BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE


Zespół Edukacji i Rynku Pracy  |  ibe@ibe.edu.pl  | Tel: 22 24 17 100

O badaniu

O badaniu

Badanie „Ocena procesu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie” ma na celu zebranie wiedzy na temat tego, jak pracodawcy średnich i dużych przedsiębiorstw wykorzystują dostępne procesy i narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w pozyskiwaniu, rozwoju i efektywnym wykorzystaniu kompetencji pracowników. Podejście to jest spójne z rozwijaną obecnie w IBE propozycją Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), która systematyzuje skalę kompetencji obejmujących wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne w ramach ośmiu poziomów kwalifikacji. PRK ma na celu objęcie wszystkich form i ścieżek uczenia się: formalnego, pozaformalnego i nieformalnego.. W kontekście uczenia się przez całe życie, zdobywanie i rozwijanie kompetencji w miejscu pracy stanowi istotny element uczenia się nieformalnego , tj. uczenia się poza instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi.

Wyniki naszego badania koncentrują się na kształtowaniu popytu na pracę w Polsce oraz udziału pracodawców w kształtowaniu kapitału ludzkiego przez zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Wyniki te połączone z wynikami pozostałych badań prowadzonych przez IBE, w tym w szczególności z badaniami dotyczącymi ścieżek edukacyjnych i zawodowych absolwentów i uczniów oraz z badaniami uwarunkowań decyzji edukacyjnych gospodarstw domowych, a także oferty edukacyjnej dla uczenia się przez całe życie stanowić będą również podstawę dla przygotowania prognozy kształtowania się kapitału ludzkiego w Polsce.

Badanie to wpisuje się w budowanie wiedzy w obszarze roli pracodawców we wspieraniu uczenia się w każdym wieku, w różnych formach i miejscach, zgodnie z definicją polityki na rzecz uczenia się przez całe życie, zawartej w projekcie dokumentu rządowego „Perspektywa uczenia się przez całe życie”

 

Uczenie się przez całe życie

Uczenie się przez całe życie jest niezbędną odpowiedzą na wyzwania, które stwarza szybko zmieniająca się gospodarka, wzrost znaczenia innowacyjności i związane z tym pojawienie się pojęcia kapitału ludzkiego w organizacjach, który staje się jednym z głównych aktywów przedsiębiorstw, nierzadko decydującym o przewadze konkurencyjnej na rynku. Prowadzi to do sytuacji, w której pracownik przez całe życie nie będzie wykonywał jednej profesji wyuczonej w młodości, a będzie zmuszony do nawet kilkukrotnego przeorientowania zawodowego w ciągu swojej całej kariery zawodowej, co wiąże się z potrzebą ciągłego podnoszenia kwalifikacji i rozwijania nowych kompetencji. Zjawisko to jest potęgowane także przez czynniki o charakterze demograficznym: starzeniem się ludności i związaną z tym tendencją do wydłużenia okresu aktywności zawodowej. Jest to wyzwanie szczególnie istotne dla Polski, gdyż mediana wieku dezaktywizacji zawodowej wynosi 55 lat i jest to jeden z najniższych poziomów w Europie.

Dotychczas prowadzone badania (http://bkl.parp.gov.pl/, http://www.stat.gov.pl/gus/) poświęcone analizie podnoszenia kompetencji przez ludność pokazują, że w Polsce – w porównaniu z innymi krajami UE – wskaźnik partycypacji w jakichkolwiek formach uczenia się jest niski (wg. BAEL wartość wskaźnika dla Polski za rok 2009 – 4,7%, dla całej UE – 9,3%, a dla UE15 – 10,8%). W związku z faktem, iż po pierwsze - nabywanie nowych kompetencji lub poszerzanie obecnie już posiadanych jest ściśle związane z pracą zawodową, a po drugie – czas, jaki poświęcany jest na wykonywanie obowiązków zawodowych ogranicza możliwości podejmowania działań edukacyjnych, to właśnie środowisko miejsca pracy i jego otoczenie, jest główną determinantą dla decyzji o uczeniu się przez pracownika.

 

Jak badamy

Jak badamy?

Badaniem zostaną objęte średnie i duże przedsiębiorstwa (w ramach badań ilościowych i jakościowych) oraz firmy konsultingowe (w ramach badań jakościowych).

 Podmioty  objęte badaniem:

  • przedsiębiorstwa średnie – przedsiębiorstwa zatrudniające  pomiędzy 50 a 249 osób
  • przedsiębiorstwa duże – przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 pracowników
  • firmy konsultingowe zatrudniające co najmniej 10 pracowników, zajmujące się rekrutacją, selekcją i oceną pracowników (lub innymi usługami w zakresie ZZL), na zlecenie przedsiębiorstw średnich i dużych.

 W badaniach zostaną wykorzystane następujące metody i narzędzia badawcze:

  • badanie CAPI  z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety (liczba zatwierdzonych wywiadów = 1000)
  • indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z  dyrektorami lub kierownikami działów HR oraz kierownikami operacyjnymi (łącznie liczba zatwierdzonych wywiadów =  112, w tym z szefami działów HR = 32 i kierownikami operacyjnymi = 80)
  • Zogniskowany wywiad grupowy (FGI) z doświadczonymi pracownikami firm konsultingowych

 

 

Cele badania

Cele badania

Cel główny:

Zbadanie procesu  zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie.

 Cele szczegółowe:

1. Określenie strategii zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje w przedsiębiorstwach.

2. Analiza zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje.

3. Metody i narzędzia weryfikacji kompetencji pracowników w procesie zarządzania zasobami ludzkimi.

4. Rozwój kompetencji pracowników w procesie zarządzania zasobami ludzkimi.

5. Ocena i motywowanie rozwoju kompetencji pracowników w procesie zarządzania zasobami ludzkimi.

6. Analiza efektywności nakładów na zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje.

7. Bariery wdrażania zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje.

Aktualności

 Aktualności

  • W lipcu 2011r., w wyniku postępowania przetargowego wyłoniono Wykonawcę badania, firmę Quality Watch Sp.z o.o. Od września do listopada 2011r. przeprowadzono badania pilotażowe (ilościowe i jakościowe)oraz zrealizowano badanie CAPI na próbie ponad 941 przedsiębiorstw. W następnych miesiącach przeprowadzono badanie jakościowe w formie wywiadów pogłębionych i wywiadów grupowych - 112 IDI i 1 Focus Group Interview. Wyniki badania zostały zaprezentowane 30 marca 2012r. na konferencji naukowej: „Właściwi ludzie na właściwych miejscach. Praktyka zarządzania kompetencjami w firmach". Zapraszamy do zapoznania się z wynikami oraz prezentacjami wygłaszanymi podczas konferencji.
    Obecnie opracowywany jest raport końcowy z części jakościowej projektu.

Publikacje


Publikacje

Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje - Perspektywa uczenia się przez całe życie

Polityka zarządzania kompetencjami pracowników

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...