Seminaria i Konferencje
Jak ciekawiej nauczać przedmiotów przyrodniczych
Organizowana przez The Association for Science Education konferencja – Promoting Excellence in Science Teaching and Learning, skupia nauczycieli uczących przedmiotów przyrodniczych na wszystkich poziomach edukacji, trenerów szkolących nauczycieli oraz przedstawicieli ośrodków akademickich i organizacji wspierających nauczycieli.
W dniach 4-9.01.2011 r. w Reading uczestniczyło w niej prawie 3000 osób, z czego ponad 400 spoza Wielkiej Brytanii. Polskę reprezentowali Marta Studzińska i Marcin Chrzanowski z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. Podczas konferencji zorganizowano kilkaset wykładów i warsztatów różnego typu. Na warsztatach skupiono się przede wszystkim na pokazaniu, jak w ciekawy sposób można uczyć nauk przyrodniczych, jak zaciekawić ucznia, jakie pytania warto zadawać podczas lekcji, aby zaktywizować klasę. Zastanawiano się również, jak efektywniej można kształcić nauczycieli.
Pracownicy IBE zapoznali się z tym, jak Brytyjczycy przygotowują się do wprowadzenia zmian w podstawie programowej. Zostali też członkami Association for Science Education, dzięki czemu pracownia uzyskała dostęp do zasobów internetowych organizacji. Na podstawie materiałów z konferencji powstały dwa scenariusze zajęć z fizyki i jeden z chemii (scenariusze kształtowania u uczniów umiejętności związanych z tzw. science thinking).
.Ogłoszono wyniki PISA 2009
Ogłoszone zostały wyniki badań PISA 2009 (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) koordynowanych przez OECD. Prezentację przedstawił dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, dr hab. Michał Federowicz, szef polskiego zespołu przeprowadzającego badania PISA.Więcej na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
.Wizyta studyjna w Anglii
Od 7. do 14. listopada 2010r. 5-osobowa grupa pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE uczestniczyła w wizycie studyjnej w Anglii, w Reading (ok. 60 km od Londynu).
.Powiązania edukacji z rynkiem pracy w kontekście osób młodych
Stan obecnej wiedzy oraz perspektywy dotyczące przejścia z edukacji do zatrudnienia zaprezentowane zostały podczas konferencji "School to work youth transitions", która odbyła się w dniach 29-30.11.2010 r. w Brukseli. Podczas spotkania zaprezentowano teoretyczne modele przejścia z edukacji na rynek pracy na podstawie projektu Pani Beatrix Niemeyer z Uniwersytetu w Flenburgu. Dużo miejsca poświęcono także na teoretyczne aspekty analizy transitions (przejść), a w szczególności definicji i charakterystyce transitional labour markets. Zaprezentowano też podręcznik/przewodnik do analizy tych rynków stworzony przez European Regions’ Foundation for Research In Education and Training. Zaprezentowano projekt OECD Jobs for Youth oraz rekomendacje zawarte w raporcie syntetyczny z przeglądu we wszystkich państwach biorących udział w projekcie. Przestawiono również wstępną analizę dodatkowego modułu do Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności - „Wejście ludzi młodych na rynek pracy”, który został przeprowadzony w 2009 roku we wszystkich państwach członkowskich UE i dyskutowano problem osób kończących edukację z wykształceniem niepełnym średnim na brukselskim rynku pracy. W konferencji udział wzięła Anna Maliszewska z IBE.
.Zrównywanie wyników egzaminów zewnętrznych
W dniach 15-18.11.2010 r. na Uniwersytecie Twente (University of Twente) w Holandii odbył się kurs "Analysis of Measurement Instruments: Introduction to classical test theory, item response models and multilevel item response models". W zajęciach prowadzonych przez prof. dr Ceesa Glassa oraz dr Jean-Paul Foxa udział wzięli przedstawiciele IBE: Dorota Węziak-Białowolska i Artur Pokropek.
W trakcie kursu przedstawione zostały m.in. założenia klasycznej teorii testu oraz teorii odpowiedzi na pytania testowe (IRT), metody zrównywania wyników egzaminów, szacowanie obciążeń w funkcjonowaniu zadań egzaminacyjnych (ang. differential item functioning DIF). Nacisk położony został na zagadnienia metodologiczne, w tym zwłaszcza te związane z metodami estymacji i testowania poprawności modeli. Część kursu poświęcono także zagadnieniom teorii odpowiedzi na pytania testowe w ujęciu bayesowskim (ang. Bayesian Item Response Modeling).
.W Antwerpii o relacjach między edukacją a rynkiem pracy
W dniach 28-29 października odbyła się w Antwerpii konferencja organizowana przez rząd belgijski, który sprawuje obecnie prezydencję w Radzie Unii Europejskiej.
Głównym celem konferencji była prezentacja strategii państw członkowskich Unii Europejskiej na temat trudnych relacji między edukacją a rynkiem pracy. Uczestnicy konferencji omówili problem skuteczności aktywnych polityk rynku pracy i zróżnicowanie ich efektywności.
.IBE w Finlandii
W dniach 18-20.10.2010 przedstawiciele IBE (Magda Krawczyk - Zespół Badań Nauczycieli i Marcin Chrzanowski - Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych) pod wodzą dyrektora Michała Sitka odbyli wizytę studyjną w Jyvaskyla (Finlandia). Celem wizyty było nawiązanie współpracy z instytutem badań edukacyjnych Finnish Institute for Educational Research (FIER – KTL po fińsku, od Koulutuksen tutkimuslaitos) Uniwersytetu Jyvaskyla.
.Konferencja w Oslo: Zarządzanie procesami oceniania - polityka i badania
Sprawozdanie z konferencji „Zarządzanie procesami oceniania - polityka i badania” w Oslo:
Od początku XXI wieku obserwowany jest w Europie i na świecie wzrost zainteresowania problemami oceniania szkolnego, egzaminów zewnętrznych, odpowiedzialności za wyniki i spójność kształcenia. Tą problematyką zajmują się nie tylko instytucje prowadzące egzaminy i nauczyciele praktycy, ale także wiele znanych na świecie Uniwersytetów i innych instytucji badawczych.. Od 11 lat wyniki badań z tego zakresu prezentowane są na konferencjach Association of Educational Assessment-Europe.
.XVI Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej
Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego to temat XVI Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która odbyła się w dniach od 23 do 25 października w Toruniu. Konferencja została zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej i Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli. Zasadniczy nurt wystąpień na konferencji dotyczył poglądów głównie praktyków (edukacji szkolnej i akademickiej) na temat wewnątrzszkolnego oceniania i egzaminów zewnętrznych.
.Warsztaty poświęcone TEDS-M
W dniach 13-15.10.2010 r., w Hamburgu odbyły się warsztaty dotyczące analizy wyników międzynarodowego badania TEDS-M 2008 zorganizowane przez Michigan State University International Study Center. W trakcie spotkania przedstawiono główne pytania badawcze, omówiono metodologię badań, zaprezentowano metody wykorzystywania programu IEA IDB Analyzer do analizy danych. Część warsztatów była też poświęcona analizie programów kształcenia nauczycieli. W warsztatach udział wzięła dr Monika Czajkowska z IBE.
.