Seminaria i Konferencje
Patronat - formularz zgłoszeniowy
{chronoforms}patronat_IBE{/chronoforms}.Tworzenie w szkołach struktur i kultury wspierające uczenie się
Podczas jednej z największych europejskich konferencji poświęconych badaniom edukacyjnym, która odbyła się w dniach 17-21.09.2012 r., przedstawiciel IBE – Tomasz Kasprzak z Zespołu Badań Nauczycieli - pracował w grupie tematycznej „Educational Effectivness and Quality Assurance”. Przedstawił też referat „School as an object and subject of evaluation. Between autonomy, development and accountability- the Polish case”.
.Ekspert IBE wystąpi na konferencji "Nowe technologie i media społecznościowe w edukacji językowej"
Dr Magdalena Szpotowicz, lider Pracowni Języków Obcych IBE, przestawi prezentację dotyczącą wyników Europejskiego Badania Kompetencji Językowych (ESLC), podczas konferencji, która odbędzie się 24 września 2012 r. w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie.
Badanie ESLC 2011 przeprowadzone z inicjatywy Komisji Europejskiej, było pierwszym międzynarodowym badaniem umiejętności młodzieży w zakresie języków obcych. Zostali nim objęci uczniowie ostatniego roku szkolnictwa ponadpodstawowego. W Polsce byli to uczniowie ostatnich klas gimnazjum. Ministerstwo Edukacji Narodowej wykonanie badania w kraju zleciło Instytutowi Badań Edukacyjnych.
.Spotkanie koordynatorów krajowych badania ICILS
Podczas czwartego spotkania koordynatorów omówiono wyniki pilotaży krajowych międzynarodowego badania kompetencji komputerowych ICILS. Na spotkaniu w Szwajcarii, które odbyło się w dniach 9-15.09.2012 r. pracowano także nad ulepszeniem narzędzi oraz procedur badawczych.
Okazało się, że wszystkie krajowe badania pilotażowe zostały zakończone (oprócz Niemiec). Niestety Hiszpania, ze względów finansowych, pomimo pomyślnego ukończenia pilotażu, wycofała się z badania ICILS. Polska zaklasyfikowała się do pierwszej, najwyższej grupy krajów o najlepszej jakości przesłanych danych.
W spotkaniu udział przedstawiciele Pracowni SUEK: Kamil Sijko i Michał Maluchnik.
.Związek Powiatów Polskich patronem badania BECKER
ZPP zobowiązał się m.in. do pomocy w rekrutacji samorządowców do projektu, którego celem jest przeprowadzenie analizy wydatków na edukację.
.Badanie losów absolwentów uczelni wchodzi w kolejny etap
Nowatorski projekt IBE wiąże historię edukacyjną absolwentów z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej.
.Od września nowa podstawa programowa w kształceniu ponadgimnazjalnym
Największe zmiany dotyczą przedmiotów przyrodniczych i historii. IBE monitoruje proces wdrażania nowej podstawy w ramach swoich projektów badawczych.
.Przedstawiciele pracowni historycznej w Macedonii
W ramach współpracy IBE z EUROCLIO członkowie Pracowni Historycznej - Jacek Staniszewski i Jakub Lorenc - zostali zaproszeni jako eksperci do udziału w seminarium i konferencji towarzyszących publikacji raportu A Key to Unlock the Past. History Education in Macedonia: An Analysis of Today, Suggestions for the Future (wersja PDF) dotyczącego edukacji historycznej w Macedonii. Raport został przygotowany w ramach projektu How to Teach Senitive Topics in Macedonia, ktory został przeprowadzony przez EUROCLIO i Macedońskie Stowarzyszenie Nauczycieli Historii (ANIM) dzięki finansowemu wsparcu Ambasady Belgii w Macdedonii, Norweskiemu Ministerstwu Sprawa Zagranicznych oraz Open Society Foundations.
euroclio macedonia_08.2012_03
Konferencja EARLI SIG 18 – From Theory to Theory
Na spotkaniu w Szwajcarii, które odbyło się w dniach 28-31.08.2012 r., omawiano problemy związane z budową dojrzałej i spójnej teorii dla badań school effectiveness, jak również wyniki badań prowadzone w ramach tej teorii w różnych krajach europejskich. W konferencji udział wzięli przedstawiciele Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia: Roman Dolata, Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski. Zaprezentowali poster dotyczący różnicowania się gimnazjów.
.Badanie czasu dzieci w wieku szkolnym i zaangażowania rodziców w pomoc w nauce
Jak w różnych krajach ojcowie angażują się w opiekę nad dziećmi? Czy nierówności społeczne wpływają na czas poświęcony dziecku przez rodziców? Odpowiedzi m.in. na te pytania próbowali dać naukowcy zgromadzeni na konferencji 34th IATUR Conference on Time Use Research w Japonii, która odbyła się w dniach 22-25.08.2012 r. Uczestniczyła w niej Magdalena Rokicka z Zespołu Ekonomii Edukacji IBE. Przedstawicielka Instytutu przedstawiła referat na temat wpływu czas pracy rodziców na wyniki edukacyjne dzieci.
Materiały otrzymane na konferencji i nawiązana współpraca z Jenny Gallagher z Australian Bureau of Statistics będą pomocne w przygotowaniu i realizacji badania BECKER, w którym zespół ZEE będzie analizował wykorzystanie czasu przez dzieci w wieku szkolnym.
.