Seminaria i Konferencje
Nowoczesne technologie w szkolnym nauczaniu
Podczas spotkania, które odbyło się 10-13.03.2011 r. w Hiszpanii, zaprezentowano wyniki badań dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii, w tym telefonów komórkowych, konsoli do gier, komputerów i internetu w nauczaniu w szkołach, a także ułatwiania uczniom poruszania się w środowisku szkolnym. Z badań wynikało, że uczniowie chętniej przyswajają wiedzę przekazywaną przy pomocy nowoczesnych technologii. W spotkaniu udział wziął Rafał Lew-Starowicz z IBE
.Odpowiedź na stanowisko NSSZ Solidarność w sprawie metodologii przeprowadzania badania pt. Czas i warunki pracy nauczycieli.
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność zgłosiła pod koniec lutego swoje wątpliwości dotyczące metodologii badania czasu i warunków pracy nauczycieli, którego przeprowadzenie nadzoruje Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Poniżej przedstawiamy nasze wyjaśnienia:
.Konferencja NTTS 2011 w Brukseli
Podobno za dziesięć lat zawód statystyka będzie najatrakcyjniejszy na świecie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej badaczy i naukowców pragnie poszerzać swoją wiedzę w zakresie nowych technologii zbierania, analizy i prezentacji danych statystycznych. Jedną z takich okazji była trzydniowa konferencja NTTS (New Techniques and Technologies for Statistics), zorganizowana w lutym w Brukseli. Obecni na niej byli przedstawiciele IBE: Monika Siergiejuk (Zespół Ekonomii Edukacji) i Piotr Zimolzak (Zespół Analityczno-Informatyczny).
Głównym celem konferencji, której patronat objął Eurostat, było pobudzenie przedstawicieli państw członkowskich UE do tworzenia innowacyjnych projektów oraz zachęcenie do międzynarodowej współpracy w celu zwiększenia jakości, użyteczności oraz dostępności statystyk publicznych. Tematyka konferencji obejmowała takie zagadnienia jak: data mining, analiza treści, imputacja braków danych, nowe typy sondaży i doboru próby (np. przez Facebook), optymalizacja schematu doboru próby w kontekście dokładności oszacowań i kosztów realizacji (cost-effectiveness trade-off).
Do najbardziej istotnych problemów, nad którymi będą prowadzone badania, należy standaryzacja wskaźników w różnych krajach, unifikacja systemu zbierania danych społeczno-ekonomiczno-demograficznych oraz kwestie poufności danych dla niewielkich regionów statystycznych.
.IBE został członkiem sieci promującej wykorzystywanie badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej
Od stycznia 2011 r. IBE jest członkiem sieci współpracy instytutów europejskich promujących wykorzystywanie badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej ("evidence based policy and practice")
Sieć tworzą 34 organizacje partnerskie z 23 europejskich krajów. Są to ośrodki akademickie, instytuty badawcze oraz centra naukowe zainteresowane promowaniem wykorzystania badań edukacyjnych w praktyce edukacyjnej, wymianą wiedzy, działaniami na rzecz zwiększania dostępu do wiarygodnych wyników badań i rozwijania umiejętności ich syntezy, a także gromadzenia dobrych praktyk.
W wyniku ogłoszonego przez Komisję Europejską konkursu na ustanowienie europejskiej sieci organizacji, które będą rozwijać i utrzymywać skuteczny i trwały mechanizm wymiany wiedzy w dziedzinie edukacji i szkoleń, sieć uzyskała dofinansowanie z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Instytucją wiodącą w zgłoszonym, projekcie jest Instytut Edukacji Uniwersytetu Londyńskiego w Wielkiej Brytanii. W najbliższym czasie zostanie opublikowana dedykowana witryna internetowa programu.
.Wizyta studyjna w Finlandii
W dniach od 23 do 30 stycznia 2011 r. 5-osobowa grupa pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE uczestniczyła w wizycie studyjnej w Finlandii, w Jyvaskyla (ok. 270 km na północny wschód od Helsinek) i w Helsinkach.
Głównymi celami wizyty było poznanie:
- funkcjonowania fińskiego systemu oświaty na poziomie ISCEDII,
- metod i form pracy a także warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych w zakresie przedmiotów przyrodniczych,
- fińskiego systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli..
Nowoczesne technologie w edukacji
Wykorzystanie portali społecznościowych jako kanałów do wspomaganie uczenia się wewnątrz firmy, rejestrowanie i archiwizacja wykładów, oraz wykorzystanie gier lub ich elementów do przekazywania wiedzy – z takim wykorzystaniem nowoczesnych technologii mogli zapoznać się uczestnicy konferencji Learning Technologies 2011, która odbyła się w dniach 26-28.01.2011 r. w Londynie. Na konferencji obecny był Kamil Sijko z IBE.
.IBE wyjaśnia wątpliwości nauczycieli
Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) rozpoczął w ostatnim czasie badanie pt. "Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia". Badanie na zlecenie IBE realizuje firma PBS DGA wybrana w przetargu publicznym. IBE otrzymał sygnały od nauczycieli biorących udział w badaniu o naruszeniu zasad realizacja badania, w szczególności zaś zagwarantowaniu poufności informacji zawartych w ankietach. Byłoby to poważne naruszenie procedur badawczych, dlatego pracownicy IBE nadzorujący badania podjęli już działania, które mają na celu jak najszybsze wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. Nauczycielom, którzy wyrazili zgodę na przeprowadzenie badania, zapewniona zostanie pełna poufność, która jest filarem profesjonalnie przeprowadzonego badania.
.Dr hab. Roman Dolata członkiem Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych
Dr hab. Roman Dolata, opiekun naukowy Zespołu Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK) został członkiem Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Członków Komitetu powołała minister Barbara Kudrycka.
.Zawodowe losy humanistów z doktoratami
W Paryżu 11 stycznia 2011 r. na spotkaniu zorganizowanym przez Centre d`Etudes et de Recherches sur les Qualifications (CEREQ) dyskutowano nad założeniami, harmonogramem I budżetem projektu SSH CARES.
Zakłada on przeanalizowanie losów zawodowych oraz umiejętności osób posiadających tytuł doktora w obszarze nauk społecznych i humanistycznych. Projekt będzie trwał dwa lata. Oprócz Polski obejmuje swoim zasięgiem 10 innych krajów europejskich (Francja, Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Słowenia, Luksemburg, Hiszpania, Włochy, Norwegia, Irlandia). Budżet projektu szacowany jest na milion euro.
Podczas spotkania we Francji, w którym uczestniczyła Monika Siergiejuk z Zespołu Ekonomii Edukacji, rozmawiano o kolejnych etapach projektu badawczego, sekwencji podejmowanych działań i ich zakresie oraz roli poszczególnych partnerów konsorcjum w całym przedsięwzięciu.
Udział w projekcie, w razie uzyskania dofinansowania, istotnie wzmocni pozycję IBE na polskiej i międzynarodowej arenie badawczej. W toku dyskusji ustalono, że udział polskiego zespołu będzie nieco większy niż pierwotnie planowano - będzie on pełnił funkcję instytucji wiodącej I etapu projektu, w ramach którego przeprowadzona będzie analiza danych zastanych.
.Rozpoczęło się badanie dotyczące wewnątrzszkolnego systemu oceniania
Instytut Badań Edukacyjnych przystąpił do realizacji badania na temat wewnątrzszkolnych systemów oceniania. Celem badania jest dostarczenie wiedzy na temat szkolnych systemów oceniania (ze szczególnym uwzględnieniem roli oceniania kształtującego) oraz zakresu ich zróżnicowania.
.