Zespół analiz osiągnięć uczniów | e-mail: ibe@ibe.edu.pl
O badaniu System egzaminów zewnętrznych zgromadził obszerną bazę wyników egzaminacyjnych kolejnych populacji zdających egzaminy począwszy od 2002 roku. Ponieważ kolejne edycje egzaminu z konieczności różnią się pomiędzy sobą, porównywanie wyników surowych pomiędzy latami w zasadzie jest nieuprawnione metodologicznie. Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi działania mające na celu uzyskanie porównywalności wyników egzaminów prowadzonych w kolejnych latach począwszy od roku 2002. Rezultaty badań prowadzonych przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów dają możliwość przeliczenia dowolnego wyniku z danego roku na punktację z roku, który został wybrany jako tzw. rok porównawczy (bazowy). Pozwala to na porównanie wyników wszystkich edycji egzaminu i uzyskanie informacji o tym, czy poziom umiejętności na kolejnych szczeblach edukacyjnych w poszczególnych latach zmieniał się, czy pozostawał na tym samym poziomie. Badania obejmujące cztery etapy zostały przeprowadzone na reprezentatywnych dla kraju próbach szkół w latach 2011-2014. Ponieważ rok 2011 był ostatnim rokiem, w którym do egzaminu gimnazjalnego przystąpili uczniowie kształceni zgodnie z podstawą programową obowiązującą do 1 września 2009 r., problemem pilnym było nie tylko przeprowadzenie zrównania wyników egzaminów weryfikujących poziom umiejętności wymaganych przez tę podstawę, ale również przygotowanie odpowiednich narzędzi umożliwiających kontynuację zrównywania przy zmienionej podstawie programowej. Dlatego też do pierwszego etapu zrównywania pomiędzy latami wyników egzaminów zewnętrznych wybrano egzamin gimnazjalny. Etap ten został zrealizowany w pierwszym półroczu 2011 roku. W roku szkolnym 2011/2012 Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów IBE prowadził drugi etap zrównania wyników. Etap ten obejmował kontynuację badania w gimnazjach oraz badania w szkołach podstawowych. Raport z przeprowadzonych badań Analiza porównawcza wyników egzaminów zewnętrznych - sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzamin gimnazjalny jest dostępny na stronie eduentuzjaści.pl. Trzeci etap badań został przeprowadzony w roku szkolnym 2012/2013 i obejmował egzamin maturalny z matematyki. W trzecim etapie kontynuowano także badania zrównujące w gimnazjach i szkołach podstawowych. Etap czwarty, który został przeprowadzony w roku szkolnym 2013/2014, objął poza sprawdzianem, egzaminem gimnazjalnym i egzaminem maturalnym z matematyki, również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego. Pilotaż do tego badania został przeprowadzony na początku grudnia 2013 r. a samo badanie odbyło się na przełomie lutego i marca 2014 r. Obecnie trwają analizy i prace związane z przygotowaniem raportu. Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013. Ogólnym celem badań jest: W projekcie zastosowano następujących metody i techniki:
Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap) W marcu 2011 roku przeprowadzone zostały badania w 440 losowo wybranych gimnazjach w całym kraju. Badanie polegało na przeprowadzeniu w dwóch kolejnych dniach testu podobnego do egzaminu gimnazjalnego w jednej, wybranej losowo, klasie w szkole. Uczniowie odpowiadali na pytania i rozwiązywali zadania o poziomie trudności zbliżonym do egzaminu gimnazjalnego. W badaniach udział wzięło 9226 uczniów w części humanistycznej oraz 9185 w części matematyczno-przyrodniczej. Przeprowadzono również badania ankietowe 2176 nauczycieli. W trakcie badań prowadzone były kontrole badań w szkołach, kontrola szkolenia koordynatorów ankieterów i szkolenia osób kodujących odpowiedzi do zadań otwartych. Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach prowadziły firmy PBS DGA oraz CBOS.
Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap) W marcu 2012 roku przeprowadzono badania w 440 losowo wybranych szkołach podstawowych i 80 gimnazjach w całym kraju. Uczniowie szkół podstawowych w ciągu jednej sesji egzaminacyjnej rozwiązywali testy podobne do sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej (testy miały podobną strukturę i trudność, jak na właściwym sprawdzianie). W gimnazjach badanie przebiegało analogicznie, jak w roku szkolnym 2010/2011, z tą różnicą, że testy zostały dostosowane do nowej formuły egzaminu. Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS DGA.
Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap) W lutym i marcu 2013 roku przeprowadzono badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 200 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie jak w poprzednich latach. W szkołach ponadgimnazjalnych w badaniu wzięli udział uczniowie klas III liceów i klas IV techników z całego kraju. Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS Sp. z o.o.
Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap)
Wyniki Porównywalne wyniki egzaminacyjne PWE dla gimnazjum i sprawdzianu dla szkół podstawowych są dostępne na stronie pwe.ibe.edu.pl.O badaniu
Cele badania
Cele badania
Metodologia
Metodologia badania
I, II, III i IV etap
Wyniki
.