Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: podstawy-PPP@ibe.edu.pl
O badaniu
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych w roku 2013 zakończyła badanie "Podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach". Badanie polegało na przeprowadzeniu analizy porównawczej podstaw programowych w zakresie przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w roku szkolnym 2010-2011 w wybranych krajach europejskich z polską podstawą programową tychże przedmiotów, obowiązującą na poziomie gimnazjum (ISCED 2) i pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej (ISCED 3). Analizie poddano dokumenty obowiązujące w następujących krajach: Anglii, Francji, Finlandii, Czech oraz Estonii, wybranych do badania między innymi na podstawie wyników międzynarodowego badania PISA z roku 2006. Szczegółowa analiza dokumentów, dotycząca zakresu, struktury zapisów, celów kształcenia oraz treści nauczania ze zwróceniem uwagi na kształtowanie umiejętności posługiwania się metodą naukową i rozumowania naukowego obejmowała przedmioty przyrodnicze takie jak biologia, chemia, fizyka, geografia czy też – przykładowo – obowiązujący w Anglii przedmiot zintegrowany Science. Więcej na temat badania, jego założeń i powstałych w oparciu o jego wyniki rekomendacji można przeczytać w broszurze: "Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Badanie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach". Cele badania
Celem badania było porównanie, jakie miejsce zajmuje i jakie ma znaczenie kształtowanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w wybranych krajach europejskich i Polsce. Pomocą w realizacji celu było znalezienie odpowiedzi na postawione pytania badawcze: Jak badamy
Analizę podstaw programowych wybranych krajów zlecono ekspertom zewnętrznym IBE, którzy korzystając z przetłumaczonych tekstów podstaw programowych 5 krajów sporządzili 20 raportów cząstkowych (każdy dotyczył jednego z 4 przedmiotów przyrodniczych). Raporty cząstkowe stały się podstawą do sporządzenia raportu końcowego, publikowanego na stronie IBE, zawierającego między innymi wnioski z badania i wynikające z nich rekomendacje, dotyczące możliwych kierunków zmian i doskonalenia polskiej podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych. Wojciech Grajkowski, Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek Wersja angielska raportu Broszura informacyjna [kliknij, aby powiększyć]O badaniu
Cele badania
Jak badamy
Raport
Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
Instytut Badań Edukacyjnych 2014
Pobierz raport w formacie PDF
Core Curriculum for Science Subjects in Selected Countries. Study report
Instytut Badań Edukacyjnych 2012
Pobierz raport w formacie PDF
Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Badanie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
Pobierz raport w formacie PDFInteraktywna mapa
Interaktywna mapa: "Wybrane podobieństwa i różnice między polską podstawą programową a podstawami programowymi przedmiotów przyrodniczych wybranych krajów europejskich. Przedmioty realizowane na poziomie ISCED 2."
.