BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Odkrywanie potencjału dziecka

Opublikowano: 10 Maj 2012

Pierwsza klasa szkoły podstawowej to wyzwanie dla dziecka, ale też dla nauczycieli. O tym, jak się do niego przygotować, mówiła profesor Anna Brzezińska z IBE.

.

 

Okazją było spotkanie dyrektorów, nauczycieli, rodziców i samorządowców z warszawskiej Pragi Południe zorganizowane 8 maja w Szkole Podstawowej nr 143 im. Stefana Starzyńskiego. Profesor Brzezińska, lider zespołu wczesnej edukacji IBE, wygłosiła wykład inaugurujący. – Problemem polskiej szkoły jest coraz większe zróżnicowanie uczniów – ich doświadczeń, umiejętności i potrzeb – wyjaśniła. Jej zdaniem, to główne źródło kontrowersji wokół obniżenia wieku rozpoczęcia szkolnej edukacji o rok. – Wiek dziecka to mechanicznie wyznaczona cezura, która może prowadzić do błędnych wniosków. Są przecież sześciolatki dojrzałe, ciekawe świata, gotowe wchodzić w nowe relacje społeczne. Są również siedmiolatki, które wciąż mają z tym problemy.

Według profesor Brzezińskiej szkoła musi nauczyć się radzić sobie z tym zróżnicowaniem. Nauczyciele powinni umieć rozpoznać potencjał poszczególnych uczniów i odpowiednio dostosować metody nauczania. To oznacza umiejętność konstruowania różnych ofert edukacyjnych i dopasowania ich do dzieci. To również konieczność wprowadzenia elementów indywidualizacji procesu nauczania oraz nowych narzędzi. – Tradycyjne nauczanie polega na działaniach stymulujących tylną część kory mózgowej – wykładach, ćwiczeniu słuchania i zapamiętywania. Jednak najlepsze efekty daje stymulowanie wszystkich obszarów kory mózgowej – tłumaczyła. Dlatego lekcje powinny zawierać elementy wymuszające aktywność dziecka – warsztaty, prace zespołowe a nawet gry komputerowe.

Druga część spotkania przeznaczona została na zajęcia dla grup panelowych: dyrektorów szkół (o organizacji klas, do których uczęszczają sześciolatki), nauczycieli (o nauczaniu w klasach, do których chodzą sześciolatki) i rodziców (o wspieraniu dzieci chodzących do klas pierwszych).

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...