Zespół Badań Instytucjonalnych
O badaniu
Badania dotyczyło współpracy placówek edukacyjnych z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny.
Wyniki badania mogą przyczynić się do lepszego zrozumieniu relacji placówek edukacyjnych z ich otoczeniem instytucjonalnym, ocenie na ile tego typu współpraca wspiera placówki te w wykonywaniu swoich celów statutowych, identyfikacji dobrych praktyk w tym zakresie oraz możliwości ich promowania.
Badanie zrealizowano przy wykorzystaniu metodologii jakościowej. Pierwszy jego etap objął: 8 przedszkoli, 8 szkół podstawowych i 8 gimnazjów zlokalizowanych w gminach zróżnicowanych ze względu na wielkość miejscowości (wieś/miasto do 20 tys./miasto 20-100 tys./miasto powyżej 100 tys.). Faza terenowa badania rozpoczęła się w maju 2011 i trwała do lipca 2011.
W ramach badania przeprowadzono indywidualne wywiady z: dyrektorem i wskazanym przez niego pracownikiem placówki, przedstawicielem jednostki samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z daną placówką, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.
Badanie zrealizowała niezależna firma badawcza wyłoniona w drodze przetargu publicznego przeprowadzonego IBE – ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
Otoczenie instytucjonalne jest rozumiane jako zbiór organizacji, z którymi dana placówka edukacyjna (przedszkole/ szkoła podstawowa/ gimnazjum) współpracuje w wykonywaniu swoich zadań statutowych. Z niektórymi z tych organizacji, np. z kuratorium oświaty, organem prowadzącym placówkę czy poradnią psychologiczno-pedagogiczną placówka utrzymuje relacje na mocy prawa oświatowego. Z innymi, np. z organizacjami pozarządowymi, podmiotami komercyjnymi czy placówkami oświatowymi – na podstawie dobrowolnych porozumień dwustronnych.
Raport
Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów.
Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
przy współpracy Kamila Sijko, Sebastiana G. Jabłkowskiego, Andrzeja Walczaka
Raport stanowi podsumowanie wyników prac badawczych dotyczących współpracy szkół z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. W ramach badania przeprowadzone zostały wywiady indywidualne z: dyrektorami i wskazanymi przez nich pracownikami badanych szkół i przedszkoli, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.