Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego
- Opublikowano: 18 Paź 2013
O badaniu
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”. Jest to projekt systemowy realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty, w ramach którego zrealizowane zostało: Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego.- nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (klas 1-3),
- nauczycieli matematyki w szkole podstawowej (klas 4-6),
- nauczycieli matematyki w gimnazjum (klas 1-3).
- rozwiązaniu testu przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub nauczyciela matematyki.
- odpowiedzi na pytania zamieszczone w ankiecie przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub nauczyciela matematyki.
- udziale wybranych nauczycieli jako ekspertów w wywiadach pogłębionych, dotyczących potrzeb zawodowych, doskonalenia zawodowego i poglądów na temat zmian w prawie oświatowym w perspektywie nauczania matematyki.
Badanie realizowane było od 1 października 2013 do 20 grudnia 2013 r.
Badanie przeprowadziła wyłoniona w przetargu firma: InterActive - Agencja Komunikacji Marketingowej.
Badania realizowane było zgodnie z wymogami kodeksu ESOMAR-u.
Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego
- Opublikowano: 11 Paź 2013
O badaniu Badanie „Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego w kontekście zdolności tego systemu do wypełnienia przypisanych mu funkcji” zakorzenione jest w paradygmacie kapitału ludzkiego, zgodnie z którym kompetencje i kwalifikacje osób traktowane są jako zasób, który podobnie jak inne zasoby może ulec dewaluacji. Odpowiedzią na tego typu zagrożenie jest koncepcja – uczenia się przez całe życie. W projekcie dokumentu rządowego „Perspektywa uczenia się przez całe życie” z dn. 4 lutego 2011 r. została zdefiniowana polityka na rzecz uczenia się przez całe życie, która „polega na promowaniu i wspieraniu dobrej jakości uczenia się w każdym wieku, w różnych formach i miejscach oraz na uznawaniu efektów uczenia się w systemach kwalifikacji; stawia osoby uczące się w centrum, a miarą jej skuteczności są kompetencje i kwalifikacje osób – niezależnie od drogi na jakiej zostały osiągnięte; realizowana jest na zasadzie partnerstwa rządu, samorządu terytorialnego, pracodawców, pracobiorców i organizacji obywatelskich.” Doradztwo edukacyjno – zawodowe wpisuje się w/w politykę, gdyż wskazuje ono młodzieży, iż wybory edukacyjne i zawodowe nie są dokonywane raz na całe życie, a planowanie kariery powinno uwzględniać uczenie się przez całe życie, nabywanie nowych kompetencji i kwalifikacji także po zakończeniu kształcenia formalnego w zależności od zmieniających się uwarunkowań rynku pracy. Doradztwo edukacyjno – zawodowe staje się także coraz bardziej istotnym elementem elastycznego systemu edukacji, w którym istnieje wiele dróg do zdobycia kwalifikacji uprawniających do wykonywania nowego zawodu lub zmiany obecnie wykonywanego zawodu na inny. Rolą doradcy edukacyjno – zawodowego jest wskazanie uczniom tych możliwości jak również, z jednej strony przekazanie wiedzy na temat oczekiwań współczesnego rynku pracy, a z drugiej trafne zdiagnozowanie predyspozycji zawodowych młodych osób. Cel badania Głównym celem badania jest uzyskanie obrazu doradztwa edukacyjno – zawodowego w Polsce, tak aby możliwe było wskazanie tych obszarów, które wymagają wsparcia ze strony władz oświatowych. Cel ten został ujęty w 4 blokach tematycznych: 1. Diagnoza podaży doradztwa edukacyjno – zawodowego. Badanie ma pokazać skalę i sposób, w jaki jest realizowana usługa doradcza w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Realizacja tego celu przyczyni się do stworzenia „mapy” doradztwa edukacyjno – zawodowego w Polsce, która może stanowić punkt wyjściowy dla polityki edukacyjnej dążącej do wzmocnienia roli doradztwa edukacyjno – zawodowego w szkołach. Pozwoli to również na scharakteryzowanie obecnie świadczonych usług doradczych, co może być niezbędne przy opracowywaniu optymalnego modelu poradnictwa, aplikacji standardów jakości czy planowaniu programów kształcenia osób zajmujących się doradztwem. Ta część badania jest także poświęcona diagnozie sposobu realizacji przez szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne obowiązku wspierania młodzieży przy wyborze zawodu i kierunku kształcenia. W obszarze tym badanie uwzględnia rolę wychowawców klas i zakres pomocy jaką świadczą oni młodzieży w wyborach edukacyjno – zawodowych. Usługa doradztwa edukacyjno – zawodowego będzie analizowana na kilku płaszczyznach: W ramach realizacji celu badanie wskaże główne determinanty podaży usług doradczych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych uwzględniając politykę oświatową i finansowanie doradztwa przez lokalne władze samorządowe. Badanie będzie dotyczyło także poradnictwa kariery świadczonego w akademickich biurach karier, gdyż – podobnie jak doradztwo edukacyjno – zawodowe – usługa ta jest realizowana w ramach edukacji formalnej. Z racji różnic w obu w/w systemach (m.in. obowiązkowość vs. dobrowolność, podporządkowanie vs. autonomia) cele i pytania badawcze są dopasowane do ich cech. W zakresie diagnozy podaży, badanie akademickich biur karier (w skrócie ABK) koncentruje się na charakterystyce sposobu świadczenia usług doradczych bez tworzenia mapy doradztwa akademickiego w Polsce (bez ilościowej analizy podaży usługi doradztwa w ABK). Zrealizowanie tego celu może przyczynić się do wyłonienia szeregu dobrych praktyk z zakresu funkcjonowania ABK, które mogą być zastosowane w doradztwie edukacyjno – zawodowym. W ramach tego celu badanie ma określić w sposób jakościowy zapotrzebowanie na usługę doradczą w szkołach oraz scharakteryzować odbiorców tej usługi przez pryzmat ich przygotowania do podejmowania decyzji odnośnie wyboru dalszej drogi kształcenia lub wejścia na rynek pracy. Zagadnienia poruszane w tym zakresie koncentrują się na oczekiwaniach odbiorców względem usługi doradczej. Realizacja tej części badania umożliwi przygotowanie w przyszłości zmiany modelu i programu poradnictwa edukacyjno – zawodowego w szkołach, tak aby z jednej strony spotkał się on z zainteresowaniem wśród uczniów i odpowiadał na ich oczekiwania, z drugiej zaś aby wiadomości przekazywane odbiorcom były przydatne w ich wyborach edukacyjno – zawodowych. 3. Diagnoza zasobów doradztwa edukacyjno – zawodowego. Ta część ma określić formy, w ramach których jest realizowana usługa doradcza oraz wyróżnić czynniki, które determinują kształt tej usługi. Ponadto przeprowadzona zostanie analiza warsztatu pracy doradcy uwzględniająca jego przygotowanie merytoryczne i wynikające stąd stosowane przez niego techniki diagnozy. W ramach diagnozy zasobów doradztwa edukacyjno – zawodowego poznamy stopień przygotowania doradców edukacyjno – zawodowych do obecnie wdrażanych zmian w kształceniu ponadgimnazjalnym: zmian w kształceniu zawodowym i kształceniu ogólnym. Uzyskamy obraz pracy doradcy edukacyjno – zawodowego wraz ze wskazaniem istotnych barier utrudniających świadczenie tej usługi w nowym kontekście, zwiększającym zakres wyborów podejmowanych przez absolwentów gimnazjów i uczniówszkół ponadgimnazjalnych. Jest to niezbędny element dla polityki edukacyjnej akcentującej wzmocnienie obszaru doradztwa edukacyjno – zawodowego. Metodologia Badanie – w zakresie metod ilościowych – jest realizowane na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próbie 2000 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, warstwowanej na 4 typy szkół i 4 klasy wielkości miejscowości. Dane są zbierane z wykorzystanie techniki CAPI w formie bezpośrednich wywiadów z dyrektorami szkół oraz osobami realizującymi w w/w szkołach zadania z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego. W zakresie metod jakościowych przeprowadzane są wywiady pogłębione w: Planuje się także zrealizowanie obserwacji uczestniczących w poradzie grupowej, a także wywiadów grupowych z młodymi osobami, które skorzystały z doradztwa w ramach OHP oraz studentami, którzy byli klientami ABK. AktualnościO badaniu
Cel badania
2. Charakterystyka zapotrzebowania na usługę doradztwa edukacyjno – zawodowego w opinii doradców edukacyjno – zawodowych i dyrektorów szkół.
4. Stworzenie rekomendacji dla poprawy funkcjonowania doradztwa edukacyjno – zawodowego w Polsce, tak aby stało się realnym wsparciem dla młodzieży w płynnym przejściu pomiędzy kolejnymi etapami kształcenia, jak również ułatwiało absolwentom wchodzenie na rynek pracy.Jak badamy
Aktualności
.
Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej
- Opublikowano: 11 Paź 2013
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”. Jest to projekt systemowy realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty.
Celem głównym badania nauczania matematyki w szkole podstawowej jest określenie stanu realizacji podstawy programowej w zakresie wymagań odnoszących się do matematyki.
Badaniem objętych zostanie 40 szkół podstawowych w 4 województwach: dolnośląskim, mazowieckim, podlaskim, pomorskim:
• 20 oddziałów klas III
• 20 oddziałów klas V
W każdej szkole do badania wybrany zostanie jeden oddział danej klasy oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej lub matematyki prowadzący w tym oddziale regularne lekcje matematyki (uczy minimum drugi rok w tym samym oddziale klasowym).
W każdym oddziale klasowym, zostaną przeprowadzone:
- obserwacje czterech kolejnych lekcji edukacji matematycznej lub matematyki prowadzonych przez nauczyciela uczestniczącego wraz z oddziałem klasowym w badaniu zgodnie z zasadami i formularzami obserwacji opracowanymi przez badaczy IBE.
- badanie nauczycieli – wywiad indywidualny.
- badanie uczniów klas V szkoły podstawowej - wywiady indywidualne z dwoma uczniami z każdego oddziału klasowego. Uczniowie wytypowani do badania są minimum drugi rok szkolny uczniami danego oddziału klasowego.
- badanie rodziców uczniów klas III szkoły podstawowej - wywiady indywidualne z dwoma rodzicami z każdego oddziału klasowego (rodzice wytypowani do badania są rodzicami uczniów, którzy należą do danego oddziału klasowego minimum drugi rok szkolny).
- badanie uczniów (klasy III, V szkoły podstawowej) - ankieta audytoryjna realizowana. Kwestionariusz ankiety dla uczniów klasy III jest dostosowany do wieku badanych uczniów.
- badanie uczniów – badanie fokusowe z minimum pięcioma uczniami z każdego oddziału klasowego (klasy III, V szkoły podstawowej).
- przeprowadzenie testu matematycznego wśród uczniów (klasy III, V). Test matematyczny został przygotowany przez badaczy Pracowni Matematyki Instytutu Badań Edukacyjnych.
Badania przeprowadzą przeszkoleni ankieterzy we wcześniej ustalonym, dogodnym dla nauczyciela, rodziców i uczniów terminie i miejscu w taki sposób, aby czynności związane z ich przebiegiem nie zakłócały procesu dydaktycznego.
Termin realizacji badania i realizacja terenowa:
Badanie realizowane będzie terminie od 28 listopada do 31 stycznia 2014 roku.
Badanie przeprowadzi wyłonione w przetargu Konsorcjum składające się z firm
PBS Sp. z o.o. i Millward Brown S.A.
Kontakt:
W razie pytań, wątpliwości bądź sugestii prosimy o kontakt z :
z ramienia konsorcjum PBS/ Millward Brown
• województwo pomorskie i dolnośląskie
Pani Magdalena Synak,
e-mail: magdalena.synak@pbs.pl,
kom: +48 608 609 714, tel: (58) 555 45 64;
• województwo mazowieckie i podlaskie
Pani Agata Mroczek,
e-mail: agata.mroczek@millwardbrown.com,
kom: +48 519 831 504, tel: (22) 584 10 56.
z ramienia IBE
Pan Wojciech Ronatowicz,
w.ronatowicz@ibe.edu.pl,
tel. (22) 24 17 147.
Udział w badaniach jest dobrowolny. Jednocześnie zapewniamy o poufności uzyskanych danych – wyniki badania zostaną opracowane w sposób uniemożliwiający identyfikację nauczycieli, uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych. Podczas realizacji będziemy przestrzegać postanowień ustawy o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu Cywilnego.
Będziemy wdzięczni za okazane wsparcie i zaangażowanie w realizację badania.
.
Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
- Opublikowano: 25 Cze 2013
O badaniu
O badaniuJak dotąd w Polsce przeprowadzono niewiele badań, które pozwoliłyby prześledzić czynniki decydujące o wyborze określonych ścieżek edukacyjnych przez uczniów z niepełnosprawnością i ich opiekunów oraz wpływ tych wyborów na aktywność społeczno-zawodową osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów.
Monitorowanie losów uczniów i absolwentów z niepełnosprawnością pozwoli na zgromadzenie usystematyzowanych danych na temat podejmowanych przez nich wyborów edukacyjnych i zawodowych oraz na zbadanie zależności pomiędzy obecnością dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie a sytuacją społeczno-zawodową rodziców.
Cel badania
Cele badaniaCel główny badania to: rozpoznanie uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych dostępu dzieci z niepełnosprawnością do edukacji ogólnodostępnej.
Cele szczegółowe:
- Analiza polityki publicznej dotyczącej dzieci z niepełnosprawnością i ocena jej skuteczności pod kątem dostępu tych dzieci do wybranej ścieżki edukacyjnej.
- Zidentyfikowanie głównych obszarów problemowych związanych z edukacją uczniów z niepełnosprawnością w postrzeganiu dyrektorów szkoły.
- Dostarczenie informacji na temat wyborów edukacyjnych i zawodowych osób z niepełnosprawnością. Zidentyfikowanie mechanizmów leżących u podstaw wyboru placówki ogólnodostępnej i specjalnej oraz porównanie losów edukacyjnych i zawodowych.
Jak badamy
Jak badamyBadanie będzie realizowane w podziale na dwie rundy:
Runda pierwsza:
- wywiady CAPI z dyrektorami szkół do których uczęszczają dzieci z niepełnosprawnością w 6 klasie szkoły podstawowej oraz w 3 klasie gimnazjum
- wywiady CAPI z rodzicami uczniów z niepełnosprawnością uczęszczających do 6 klasy szkoły podstawowej oraz 3 klasy szkoły gimnazjalnej
Do losowania, które przeprowadzi IBE zostanie wykorzystana baza Systemu Informacji Oświatowej. Narzędzia – kwestionariusze, oddzielnie dla dyrektorów i rodziców zostaną przygotowane przez IBE.
Runda druga:
- wywiady CAPI z rodzicami uczniów z niepełnosprawnością uczęszczających do 1 klasy gimnazjum oraz 1 klasy szkoły ponadgimnazjalnej/lub będących na rynku pracy/lub bezrobotnych itd.
Aktualności
Aktualności[aktualności uporządkowane chronologicznie od najnowszych do najstarszych]
- 31.03.2015 - Zakończenie realizacji projektu
- 23.03.2015 - Konferencja podsumowująca
- 26.02.2015 - zakończenie prac nad raportem końcowym z badania
- 19.02.2015 - konferencja „Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy” - zaproszenie
- 29.01.2015 - zakończenie prac nad broszurami z I i II rundy badania
- 02.01.2015 - rozpoczęcie prac nad raportem końcowym
- 01.11.2014 - 18.12.2014 - prace nad zbiorem oraz dokumentacją z badań terenowych oraz broszurami z poszczególnych rund badań terenowych
- 08.09.14 – 31.10.14 – badanie terenowe, runda druga
- 04.12.2013 - 15.05.2014 - badania terenowe, runda pierwsza
- 05.09.2013 - podpisanie umowy z firmą PBS Sp. z o. o.
- 24.07.2013 - ogłoszenie wyników postępowania
- 3.06.2013 r. - ogłoszenie przetargu na realizację projektu badawczego