Seminaria i Konferencje
Profesor Jolanta Choińska-Mika, odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski
Profesor Jolanta Choińska-Mika, lider zespołu dydaktyk szczegółowych , została udekorowana w ubiegłą sobotę Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Odznaczanie, w imieniu prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, wręczył minister Jacek Michałowski na uroczystości z okazji jubileuszu 80-lecia Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
.Szkolenia jako wsparcie w karierze zawodowej osób starszych
Przedstawiciele Cedefop, ośrodków badawczych i uniwersyteckich z Anglii, Szkocji, Holandii, Grecji, Litwy i Niemiec spotkali się w Salonikach w dniach 30.09-1.10.2010 r. na konferencji Supporting longer working lives – Guidance and counselling for ageing workers.
Warsztaty, w których brała udział Anna Maliszewska z IBE, podzielone były na 5 sesji tematycznych: wyzwania związane ze starzeniem się społeczeństw, wyniki badań w różnych krajach dot. poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy dla osób starszych, wspieranie osób starszych w zatrudnieniu i budowaniu kariery zawodowej, doświadczenia i działania państw UE w zakresie polityk edukacyjnych skierowanych do osób starszych oraz utrzymywanie osób starszych w zatrudnieniu.
Naukowcy doszli do wniosku, że trzeba znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące głównie sposobów utrzymywania pracowników w zatrudnieniu, zbadania wymagań warunkujących wydłużenia kariery zawodowej. Jak wynika z części badań w wypadku osób bezrobotnych, choć należy zaznaczyć, że ogólnie dane w tym zakresie są ograniczone i nie zawsze wiarygodne, aktywność edukacyjna podnosi samozadowolenie, poprawia samoocenę, ale nie koniecznie przekłada się bezpośrednio na podniesienie zatrudnialności.
.Seminarium na temat rozpoznawania uzdolnień matematycznych
W dniach 13-15 września 2010 r. w Serocku odbyło się seminarium „Rozpoznawanie uzdolnień matematycznych u dzieci i wspomaganie ich rozwoju w domu, w przedszkolu i w szkole”. Uczestniczyli w nim między innymi wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Zbigniew Marciniak, rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej Jan Łaszczyk oraz zagraniczni goście, przedstawiciele uniwersytetów w Pradze, Utrechcie, Ber Sheebie w Izraelu oraz Norwich w Wielkiej Brytanii. Uczestnicy prezentowali między innymi narzędzia diagnostyczne, służące wczesnemu wykrywaniu uzdolnień matematycznych u dzieci oraz dzielili się swoimi doświadczeniami w pracach z dziećmi zdolnymi.
Seminarium zostało zrealizowane w ramach cyklu „Badania i polityka edukacyjna”.
.
Ekspert w dziedzinie psychometrii i zrównywania wyników egzaminów z wizytą w IBE
19 – 20 września 2010 w Instytucie Badań Edukacyjnych gościł Anton Begiun – Dyrektor Badawczy (Director of Research) CITO (http://www.cito.com/) – ekspert w dziedzinie psychometrii i zrównywania wyników egzaminów. Anton Beguin przyjechał na zaproszenie zespołu pracującego nad projektem zrównania wyników egzaminów zewnętrznych w Polsce. Spotkanie miało charakter szkoleniowo-konsultacyjny i pozwoliło na dopracowanie:
- koncepcji przeprowadzenia badań terenowych (koniecznych w celu zebrania odpowiednich danych do projektu)
- projektu analiz statystycznych niezbędnych do zrównania wyników egzaminów zewnętrznych.
Seminarium na temat Raportu o stanie edukacji
Instytut Badań Edukacyjnych przygotowuje Raport o stanie edukacji. Robocze seminarium, w trakcie którego zaprezentowano najważniejsze tezy poszczególnych rozdziałów raportu, odbyło się w siedzibie instytutu 15 września 2010 roku. Raport ten będzie zawierał syntezę podstawowych danych statystycznych, dotyczących edukacji, rynku pracy, demografii, polityki społecznej oraz wyników badań prowadzonych w kraju w odniesieniu do badań międzynarodowych.
.Identyfikacja związków przyczynowo-skutkowych w badaniach edukacyjnych
14-16 lipca Uniwersytet w Jenie (Niemcy) zorganizował międzynarodową konferencję na temat identyfikacji związków przyczynowych w badaniach edukacyjnych (Symposium on Causality 2010). Obrady miały miejsce na zamku Dornburg niedaleko Jeny. Uczestniczyło w nich 60 badaczy z 16 krajów świata.
.Konferencja Education Policies: Empirics and Design
Głównym celem konferencji, zorganizowanej w dniach 24-25.06.2010 r. przez belgijski Katholieke Universiteit Leuven, było zgromadzenie badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką edukacji i zaprezentowanie oraz przedyskutowanie wyników ich najnowszych badań. IBE reprezentowała Monika Siergiejuk, lider Zespołu Ekonomii Edukacji.
Referaty dotyczyły m.in. efektywności różnych algorytmów alokacji uczniów w szkołach, metod finansowania i ewaluacji szkół na podstawie efektów i kompozycji społecznej uczniów czy też wpływu preferencji rodziców i ich decyzji na zmienne edukacyjne.
Jedną z ciekawszych prezentacji przedstawiła Elodi Alet z Toulouse School of Economics (TSE). Dowodziła, że powtarzanie klasy nie wpływa na poprawę umiejętności uczniów w długim okresie. Równie interesująca była prezentacja Simona Burgess`a z University of Bristol, który analizował rolę preferencji rodziców w procesie wyboru szkoły. Jego praca dostarcza argumentów za twierdzeniem, że rodzice rzeczywiście przywiązują wagę do jakości szkół, a poza tym dużą rolę w podejmowaniu decyzji o wyborze placówki odgrywają dwa inne czynniki: społeczno-ekonomiczna kompozycja uczniów w szkole oraz odległość od szkoły.
.Konferencja naukowa w Leuven
W dniach 24. i 25. czerwca Karolina Safarzyńska i Monika Siergiejuk z Instytutu Badań Edukacyjnych wzięły udział w konferencji naukowej Education Policies: Empirics and Design zorganizowanej przez najstarszy i najbardziej znany uniwersytet w Belgii, Katholieke Universiteit Leuven. Głównym celem konferencji było zgromadzenie badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką edukacji i zaprezentowanie oraz przedyskutowanie wyników ich najnowszych badań.
.Umowa o współpracy IBE z Wydziałem School of Education na Technicznym Uniwersytecie w Monachium
Delegacja Instytutu (dyrektor IBE, dr hab. Michał Federowicz, zastępca dyrektora ds. badawczych dr Michał Sitek, dr Elżbieta Barbara Ostrowska i Katarzyna Trawiska-Konador) udała się w dniach 18-20.05.2010 r. z wizytą do Monachium. Podczas wyjazdu podpisano umowę o współpracy i wymianie naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych z Wydziałem School of Education na Technicznym Uniwersytecie w Monachium.
W trakcie tej wizyty przeprowadzono wywiady i zebrano informacje na temat regulacji zawodu nauczyciela w Bawarii, w ramach przeprowadzanego w IBE badania - Porównanie międzynarodowe regulacji prawnych zawodu nauczyciela.
.Porozumienie z Wydziałem Edukacji Uniwersytetu Technicznego w Monachium
Instytut Badań Edukacyjnych podpisał porozumienie ze School of Education (Wydziałem Edukacji) Uniwersytetu Technicznego w Monachium (www.edu.tum.de). Wydział Edukacji został powołany w październiku 2009r jako innowacyjny ośrodek kształcenia nauczycieli i badań edukacyjnych integrujący kształcenie nauczycieli na Uniwersytecie Technicznym w Monachium. Wydziałem kieruje Manfred Prenzel (byłego dyrektora zarządzającego w Leibniz-Institute for Science Education, IPN w Kilonii). Wydział odpowiada za kształcenie nauczycieli na całym Uniwersytecie, stworzył sieć współpracujących szkół i prowadzi badania dotyczące standardów i praktyki kształcenia.
.