O badaniu
O badaniuZdobycie dyplomu i wybory edukacyjno-zawodowe po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej decydują w znaczący sposób o kształcie kariery zawodowej. Wyniki zrealizowanych do tej pory badań wskazują, że absolwenci stają przed istotnym wyzwaniem podczas poszukiwania zatrudnienia spełniającego ich oczekiwania, a z drugiej strony uwzględniającego oczekiwania pracodawcy.
Zebrane w badaniu dane będą wykorzystywane do opracowań, zestawień i analiz statystycznych, które pomogą w lepszym zrozumieniu zjawisk i zmian zachodzących w edukacji zawodowej w Polsce oraz umożliwią monitorowanie efektów kształcenia zawodowego.
Raport
RaportHabitus zawodowy, współpraca, narracje aktorów społecznych i praca, która nie uszlachetnia. Raport z badania systemu kształcenia zawodowego i jego interesariuszy przy wykorzystaniu metod jakościowych.
Pobierz raport [pdf, 5.6 MB]
Cel badania
Cel badaniaWyróżniamy 3 główne cele badania:
- Monitorowanie losów młodzieży i młodych dorosłych (do 29 roku życia) w kontekście podejmowanych wyborów edukacyjnych i zawodowych:
- Wybór zawodu i poziomu kształcenia [Moduły 1, 2 ];
- Motywacje i postawy determinujące wybory edukacyjne [Moduł 1 i 2];
- Decyzja o wejściu na rynek pracy [Moduł 1, 2];
- Sytuacja na rynku pracy [Moduł 2 i 3];
- Społeczne, ekonomiczne i kulturowe charakterystyki absolwentów kształcenia zawodowego [Moduł 1,2,3];
- Identyfikacja typów ścieżek edukacyjno-zawodowych [Moduł 2 i 3];
- Wypracowanie metodologii przetwarzania danych uzyskanych z badania (Moduł 3)
- Zidentyfikowanie obszarów problemowych związanych z edukacją zawodową [Moduł 2 i 3];
- Dostarczenie pogłębionych informacji opinii i postaw interesariuszy kształcenia zawodowego [Moduł 3]
Jak badamy
Jak badamyBadanie będzie się składało z kilku części: badania jakościowego (moduł 1), badania ilościowego (moduł 2), ankiety audytoryjnej (moduł 3).
Badanie ilościowe i ankieta audytoryjna zostanie zrealizowana na losowej próbie ok. 700 szkół z całej Polski. W badaniu ilościowym uczniowie zostaną zaproszeni na rozmowę z ankieterem podczas której będą odpowiadali na pytania dotyczące swoich wyborów edukacyjnych i zawodowych. Ponadto część z nich dostanie krótką ankietę audytoryjną do samodzielnego wypełniania na papierze, która zostanie połączona ze zgodą na przetwarzanie danych z rejestrów publicznych. W niektórych szkołach zostanie dodatkowo przeprowadzone badanie jakościowe polegające na swobodnej rozmowie z badanymi lub dyskusji prowadzonej w większym gronie przez moderatora. Na udział w tej części badania zostaną zaproszeni również nauczyciele, uczniowie i absolwenci, a także dyrektorzy szkół i pracodawcy.
Aktualności
Aktualności- W dniu 30 marca 2015 r., w Warszawie odbyło się zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych seminarium podsumowujące pt. „Badanie Losów Absolwentów Szkół Zawodowych - pierwsze wnioski i przyszłość monitorowania losów absolwentów”.
- W lutym 2015 r. w ramach Modułu III badania przeprowadzono ankietę audytoryjną wśród uczniów szkół biorących udział w Module II.
- W lutym 2015 r. trwała realizacja Modułu II: badanie ilościowe uczniów i absolwentów szkół zawodowych (wywiady realizowane metodą CAPI).
- W styczniu 2015 r. trwała realizacja Modułu I: badanie jakościowe interesariuszy szkolnictwa zawodowego (wywiady IDI i FGI).
- W listopadzie 2014 r. przeprowadzono pilotaż badania oraz szkolenia ankieterów.
- W dniu 16 października 2014 r. podpisana została umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą badania – konsorcjum firm Gfk Polonia sp z o.o. oraz Laboratorium Badań Społecznych sp. z o.o.
- W dniu ogłoszony został przetarg na wykonanie badania „Badanie losów absolwentów szkół zawodowych”. Szczegóły można znaleźć na stronie BIP Instytutu.
Kontakt
KontaktBadanie przeprowadzone przez:
Zespół Edukacji i Rynku Pracy Instytut Badań Edukacyjnych
Realizacja badania w terenie została powierzona konsorcjum składającemu się z dwóch firm:
Gfk Polonia Sp zo.o. oraz LBS
mail: ibe@ibe.edu.pl
tel. 22 241 71 00