Zespół Badań Instytucjonalnych| e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100
O badaniu Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badania systemów oceniania wewnątrzszkolnego w świetle ustawodawstwa polskiego. Metodologię badania opracowano w oparciu o wieloletnia praktykę badawczą ekspertów instytutu, nauczycieli dydaktyków, którzy na co dzień stosują ocenianie we wszystkich wymiarach: kształtującym, opisowym i sumującym. Badanie zrealizuje niezależna firma badawcza wyłoniona w drodze przetargu publicznego przeprowadzonego IBE. Ogłoszenia o rozpoczęciu postępowania przetargowego na kolejne etapy badania oraz wyniki postępowań przetargowych wyłaniających firmy badawcze realizujące poszczególne etapy badania będą prezentowane na naszej stronie. Cele badania Niniejsza część badania jest składową projektu prowadzonego pod auspicjami OECD (http://www.oecd.org/edu/evaluationpolicy), którego celem jest porównanie rozwiązań instytucjonalnych oraz praktyki szkolnej w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego, zewnętrznego, oceny pracy szkół oraz nauczycieli. Metodologia Pierwsza część projektu są to wywiady telefoniczne (CATI) przeprowadzane w styczniu 2011 roku z dyrektorami szkół podstawowych i gimnazjów na ogólnopolskiej próbie 582 szkół. W kolejnych etapach procesu badawczego (luty 2011 r.), zostaną zastosowane techniki jakościowe typu Clash-group (grupa konfliktowa), w ramach której przedstawiać będą swoje argumenty zwolennicy i przeciwnicy różnych systemów oceniania. Analizowane będą także dokumenty szkolne zawierające opis wewnątrzszkolnych systemów oceniania. Badanie będzie miało swoją kontynuację w formie ogólnopolskiego badania ankietowego na reprezentatywnej próbie szkół podstawowych i gimnazjów (III kwartał 2011 r.). Pierwsze wyniki badania jakościowego planowane są na II kwartał 2011 roku. Badanie obejmie dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów, uczniów, nauczycieli, psychologów i pedagogów, a także rodziców i jest realizowane przez niezależną firmę badawczą BD Center z Rzeszowa.O badaniu
Jest to pierwsze w Polsce badanie tej problematyki, przeprowadzane na losowej, reprezentatywnej próbie szkół podstawowych i gimnazjów. Wyniki badania pozwolą na identyfikację problemów wynikających z odrębności stosowanych systemów.Cele badania
Metodologia