Seminaria i Konferencje
Dziewiąte spotkanie krajów uczestniczących w badaniu PIACC
W dniach 21-22.11.2012 r.w OECD spotkali się reprezentanci Australii, Austrii, Belgii, Kanady, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Japonii, Korei, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych. Obserwatorami spotkania byli reprezentanci Grecji, Izraela oraz Nowej Zelandii. Singapur przysłał delegata w roli eksperta. W spotkaniu brali również udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, BIAC i TUAC.
Podczas spotkania, na którym IBE reprezentował Mateusz Żółtak, omówiono postępy w realizacji badania, przygotowań do analizy danych, sprawy dotyczące krajowych rozszerzeń PIACC, harmonogram przygotowywania zbioru danych i raportu oraz m.in. długofalową strategię PIACC.
The International Conference of Education, Research and Innovation
Podczas konferencji, która odbyła się w dniach 19-21.11.2012 r. reprezentujące IBE: Dorota Wiszejko-Wierzbicka, Kamila Hernik, Agnieszka Białek zaprezentowały wyniki badania „Teamwork and collaboration within psychological-pedagogical assistance”. Zapoznały się także z pracami badawczymi dotyczącymi tego obszaru, które są prowadzone w innych krajach.
.Nauczyciele i eksperci o zadaniach z „Diagnozy kompetencji gimnazjalistów”
IBE zorganizował spotkanie dla nauczycieli ze szkół, które wzięły udział w tegorocznym badaniu „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów”. Badanie zostało przeprowadzone podczas tzw. próbnego egzaminu gimnazjalnego, który szkoły organizują samodzielnie przy użyciu zadań przygotowanych przez CKE i komisje okręgowe. Badanie IBE w losowo wybranych 82 szkołach trwało przez pierwsze dwa dni diagnozy CKE (13 i 14 listopada) i nie objęło testu z języków obcych.
Nauczyciele gimnazjów, które wzięły udział w badaniu, spotkali się z ekspertami instytutu 16 i 17 listopada 2012 r. Dyskutowano w ramach czterech grup przedmiotowych: historia, język polski, matematyka, przedmioty przyrodnicze.
dkg-image-small
Improving skills: Evidence from Secondary analysis of international surveys
Konferencja, która odbyła się na Cyprze w dniach 14-17.11.2012 r., skupiła grono badaczy i decydentów zajmujących się analizą oraz interpretacją danych pozyskanych z międzynarodowych badań edukacyjnych, takich jak: PISA, PIRLS, TIMSS, ESLC, PIAAC i ICILS. Wskazywano możliwości i ograniczenia wykorzystania danych do planowania i rewizji reform systemów oświatowych. Reprezentująca IBE dr Magdalena Szpotowicz przedstawiła wyniki połączenia danych z Europejskiego Badania Kompetencji Językowych ESLC z wynikami egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego oraz z Badaniem Umiejętności Mówienia (BUM) realizowanych przez Pracownię Języków Obcych w 2011 roku. Instytut na konferencji reprezentowała także Agata Gajewska-Dyszkiewicz.
.Kierunki wsparcia oświaty z unijnej perspektywy 2014 – 2020
Zapewnianie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji na wszystkich etapach, wspieranie wczesnej edukacji, dopasowanie kształcenia zawodowego do rynku pracy, zwiększanie prestiżu zawodu nauczyciela – to część działań, które będą wspierane z unijnych funduszy w kolejnych latach, wyliczonych przez Claudię Torres-Bartyzel, dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN
konferencja zmieniamy oświatę - Claudia Torres-Bartyzel
O zmienianiu oświaty za europejskie pieniądze
Najlepsze projekty edukacyjne zrealizowane za pieniądze UE i plany związane z przyszłą perspektywą unijną – to główne tematy konferencji „Zmieniamy oświatę”, która rozpoczęła się dziś w Warszawie
zmieniamy-oswiate-05
Jakie są słabe i mocne strony nauczania polonistycznego
Rozpoczęło się badanie „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Obejmie wybrane szkoły z całego kraju
.Bawarczycy zaprosili ekspertów IBE do międzynarodowego projektu
Przedstawiciele Monachijskiego Uniwersytetu Nauk Stosowanych i firmy wspierającej działalność niemieckich uczelni zapraszają instytut do udziału w badaniach poświęconych wczesnej opiece i edukacji
.Jak efektywnie nauczają gimnazja – są nowe trzyletnie wskaźniki EWD
Pracownia Edukacyjnej Wartości Dodanej IBE opublikowała kolejne dane dotyczące wyników egzaminów zewnętrznych i EWD w szkołach
.EUCCONET & SSLS International Conference “Childhood and beyond: tracing cohorts across the lifecourse”
W konferencji, która odbyła się w Paryżu w dniach 28-31.10.2012 r., uczestniczyło ponad 270 osób – reprezentantów zespołów realizujących badania podłużne o zróżnicowanej tematyce i zakresie (m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Australii, Niemiec). W ciągu 3 dni obrad zaprezentowano szereg referatów prezentujących: wyniki analiz danych zebranych w badaniach podłużnych, metodologiczne problemy przygotowania i realizacji badań podłużnych oraz metody analizy zebranych.
Anna Hawrot z Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia IBE, zaprezentowała część wyników badań prowadzonych w ramach programu badawczego pracowni SUEK – plakat pt. „The influence of attitudes towards learning and relationships with classmates on achievement scores”.
Z perspektywy badań pracowni SUEK szczególnie ciekawe okazały się sesje dotyczące rozwoju dzieci i młodzieży (m.in. wpływu rówieśników na osiągnięcia szkolne dziecka, wpływu kształcenia na rozwoju inteligencji, znaczenia miejsca zamieszkania dzieci z rodzin o niskim dochodzie dla ich osiągnięć szkolnych).
.