O badaniu Badanie „Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego w kontekście zdolności tego systemu do wypełnienia przypisanych mu funkcji” zakorzenione jest w paradygmacie kapitału ludzkiego, zgodnie z którym kompetencje i kwalifikacje osób traktowane są jako zasób, który podobnie jak inne zasoby może ulec dewaluacji. Odpowiedzią na tego typu zagrożenie jest koncepcja – uczenia się przez całe życie. W projekcie dokumentu rządowego „Perspektywa uczenia się przez całe życie” z dn. 4 lutego 2011 r. została zdefiniowana polityka na rzecz uczenia się przez całe życie, która „polega na promowaniu i wspieraniu dobrej jakości uczenia się w każdym wieku, w różnych formach i miejscach oraz na uznawaniu efektów uczenia się w systemach kwalifikacji; stawia osoby uczące się w centrum, a miarą jej skuteczności są kompetencje i kwalifikacje osób – niezależnie od drogi na jakiej zostały osiągnięte; realizowana jest na zasadzie partnerstwa rządu, samorządu terytorialnego, pracodawców, pracobiorców i organizacji obywatelskich.” Doradztwo edukacyjno – zawodowe wpisuje się w/w politykę, gdyż wskazuje ono młodzieży, iż wybory edukacyjne i zawodowe nie są dokonywane raz na całe życie, a planowanie kariery powinno uwzględniać uczenie się przez całe życie, nabywanie nowych kompetencji i kwalifikacji także po zakończeniu kształcenia formalnego w zależności od zmieniających się uwarunkowań rynku pracy. Doradztwo edukacyjno – zawodowe staje się także coraz bardziej istotnym elementem elastycznego systemu edukacji, w którym istnieje wiele dróg do zdobycia kwalifikacji uprawniających do wykonywania nowego zawodu lub zmiany obecnie wykonywanego zawodu na inny. Rolą doradcy edukacyjno – zawodowego jest wskazanie uczniom tych możliwości jak również, z jednej strony przekazanie wiedzy na temat oczekiwań współczesnego rynku pracy, a z drugiej trafne zdiagnozowanie predyspozycji zawodowych młodych osób. Cel badania Głównym celem badania jest uzyskanie obrazu doradztwa edukacyjno – zawodowego w Polsce, tak aby możliwe było wskazanie tych obszarów, które wymagają wsparcia ze strony władz oświatowych. Cel ten został ujęty w 4 blokach tematycznych: 1. Diagnoza podaży doradztwa edukacyjno – zawodowego. Badanie ma pokazać skalę i sposób, w jaki jest realizowana usługa doradcza w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Realizacja tego celu przyczyni się do stworzenia „mapy” doradztwa edukacyjno – zawodowego w Polsce, która może stanowić punkt wyjściowy dla polityki edukacyjnej dążącej do wzmocnienia roli doradztwa edukacyjno – zawodowego w szkołach. Pozwoli to również na scharakteryzowanie obecnie świadczonych usług doradczych, co może być niezbędne przy opracowywaniu optymalnego modelu poradnictwa, aplikacji standardów jakości czy planowaniu programów kształcenia osób zajmujących się doradztwem. Ta część badania jest także poświęcona diagnozie sposobu realizacji przez szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne obowiązku wspierania młodzieży przy wyborze zawodu i kierunku kształcenia. W obszarze tym badanie uwzględnia rolę wychowawców klas i zakres pomocy jaką świadczą oni młodzieży w wyborach edukacyjno – zawodowych. Usługa doradztwa edukacyjno – zawodowego będzie analizowana na kilku płaszczyznach: W ramach realizacji celu badanie wskaże główne determinanty podaży usług doradczych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych uwzględniając politykę oświatową i finansowanie doradztwa przez lokalne władze samorządowe. Badanie będzie dotyczyło także poradnictwa kariery świadczonego w akademickich biurach karier, gdyż – podobnie jak doradztwo edukacyjno – zawodowe – usługa ta jest realizowana w ramach edukacji formalnej. Z racji różnic w obu w/w systemach (m.in. obowiązkowość vs. dobrowolność, podporządkowanie vs. autonomia) cele i pytania badawcze są dopasowane do ich cech. W zakresie diagnozy podaży, badanie akademickich biur karier (w skrócie ABK) koncentruje się na charakterystyce sposobu świadczenia usług doradczych bez tworzenia mapy doradztwa akademickiego w Polsce (bez ilościowej analizy podaży usługi doradztwa w ABK). Zrealizowanie tego celu może przyczynić się do wyłonienia szeregu dobrych praktyk z zakresu funkcjonowania ABK, które mogą być zastosowane w doradztwie edukacyjno – zawodowym. W ramach tego celu badanie ma określić w sposób jakościowy zapotrzebowanie na usługę doradczą w szkołach oraz scharakteryzować odbiorców tej usługi przez pryzmat ich przygotowania do podejmowania decyzji odnośnie wyboru dalszej drogi kształcenia lub wejścia na rynek pracy. Zagadnienia poruszane w tym zakresie koncentrują się na oczekiwaniach odbiorców względem usługi doradczej. Realizacja tej części badania umożliwi przygotowanie w przyszłości zmiany modelu i programu poradnictwa edukacyjno – zawodowego w szkołach, tak aby z jednej strony spotkał się on z zainteresowaniem wśród uczniów i odpowiadał na ich oczekiwania, z drugiej zaś aby wiadomości przekazywane odbiorcom były przydatne w ich wyborach edukacyjno – zawodowych. 3. Diagnoza zasobów doradztwa edukacyjno – zawodowego. Ta część ma określić formy, w ramach których jest realizowana usługa doradcza oraz wyróżnić czynniki, które determinują kształt tej usługi. Ponadto przeprowadzona zostanie analiza warsztatu pracy doradcy uwzględniająca jego przygotowanie merytoryczne i wynikające stąd stosowane przez niego techniki diagnozy. W ramach diagnozy zasobów doradztwa edukacyjno – zawodowego poznamy stopień przygotowania doradców edukacyjno – zawodowych do obecnie wdrażanych zmian w kształceniu ponadgimnazjalnym: zmian w kształceniu zawodowym i kształceniu ogólnym. Uzyskamy obraz pracy doradcy edukacyjno – zawodowego wraz ze wskazaniem istotnych barier utrudniających świadczenie tej usługi w nowym kontekście, zwiększającym zakres wyborów podejmowanych przez absolwentów gimnazjów i uczniówszkół ponadgimnazjalnych. Jest to niezbędny element dla polityki edukacyjnej akcentującej wzmocnienie obszaru doradztwa edukacyjno – zawodowego. Metodologia Badanie – w zakresie metod ilościowych – jest realizowane na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próbie 2000 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, warstwowanej na 4 typy szkół i 4 klasy wielkości miejscowości. Dane są zbierane z wykorzystanie techniki CAPI w formie bezpośrednich wywiadów z dyrektorami szkół oraz osobami realizującymi w w/w szkołach zadania z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego. W zakresie metod jakościowych przeprowadzane są wywiady pogłębione w: Planuje się także zrealizowanie obserwacji uczestniczących w poradzie grupowej, a także wywiadów grupowych z młodymi osobami, które skorzystały z doradztwa w ramach OHP oraz studentami, którzy byli klientami ABK. AktualnościO badaniu
Cel badania
2. Charakterystyka zapotrzebowania na usługę doradztwa edukacyjno – zawodowego w opinii doradców edukacyjno – zawodowych i dyrektorów szkół.
4. Stworzenie rekomendacji dla poprawy funkcjonowania doradztwa edukacyjno – zawodowego w Polsce, tak aby stało się realnym wsparciem dla młodzieży w płynnym przejściu pomiędzy kolejnymi etapami kształcenia, jak również ułatwiało absolwentom wchodzenie na rynek pracy.Jak badamy
Aktualności
.