Seminaria i Konferencje
Szkoła otwarta na przyrodę
Jak uczyć przyrody wykorzystując to, co dzieje się poza szkołą? Jak włączyć muzea, agroturystykę, stowarzyszenia, Lasy Państwowe w edukację przyrodniczą uczniów? Jak ocenić wartość takiej oferty, jakie są dobre praktyki i jak taką ofertę dla szkól przygotowywać? O tym wszystkim w publikacji IBE „Przedmioty przyrodnicze poza szkołą. Rekomendacje dla ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej”..Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
Jakie są mocne strony systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a co należałoby zmienić? Sprawdzili to eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Czy uczyć w szkołach filozofii?
Czy uczyć w szkołach filozofii? Jak nauczanie tego przedmiotu wygląda w polskiej szkole? Czy nauczyciele są przygotowani, aby uczyć filozofii na poziomie rozszerzonym? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak ten przedmiot jest nauczany w polskiej szkole.
Nagroda dla IBE za najlepszy plakat
Zespół Specyficznych Zaburzeń Uczenia, realizujący projekt "Wczesna diagnoza specyficznych zaburzeń czytania i pisania" (PISMO) pod kierunkiem prof. dr hab. Grażyny Krasowicz-Kupis został wyróżniony nagrodą w konkursie na najlepszy plakat na XXIV Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej, która odbyła się dniach 1-3 czerwca 2015 roku na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
SALA jest ważna!
Jaka przestrzeń jest dobra do zabawy, a jaka sprzyja skupieniu i nauce? Czy ławki to przeżytek? Czy uczniowie sami mogą aranżować przestrzeń i czemu to służy? Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badanie, które podpowie nauczycielom, jak zaprojektować przestrzeń do uczenia się i nauczania: bezpieczną, funkcjonalną i przyjaznąZespół Wczesnej Edukacji IBE opracowuje poradnik, który pomoże nauczycielom ze szkół podstawowych w aranżowaniu przestrzeni klasy w różny sposób – aby było miejsce do zabawy, relaksu, ale oczywiście też takie, które sprzyja efektywnej pracy i nauce. Chodzi o zaaranżowanie sal lekcyjnych przede wszystkim dla najmłodszych uczniów w klasach I-III, choć niektóre rozwiązania z pewnością będą przydatne i dla tych starszych..
Polski w gimnazjum – IBE daje sprawdzone pomysły na ciekawe lekcje
Co będzie dalej, czyli wspólne odgadywanie możliwych rozwiązań fabuły opowiadania, rozpracowanie językowych chwytów Romea, a także odpowiedź na pytanie, co jest kluczem do sławy i bogactwa – na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych pojawiło się wiele dobrych pomysłów na ciekawe lekcje języka polskiego w gimnazjum. Czy rzeczywiście nauczyciele potrzebują nowych materiałów? Co o tym mówią dotychczasowe badania IBE?.Relacja z briefingu prasowego nt UDE
Niski poziom edukacji jest przyczyną wykluczenia społecznego, dlatego edukacja, zarówno szkolna, jak i uczenie się przez całe życie są tak ważne – mówili eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych oraz SGH na konferencji podsumowującej drugi etap badania Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Eksperci sprawdzili, co wpływa na edukacyjne decyzje naszego społeczeństwa, jakie grupy są zagrożone wykluczeniem edukacyjnym i jak powiązana jest edukacja z rynkiem pracy.
Briefing prasowy na temat badania UDE
Czy Polacy są zadowoleni ze swojego wykształcenia
Średnio co czwarty dorosły Polak przyznaje się do posiadania niższego poziomu wykształcenia niż ten, który chciał osiągnąć. Eksperci sprawdzili, co wpływa na edukacyjne decyzje naszego społeczeństwa, jakie grupy są zagrożone wykluczeniem edukacyjnym i jak powiązana jest edukacja z rynkiem pracy
.„Zwyczajnie Aktywni” po raz trzeci wspierają pacjentów na rynku pracy

.
Przedmioty przyrodnicze – jak powinniśmy uczyć małe dzieci o przyrodzie?
Naukowcy i praktycy rozmawiali podczas seminarium w IBE o tym, w jaki sposób należy uczyć małe dzieci o przyrodzie. Przedstawiano przykłady z innych krajów i dyskutowano o potrzebie zmian w PolsceSeminarium „Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w Polsce na tle wybranych krajów europejskich i USA” zgromadziło ekspertów, naukowców i nauczycieli – praktyków. Gości przywitał dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. naukowych..