Wykorzystanie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej przez szkoły
- Opublikowano: 20 Mar 2013
Głównym celem badania była ocena przydatności wybranych form nadzoru pedagogicznego – ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej. Badanie przeprowadzone zostało w formie studiów przypadku w 42 szkołach w całej Polsce – w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach zawodowych. Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom, które zgodziły się na udział w badaniu. Cele badania Głównym celem badania była ocena przydatności wybranych form nadzoru pedagogicznego (ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna) stanowiących element obowiązującego systemu oświaty. Chociaż nadzorem pedagogicznym objęte są instytucje edukacyjne na różnym poziomie (np. przedszkola, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze) to badanie koncentrowało się na szkołach - wykorzystaniu ewaluacji i użyteczności tej formy nadzoru z punktu widzenia szkół. Cele szczegółowe: Metodologia Badanie prowadzone było z wykorzystaniem jakościowych metod badawczych w formie studiów przypadku w 3 komponentach Komponent 1 Komponent 2 Komponent 3 W ramach badania przeprowadzone były wywiady z dyrektorami szkół, nauczycielami, rodzicami, analizowana była również dokumentacja szkolna. Badacze wzięli także udział w kilku prezentacjach wyników ewaluacji zewnętrznej. W każdym komponencie wykorzystywane były odrębne, dostosowane do specyfiki szkół narzędzia badawcze. Raport Ocena mechanizmu, jakim jest ewaluacja zewnętrzna, jest złożona i wielowymiarowa – wśród nauczycieli i dyrektorów szkół występują często pozornie sprzeczne opinie. Z jednej strony silnie reagują emocjonalnie, wyrażając obawy wobec tego narzędzia i kategoryzując je jako zewnętrzną kontrolę, do której warto się przygotować. Z drugiej z kolei pokazują na mocne strony ewaluacji, wskazując na konkretne korzyści, jakie przynosi ich placówkom. Dyrektorzy są zazwyczaj bardziej pozytywnie nastawieni do ewaluacji zewnętrznej niż nauczyciele i to od ich postaw i organizacji pracy podczas przeprowadzanej ewaluacji zewnętrznej zależy podejście kadry pedagogicznej do samej idei ewaluacji oraz jej przebiegu. Zdecydowanie wyższa świadomość działań i zaangażowanie nauczycieli występuje w przypadku tych szkół, w których ma miejsce większa koordynacja działań i motywowanie ze strony dyrekcji. Głównym źródłem niechęci wobec ewaluacji zewnętrznej są emocje związane z obawa przed niesprawiedliwym obrazem szkoły, „nieprzewidywalnością” procesu ewaluacji w placówce, subiektywnością oceny zewnętrznego ewaluatora oraz potencjalnymi konsekwencjami jawności wyników. Badanie pokazuje, jak wiele zależy nie tyle od samej oceny szkoły i raportu z ewaluacji zewnętrznej, ale i od samego procesu ewaluacji dokonywanej w szkole. Znaczenie tu odgrywa postawa samych wizytatorów, ustalany i konsekwentnie pilnowany harmonogram ewaluacji, a także sposób prezentacji i omawiania wyników. W większości szkół wyniki z ewaluacji zewnętrznej są omawiane ponownie w gronie pedagogicznym, gdzie zapadają decyzje odnośnie podejmowania dalszych działań, a – jak pokazało badanie – wszystkie szkoły podejmują jakieś działania w konsekwencji ewaluacji zewnętrznej. Mechanizm ten ma też duży wpływ (zarówno pozytywny, jak i negatywny) na prowadzenie ewaluacji wewnętrznej w szkołach. Wnioski z ewaluacji zewnętrznej włączane są do planów ewaluacji wewnętrznej, proces ewaluacji zewnętrznej jest cenny źródłem wskazówek dotyczących narzędzi i metod badawczych, a sposób przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej wpływa na podejście do prowadzenia samooceny dokonywanej samodzielnie przez szkoły.O badaniu
O badaniu
Badanie 24 szkół, w których przeprowadzono ewaluację zewnętrzną w drugim semestrze poprzedniego roku szkolnego.
Badanie 12 szkół, w których nie prowadzono jeszcze ewaluacji zewnętrznej, natomiast prowadzone są ewaluacje wewnętrzne.
Badanie 6 szkół, w których w trakcie badania prowadzona jest ewaluacja zewnętrzna.Raport
Model dla edukacji
- Opublikowano: 4 Lut 2013
Oświadczenie dotyczące korzystania z aplikacji EduMod
Zespół Edukacji i Rynku Pracy | email: ibe@ibe.edu.pl | kontakt: 22 24 17 100
O badaniu
Głównym zadaniem modelu jest wspieranie oceny wzajemnego wpływu edukacji i kształcenia, zatrudnienia, bezrobocia czy rozwoju gospodarczego. Ważne jest także to, jak dzisiejsze decyzje dotyczące sposobu funkcjonowania systemu kwalifikacji będą wpływały na przyszły rynek pracy i gospodarkę.
Model będzie uwzględniał również sytuację demograficzną, w tym strukturę ludności oraz aktywność zawodową osób według płci, poziomu wykształcenia, liczby lat kształcenia i kierunków kształcenia, a także długości doświadczenia zawodowego. Ujęte zostanie również uczenie się przez całe życie osób dorosłych w systemie formalnym i pozaformalnym oraz uczenie nieformalne przez praktykę.
Opracowany model pozwoli na lepsze diagnozowanie i ewaluację (zarówno ex-ante, jak i ex-post) zjawisk i decyzji podejmowanych na poziomie kraju, regionów czy gospodarstw domowych. Będzie możliwe wskazanie, jak decyzje podejmowane na różnych szczeblach wpływają wzajemnie na siebie i jaki jest ich wpływ na rozwój naszego kraju.
„Prognozowanie
kapitału
ludzkiego w Polsce”
ekspertyza
[PDF 2MB]
Opracowany na podstawie modelu program komputerowy będzie pokazywał wyniki, które będą uwzględniały zależności między edukacją, demografią, rynkiem szkoleń, rynkiem pracy, zapotrzebowaniem i rozwojem poszczególnych branż, bezrobociem itp. Umożliwi on sprawdzenie, jak dzisiaj podejmowane decyzje np. zmiany w przepisach, zwiększenie czy zmniejszenie środków na szkolenia, wykorzystanie funduszy strukturalnych wpłynęłyby na sytuację za 20 lat. Jakie będą migracje, w jakich branżach będzie potrzeba pracowników i z jakim wykształceniem.
Ten sam model pozwoli nam też lepiej zrozumieć zdarzenia z przeszłości, które ukształtowały obecną sytuację naszej gospodarki oraz rynku pracy i istniejące na nim niedopasowania.
Przy pomocy modelu będzie można prowadzić ewaluację polityk publicznych i szoków makroekonomicznych na gospodarkę. Będzie również można dokonywać prognoz przyszłego kształtowania się sytuacji społeczno-ekonomicznej w Polsce oraz identyfikacji czynników stojących za obserwowanymi w przeszłości zjawiskami gospodarczymi. Ważnym zadaniem modelu będzie definiowanie relacji zachodzących na danym rynku (np. pracy, dóbr, kapitału, edukacji etc.) pomiędzy jego uczestnikami (gospodarstwami domowymi, firmami, sektorem edukacyjnym, rządem etc.) w połączeniu z takimi procesami jak np. zmiany demograficzne, postęp technologiczny, cykl koniunkturalny i długofalowy wzrost gospodarczy.
W odniesieniu do zagadnień związanych z kapitałem ludzkim model weźmie pod uwagę akumulację kapitału ludzkiego z uwzględnieniem podziałów wg płci, poziomu wykształcenia i kwalifikacji, liczby lat kształcenia oraz doświadczenia zawodowego, a także kierunków i jakości kształcenia. W zakresie aktywności edukacyjnej opisane zostanie uczenie się przez całe życie osób dorosłych w systemie formalnym i pozaformalnym oraz uczenie nieformalne przez praktykę (ang. learning by doing).
Jądro modelu jest zbudowane w oparciu o dynamiczny model równowagi ogólnej DSGE (Dynamic Stochastic General Equilibrium), który opisuje gospodarkę poprzez opis jej poszczególnych „sektorowych” składowych. Zbudowanie jądra modelu w metodologii DSGE oznacza, że decyzje podmiotów gospodarujących opisywanych w modelu (firm, gospodarstw domowych etc.) będą podejmowane nie tylko w oparciu o przeszły i bieżący stan gospodarki, zaburzeń zewnętrznych i instrumentów polityki, ale w sposób dynamiczny tzn. przy uwzględnieniu oczekiwań co do kształtowania się sytuacji gospodarczej w przyszłości.
Zewnętrzne moduły sektorowe są uzupełnieniem sektorowych modułów wewnętrznych wchodzących w skład jądra i będą z nim ściśle powiązane. Zewnętrzne moduły sektorowe będą sprzężone z jądrem modelu dzięki temu, że już w strukturze samego jądra wbudowane będą ich odpowiedniki (wewnętrzne moduły sektorowe), z którymi będą one połączone. Dlatego z każdym zewnętrznym modułem sektorowym powinien łączyć się jego wewnętrzny odpowiednik.
Głównym zadaniem zewnętrznych modułów sektorowych będzie rozszerzenie możliwości symulacyjnych i prognostycznych modelu dzięki zwiększeniu jego złożoności wszędzie tam gdzie szczegółowość jądra modelu będzie (z powodów obliczeniowych) zbyt mała z punktu widzenia zastosowań interesujących użytkownika końcowego.
Funkcją zewnętrznych modułów sektorowych będzie również umożliwienie użytkownikowi modelu bezpośrednie (tj. bez posiłkowania się zewnętrznymi obliczeniami) zadawanie modelowi szczegółowych pytań badawczych odnoszących się do tych silniej zdezagregowanych zmiennych.
Model zostanie zintegrowany z wygodną w użytkowaniu aplikacją dla użytkownika, umożliwiającą, łatwą komunikację między nim a użytkownikiem oraz umożliwiającą korzystanie z modelu osobom nie posiadającym specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania i modelowania ekonomicznego.
Aplikacja umożliwi prowadzenie wszystkich symulacji na poziomie kraju i województw. Będzie ona zawierała długookresowy scenariusz bazowy obejmujący uwzględnione zjawiska i procesy od roku 1995 (dla zmiennych krajowych) lub 2000 (dla zmiennych wojewódzkich) do roku 2050.
Jedną z ważniejszych cech aplikacji będzie możliwość edytowania zawartych w programie wartości historycznych zmiennych. Edytor będący elementem Programu umożliwi tworzenie nowych zestawów danych, a ich edycja przypominać będzie zwykłe operacje znane ze standardowych arkuszy kalkulacyjnych (np. MS Excel).
Wbudowany w aplikację moduł graficzny pozwoli na szybką wizualizację porównania scenariuszy - np. przy pomocy wykresu prezentującego procentowe odchylenia analizowanej zmiennej. Będzie możliwość specyfikacji wykresów trójwymiarowych (wraz z opcją obracania) oraz tworzenia kilku wykresów w jednym układzie współrzędnych. Kolejną cechą prezentowanego oprogramowania jest operowanie na tabelach danych.
Aktualności
Aktualności
Aplikacja
Aplikacja EduMod zostanie udostępniona zarejestrowanym użytkownikom zgodnie z instrukcjami zawartymi w formularzu.Raporty i materiały
Raport
EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki uwzględniający zjawiska związane z kapitałem ludzkim. Raport podsumowujący projekt
Michał Ramsza, Paweł Kowal, Maciej Lis
Instytut Badań Edukacyjnych 2015
Podręcznik
EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki uwzględniający zjawiska związane z kapitałem ludzkim. Podręcznik użytkownika
Michał Ramsza, Paweł Kowal, Maciej Lis
Instytut Badań Edukacyjnych 2015
Prezentacje
Prezentacje z seminarium 17 kwietnia 2015:
Pobierz formularz PDF [760 KB]Kontakt
Kontakt
Badanie prowadzone było przez:
Instytut Badań Edukacyjnych
Zespół Edukacji i Rynku Pracy
email: ibe@ibe.edu.pl
tel. 22 241 71 00
Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
- Opublikowano: 20 Lis 2012
O badaniu
O badaniuBENJA to Badanie Efektywności Nauczania Języka Angielskiego w szkole podstawowej. Celem badania było monitorowanie realizacji podstawy programowej oraz określenie szkolnych, domowych i pozaszkolnych warunków sprzyjających efektywnej nauce języka angielskiego na wczesnych etapach edukacji.
Badanie objęło pomiar umiejętności uczniów, przeprowadzany po pierwszym (III klasa) i drugim (VI klasa) etapie edukacyjnym oraz badania obserwacyjne w klasach VI. Pomiar testowy składał się z zadań sprawdzających umiejętności uczniów z zakresu rozumienia tekstu słuchanego, rozumienia tekstu czytanego oraz powtarzania krótkich zdań (tzw. elicited imitation) w klasie III i krótkiej wypowiedzi pisemnej w klasie VI. Uzupełnieniem zebranych informacji były dane kwestionariuszowe, pozyskane od uczniów, ich nauczycieli, rodziców oraz dyrektorów szkół, które pozwoliły umieścić osiągnięcia uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów w zakresie nauki języka angielskiego. Zbadany został również wpływ tych zmiennych na rzeczywiste umiejętności uczniów. Porównano ponadto deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy z danymi obserwacyjnymi. Prześledzono również zależność między niektórymi charakterystykami organizacji nauczania na poziomie szkoły a osiągnięciami edukacyjnymi uczniów.
Drugim elementem badania były obserwacje lekcji, które przeprowadzone zostały przez specjalnie przeszkolonych obserwatorów. Do zakodowania zachodzących w czasie lekcji interakcji między nauczycielem i uczniami wykorzystano program komputerowy Argos, który pozwolił również uzyskać szczegółowe dane na temat stosowanych przez nauczyciela technik dydaktycznych.
Pierwszy etap badania, który objął uczniów z III klasy szkoły podstawowej, miał miejsce w listopadzie
i grudniu 2011 roku. Badanie obserwacyjne odbyło się w terminie od stycznia do kwietnia 2014 roku, a ostatni etap badania, drugi pomiar testowy, od kwietnia do lipca 2014 roku. Oba te pomiary objęły uczniów z VI klasy, tych samych, którzy w roku 2011 przystąpili do etapu pierwszego. Łącznie próba wyniosła 5572 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie, z 306 oddziałów klasowych w 176 szkołach podstawowych.
Badanie zrealizowane zostało przez Pracownię Języków Obcych we współpracy z Pracownią Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK). Wykonawcą wszystkich etapów badania była firma PBS Sp. z o.o..
Raport
Raport
Marek Muszyński, Dorota Campfield, Magdalena Szpotowicz
Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania
Instytut Badań Edukacyjnych 2015
Materiały
MateriałyWyniki i wnioski z badania BENJA zostały przedstawione na konferencji, która odbyła się w dniach 27-29 listopada 2014 roku w hotelu Westin w Warszawie. Konferencja miała formułę warsztatową - szczególna uwaga została poświęcona na wykorzystanie wyników badań w praktyce szkolnej.