BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się?

Opublikowano: 5 Lis 2015

Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się? Wybrane zagadnienia.

Poradnik dla nauczycieli oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz I klasy

Grażyna Krasowicz-Kupis, Magdalena Kochańska, Katarzyna Maria Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak, Dorota Campfield, Magdalena Łuniewska, Ewa Haman

Pobierz poradnik w formacie PDF


Założenia współczesnej szkoły wywodzą się z pedagogiki humanistycznej zorientowanej na podmiotowość ucznia. Zadaniem nauczycieli jest stwarzanie odpowiednich warunków do uczenia się, dostosowanych do indywidualnych możliwości każdego dziecka. Aby to osiągnąć, nauczyciele muszą podejmować świadome działania w kierunku rozpoznania możliwości i potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych poszczególnych uczniów, a następnie dostosowania treści, metod pracy oraz sposobu komunikacji do tych potrzeb i możliwości. Szczególnie ważne jest to w przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Poradnik, który oddajemy w Państwa ręce, został opracowany w Instytucie Badań Edukacyjnych przez zespół specjalistów: psychologów, psycholingwistów, logopedów i pedagogów zajmujących się zaburzeniami językowymi i zaburzeniami uczenia się. Zespół ten tworzą nie tylko naukowcy badający te zjawiska, ale również praktycy, nauczyciele i rodzice dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To pozwala nam patrzeć na wspomniane zagadnienia z różnych perspektyw. Mamy nadzieję, że treść poradnika będzie dla Państwa zarówno wsparciem, jak i inspiracją w codziennej pracy.

.

Matematyka od nowa

Opublikowano: 23 Lip 2015

IBE broszura Matematyka od nowa 1Znaczenie jakości edukacji od początkowego jej etapu ma istotny wpływ na późniejsze wybory edukacyjne młodych ludzi i ich szanse na rynku pracy. Dlatego też tak ważne jest podejmowanie starań, by poprawić poziom kształcenia, w tym poziom umiejętności matematycznych uczniów, bo od nich zależy logiczne myślenie czy twórcze podejście do rozwiązywania problemów, zdolności syntetyczne i analityczne.

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badania i analizy, które dotyczą umiejętności matematycznych uczniów, a także przeprowadza pogłębione analizy wyników egzaminacyjnych.

Eksperci zatrudnieni w IBE zrealizowali m.in. Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów (OBUT), Diagnozę kompetencji gimnazjalistów (DKG), Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA) czy projekt Edukacyjna wartość dodana (EWD).

Wnioski z badań i analiz pokazują, co trzeba zmienić w sposobie nauczania matematyki. IBE efektywnie
wdraża zmiany w nauczaniu matematyki poprzez:
• diagnozę potrzeb uczniów i nauczycieli,
• prowadzenie warsztatów,
• monitoring rezultatów podjętych działań.

Takie kompleksowe podejście badawczo–wdrożeniowe prowadzi do realnej poprawy pracy szkoły
i osiągania lepszych wyników przez uczniów.

pobierz broszurę [PDF, 2,3MB]

.

EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt

Opublikowano: 27 Cze 2015

pdficonStrukturalny model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki opracowany w ramach projektu "Model dla edukacji", z którego raport podsumowujący można pobrać z tej strony, uwzględnia zjawiska związane z kapitałem ludzkim takie, jak: edukację, kształcenie dorosłych, funkcjonowanie rynku szkoleniowego, zapotrzebowanie w poszczególnych grupach zawodowych itp. Model ma umożliwić symulowanie społeczno – ekonomicznych skutków kwantyfikowalnych elementów polityk publicznych ze szczególnym uwzględnieniem polityk związanych z formowaniem i rozwojem kapitału ludzkiego, wyborami edukacyjnymi, a także polityk rynku pracy.

.

Czytaj więcej...

EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika

Opublikowano: 27 Cze 2015

pdficonPodręcznik przeznaczony do aplikacji EduMod, przygotowanej przez Instytut Badań Strukturalnych w ramach projektu systemowego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, składa się z trzech części: opisu aplikacji (rodział 1), części praktycznej (rozdział 2) oraz części teoretycznej (rozdział 3). 

W części pierwszej wyjaśniona jest elementarna obsługa aplikacji, omówiony jest system menu i okien oraz podstawowy schemat pracy. W drugiej części przedstawiona jest analiza wybranych przypadków symulacji. W trzeciej części zaprezentowane są główne założenia makroekonomiczne przyjęte przy budowie aplikacji oraz sama struktura aplikacji. Przedstawione jest także krótkie wprowadzenie do problematyki modelowania i umiejscowienie wykorzystanego w aplikacji modelu na tle obecnie używanych narzędzi modelowania ekonomicznego.

.

Czytaj więcej...

Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa

Opublikowano: 24 Kwi 2015
pdficon epub logo

Publikacja Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, autorstwa Magdaleny Czub i Joanny Matejczuk ma na celu przedstawienie wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka, z uwzględnieniem szerokiego kontekstu społecznego, w którym rozwój ten zachodzi.

Głównym zamysłem autorek jest wypełnienie luki dotyczącej kompetencji społeczno-emocjonalnych w publikacjach odnoszących się̨ do funkcjonowania i rozwoju dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie oraz wprowadzenie do świadomości społecznej wagi i znaczenia mechanizmów wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego.

Kolejne rozdziały książki omawiają problematykę: (1) ram teoretycznych dla ujmowania zjawisk rozwojowych, (2) złożoności definiowania kompetencji społecznych i emocjonalnych, (3) znaczenia wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dalszego funkcjonowania jednostki, (4) środowiskowych uwarunkowań rozwoju w tym obszarze oraz znaczenia kompetencji opiekuńczych i wychowawczych dorosłych, a także (5) przebiegu rozwoju procesów regulacji emocji i funkcjonowania społecznego od urodzenia do końca okresu przedszkolnego.

Jeden z rozdziałów zawiera omówienie wyników projektu badawczego realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w latach 2013/2014, poświęconego zbieraniu danych na temat funkcjonowania społeczno-emocjonalnego małych dzieci w Polsce.

Pobierz publikację [pdf, 1.3 MB]

 

.

Więcej artykułów…

  1. Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  2. Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  3. Jak napisać dobre streszczenie? Poradnik dla ucznia (i nauczyciela)
  4. Jak przygotować i napisać interpretację? Poradnik
  5. Jak przygotować i napisać rozprawkę maturalną? Poradnik

Strona 1 z 6

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • nast.
  • koniec

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...