Badania
Nasze badania zostały podporządkowane głównemu celowi projektu, jakim jest wzmocnienie zdolności systemu edukacji w zakresie badań edukacyjnych oraz zwiększanie możliwości wykorzystywania badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz zarządzaniu oświatą. Badania służą tworzeniu zasobów informacyjnych dla polityki edukacyjnej – mają też umożliwiać monitorowanie systemu edukacji pod kątem doskonalenia systemu edukacji.
Przeprowadziliśmy badania w 5 obszarach badawczych:
Obszar 1 - Podstawy programowe i rozwój dydaktyk przedmiotowych
- Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
- Badania obserwacyjne, jakościowe i ilościowe procesu dydaktycznego w szkołach podstawowych
- Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
- Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego
- Badanie sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
- Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
- Diagnoza umiejętności szóstoklasistów (DUSZA)
- Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
- Szkoła samodzielnego myślenia
- Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
- Analiza porównawcza struktur podstaw programowych wybranych krajów
- Badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży
- Badanie dydaktyki szczegółowej matematyki w gimnazjum
- Badanie nauczania filozofii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
- Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum
- Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO)
- Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim
- Diagnoza Kompetencji Gimnazjastów
- Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
- Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych DUMa
- Dobre praktyki w nauczaniu historii
- Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych
- Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
- Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
- Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
- Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów
- Zrównanie wyników egzaminów zewnętrznych
Obszar 2 - Psychologiczne i pedagogiczne podstawy osiągnięć szkolnych
- Badania przesiewowe dotyczące rozwoju mowy dzieci w wieku od 2 do 3 lat
- Komputerowa Ocena Funkcji Fonologicznych FUNFON
- Badanie jakościowe dotyczące organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach
- Badanie rozwoju mowy dzieci w wieku od 8 miesięcy do 3 lat
- Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia
- Efekty wychowawcze szkoły- test funkcjonowania moralnego (EWS)
- Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów szkół podstawowych w klasach I-III
- Przygotowanie i pilotaż Testu Pamięci Roboczej dla uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum
- Standaryzacja baterii narzędzi do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania dziecka w wieku 1,5–5,5 l.
- Uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka
- Wewnątrzszkolny system oceniania
Obszar 3 - Socjologiczno-prawne aspekty polityki edukacyjnej
- Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu
- Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
- Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
- Badanie otoczenia instytucjonalnego placówek edukacyjnych
- Badanie początkujących nauczycieli
- Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
- Laboratorium mikrobadań
- Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji
- Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli a szanse na szkolnym i pozaszkolnym rynku pracy
- Szkoła - rodzice - społeczność lokalna
- Średniookresowe efekty zmian w sieci szkolnej
- TALIS - Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się
- Wykorzystanie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej przez szkoły
Obszar 4 - Ekonomia edukacji: nakłady publiczne i prywatne oraz rynki okołoedukacyjne
- Badanie Ekonomicznych uwarunkowań Celów i Kierunków alokacji nakładów na edukację Realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce (BECKER)
- Finansowanie edukacji wyższej w wybranych krajach europejskich. Od modelu egalitarnego do elitarnego
- Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania
- Finansowanie i zarządzanie oświatą przez jednostki samorządu terytorialnego
- Wydatki edukacyjne gospodarstw domowych i ich uwarunkowania
Obszar 5 - Edukacja a rynek pracy
- Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
- Badanie losów absolwentów szkół zawodowych
- Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
- Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
- Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego w kontekście zdolności tego systemu do wypełnienia przypisanych mu funkcji
- Rynek pracy a kompetencje Polaków - badanie postPIAAC
- Uwarunkowania decyzji edukacyjnych– badanie panelowe gospodarstw domowych
- Włączający system edukacji i rynku pracy - rekomendacje dla polityki publicznej
- Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
- Model dla edukacji
- Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
- Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2: Wdrożenie systemu monitorowania losów absolwentów i popularyzacja technik analiz informacji pochodzących z rejestrów opracowanych w ramach projektów badawczych IBE.
- Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3: Stworzenie narzędzi służących do przetwarzania i analizy informacji pochodzących z rejestrów administracyjnych wielu uczelni i ZUS na potrzeby badań losów edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół wyższych.
- Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych - PIAAC
- Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL
- Zarządzanie kompetencjami w uczeniu się przez całe życie
Inne badania
- Badanie postaw, potrzeb i oczekiwań młodych dorosłych i rodziców uczniów w wieku szkolnym dotyczące edukacji w zakresie rozwoju psychoseksualnego człowieka
- Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej
- Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
- Ewaluacja rządowego programu "Cyfrowa szkoła”
- Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi