Wewnątrzszkolny system oceniania
- Opublikowano: 12 Sty 2011
Zespół Badań Instytucjonalnych| e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100
O badaniu Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badania systemów oceniania wewnątrzszkolnego w świetle ustawodawstwa polskiego. Metodologię badania opracowano w oparciu o wieloletnia praktykę badawczą ekspertów instytutu, nauczycieli dydaktyków, którzy na co dzień stosują ocenianie we wszystkich wymiarach: kształtującym, opisowym i sumującym. Badanie zrealizuje niezależna firma badawcza wyłoniona w drodze przetargu publicznego przeprowadzonego IBE. Ogłoszenia o rozpoczęciu postępowania przetargowego na kolejne etapy badania oraz wyniki postępowań przetargowych wyłaniających firmy badawcze realizujące poszczególne etapy badania będą prezentowane na naszej stronie. Cele badania Niniejsza część badania jest składową projektu prowadzonego pod auspicjami OECD (http://www.oecd.org/edu/evaluationpolicy), którego celem jest porównanie rozwiązań instytucjonalnych oraz praktyki szkolnej w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego, zewnętrznego, oceny pracy szkół oraz nauczycieli. Metodologia Pierwsza część projektu są to wywiady telefoniczne (CATI) przeprowadzane w styczniu 2011 roku z dyrektorami szkół podstawowych i gimnazjów na ogólnopolskiej próbie 582 szkół. W kolejnych etapach procesu badawczego (luty 2011 r.), zostaną zastosowane techniki jakościowe typu Clash-group (grupa konfliktowa), w ramach której przedstawiać będą swoje argumenty zwolennicy i przeciwnicy różnych systemów oceniania. Analizowane będą także dokumenty szkolne zawierające opis wewnątrzszkolnych systemów oceniania. Badanie będzie miało swoją kontynuację w formie ogólnopolskiego badania ankietowego na reprezentatywnej próbie szkół podstawowych i gimnazjów (III kwartał 2011 r.). Pierwsze wyniki badania jakościowego planowane są na II kwartał 2011 roku. Badanie obejmie dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów, uczniów, nauczycieli, psychologów i pedagogów, a także rodziców i jest realizowane przez niezależną firmę badawczą BD Center z Rzeszowa.O badaniu
Jest to pierwsze w Polsce badanie tej problematyki, przeprowadzane na losowej, reprezentatywnej próbie szkół podstawowych i gimnazjów. Wyniki badania pozwolą na identyfikację problemów wynikających z odrębności stosowanych systemów.Cele badania
Metodologia
Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych - PIAAC
- Opublikowano: 11 Sty 2011
Poniższa strona ma charakter archiwalny. Zapraszamy na NOWĄ stronę badania: http://eduentuzjasci.pl/piaac-
Zespół Edukacji i Rynku Pracy | e-mail: piaac@ibe.edu.pl | Tel: 22 241 71 26
Badanie PIAAC Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC (ang. the Programme for the International Assessment of Adult Competencies) jest przedsięwzięciem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) mającym na celu bezpośredni pomiar trzech kompetencji: rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Oprócz samego pomiaru kompetencji ludności PIAAC dostarcza również informacji m.in. o związku pomiędzy umiejętnościami a intensywnością ich wykorzystywania, wykształceniem, aktywnościami edukacyjnymi i sytuacją na rynku pracy.
Kompetencje mierzone w PIAAC uważane są za niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie, ponieważ umożliwiają odbiór, zrozumienie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji w warunkach gospodarki wolnorynkowej i dzięki temu pozwalają na pełne uczestnictwo w rynku pracy i edukacji oraz w życiu społecznym i obywatelskim. Jednocześnie badane kompetencje definiowane są jako kompetencje kluczowe, tj. warunkujące nabywanie nowej wiedzy, nowych umiejętności i kwalifikacji. Poziom kompetencji ludności świadczy więc o jakości kapitału ludzkiego, potencjale gospodarczym oraz spójności społecznej. W pierwszej rundzie badania PIAAC wzięły udział 24 kraje, spośród których 22 są członkami OECD. Łącznie przebadano 166 tys. osób w wieku 16-65 lat, w tym blisko 9 400 w Polsce. W większości krajów realizacja badania obejmowała okres od sierpnia 2011 r. do marca 2012 r., jednak prace na koncepcją badania PIAAC podjęte zostały już 2008 r., a za moment zakończenia pierwszej rundy PIAAC uważany jest 8 października 2013 r., kiedy to wyniki zostały upublicznione. Obecnie trwa druga runda badania obejmująca 9 kolejnych krajów, a planowana data ogłoszenia wyników to 2016 r. Planowana jest także trzecia runda. PIAAC jest więc największym międzynarodowym badaniem kompetencji osób dorosłych, stanowiącym kontynuację badań IALS (1994-1998) i ALL (2002-2008). Za realizację badania w Polsce odpowiedzialny jest Instytut Badań Edukacyjnych. W zespole zarządzającym rozwojem i implementacją badania oraz sprawującym nad nim nadzór (ang. Board of Participating Countries) Polskę reprezentował przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Podstawowe wyniki PIAAC – rozumienie tekstu i rozumowanie matematyczne Pod względem przeciętnego wyniku, zarówno w zakresie rozumienia tekstu, jak i rozumowania matematycznego, najlepsze wyniki osiągają mieszkańcy trzech krajów: Japonii, Finlandii i Holandii. Powyżej średniej OECD w obu dziedzinach plasują się również osoby dorosłe mieszkające w Szwecji, Norwegii, Estonia i Belgii. Wyniki wyraźnie najsłabsze uzyskali Włosi i Hiszpanie. [kliknij wykres, aby go powiększyć] Średnie wyniki w PIAAC nie uwzględniają jednak zróżnicowania wyników w poszczególnych krajach. Zarówno w krajach o najwyższych jak i najniższych przeciętnych wynikach część populacji dorosłych osiąga bardzo niskie wyniki, ale istnieją także grupy o wysokich poziomach umiejętności. Przeciętnie w 22 badanych krajach OECD 16% ludności osiąga poziom umiejętności 1 lub poniżej (tj. bardzo niski poziom umiejętności) w zakresie rozumienia tekstu, a 12% poziom 4 lub 5 (tj. wysoki poziom umiejętności). W odniesieniu do kompetencji rozumowania matematycznego odsetki te wynoszą odpowiednio 19% i 13%. Kraje o niewielkim zróżnicowaniu wyników to Czechy, Słowacja, a także Korea, Cypr, Austria i Estonia. Kraje, w których obserwujemy względnie duże odsetki osób o wysokim poziomie umiejętności, ale jednocześnie duże odsetki osób – o niskim, to Kanada, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Australia. [kliknij wykres, aby go powiększyć] Rozkład wyników PIAAC w Polsce charakteryzuje się przede wszystkim dużym udziałem osób o niskim poziomie umiejętności: umiejętność rozumienia tekstu prawie jednej piątej populacji dorosłych oceniana jest na poziomie 1 lub poniżej, a w dziedzinie rozumowania matematycznego – blisko jednej czwartej. Niski poziom badanych kompetencji charakteryzuje więc w Polsce wyraźnie większy odsetek dorosłych, niż przeciętnie w krajach OECD. Jednocześnie grupa osób o poziomie umiejętności 4 lub 5 jest w Polsce relatywnie mniej liczna. Prezentacje ekspertów IBE: Przydatne linki Strona PIAAC na portalu OECD: http://skills.oecd.org/skillsoutlook.html Informacje o badaniu PIAAC w innych krajach: O badaniu
Wyniki
Poziom umiejętności Polaków w wieku 16-65 lat jest niższy niż przeciętny poziom umiejętności mieszkańców krajów OECD, które wzięły udział w badaniu. Wynik Polski w dziedzinie rozumienia tekstu dzieli od średniej OECD 6 punktów (267 pkt. wobec 273 pkt.), a w dziedzinie rozumowania matematycznego – 9 punktów (260 pkt. wobec 269 pkt.). Gorszy wynik w zakresie rozumienia tekstu uzyskały Francja, Włochy i Hiszpania, podczas gdy wynik Irlandii jest zbliżony do polskiego. Natomiast przeciętny poziom rozumowania matematycznego Polaków jest porównywalny do wyniku Wielkiej Brytanii i jest lepszy niż wyniki Irlandii, Francji, Stanów Zjednoczonych, Włoch i Hiszpanii.Prezentacje
Przydatne linki
Uwaga: w wielu przypadkach wyniki badania PIAAC prezentowane są jako wyniki Survey of Adult Skills (SAS).
.
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
- Opublikowano: 29 Gru 2010
O badaniu
Na potrzebę przeprowadzenia badań warunków i czasu pracy nauczycieli jako pierwsi uwagę zwrócili przedstawiciele nauczycielskich organizacji związkowych. Po wielu dyskusjach, w 2010 roku temat podjął Instytut Badań Edukacyjnych. Wiosną 2011 roku przeprowadzono badania jakościowe, zrealizowane poprzez 24 wywiady grupowe FGI, które miały na celu zweryfikowanie wstępnie opracowanego katalogu czynności zawodowych nauczycieli oraz słownika pojęć, zgodne z realiami pracy nauczycielskiej i dopasowanych do sposobu, w jaki ją opisują sami nauczyciele. Posłużyło ono także do dopracowania koncepcji badania i jego metodologii.
Badanie ilościowe „Czas pracy i warunki pracy nauczycieli w opiniach nauczycieli” rozpoczęto w listopadzie 2011 roku. Trwało ono ponad rok, od listopada 2011 roku do 1 grudnia 2012 roku. Realizowała je firma MillwardBrown SMG/KRC.
Badaniem objęto nauczycieli, którzy między wrześniem 2011 roku a grudniem 2012 roku czynnie prowadzili zajęcia lekcyjne, uczyli przedmiotów ogólnokształcących, pracowali w szkołach dla dzieci i młodzieży (nie w szkołach dla dorosłych) na wszystkich etapach edukacji: od szkoły podstawowej po ponadgimnazjalną. Badanie ilościowe oparto na dwóch niezależnych od siebie technikach badawczych z dwiema odrębnie próbami losowymi.
W ramach badania ilościowego posłużono się ankietą internetową (CAWI) oraz badaniem DAR (day after recall).
CAWI zrealizowano na próbie losowej 4762. nauczycieli z 921. szkół.
Pytania dotyczyły:
- czasu poświęcanego na realizację poszczególnych czynności zawodowych w typowym tygodniu respondenta,
- częstotliwości wykonywania różnych czynności z katalogu czynności zawodowych i czasu poświęcanego na nie jednorazowo.
Z kolei badanie DAR przeprowadzone metodą wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerem (CAPI), zrealizowano na próbie 2617. nauczycieli z 477. szkół. Próbę tę można również traktować jako próbę 2617. dni pracy nauczyciela w trakcie roku szkolnego.
Udział w badaniu był dobrowolny. Projekt badawczy poprzedziły konsultacje ze związkami zawodowymi, a także wnikliwa analiza innych badań, polskich i zagranicznych, czasu pracy, w tym także czasu pracy nauczycieli.
Celem badania było:
- określenie czasu, poświęcanego w skali typowego tygodnia roku szkolnego przez nauczycieli na wykonywanie czynności zawodowych, oraz czynników warunkujących jego zróżnicowanie;
- pokazanie złożoności dnia pracy nauczycieli i podkreślenie różnorodności sposobów podejścia do zawodu nauczyciela.
Raport
Raport z badania „Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli”.
Badaniami objęto nauczycieli, którzy między wrześniem 2011 r. a grudniem 2012 r. czynnie prowadzili zajęcia lekcyjne, uczyli przedmiotów ogólnokształcących, pracowali w szkołach dla dzieci i młodzieży (nie w szkołach dla dorosłych) na wszystkich etapach edukacji od szkoły podstawowej po ponadgimnazjalną.
W projekcie badawczym zastosowano zarówno metody jakościowe, jak i ilościowe. Badanie ilościowe oparto na dwóch niezależnych od siebie technikach badawczych z dwiema odrębnie próbami losowymi.
Badanie pozwoliło wyodrębnić 54 czynności wykonywane przez nauczycieli, określić, jak często nauczyciele wykonują te czynności i ile deklarują, że poświęcili na nie czasu, gdy wykonywali je ostatni raz.
Wyniki badania dają podstawę do określenia czasu 5. czynności codziennych, jako dominującego składnika czasu pracy. Te czynności to: prowadzenie lekcji, przygotowywanie lekcji, prowadzenie innych zajęć, przygotowywanie innych zajęć, sprawdzanie prac. Pozostałe czynności pełnią zdecydowanie mniejszą rolę w budżecie czasu nauczycieli i są na ogół wykonywane znacznie rzadziej.
W typowym tygodniu roku szkolnego czas poświęcony na 5 czynności codziennych nauczyciele pełnoetatowi szacują średnio na 34 godz. 35 min. (ankieta internetowa). Nie dotyczy to okresów nietypowych w ciągu roku szkolnego. Wszystkie czynności zsumowane w technice DAR dają łącznie wynik 46 godz. 40 min. tygodniowo – dotyczy to nauczycieli, którzy prowadzą od 18. do 27. lekcji tygodniowo, nie zajmują stanowisk, które by wpływały na pensum i pracują w jednej szkole lub zespole szkół, czyli około 60% nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących.
Pobierz raport: [pdf, 2.3 MB]
Słowa kluczowe: katalog czynności zawodowych nauczycieli, ścieżka edukacyjna nauczycieli, awans zawodowy, warunki pracy, czas pracy, prowadzenie lekcji, przygotowywanie lekcji, prowadzenie innych zajęć, przygotowywanie innych zajęć, sprawdzanie prac;
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
- Opublikowano: 20 Gru 2010
O badaniu
O badaniuEuropejskie badanie kompetencji językowych (European Survey on Language Competences – ESLC) to pierwsze przeprowadzone na międzynarodową skalę porównawcze badanie umiejętności młodzieży w zakresie języków obcych. Badanie zrealizowano z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2011 roku wśród nastolatków z 14 krajów: Anglii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Malty, Polski, Portugalii, Słowenii oraz Szwecji. W każdym kraju przebadano reprezentatywną próbę uczniów szkół ponadpodstawowych. Badaniem objęto także nauczycieli języków obcych oraz dyrektorów szkół. Łącznie w ESLC wzięło udział około 54000 młodych Europejczyków, w tym 3324 polskich uczniów klas III gimnazjum.
Założeniem badania było sprawdzenie poziomu znajomości dwóch najczęściej nauczanych języków obcych w każdym z badanych krajów spośród: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego i włoskiego. W Polsce były to angielski i niemiecki. Uczniowie przystąpili do pisemnych testów sprawdzających dwie spośród trzech sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych. Wyniki, jakie otrzymano, wyrażone zostały według skali biegłości Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i odnosiły się do następujących poziomów: A1, A2, B1 i B2. Umożliwiło to odniesienie ich do poziomów docelowych umiejętności zawartych w dokumentach programowych poszczególnych krajów uczestniczących w badaniu oraz określenie docelowych poziomów umiejętności młodzieży w zakresie języków obcych w krajach UE.
W ramach ESLC pozyskano również szereg informacji dotyczących kontekstu uczenia się języków obcych. Dane pozyskane od czterech grup respondentów – uczniów, nauczycieli, dyrektorów oraz koordynatorów badania – uzupełniły wiedzę na temat rozwiązań systemowych dotyczących nauczania języków obcych w Europie, zilustrowały kontekst procesu uczenia się i nauczania języków obcych z perspektywy szkoły, nauczycieli i uczniów oraz dostarczyły informacji na temat czynników wykazujących związek z poziomem umiejętności młodzieży.
Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie zrealizowała firma PBS Sp. z o.o..
Film na temat wyników badania:
Raport
Raport krajowy ukazuje analizy osiągnięć polskich gimnazjalistów w zakresie znajomości języka angielskiego i niemieckiego poprzedzone krótką prezentacją wyników uczniów z wszystkich krajów uczestniczących w badaniu. Wyniki polskich uczniów zostały odniesione do docelowych poziomów umiejętności językowych ujętych w obecnej podstawie programowej. W raporcie szeroko opisano szkolny i pozaszkolny kontekst uczenia się języków obcych gimnazjalistów oraz wskazano czynniki wpływające na efekty nauczania języków obcych.
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych. Raport krajowy 2011
Materiały
MateriałyDo pobrania:
- Europejskie Badanie Kompetencji Językowych. Raport krajowy 2011
- ESLC. Raport międzynarodowy i bazy danych
- Badania Zespołu dydaktyk szczegółowych. Badanie ESLC – broszura
- Polityka językowa w Europie. Europejskie Badanie Kompetencji Językowych – ESLC. Raport krajowy 2011 – broszura
- Znajomość języków obcych wśród 15-latków – broszura
- European Survey on Language Competences: Language Proficiency in England – raport krajowy, Anglia
- Internationella språkstudien 2011- raport krajowy, Szwecja
- ESLC in Croatia: Relation between years of learning the foreign language and the CEFR level achieved – prezentacja wyników, Chorwacja
Przydatne adresy:
- Association of Language Testers in Europe (ALTE)
- Komisja Europejska (wersja angielska) | (wersja polska)
- Komisja Europejska - Polityka Językowa (wersja angielska) | (wersja w języku polskim)
- Rada Europy
- CEFR
- English Profile
- Badanie PISA (wersja angielska) | (wersja w języku polskim)