Seminaria i Konferencje
System wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi
Szczególne znacznie, jakie przypisuje się jakości wczesnej edukacji i opieki, powoduje, że stała się ona jednym z priorytetów w działaniach Komisji Europejskiej. Regularne spotkania poświęcone tej problematyce oraz wymiana doświadczeń pomiędzy poszczególnymi krajami pozwala na podejmowanie kroków zmierzających do wprowadzenie w Polsce skuteczniejszego i bardziej jednolitego systemu opieki nad dziećmi w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. Jednymi z takich spotkań były "Norway-OECD High-level Roundtable Starting Strong: Implementing Policies for High Quality Early Childhood Education and Care" oraz "10th Meeting of the OECD Network on Early Childhood Education and Care". Obydwa odbyły się w Oslo. Pierwsze w dniach 23-24.01.2012 r., a drugie – 25.01.2012 r. Podczas tych spotkań delegacja IBE - dr Piotr Rycielski i Radosław Kaczan - zapoznali się z przykładami rozwiązań przyjętych w Norwegii oraz programami działających tam placówek. Brali też udział w pracach w podzespole roboczym nad narzędziami do oceny jakości systemu wczesnej opieki i edukacji w ramach programu Starting Strong. Zaprezentowali polskie stanowisko na spotkaniu grupy OECD dedykowanej problemom wczesnej opieki i edukacji.
.ATINER 6th Annual International Conference on Psychology
W dniach 27-31.05.2012 r. w Atenach odbyła się konferencja, podczas której zaprezentowano wyniki badań z zakresu psychologii młodzieży. Udział w niej wzięło kilkuset naukowców z całego świata m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Portugalii czy Australii. Przedstawiciele Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia - Piotr Rycielski i Anna Hawrot – przedstawili na konferencji część wyników badań pracowni w referacie „The influence of attitudes toward learning on achievement scores”. Prezentacja pracowni SUEK wzbudziła duże zainteresowanie środowiska naukowego. Badacze zainteresowani byli dokładnym planem badań, ich procedurami, uwzględnianymi zmiennymi czy stosowanymi narzędziami badawczymi i planowanymi dalszymi pomiarami.
.Finansowanie i zarządzanie sprawami publicznymi, w tym edukacją
Konferencja 20th NISPAcee Conference "Public Administration East and West: Twenty Years of Development", która odbyła się w dniach 23-26.05.2012 r. w Macedonii, stanowiła forum prezentacji badań naukowych związanych z organizacją, finansowaniem, zarządzaniem sprawami publicznymi. Tematy w szczególności dotyczyły różnic i podobieństw w realizacji tych zadań w krajach rozwiniętych oraz krajach które w ostatnich 20 latach przeszły transformację gospodarczą. Reprezentująca IBE Agnieszka Kopańska z Zespołu Ekonomii Edukacji, wzięła udział w sesjach dotyczących organizacji samorządów lokalnych.
Z danych prezentowanych na konferencji wynika, że zmiany w organizacji i finansowaniu zadań publicznych (w tym oświaty) jakie zaszły w Polsce i innych krajach transformujących się, wpisują się w trendy jakie w tym zakresie dokonują się w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych. Jednak problemy i specyfika postkomunistycznej gospodarki i administracji w wielu aspektach powoduje że efekty są inne niż w „starych demokracjach”. W wielu prezentacjach analizowano czy i jak kryzys gospodarczy wpłynie na dalsze kierunki tych zmian.
.Konferencja Modern Modelling Methods w USA
Przedstawiciele Pracowni Analiz Osiągnięć Uczniów IBE wzięli udział w konferencji, której prezentacje przedkonferencyjne i referaty dotyczyły praktycznych problemów napotykanych przy realizacji projektu zrównywania egzaminów zewnętrznych (radzenie sobie z brakami danych, przeprowadzanie symulacji i detekcja DIF). Konferencja w Storrs została zorganizowana przez University of Connecticut i trwała od 20 do 24 maja 2012 r.
W trakcie konferencji Artur Prokopek wygłosił prezentację Estimation of Compositional Effects. Problems with Reliability and Interclass Correlation, a Bartosz Kondratek zaprezentował plakat naukowy - Bias of Observed Score Equating Under NEAT Design.
.Najmłodsi mają swój zespół
W IBE powstał zespół wczesnej edukacji. Będzie prowadzić badania nad edukacją w przedszkolach i w szkole podstawowej. Efektem będą narzędzia wspierające nauczycieli z tych placówek. Na jego czele stanęła dr hab. Anna Brzezińska, profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
.Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012
46th Annual International IATEFL Conference and Exhibition Glasgow 19th-23rd March 2012
Lider Pracowni Języków Obcych, dr Magdalena Szpotowicz, wzięła udział w 46-tej Corocznej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), zorganizowanej w Glasgow (Anglia) w dniach 19-23 marca 2012.
.TUNSS - Zabawa na poważnie
W piątek 11 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się śniadanie prasowe, na którym zaprezentowano nowe narzędzie badawcze. Test umiejętności na starcie szkolnym (TUNSS) pozwala zmierzyć umiejętności dzieci w zakresie czytania, pisania i matematyki. (Więcej o badaniu) Pod wieloma względami jest to narzędzie wyjątkowe. Dzieci będą rozwiązywać test za pomocą tabletów. Program z testem wyposażony jest w specjalny algorytm, który dobiera kolejne pytania na podstawie wcześniej udzielonych odpowiedzi (tzw. test adaptatywny). – Każde dziecko rozwiązuje zatem indywidualny test dostosowany do jego możliwości Dzięki temu nie znudzi się rozwiązując zadania zbyt proste, ani nie będzie się denerwował, gdy napotka zbyt trudne – wyjaśnił Michał Federowicz, dyrektor IBE. –Dla nas badaczy liczy się jednak to, że taki sposób prowadzenia testu pozwala lepiej wykorzystać czas badania i uzyskać większą precyzję pomiaru.
.Szkoła czy przedszkole? Dwadzieścia pytań, które mogą pomóc rodzicom podjąć decyzję.
Szanowni Państwo,
trwa rekrutacja uzupełniająca do szkół i przedszkoli. Rodzice sześciolatków mogą teraz jeszcze raz na spokojnie zastanowić się, do której placówki posłać dziecko. Instytut Badań Edukacyjnych przygotował dla nich zestaw pytań, które pomogą w podjęciu właściwej decyzji. W ten sposób zapewnią dziecku najlepsze warunki do rozwoju.
"Szkoła czy przedszkole?" - zestaw dwudziestu pytań, które pomogą rodzicom podjąć właściwą decyzję.
.Przed pierwszym dzwonkiem
11 maja w IBE odbyło się śniadanie prasowe poświęcone testowi Umiejętności Na Starcie Szkolnym, czyli badaniu dzieci rozpoczynających naukę w szkole.Test umiejętności na starcie szkolnym (TUNSS) to nowe badanie IBE, które z kilku względów jest przełomowe:
- Po raz pierwszy sprawdzone zostaną umiejętności i postępy sześciolatków i siedmiolatków, którzy poszli do szkół;
- Po raz pierwszy porównane zostaną efekty nauki w szkole i zerówce;
- W badaniu zostaną użyte tablety. Dzięki nim możliwe będzie wykorzystanie niezwykle precyzyjnego specjalnego testu adaptatywnego, który sam dostosowuje się do badanego ucznia.
Prace nad badaniem TALIS
Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN prowadzi badanie Teaching and Learning International Survey (TALIS) zainicjowane przez OECD. Ma ono pomagać krajom dokonywać oceny polityki edukacyjnej i wybierać takie drogi, które gwarantują najbardziej efektywne kształcenie. Międzynarodowy i polski raport z badania TALIS 2008 zostały opublikowane w 2009 r. Kolejne badanie ma odbyć się na przełomie 2013 i 2013 roku.
W ramach przygotowań do niego eksperci IBE uczestniczą w wielu konferencjach, spotkaniach i wyjazdach studyjnych.
Obecni byli na: spotkaniu organizowanym przez OECD 7-9.12.2008 r. w Paryżu, na spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie 18-21.10.2009 r. w Paryżu, na spotkaniu dotyczącym badania nauczycieli 24-26.02.2010 r. w Paryżu, na konferencji dotyczącej dalszych badań TALIS 28.04 – 1.05.2010 w Antalyi, na spotkaniu dotyczącym TALIS i badania PIAAC 8-10.09.2010 w Paryżu, na spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie 26-29.09.2010 r. w Oslo, na spotkaniu roboczym komitetu TALIS12-14.01.2011 w Paryżu, 3-8.04.2011 w Hamburgu, na spotkaniu Komitetu Sterującego TALIS 2013 oraz spotkaniu poświęconym konceptualizacji badania początkujących nauczycieli matematyki 6-11.06.2011 w Paryżu i Waszyngtonie, na 12. spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie 27-28.10.2011 w Paryżu, na spotkaniu grupy roboczej TALIS 2013 12.11-18.12.2011 r. w Meksyku, na szkoleniu na temat doboru próby i danych 8-11.01.2012 r. w Hamburgu, na spotkaniu Komitetu Sterującego TALIS 2013 9-11.05.2012 r. w Holandii.
Podczas każdego ze spotkań pracowano nad rozwojem badania środowiska uczenia się i warunków pracy nauczycieli. Np. w czerwcu 2011 r. pracownicy IBE Michał Sitek i Magdalena Krawczyk-Radwan wraz z badaczami z innych krajów pracowali nad priorytetami i zakresem badania początkujących nauczycieli w ramach projektu FIRSTMATH. Przedstawili też prezentację na temat systemu kształcenia nauczycieli w Polsce, polskich wyników TEDS-M, statystyk dotyczących młodych nauczycieli matematyki i doświadczeń IBE z jakościowego badania początkujących nauczycieli.
W październiku 2011 r. Magdalena Krawczyk-Radwan wraz z przedstawicielem MEN wzięła udział w spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie, na którym ustalono, jak będzie wyglądać badanie próbne TALIS 2013 oraz ostatecznie przedyskutowano kwestionariusz badania próbnego.
Z kolei Radosław Piwowarski i Magdalena Krawczyk-Radwan w listopadzie 2011 r. wraz z kierownikami krajowymi TALIS 2013 z ok. 30 krajów zatwierdzali narzędzia badawcze oraz ustalali strategię i realizację badania próbnego na poziomie krajowym.
.