BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE


Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Badanie zrealizowane zostało w ramach projektu PPP IBE Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce.

Tematyka badania obejmowała zagadnienia związane z:

  • wprowadzaniem nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (NPP), w tym przedmiotów przyrodniczych, w gimnazjach,
  • określeniem działań i uwarunkowań sprzyjających efektywnemu kształceniu w tym zakresie. Badanie dotyczyło postaw nauczycieli wobec reformy programowej i problemów utrudniających jej wdrażanie oraz potrzeb nauczycieli, dyrektorów i uczniów w zakresie skutecznej edukacji przyrodniczej w zgodzie z ideą NPP.

Cele badania

 

 

Cele badania

Głównymi celami badania były:

  • identyfikacja czynników wpływających na jakość kształcenia w zakresie przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki i geografii) – spojrzenie z perspektywy ucznia, nauczyciela i dyrektora,
  • poznanie stopnia znajomości nowej podstawy programowej wśród nauczycieli i dyrektorów szkół oraz ich nastawienia do wprowadzanych zmian w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych,
  • określenie ograniczeń utrudniających wprowadzenie w życie wybranych zapisów nowej podstawy programowej, odnoszących się do nauczania przedmiotów przyrodniczych (kształtowanie umiejętności złożonych i rozumowania naukowego, prowadzenie na eksperymentów na lekcjach, stosowanie nauczania blokowego).

Jak badaliśmy

 

Jak badaliśmy

Badanie miały charakter jakościowy, stosowano metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego (IDI). Łącznie przeprowadzono:

  • 20 FGI z ośmioosobowymi grupami nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjalnym – po 4 grupy dla każdego przedmiotu i 4 grupy mieszane (po 2 przedstawicieli każdego przedmiotu);
  • 6 FGI z ośmioosobowymi grupami uczniów: 2 grupy uczniów III klas gimnazjum, 2 grupy uczniów I klas LO i 2 grupy mieszane, złożone z uczniów wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych;
  • 6 IDI z dyrektorami gimnazjów.

Zarówno w przypadku nauczycieli, jak i dyrektorów oraz uczniów, połowę respondentów rekrutowano ze szkół w dużych (powyżej 200 tys.) miastach, a połowę – z mniejszych miejscowości.
Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC wyłoniona na drodze przetargu.

Aktualności

Aktualności

Badanie zakończyło się w grudniu 2010 r., a jego wyniki przedstawiono w czterech raportach przygotowanych przez firmę Millward Brown SMG/KRC. Wkrótce opublikowany zostanie materiał zawierający główne wnioski i rekomendacje wynikające z analizy wyników badania.

 

 

Raport

Raport

Jesienią 2010 r. badacze IBE przeprowadzili wywiady z nauczycielami, dyrektorami szkół i uczniami, dzięki którym udało się zbudować nieco precyzyjniejszy obraz dotyczący recepcji podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych w pierwszych latach jej wdrażania.

Mimo, że wszyscy respondenci (nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie) zgadzali się z założeniami nowej postawy programowej, a zwłaszcza z koncepcją położenia większego nacisku na wiązanie wiedzy szkolnej z praktyką, nauczyciele i dyrektorzy szkół byli jednak przeważnie niechętnie nastawieni do reformy. Zwykle dlatego, że założenia nowej reformy wydawały im się nierealne do przeprowadzenia w polskich placówkach. Uważali też, że szkołom nie zapewniono odpowiedniego wsparcia.

Podstawa programowa przedmiotów przyrodniczych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów

Pobierz raport w pliku pdf [1MB]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...