Seminaria i Konferencje
ZMIENIAMY OŚWIATĘ – fundusze europejskie w latach 2007–2013 oraz w ramach nowej perspektywy finansowej 2014–2020 – Warszawa
W dniach 14–15 listopada 2012 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Instytut Badań Edukacyjnych pod patronatem Minister Rozwoju Regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej organizuje konferencję pt. ZMIENIAMY OŚWIATĘ – fundusze europejskie w latach 2007–2013 oraz w ramach nowej perspektywy finansowej 2014–2020.
Celem konferencji jest dyskusja nad doświadczeniami instytucji zaangażowanych we wdrażanie działań związanych z obszarem oświaty, współfinansowanych z funduszy strukturalnych. Spotkanie to będzie okazją do podsumowania dotychczasowych działań oraz do refleksji nad planowanymi interwencjami publicznymi, w szczególności wobec potrzeby zaprogramowania Nowej Perspektywy Finansowej na lata 2014–2020.
.Szkolna edukacja historyczna. Historia ludzi. Historia dla ludzi
W dniach 25-26 października 2012 członkowie pracowni historycznej IBE brali udział w Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Szkolna edukacja historyczna. Historia ludzi. Historia dla ludzi” organizowanej w Poznaniu przez Wydział Studiów Edukacyjnych Instytutu Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Memoria Cultural Foundation in Bucharest.
.Forum 2012: Edukacja Europejska, młodzież i szkolenie
18 i 19 października odbyło się w Brukseli “Forum 2012: Edukacja Europejska, młodzież i szkolenie.” Wzięli w nim udział interesariusze systemów edukacji, którzy przybyli ze wszystkich państw Unii Europejskich: przedstawiciele ministerstw, związków zawodowych, instytucji nadzoru, stowarzyszeń pozarządowych a także organizacji młodzieżowych. Głównym organizatorem spotkania była Komisja Europejska oraz “Europejska Platforma Społeczeństwa Obywatelskiego dla kształcenia ustawicznego” EUCIS-LL. Członkiem tego stowarzyszenia jest Euroclio, z którym stale współpracuje pracownia historii Instytutu Badań Edukacyjnych. Jacek Staniszewski, członek pracowni historii, został zaproszony na brukselskie forum, by reprezentować Euroclio podczas obrad plenarnych oraz warsztatów.
.Wojewódzkie Forum Młodzieży w Lublinie
Instytut Badań Edukacyjnych objął swoim patronatem Wojewódzkie Forum Młodzieży, które odbędzie 22 października 2012r. w budynku Centrum Kongresowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Uczestnikami Forum będą studenci lubelskich uczelni oraz młodzież klas maturalnych szkół ponadgimnazjalnych woj. lubelskiego, a także zainteresowani młodzi ludzie szukający pomysłu na własną karierę zawodową.
Przedsięwzięcie ma na celu wymianę doświadczeń między osobami, instytucjami i organizacjami wspierającymi rozwój młodzieży, dyskusję nad potrzebami młodzieży i działaniami na jej rzecz w lokalnym środowisku oraz częściowo ma wspomóc Dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych w realizacji Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w kwestii zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i kariery zawodowej.
[informacja na temat forum - pdf]
.Młodzi bez pracy, szkoły i kursów – koszty ekonomiczne i społeczne
W siedzibie Eurofund w Dublinie w dniach 4-6.10.2012 r. odbyło się spotkanie poświęcone projektowi NEET (Not in Education, Employment and Training). Projekt dotyczy sytuacji młodych Europejczyków, którzy nie pracują, nie uczą się ani nie uczestniczą w żadnych szkoleniach. Jego celem jest ocena rozmiarów problemu NEET oraz analiza polityk adresowanych do tej grupy.
W ramach projektu powstanie raport, w którym zostaną zaprezentowane koszty społeczne i ekonomiczne istnienia grupy NEET oraz przeanalizowane zostaną działania państw służące poprawie sytuacji NEET (m.in. poprawie statusu tej grupy na rynku pracy); analizy dotyczyć będą wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej, w tym również Polski.
Nad projektem pracują głównie analitycy Eurofund. Sieć ekspertów wspiera ich m.in. w sprawach metodologii oraz omawianiu uzyskiwanych wyników. Wśród nich jest Martyna Kobus z IBE, która była obecna na październikowym spotkaniu.
.„Edukacja” po angielsku - projekt IBE dostał dofinansowanie z MNiSW
Przygotowany przez Pracownię Bazy Informacji o Badaniach Edukacyjnych IBE projekt „Edukacja – interdisciplinary approach” jest jednym z 88, na które przyznano dofinansowanie w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Program resortu INDEX PLUS 2012 ma nadać międzynarodowy charakter polskim czasopismom naukowym.
Instytut Badań Edukacyjnych wyda w latach 2012 – 2014 trzy anglojęzyczne numery specjalne kwartalnika „Edukacja”. Znajdą się w nich wybrane artykuły opublikowane w tym czasie w polskich wydaniach czasopisma.
Budżet konkursu MNiSW wynosił ponad 11 mln zł. Złożono w sumie 357 wniosków. IBE na projekt otrzyma 100 tys. zł.
Informacje o konkursie MNiSW
Wykaz wniosków zakwalifikowanych do finansowania w konkursie MNiSW
O badaniu TALIS na VII Kongresie Zarządzania Oświatą
Jakie są założenia Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się, jakie były dotychczasowe wyniki i jaki będzie harmonogram badania TALIS 2013 – o tym uczestników wrześniowej konferencji zorganizowanej przez OSKKO w Toruniu poinformował prof. Rafał Piwowarski z Zespołu Badań Nauczycieli IBE.
Profesor, który jest kierownikiem TALIS w Polsce, zaapelował do dyrektorów szkół, by wyrażali zgodę na udział placówek w badaniu, jeśli to ich szkoły zostaną wylosowane.
Uczestnicy kongresu otrzymali też broszury informacyjne o badaniu TALIS. Wielu z nich zapewniało, że chętnie wezmą udział w nadchodzącej edycji.
Więcej o badaniu, które realizowane jest w ramach projektu systemowego przez Instytut Badań Nauczycieli na stronie projektu www.eduentuzjasci.pl/talis
Seminar Conflict and Cooperation - addressing sensitive and controversial issues in history education
19-23 września 2012 r. Jacek Staniszewski i Krzysztof Mrozowski, członkowie Pracowni Historii, wzięli udział w seminarium zorganizowanym przez europejskie stowarzyszenie nauczycieli historii Euroclio. Celem spotkania była wymiana praktyk związanych z poruszaniem na lekcjach historii kontrowersyjnych tematów - przede wszystkim zagadnień związanych z historią najnowszą. Punktem wyjścia do dyskusji była sytuacja Irlandii Północnej, w której odbywało się seminarium, jednak w jej trakcie poruszano również kwestie związane z innymi obszarami Europy.
.Międzynarodowa konferencja „Multilingualism in Europe”
Przedstawiciele IBE byli obecni na konferencji na Cyprze w dniach 28-29.2012 r., podczas której rozmawiano o priorytetach europejskiej polityki językowej na najbliższe lata ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wielojęzyczności w Europie (podsumowanie inicjatyw służących osiągnięciu postawionego w Barcelonie w 2002 roku, wciąż nieosiągniętego, celu tzw. 1+2, czyli znajomości języka ojczystego oraz dwóch języków obcych przez mieszkańców Starego Kontynentu). Przedstawiono także wynik badań dotyczących stopnia realizacji celu podwyższania poziomu znajomości języków obcych europejczyków oraz organizacji kształcenia językowego w Europie. IBE reprezentowały Katarzyna Kulas, Katarzyna Paczuska i dr Magdalena Szpotowicz z Pracowni Języków Obcych.
.W listopadzie Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
Dzięki zadaniom przygotowanym przez ekspertów CKE gimnazja będą mogły sprawdzić wiedzę trzecioklasistów. IBE przeprowadzi badanie wyników, dzięki któremu opracuje materiały edukacyjne i udostępni je nauczycielom, uczniom oraz rodzicom
Już po raz drugi gimnazja będą mogły zbadać poziom wiedzy oraz umiejętności uczniów. Szkołom pomoże to w lepszym przygotowaniu trzecioklasistów do tegorocznego egzaminu gimnazjalnego.
Eksperci Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, komisji okręgowych przy współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych przygotowali zadania, które pozwolą szkołom przeprowadzić diagnozę w warunkach zbliżonych do egzaminu gimnazjalnego.
.
.