Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej
- Opublikowano: 11 Paź 2013
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”. Jest to projekt systemowy realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty.
Celem głównym badania nauczania matematyki w szkole podstawowej jest określenie stanu realizacji podstawy programowej w zakresie wymagań odnoszących się do matematyki.
Badaniem objętych zostanie 40 szkół podstawowych w 4 województwach: dolnośląskim, mazowieckim, podlaskim, pomorskim:
• 20 oddziałów klas III
• 20 oddziałów klas V
W każdej szkole do badania wybrany zostanie jeden oddział danej klasy oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej lub matematyki prowadzący w tym oddziale regularne lekcje matematyki (uczy minimum drugi rok w tym samym oddziale klasowym).
W każdym oddziale klasowym, zostaną przeprowadzone:
- obserwacje czterech kolejnych lekcji edukacji matematycznej lub matematyki prowadzonych przez nauczyciela uczestniczącego wraz z oddziałem klasowym w badaniu zgodnie z zasadami i formularzami obserwacji opracowanymi przez badaczy IBE.
- badanie nauczycieli – wywiad indywidualny.
- badanie uczniów klas V szkoły podstawowej - wywiady indywidualne z dwoma uczniami z każdego oddziału klasowego. Uczniowie wytypowani do badania są minimum drugi rok szkolny uczniami danego oddziału klasowego.
- badanie rodziców uczniów klas III szkoły podstawowej - wywiady indywidualne z dwoma rodzicami z każdego oddziału klasowego (rodzice wytypowani do badania są rodzicami uczniów, którzy należą do danego oddziału klasowego minimum drugi rok szkolny).
- badanie uczniów (klasy III, V szkoły podstawowej) - ankieta audytoryjna realizowana. Kwestionariusz ankiety dla uczniów klasy III jest dostosowany do wieku badanych uczniów.
- badanie uczniów – badanie fokusowe z minimum pięcioma uczniami z każdego oddziału klasowego (klasy III, V szkoły podstawowej).
- przeprowadzenie testu matematycznego wśród uczniów (klasy III, V). Test matematyczny został przygotowany przez badaczy Pracowni Matematyki Instytutu Badań Edukacyjnych.
Badania przeprowadzą przeszkoleni ankieterzy we wcześniej ustalonym, dogodnym dla nauczyciela, rodziców i uczniów terminie i miejscu w taki sposób, aby czynności związane z ich przebiegiem nie zakłócały procesu dydaktycznego.
- poprz.
- nast. »»