Efekty wychowawcze szkoły - test funkcjonowania moralnego (EWS)
- Opublikowano: 24 Mar 2014
O badaniu Konstrukcja narzędzia psychologicznego do pomiaru funkcjonowania moralnego i społeczno-emocjonalnego uczniów w ich otoczeniu szkolnym w celu scharakteryzowania klimatu szkoły. Cel badania Problematyka badania jest zgodna z zakresem kompetencji społecznych nabywanych w toku kształcenia ogólnego i deskryptorami uniwersalnymi kompetencji społecznych określonymi przez Polską Ramę Kwalifikacji. Narzędzie będzie służyło do scharakteryzowania jednego z wymiarów klimatu szkoły. Klimat szkoły zaś jest korelatem problemów wychowawczych i zachowań ryzykownych uczniów, więc wyniki "Kwestionariusza funkcjonowania moralnego" powinny w przyszłości pozwolić na uzyskanie ważnej składowej wskaźnika (indeksu) klimatu szkoły. Jeśli narzędzie będzie miało zadowalające charakterystyki psychometryczne, to zostanie udostępnione do celów naukowo- badawczych w zakresie badania klimatu szkoły i funkcjonowania moralnego uczniów. Kwestionariusz wzmocni zasób narzędzi badawczych, diagnostycznych i monitorujących efektywność szkół w zakresie wychowania. Metodologia W badaniu "EWS- Kwestionariusz funkcjonowania moralnego" udział wezmą uczniowie (n=420), nauczyciele (n=200) oraz dyrektorzy (n=12) szkół podstawowych (klasy VI), gimnazjalnych (kl.I i III) i ponadgimnazjalnych (kl.I). Szkoły będą mieściły się w gminach wielkomiejskich i wiejskich i/lub wiejsko-miejskich o niższym i wyższym statusie ekonomicznym. Dobór szkół do badania będzie kwotowy.O badaniu
Funkcjonowanie uczniów pozostaje pod wpływem przekonań podstawowych przekazywanych przez rodzinę, ale działanie uczniów w szkole zależy od czynników sytuacyjnych, czyli jest uwarunkowane warunkami panującymi w placówce (Zimbardo, 1999). Środowisko nauki ucznia jest kształtowane na poziomie szkoły poprzez istniejący w niej styl przywództwa (ang.school leadership) oraz klimat (ang. school climate; Bryk i in., 2010; Blum, McNeely, & Rinehart, 2002; Kennelly & Monrad, 2007; National High School Center, 2008; Oliver, 2007; Ostaszewski, 2012). Dobry klimat szkoły sprzyja niższemu odsetkowi problemów wychowawczych, zachowań ryzykownych i agresji szkolnej wśród uczniów (por.np. "Agresja i przemoc uczniowska a klimat szkoły", raport ORE, 2007; Szymańska, 2003) oraz lepszym osiągnięciom szkolnym (BRIEF, 2004). Niektóre badania wskazują silniejszy wpływ zmiennych indywidualnych na klimat szkoły czy klasy niż zmiennych na poziomie klasy czy szkoły (por.np.Wissink i in., 2013). Pomiar funkcjonowania moralnego uczniów i przekonań podstawowych innych członków społeczności szkolnej, czyli nauczycieli i dyrektora szkoły, pozwala na analizę zgodności postaw z dominującym w społeczeństwem zasadami moralnymi (Żylicz, 2010). Badanie klimatu szkoły powinno obejmować zarówno punkt widzenia uczniów, jak i nauczycieli (Mitchell, 2010; Barile i in., 2012) ze względu na różnice w percepcji tych dwóch grup i skupianie się na innych aspektach oraz poziomach klimatu szkoły (klasa vs.szkoła).Cel badania
Metodologia
Badanie "EWS- Test funkcjonowania moralnego" ma na celu stworzenie nowego narzędzia psychologicznego typu "papier- ołówek", dlatego będzie miało charakter ankiety audytoryjnej.
.
Przygotowanie i pilotaż Testu Pamięci Roboczej dla uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum
- Opublikowano: 24 Mar 2014
O badaniu Pamięć roboczą można opisać przy pomocy metafory centralnego systemu wykonawczego lub centralnego procesora, który odpowiada nie tylko za przechowywanie informacji i umieszczanie ich w pamięci trwałej, ale też za wszelkie operacje, które są wykonywane na tym materiale. Jej zakres i pojemność wiążą się z możliwościami uczenia się, przyswajanie nowego materiału, ale również z szybkością wykonywania różnych umysłowych operacji a w związku z tym z zdolnością do prawidłowego rozumowania i rozwiązywania problemów. Miary pamięci roboczej pozwalają na pomiar potencjału poznawczego ucznia w sposób odseparowany od pomiaru kompetencji i wiedzy szkolnej ucznia. Jak zauważa I. Krejtz (2012 s. 96-97) wiele badań wskazuje na to, że deficyty pamięci roboczej przekładają się na trudności związane z czytaniem, pisaniem, nauką matematyki i nauką języka. Autorka ta wskazuje, że pamięć robocza jest wiązana ze zdolnością do uczenia się oraz rozumowania. Analizy przeprowadzone w ramach badań nad dziećmi siedmioletnimi pokazują, że pamięć robocza ma ogromne znaczenie dla zdolności matematycznych (Bull i Sceriff 2001 za Krejtz 2012). W badaniach przeprowadzonych przez I. Krejtz (2012) wykazano, że w przypadku polskich uczniów z klasy 6 SP pamięć robocza była istotnym czynnikiem przewidującym osiągnięcia szkolne z matematyki i języka polskiego, podobne zależności uzyskano dla badanych gimnazjalistów i licealistów. Test będzie uwzględniać pomiar trzech funkcji pamięci roboczej wyróżnionej przez Klausa Oberauera (2000, 2003). Są to odpowiednio : (1) funkcję przechowywania w trakcie przetwarzania; (2) funkcję nadzorującą; (3) funkcje koordynującą. Cel badania Celem badania jest przygotowanie testu Pamięci Roboczej mierzącego trzy funkcje pamięci roboczej:(1) funkcję przechowywania w trakcie przetwarzania; (2) funkcję nadzorującą; (3) funkcje koordynującą. Metodologia Dobór próby będzie uwzględniać co najmniej dwie warstwy wyróżnione ze względu na miejsca zamieszkania uczniów (wieś, miasto). W badaniu wezmą udział uczniowie klasy 6 SP n = 30; klasy I, II i III gimnazjum po co najmniej 30 osób na każdym z poziomów. W badaniu pilotażowym założono próbę kwotową, z warstwami ze względu na wielkość miejscowości, realizowaną na terenie województwa mazowieckiego i lubelskiego. Przekazana próba będzie liczyła, co najmniej 10 szkół. Ponieważ Test Pamięci Roboczej jest testem komputerowym zostanie stworzona specjalna aplikacja, która odpowiadać będzie za prezentacje zadań, wszelkich instrukcji oraz obsługę testu włącznie z zbieraniem wyników i ich prezentacją. Charakter zadań sprawia że przygotowanie ich w wersji elektronicznej jest niezbędne. Zdania wykorzystują animacje, wymagają również precyzyjnego pomiaru czasu reakcji. Uczniowie będą najpierw rozwiązywać Test Pamięci Roboczej a następnie krótką ankietę. Rodzicom, nauczycielom i dyrektorom zostanie dostarczona ankieta w wersji papierowej lub elektronicznej. Opracowany test oraz bezpłatne szkolenie wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, przeszkolono blisko 600 diagnostów. Test Pamięci Roboczej jest wykorzystywany zarówno w procesie diagnozy indywidualnej dzieci 5,6 i 7-letnich jak i w badaniach naukowych. O badaniu
Cel badania
Przygotowywany test będzie wykorzystywany w ramach prowadzonych w IBE badań w celu pogłębienia wiedzy na temat uwarunkowań efektów pracy szkoły zarówno edukacyjnych jak i wychowawczych. Z przygotowanego narzędzia korzystać będą mogli psycholodzy praktycy zatrudnieni w systemie oświaty szczególnie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w celu poszerzenie indywidualnych diagnoz uczniów.Metodologia
Minimalne liczebności osób badanych to: w klasie szóstej SP 400 uczniów (200 duże miasta i 200 wsie i małe miasta) oraz w gimnazjum 1200 uczniów (klasy 1,2, i 3) (po 200 uczniów na każdym poziomie i każdej lokalizacji - duże miasta oraz wsie i małe miasta)
Dane zbierane będą poprzez:
Test
Test
Szerzej o konstrukcji testu oraz jego właściwościach psychometrycznych można przeczytać w artykule:
Sedek, G., Krejtz, I., Rydzewska, K., Kaczan, R., & Rycielski, P. (2016). Three functional aspects of working memory as strong predictors of early school achievements: The review and illustrative evidence. Polish Psychological Bulletin, 47(1), 103-111.
Test w wersji dla młodzieży i dorosłych nie został jeszcze udostępniony.
Standaryzacja baterii narzędzi do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania dziecka w wieku 1,5 – 5,5 l. (18-66 mieś.)
- Opublikowano: 23 Mar 2014
Pracownia testów IBE | Pracownia testów na Facebook
O badaniu
O badaniu
W Polsce do tej pory nie były prowadzone kompleksowe i zakrojone na dużą skalę badania dotyczące jakości rozwoju małych dzieci oraz ich funkcjonowania społeczno - emocjonalnego, będącego podstawą uczenia się przez całe życie (Long Life Learning). Biorąc pod uwagę duże znacznie doświadczeń wczesnodziecięcych dla funkcjonowania najpierw w okresie przedszkolnym, a następnie szkolnym, zdecydowano się przygotować baterię narzędzi diagnostycznych, wraz z normami dla dzieci w wieku 18-66 miesięcy, które będą mogły być wykorzystywane przez specjalistów pracujących z rodzicami małych dzieci. Dodatkowym efektem projektu będzie szeroko zakrojona diagnoza sytuacji małych dzieci w naszym kraju.
Bezpośrednimi beneficjentami projektu są nauczyciele, opiekunowie, pedagodzy i psycholodzy pracujący z dziećmi do lat sześciu oraz rodzice małych dzieci. Pośrednimi beneficjentami projektu są małe dzieci w Polsce, które dzięki zwiększeniu możliwości i skuteczności wczesnego rozpoznawania trudności edukacyjnych będą mogły uzyskać wsparcie. Projekt wprowadzi nowe narzędzia, użyteczne z punktu widzenia (1) diagnozy potencjalnych źródeł trudności edukacyjnych, (2) opracowywania programów pracy z dzieckiem i jego rodziną oraz (3) modyfikacji programów kształcenia dzieci (w takich instytucjach, jak żłobki, przedszkola, szkoły, instytucje wspierające rodzinę z małym dzieckiem – np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, centra pomocy rodzinie, poradnie dla dzieci) a także (4) badań naukowych nad funkcjonowaniem małych dzieci.
Cel badania
Cel badania
Celem projektu jest przygotowanie, na podstawie badania rodziców dzieci w wieku 18-66 miesięcy, zestawu kwestionariuszy pozwalających na diagnozę funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. Podstawy cel projektu polega na opracowaniu baterii narzędzi dla dzieci w wieku 18-66 miesięcy. W tym przypadku analizy będą polegały na ocenia psychometrycznej wartości narzędzi (trafność, struktura czynnikowa, rzetelność), a następnie przygotowaniu zestawu norm dla różnych grup dzieci (m. in. grupy wiekowe, płeć). Dodatkowym efektem badań będzie także diagnoza funkcjonowania dzieci. W tym przypadku planuje się zweryfikowanie tezy o związku (1) jakości rozwoju psychospołecznego dziecka ze (2) zmiennymi niezależnymi wymienionymi powyżej. W tym celu zostaną zastosowane metody analizy korelacji, analizy wariancji, analizy regresji wielozmiennowej, modelowania równań strukturalnych.
Metodologia
Metodologia
Badania prowadzone są na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 4512 rodziców dzieci wieku między 18 a 66 miesięcy. Dzieci losowane były z operatu PESEL w sposób dwustopniowy. Najpierw losowaniu podlegały jednostki terenowe (3 warstwy: wieś/małe miasto, średnie miasto, duże miasto), a następnie dzieci tam zamieszkujące.
Metody i techniki badawcze:
1. W trakcie realizacji projektu przygotowywane są przesiewowe narzędzia diagnostyczne służące rozpoznaniu funkcjonowania w obszarze rozwoju społeczno – emocjonalnego dzieci między 1,5 r. a 5,5 r.
2. KRDR: Kwestionariusz Rozwój dziecka w rodzinie: narzędzie autorstwa członków ZWE, pozwala na uzyskanie pogłębionej wiedzy na temat warunków fizycznych i społecznych rozwoju dziecka, ocenę przebiegu dotychczasowego życia dziecka, ważnych wydarzeń.
Publikacje
PublikacjeStandaryzacja baterii narzędzi do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania dziecka [pdf, 1.1MB]
.
Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych (DUMa)
- Opublikowano: 10 Lut 2014
O badaniu
Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych (DUMa) to badanie kompetencji uczniów klas V. Swoją formą i rodzajem użytych w nim zadań badanie nawiązywało do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Od 2009 roku w polskim systemie oświaty wdrażana jest nowa podstawa programowa. W roku szkolnym 2013/2014 objęła ona klasy V szkoły podstawowej, a rok później, dotarła do klasy VI. Oznacza to, że sprawdzian po szóstej klasie w 2015 r. po raz pierwszy będzie sprawdzał kompetencje dzieci, które od początku swojej edukacji uczyły się według nowej podstawy. Sprawdzian w 2015 roku będzie miał nową formułę – wydzielona zostanie część matematyczna. Sprawdzian, oprócz wymagań szczegółowych, będzie obejmował także umiejętności opisane w wymaganiach ogólnych podstawy: umiejętność modelowania matematycznego, tworzenia strategii rozwiązania oraz prowadzenia prostego rozumowania i wnioskowania.
Aby pomóc uczniom i nauczycielom w przygotowaniach do sprawdzianu, Instytut Badań Edukacyjnych zaproponował szkołom możliwość udziału w ogólnopolskim badaniu Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych DUMa. Badanie było bezpłatne, a udział w nim - dobrowolny. Badanie zawierało zadania z matematyki dostosowane do nowej podstawy programowej, a ich forma była zgodna z nową formułą sprawdzianu. Po zakończeniu badania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego biorące w nim udział szkoły otrzymały informacje o wynikach uczniów poszczególnych oddziałów i wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu. Dzięki tym informacjom nauczyciele mogli ocenić mocne i słabe strony uczniów V klasy oraz lepiej zaplanować pracę w VI klasie.
Raport
W diagnozie umiejętności matematycznych (DUMa) wzięli udział uczniowie klasy V szkół podstawowych. Swoją formą i rodzajem użytych zadań diagnoza nawiązywała do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zestaw zadań użytych w badaniu został tak przygotowany, by jak najlepiej przybliżał typy zadań, z którymi uczniowie mogą spotkać się na sprawdzianie, i co ważniejsze, by sprawdzał takie umiejętności, jakie będą wymagane na sprawdzianie.
Badanie DUMa było bezpłatne, a udział w nim był dobrowolny. Po zakończeniu badania i ocenieniu przez nauczycieli rozwiązań uczniowskich zgodnie z dostarczonym szkołom schematem oceniania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego, szkoła otrzymała informacje o wynikach uczniów poszczególnych oddziałów, a także o wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu, na tle danego województwa oraz na tle innych
miejscowości (wieś, miasto do 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 100 tys. mieszkańców).
Raport prezentuje wyniki diagnozy.