Dyrektorzy gotowi do Diagnozy
- Opublikowano: 30 Lis 2011
Już 7 i 8 grudnia odbędzie się badanie „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów”. Jego organizacji i dalszej współpracy poświęcone było spotkanie zorganizowane przez IBE 24 listopada 2011 r. w Warszawie. Przyjechali na nie dyrektorzy, wicedyrektorzy lub nauczyciele z blisko 60 gimnazjów na 82 biorące udział w badaniu.
.Diagnoza kompetencji gimnazjalistów (DKG) to badanie, które IBE przeprowadza równolegle z badaniem diagnostycznym organizowanym przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w całym kraju. W obu badaniach uczniowie III klas gimnazjum będą musieli rozwiązać identyczne testy sprawdzające wiedzę i umiejętności z czterech przedmiotów.
Prezentacje |
W Diagnozie bierze udział reprezentatywna ogólnopolska próba gimnazjów. Dzięki temu wyniki badania pozwolą IBE zorientować się, jakiego typu trudności, mogą mieć gimnazjaliści w kwietniu, gdy po raz pierwszy będą zdawać egzamin końcowy w oparciu o nową podstawę programową. Wiedza ta posłuży ekspertom Instytutu do stworzenia zadań i materiałów do dalszej pracy z uczniami.
Podczas konferencji 24 listopada przedstawiciele szkół poznali szczegółowo przebieg badania i sposób korzystania z bazy danych, do której będą wpisywane wyniki uczniów uzyskane w testach badawczych. DKG, podobnie jak badanie diagnostyczne, rozpocznie się 7 grudnia, kiedy uczniowie będą zdawać testy z języka polskiego oraz historii i WOS. Dzień później będą testy z matematyki i przedmiotów przyrodniczych. Diagnoza nie obejmuje sprawdzaniu umiejętności z języka obcego, dlatego w tej sprawie gimnazja powinny się zwrócić do swojego OKE. W trakcie badania w każdej szkole będą obecni ankieter oraz obserwator testu, będący pracownikiem OKE. Po zakończeniu każdego testu ankieter zbierze karty odpowiedzi uczniów. Zostaną one później skserowane – kopie wrócą do szkół a oryginały zostaną przesłane do OKE Wrocław. Tam do elektronicznej bazy danych zostaną wprowadzone wyniki uczniów z pytań zamkniętych. Wyniki z pytań otwartych będą wprowadzać sami nauczyciele. W trakcie diagnozy w każdej ze szkół zostaną przeprowadzone wywiady z uczniami jednego oddziału klasowego.
– „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” to pierwsze w historii polskiej edukacji badanie przygotowane w porozumieniu z całym systemem egzaminacyjnym – podkreślił Michał Federowicz, dyrektor IBE. Stąd obecność na konferencji przedstawicieli komisji egzaminacyjnych – Artura Gałęskiego, p.o. dyrektora CKE i Wojciecha Małeckiego, dyrektora OKE Wrocław. – System egzaminacyjny nie może być skostniały, musi być modyfikowany i uwzględniać potrzeby uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół. Chcemy, aby DKG była symbolem otwarcia systemu na państwa obserwacje i uwagi – powiedział Artur Gałęski, dyrektor CKE.
Okazja do uwzględnienia uwag dyrektorów szkół pojawiła się zresztą już w trakcie konferencji. Przedstawiciele szkół biorących udział w badaniu głośno zaprotestowali przeciwko dacie 16 grudnia, jako ostatecznemu terminowi na wprowadzenie przez nauczycieli wyników egzaminu do bazy danych badania. – To zbyt mało czasu – stwierdzili jednomyślnie. Organizatorzy uznali argumenty dyrektorów i po krótkich konsultacjach termin został przesunięty na 20 grudnia.
Kolejne spotkanie z przedstawicielami szkół biorących udział w diagnozie obędzie się już 9 i 10 grudnia. Tym razem na dwa dni do Warszawy przyjadą nauczyciele, aby na gorąco podzielić się wrażeniami z badania. Eksperci IBE omówią z nimi testy, wyjaśnią, jakie umiejętności miały sprawdzać zadania, a także wskażą najczęściej popełniane błędy oraz jak się przed nimi ustrzec. – Chcemy udostępnić te informacje wszystkim szkołom, ale najpierw chcemy omówić je z nauczycielami ze szkół biorących udział w DKG. W ten sposób Diagnoza będzie nie tylko badaniem, ale także punktem wyjścia do opracowania profesjonalnych narzędzi wsparcia systemu edukacji. Narzędzi, które powstaną dzięki państwa szkołom i dla państwa szkół – powiedział Michał Federowicz.