezentację - Evaluating chronological skills. Different sorts of ‘when’, and even more, która miała na celu przedstawienie wyników badania realizacji podstawy programowej z historii i podjęcie dyskusji na ten temat.

.

Konferencja SLI - Specyficzne zaburzenia językowe

Po czterech dniach intensywnych prac, w niedzielę 8 czerwca po południu, warsztatami Janice Greenberg z Hanen Center, zakończyła się międzynarodowa konferencja "SLI - Specyficzne zaburzenia językowe. Diagnoza, prognoza, interwencja". Szczegółowe relacje z wykładów publikujemy na stronie konferencji. 

sli2012-warsztaty-hanensli2012-warsztaty-hanen

.

Czytaj więcej...

Pomóżmy dzieciom z SLI

Ponad 7 procent dzieci w Polsce później od rówieśników zaczyna mówić, a w późniejszym okresie życia nie rozumie zdań złożonych, ma kłopot z doborem słów oraz inne kłopoty z mówieniem. Nie są to dzieci z autyzmem, ani mniej sprawne umysłowo. Nie są to również dzieci  mające kłopoty ze słuchem. Bez odpowiedniej pomocy będą miały kłopoty w szkole, w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Niemal w każdej klasie lub grupie przedszkolnej jest jedno lub dwoje takich dzieci.

Po raz pierwszy w Polsce spotykają się specjaliści z całego świata i polscy praktycy – logopedzi, psychologowie i nauczyciele, by rozmawiać o tym, jak im pomóc - międzynarodowa konferencja naukowa pod tytułem „SPECYFICZNE ZABURZENIE JĘZYKOWE –  DIAGNOZA, PROGNOZA, INTERWENCJA” (Specific Language Impairment – SLI) potrwa od 5 do 8 lipca.

sli-2012sli-2012

.

Czytaj więcej...

Tworzenie w szkołach struktur i kultury wspierającej uczenie się

O roli dyrektora, która jest jednym z kluczowych czynników wspierania tworzenia w szkołach kultury uczenia się, rozmawiali uczestnicy "The European Policy Network on School Leadership" na konferencji w Berlinie, która odbyła się w dniach 27-29.2012 r.

Analiza i wymiana doświadczeń badawczych oraz praktycznych z różnych krajów miała pomóc we wspieraniu dyrektorów szkół w tym zakresie. W spotkaniu, które miało charakter peer learning event, brał udział Tomasz Kasprzak z IBE.

.

Entuzjaści edukacji w podwójnej sieci

Nauczyciele praktycy, którzy z pasją uczą historii, oraz badacze, którzy przygotowują narzędzia dla nauczycieli, wspólnie przez trzy dni zastanawiali się, jak w ciekawy i niebanalny sposób przekazywać uczniom wiedzę.

Od 21 do 23 czerwca zamek w Baranowie Sandomierskim gościł nauczycieli, laureatów konkursu Instytutu Badań Edukacyjnych na najlepsze praktyki nauczania historii w szkołach gimnazjalnych. 5 czerwca jury konkursu „Lekcja dobrej historii” wybrało 19 wyróżniających się praktyk i zaprosiło ich autorów – 17 nauczycieli gimnazjalnych z całego kraju – na nietypowe spotkanie.

Laureaci konkursu „Lekcja dobrej historii" i eksperci IBE spotkali się w Baranowie Sandomierskim, aby wspólnie zastanowić się, jak lepiej uczyć historii.

.

Czytaj więcej...

The European Population Conference 2012

W dniach 13-16.06.2012 r. członkowie Zespołu Edukacji i Rynku Pracy wzięli udział w konferencji naukowej: The European Population Conference 2012, która miała miejsce w Sztokholmie. Konferencja miała bardzo bogaty program tematyczny,w tym wątki dotyczące edukacji i rynku pracy. Jednym z ciekawszych tematów poruszonych na konferencji były międzygeneracyjne przepływy ekonomiczne oraz rodzina, praca i alokacja czasu.

Efektem udziału w konferencji jest poznanie bogatego materiału badawczego, możliwego do wykorzystania przy realizacji badania naukowego ZERP pt. Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych – badanie panelowe gospodarstw domowych. Streszczenie wystąpień znajdą Państwo pod linkiem http://epc2012.princeton.edu/hps/EPC2012Abstracts.pdf

.

Europejskie Badanie Kompetencji Językowych - konferencja w MEN

W czwartek, 21 czerwca, w siedzibie MEN odbyła się konferencja prasowa Ministra Edukacji Narodowej z udziałem dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, Michała Federowicza, oraz dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Artura Gałęskiego. W trakcie konferencji dr Magdalena Szpotowicz z Pracowni Języków Obcych IBE przedstawiła informacje na temat wyników pierwszego cyklu Europejskiego Badania Kompetencji Językowych.

eslc-konf-men-21062012eslc-konf-men-21062012

  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych - wstępna prezentacja wyników badania.
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych - informacja prasowa.
.

Czytaj więcej...

Jak to się robi w Ameryce – analiza sieci społecznych

Aleksandra Jasińska z Pracowni SUEK odbyła w dniach 28.05–09.06.2012 wizytę studyjną na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor połączoną z warsztatami poświęconymi problematyce analizy sieci społecznych.Celem wizyty była konsultacja merytoryczna planu analizy danych zebranych przez Pracownię SUEK (m.in. badania socjometrycznego uczniów) oraz koncepcji badania sieci społecznych wśród uczniów, nauczycieli, dyrektorów i rodziców, będącego ważnym elementem prowadzonego badania podłużnego.

Konsultacje te odbywały się w ramach seminariów i warsztatów organizowanych przez Inter-University Consortium for Political and Social Research na Uniwersytecie Michigan. Spotkania prowadzili eksperci w dziedzinie analiz sieci społecznych: Stanley Wasserman, Hank Green i Anne McCranie.

Tematyka warsztatów obejmowała: wprowadzenie do teorii sieci społecznych; metody zbierania danych sieciowych; wprowadzenie do teorii grafów i wykorzystanie grafów skierowanych do badania teorii strukturalnych uwzględniających wzajemne powiązania między jednostkami w sieci; problematykę analiz podgrup i klik; zagadnienia ekwiwalencji aktorów i modelowania blokowego; wprowadzenie do analiz opartych na diadach i triadach; metodologię analiz sieci personalnych (ego-centred data); wykorzystywanie modeli takich jak p1, p* (the new exponential family of random graph distributions); metody analiz podłużnych danych sieciowych (takie jak: actor-oriented co-evolutionary models – SIENA); podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych sieciowych. W trakcie warsztatów wykorzystywano oprogramowanie takie jak UCINET, Netdraw, Pajek, pnet, pakiety Statnet i Siena w R, Network Workbench.

.

Validity In Language Testing and Assesment – konferencja w Insbrucku

Podczas Międzynarodowej Konferencji European Association for Language Testing and Assessment (EALTA) delegacja z IBE – Mellanie Ellis i Dominika Chandler z Pracowni Języków Obcych – zapoznała się z obecnym stanem badań językowych prowadzonych w całej Europie oraz nowym spojrzeniem na trafność instrumentów testowych.

Podczas sesji plenarnych, wykładów i prezentacji w dniach 31.03-3.06.2012 w Austrii badaczki porównywały także doświadczenia z badań uczenia się i nauczania języka obcego w różnych kontekstach edukacyjnych. Pozyskanie tych wiadomości było istotne ze względu na przeprowadzane obecnie przez PJO duże projekty: Badanie Uczenia się i Nauczania Języków Obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz Badanie Umiejętności Mówienia wśród uczniów III klasy szkoły gimnazjalnej (BUM).

.
  • Konkurs

Strona 14 z 25

  • start
  • poprz.
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • nast.
  • koniec

Konferencje

  • Konferencja podsumowująca projekty EE i EWD
  • Zmienne konteksty edukacji a wyzwania Strategii Europa 2020
  • Konferencja podsumowująca badania pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy
  • Konferencja Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Konferencja OzN
  • Konferencja pt. Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI.

Seminaria

  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium
  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...