BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badania

badania

Nasze badania zostały podporządkowane głównemu celowi projektu, jakim jest wzmocnienie zdolności systemu edukacji w zakresie badań edukacyjnych oraz zwiększanie możliwości wykorzystywania badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz zarządzaniu oświatą. Badania służą tworzeniu zasobów informacyjnych dla polityki edukacyjnej – mają też umożliwiać monitorowanie systemu edukacji pod kątem doskonalenia systemu edukacji.

Przeprowadziliśmy badania w 5 obszarach badawczych:

Obszar 1 - Podstawy programowe i rozwój dydaktyk przedmiotowych

  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
  • Badania obserwacyjne, jakościowe i ilościowe procesu dydaktycznego w szkołach podstawowych
  • Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
  • Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki  w zakresie rozwoju zawodowego
  • Badanie sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
  • Diagnoza umiejętności szóstoklasistów (DUSZA)
  • Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Szkoła samodzielnego myślenia 
  • Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
  • Analiza porównawcza struktur podstaw programowych wybranych krajów
  • Badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży
  • Badanie dydaktyki szczegółowej matematyki w gimnazjum
  • Badanie nauczania filozofii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum
  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO)
  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjastów
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
  • Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych DUMa
  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów
  • Zrównanie wyników egzaminów zewnętrznych

Obszar 2 - Psychologiczne i pedagogiczne podstawy osiągnięć szkolnych

  • Badania przesiewowe dotyczące rozwoju mowy dzieci w wieku od 2 do 3 lat
  • Komputerowa Ocena Funkcji Fonologicznych FUNFON
  • Badanie jakościowe dotyczące organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach
  • Badanie rozwoju mowy dzieci w wieku od 8 miesięcy do 3 lat
  • Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia
  • Efekty wychowawcze szkoły- test funkcjonowania moralnego (EWS)
  • Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów szkół podstawowych w klasach I-III
  • Przygotowanie i pilotaż Testu Pamięci Roboczej dla uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum
  • Standaryzacja baterii narzędzi do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania dziecka w wieku 1,5–5,5 l.
  • Uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka
  • Wewnątrzszkolny system oceniania

Obszar 3 - Socjologiczno-prawne aspekty polityki edukacyjnej

  • Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie otoczenia instytucjonalnego placówek edukacyjnych
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Laboratorium mikrobadań
  • Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji
  • Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli a szanse na szkolnym i pozaszkolnym rynku pracy
  • Szkoła - rodzice - społeczność lokalna
  • Średniookresowe efekty zmian w sieci szkolnej
  • TALIS - Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się
  • Wykorzystanie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej przez szkoły

Obszar 4 - Ekonomia edukacji: nakłady publiczne i prywatne oraz rynki okołoedukacyjne

  • Badanie Ekonomicznych uwarunkowań Celów i Kierunków alokacji nakładów na edukację Realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce (BECKER)
  • Finansowanie edukacji wyższej w wybranych krajach europejskich. Od modelu egalitarnego do elitarnego
  • Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania
  • Finansowanie i zarządzanie oświatą przez jednostki samorządu terytorialnego
  • Wydatki edukacyjne gospodarstw domowych i ich uwarunkowania

Obszar 5 - Edukacja a rynek pracy

  • Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
  • Badanie losów absolwentów szkół zawodowych
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
  • Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego w kontekście zdolności tego systemu do wypełnienia przypisanych mu funkcji
  • Rynek pracy a kompetencje Polaków - badanie postPIAAC
  • Uwarunkowania decyzji edukacyjnych– badanie panelowe gospodarstw domowych
  • Włączający system edukacji i rynku pracy - rekomendacje dla polityki publicznej
  • Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
  • Model dla edukacji
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2: Wdrożenie systemu monitorowania losów absolwentów i popularyzacja technik analiz informacji pochodzących z rejestrów opracowanych w ramach projektów badawczych IBE.
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3: Stworzenie narzędzi służących do przetwarzania i analizy informacji pochodzących z rejestrów administracyjnych wielu uczelni i ZUS na potrzeby badań losów edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół wyższych.
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych - PIAAC
  • Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL
  • Zarządzanie kompetencjami w uczeniu się przez całe życie

Inne badania

  • Badanie postaw, potrzeb i oczekiwań młodych dorosłych i rodziców uczniów w wieku szkolnym dotyczące edukacji w zakresie rozwoju psychoseksualnego człowieka
  • Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej
  • Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
  • Ewaluacja rządowego programu "Cyfrowa szkoła”
  • Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...