BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Opinie IBE

Rada Programowa projektu Entuzjaści Edukacji

Opublikowano: 26 Lip 2016
1. dr hab. Krzysztof Biedrzycki
2. prof. dr hab. Marta Bogdanowicz
3. prof. dr hab. Anna Brzezińska
4. dr Agnieszka Chłoń-Domińczak
5. dr hab. Jolanta Choińska-Mika
6. dr hab. Roman Dolata
7. prof. dr hab. Jarosław Górniak
8. dr Mikołaj Herbst
9. prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski
10. prof. dr hab. Andrzej Kraśniewski
11. prof. dr hab. Zbigniew Marciniak
12. dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz
13. dr Elżbieta Ostrowska
14. dr hab. Zbigniew Sawiński
15. dr Michał Sitek
16. dr Magdalena Szpotowicz
17. dr hab. Urszula Sztanderska

Matura z matematyki - zadania, rozwiązania, komentarze

Opublikowano: 2 Kwi 2015

Matematyka - matura 2015

Wprowadzenie

Matura, która odbędzie się w maju 2015 roku po raz pierwszy będzie sprawdzała umiejętności opisane w nowej podstawy programowej. Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym właściwie nie ulegnie zmianie w stosunku do obowiązującego od 2010 roku. Zmienia się natomiast poziom rozszerzony – oprócz zmian w strukturze arkusza, w istotny sposób zmieniają się bowiem treści programowe, do których odwołują się zadania. Pełne informacje na ten temat prezentuje na swoich stronach internetowych Centralna Komisja Egzaminacyjna. Jest tam dostępny zarówno Informator o egzaminie maturalnym, jak i zestawy zadań maturalnych – arkusze przykładowe i arkusze użyte podczas próbnej matury w grudniu 2014. Zadania tam zawarte tworzą razem solidną porcję materiału do szczegółowej analizy.

Wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy chcą taki analityczny wysiłek podjąć, proponujemy zestaw dodatkowych materiałów przygotowany przez członków Centralnego Zespołu Ekspertów Matematycznych (CZEM). Korzystając z tych tekstów można głębiej zrozumieć istotę problemów, do których odwołują się zadania egzaminacyjne oraz poznać inne sposoby ich rozwiązywania. Materiał wskazuje także kierunki, w których może przebiegać samodzielna praca nad doskonaleniem warsztatu zarówno nauczyciela matematyki jak i ucznia przygotowującego się do egzaminu maturalnego.

 

Egzamin próbny z matematyki - poziom rozszerzony (18 grudnia 2014)

Pobierz źródłowy arkusz egzaminacyjny (strona CKE)

  • Zadanie 7. Planimetria z trygonometrią – klasycznie i analitycznie.
  • Zadanie 13. Nierówność – dowód – znaczne uogólnienie.
  • Zadanie 14. Nierówność trygonometryczna – dowód. Różne metody: przekształcenia wzorów trygonometrycznych, pole trójkąta, analitycznie.
  • Zadanie 15. Planimetria – dowód – 12 różnych rozwiązań.
  • Zadanie 16. Prawdopodobieństwo warunkowe: wiele pomysłów kombinatorycznych, kilka uogólnień zadania maturalnego.
  • Zadanie 17. Geometria analityczna: okręgi styczne – uogólnienie.
  • Zadanie 18. Optymalizacja – od pochodnych funkcji trygonometrycznych, poprzez nierówność Cauchye’go do twierdzenia izoperymetrycznego Zenodora, wraz z licznymi uogólnieniami tego zadania.

Egzamin próbny z matematyki - poziom podstawowy (16 grudnia 2014)

Pobierz źródłowy arkusz egzaminacyjny (strona CKE)

  • Zadanie 6. Przekształcenia wyrażeń algebraicznych – strategia rozwiązywania zadań zamkniętych. Zadanie 9. Geometria analityczna – wiele sposobów na jedno zadanie: wektory, współczynniki kierunkowe prostych, pole trójkąta.
  • Zadanie 28. Teoria liczb – kongruencje i elementarnie.

 

Przykładowy zestaw zadań (A1) -  poziom rozszerzony (grudzień 2013)

Pobierz przykładowy zestaw zadań (strona CKE)

  • Zadanie 2. Szereg geometryczny – strategia rozwiązywania zadań zamkniętych.
  • Zadanie 3. Działania na potęgach – kilka wskazówek dotyczących sprawnego operowania potęgami.
  • Zadanie 4. Geometria analityczna – Zaufać rysunkom? Wskazówki i przestrogi. Zadanie wraz z uogólnieniem.
  • Zadanie 5. Trygonometria – różne warianty zadania maturalnego, wraz z omówieniem różnych strategii jego rozwiązania.

 

Przykładowy zestaw zadań (A1) - poziom podstawowy (grudzień 2013)

Pobierz przykładowy zestaw zadań (strona CKE)

  • Zadanie 13. Funkcja kwadratowa – jak wykorzystać oś symetrii paraboli.

 

Informator o egzaminie maturalnym z matematyki od roku szkolnego 2014/2015

Pobierz informator (strona CKE)

Część 3: "Przykłady zadań wraz z rozwiązaniami i opisem sposobu przyznawania punktów"

  • Zadanie IV. Optymalizacja – pochodne, średnie, monotoniczność bez pochodnych, uogólnienie. 

Część 4: "Przykładowe zadania z matematyki na poziomie podstawowym wraz z rozwiązaniami"

  • Zadanie 41. Kombinatoryka – reguła mnożenia, wiele sposobów zliczania.
  • Zadanie 43. Dowód algebraiczny – uogólnienie jednej nierówności.

Część 5: "Przykładowe zadania z matematyki na poziomie rozszerzonym wraz z rozwiązaniami"

  • Zadanie 19. Planimetria – dowód: syntetycznie, analitycznie, twierdzenia Menelaosa.
  • Zadanie 21. Geometria analityczna – wzajemne położenie dwóch okręgów.
  • Zadanie 23. Trygonometria – różne sposoby rozwiązywania równań trygonometrycznych.
  • Zadanie 28. Stereometria – twierdzenie o trzech prostych prostopadłych, uogólnienie zadania maturalnego.
  • Zadanie 30. Stereometria – uogólnienie zadania maturalnego wraz z jego rozwiązaniem.
  • Zadanie 35. Prawdopodobieństwo warunkowe – liczne warianty zadania maturalnego wraz z ciekawymi rozwiązaniami.

 

Pozostałe materiały

Poziom rozszerzony 

  • Kombinatoryka - wprowadzenie, twierdzenia, zadania

 

Materiały źródłowe na stronie CKE:

  • Informator o egzaminie maturalnym z matematyki od roku szkolnego 2014/2015
  • Matematyka - poziom rozszerzony - przykładowy arkusz zadań (A1)
  • Matematyka - poziom podstawowy - przykładowy arkusz zadań (A1)
  • Egzamin maturalny z matematyki - poziom podstawowy - przykładowy arkusz egzaminacyjny
  • Egzamin maturalny z matematyki - poziom rozszerzony - przykładowy arkusz egzaminacyjny

 

.

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej

Opublikowano: 12 Lut 2015

 Konferencja
Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum
w świetle nowej podstawy programowej

Warszawa, 13–14 marca 2015 r.
Hotel Golden Tulip (sale Tulip I i Tulip II), ul. Towarowa 2

 

konferencjaPJPlong

Zaproszenie

Szanowni Państwo,

Instytut Badań Edukacyjnych organizuje konferencję podsumowującą ogólnopolskie badanie Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, która odbędzie się w dniach 13–14 marca 2015 r. w Warszawie w hotelu Golden Tulip (sale Tulip I i Tulip II), ul. Towarowa 2.
Celem spotkania będzie prezentacja wyników badania i wymiana doświadczeń różnych środowisk zaangażowanych w to przedsięwzięcie – niemające precedensu. Po raz pierwszy na tak szeroką skalę i przy zaangażowaniu specjalistów różnych dziedzin zbadano w sposób systemowy dydaktykę polonistyczną w gimnazjum oraz czynniki – szkolne i pozaszkolne – wpływające na edukację. Wnioski płynące z badania, dotyczące nie tylko osiągnięć gimnazjalistów, lecz także pracy nauczycieli oraz kontekstu rodzinno-społecznego uczniów, mają szansę wydatnie zwiększyć efektywność edukacji nie tylko gimnazjalnej.

Konferencja adresowana jest do przedstawicieli różnych środowisk – naukowców, w tym: badaczy zjawisk edukacyjnych, a także do praktyków polonistyki szkolnej oraz nauczycieli. Wierzymy, że dzięki temu spotkanie będzie prawdziwie owocne – rzadko się bowiem nadarza okazja do dyskusji w tak różnorodnym gronie.

Michał Federowicz
Dyrektor
Instytut Badań Edukacyjnych

Rejestracja Uczestników

 

Program

13 marca 2015 r. (piątek)

9.30 - 10.30
  Rejestracja
10.30 - 11.00
  Powitanie uczestników
Wystąpienia gości honorowych
11.00 - 11.45
  Prezentacja wyników badania
dr hab. Krzysztof Biedrzycki (Instytut Badań Edukacyjnych)
11.45 - 13.00
 

Panel dyskusyjny Skuteczność i nieskuteczność dydaktyki polonistycznej w gimnazjum

Paneliści:
dr hab. prof. UJ Anna Janus-Sitarz (Uniwersytet Jagielloński)
dr hab. prof. UAM Maria Kwiatkowska-Ratajczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza)
dr hab. prof. UO Jolanta Nocoń (Uniwersytet Opolski)
dr hab. prof. UG Grażyna Tomaszewska (Uniwersytet Gdański)
prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek (Katolicki Uniwersytet Lubelski)

Moderator:
dr hab. Krzysztof Biedrzycki (Instytut Badań Edukacyjnych)
14 marca 2015 r. (sobota)

13.00 - 13.40
 

Dyskusja

13.40 - 14.10
  Briefing prasowy (sala Magnolia)
13.40 - 14.40
  Lunch
14.40 - 16.00
  Sesja plenarna I

Czy polskie gimnazja kształcą świadomych odbiorców kultury?
prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek (Katedra Dydaktyki i Literatury Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski)

Słowo – klucz do świata. O kompetencji leksykalnej gimnazjalistów
dr hab. prof. UO Jolanta Nocoń (Zakład Polonistyki Stosowanej, Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Opolski)

Świadomość językowa w gimnazjum w opinii uczniów i nauczycieli (wybrane zagadnienia)
dr Ewa Horwath (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Kodowanie myśli. Świadomość językowa a redagowanie form pisemnych
dr Beata Kapela- -Bagińska (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański)
16.00 - 16.20
  Przerwa
16.20 - 17.40
  Sesja plenarna II

Gimnazjaliści w epoce wtórnej oralności. Analiza wybranych wypowiedzi pisemnych
dr hab. prof. UKW Agnieszka Rypel (Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego)

Czy szkoła uczy mówienia? – o wypowiedziach mówionych gimnazjalistów
dr Anna Tabisz (Pracownia Edukacji Językowej, Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Opolski)

Jak widzi uczeń? Gimnazjalista wobec tekstów ikonicznych
dr Dariusz Szczukowski (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański)

Model wyjaśniający zróżnicowanie osiągnięć uczniów
prof. nadzw. dr hab. Maciej Karwowski (Millward Brown)
17.40 - 18.30
  Dyskusja


14 marca 2015 r. (sobota)

9.00 - 10.20
  Sesja plenarna III

Warsztat nauczyciela polonisty w edukacji gimnazjalnej na podstawie analizy dokumentów zastanych
dr hab. prof. UKW Danuta Jastrzębska-Golonka (Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego)
Typologia nauczycieli na podstawie badań jakościowych
mgr Agnieszka Górska (PBS)

Profil nauczyciela polonisty biorącego udział w projekcie
dr Małgorzata Wójcik-Dudek (Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski)

Nauczyciel w oczach uczniów
mgr Marta Kononowicz (PBS)
10.20 - 10.35
  Przerwa
10.35 - 11.55
 

Sesja plenarna IV

Nie taki gimnazjalista straszny, nie taki polonista okropny... Przeciw medialnym mitom
mgr Anna Adamiec (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański)

Metodyka koncepcyjna – edukacyjna wartość narzędzi polonistycznych
dr Krzysztof Koc (Pracownia Innowacji Dydaktycznych, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Nauczanie przyjazne mózgowi? Metody stosowane przez nauczycieli języka polskiego w gimnazjum wobec postulatów neurodydaktyki
mgr Agnieszka Handzel (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Język polski w oczach uczniów. Lekcja typowa, idealna, dodatkowa
mgr Karolina Kwak (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

11.55 - 12.10
  Przerwa
12.10 - 13.50
 

Sesja plenarna V

Wiewiórka czy wieloryb? Indywidualizacja nauczania na III poziomie edukacyjnym w opinii polonistów
mgr Elżbieta Piątek (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Polonistyczne projekty edukacyjne – doświadczenia uczniów i nauczycieli
mgr Ewelina Strawa (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Czytelnictwo lektur w gimnazjum w perspektywie badań ilościowych i jakościowych
mgr Piotr Kalwiński (Katedra Dydaktyki i Literatury Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski)

Lekcje języka polskiego w gimnazjum a zagadnienie patriotyzmu. Opinie uczniów i nauczycieli
mgr Agnieszka Kania (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Obraz portali społecznościowych w opinii gimnazjalistów
mgr Agnieszka Kulig (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

13.50 - 15.00
  Dyskusja
15.00 - 15.30
  Prezentacja bazy narzędzi dydaktycznych Pracowni Języka Polskiego IBE
mgr Kinga Białek (Instytut Badań Edukacyjnych), mgr Piotr Bordzoł (Instytut Badań Edukacyjnych)
15.30 - 16.00
  Podsumowanie konferencji
16.00 - 16.30
  Obiad

 

pdficon small   pobierz program konferencji
(plik PDF)

 

Materiały z konferencji

 

Panel Dyskusyjny

Anna Janus-Sitarz, Postawy gimnazjalistów wobec literatury

Krzysztof Biedrzycki, Dydaktyka literatury i języka polskiego w świetle nowej podstawy programowej
Wyniki badania

Sesja plenarna I

Sławomir Jacek Żurek, Czy polskie gimnazja kształcą świadomych odbiorców kultury?

Jolanta Nocoń - Słowo, klucz do świata. O kompetencji leksykalnej gimnazjalistów

Ewa Horwath, O świadomości językowej nauczycieli i uczniów gimnazjów

Beata Kapela-Bagińska, Kodowanie myśli. Świadomość językowa a redagowanie form pisemnych.

Sesja plenarna II

Agnieszka Rypel, Gimnazjaliści w epoce wtórnej oralności. Analiza wybranych wypowiedzi pisemnych.

Anna Tabisz,  Czy szkoła uczy mówienia? - o ustnych wypowiedziach gimnazjalistów.

Dariusz Szczukowski, Jak widzi uczeń? Gimnazjalista wobec tekstów ikonicznych.

Maciej Karwowski, Uwarunkowania osiągnięć językowych – w stronę modelu wyjaśniającego.

Sesja plenarna III

Danuta Jastrzębska-Golonka, Warsztat nauczyciela polonisty w edukacji gimnazjalnej na podstawie analizy dokumentów zastanych

Agnieszka Sidewicz, Typologia nauczycieli na podstawie badań jakościowych

Marta Kononowicz, Nauczyciel w oczach ucznia.

Sesja plenarna IV

Anna Adamiec, Nie taki polonista okropny… Przeciw medialnym mitom

Agnieszka Handzel, Nauczanie przyjazne mózgowi? Metody stosowane przez nauczycieli języka polskiego wobec postulatów neurodydaktyki.

Karolina Kwak, Język polski w oczach uczniów. Lekcja typowa, idealna, dodatkowa.

Sesja plenarna V

Elżbieta Piątek, Wiewiórka czy wieloryb? Indywidualizacja nauczania na III poziomie edukacyjnym w opinii polonistów.

Ewelina Strawa, Polonistyczne projekty edukacyjne – doświadczenia uczniów i nauczycieli.

Piotr Kalwiński, Czytelnictwo lektur w gimnazjum w perspektywie badań ilościowych i jakościowych.

Agnieszka Kania, Lekcje języka polskiego w gimnazjum a zagadnienie patriotyzmu. Opinie uczniów i nauczycieli.

Agnieszka Kulig, Obraz portali społecznościowych w opinii gimnazjalistów.

Prezentacja BND

Piotr Bordzoł,  Baza Dobrych Praktyk - Pracownia Języka Polskiego IBE

 

Galeria

  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej

Kontakt

Małgorzata Nowak
Ecorys
tel. + 48 22 339 45 23 (w dni robocze, w godzinach 9:00-16:00)
e-mail: konferencja.ibe@ecorys.pl

Anna Błaszczak
prawniczka, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Pełni funkcję zastępczyni dyrektora Zespołu ds. Równego Traktowania i Ochrony Praw Osób z Niepełnosprawnościami w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich oraz sekretarza Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnością. Jest członkiem zarządu Europejskiej Sieci Organów ds. Równego Traktowania „Equinet”. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu legislacji, międzynarodowego prawa publicznego i prawa europejskiego na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studium Polityki Zagranicznej na Akademii Dyplomatycznej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Wieloletnia działaczka organizacji pozarządowych. Autorka i redaktorka licznych publikacji i raportów Rzecznika Praw Obywatelskich poświęconych m.in. przeciwdziałaniu dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami w obszarze edukacji, praw wyborczych i dostępności. Jest członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie.
.

BECKER konferencja podsumowująca

Opublikowano: 12 Gru 2014

logo becker konferencja

Zaproszenie

Serdecznie zapraszamy

na organizowaną przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencję pt.
Publiczne i prywatne nakłady na edukację – wyniki badania BECKER, 
która odbędzie się w dniu 12 grudnia 2014 r. w Warszawie 
w Centrum Nauki Kopernik (ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 20).

Pobierz program konferencji

Badanie BECKER to pierwsze w Polsce badanie poświęcone publicznym i prywatnym nakładom na edukację i ich istotnym uwarunkowaniom ekonomicznym, społecznym i instytucjonalnym. Analizując nakłady na oświatę skupiliśmy się na najważniejszym uczestniku systemu oświaty – uczniu. Dzięki badaniu udało nam się określić koszty edukacji dzieci i młodzieży, uwzględniając w tym dane, których wcześniej nie włączano do podobnych szacunków. Zestawiliśmy prywatne wydatki na edukację oraz nakłady ponoszone przez wszelkie instytucje zaangażowane w proces kształcenia takie jak jednostki samorządu terytorialnego, placówki oświatowe, organizacje pozarządowe i inne.

Badania zrealizowano na przełomie 2013 i 2014 roku w 9 celowo dobranych powiatów, odzwierciedlających w swoim przekroju zróżnicowanie nakładów i efektów edukacyjnych w całej Polsce.

Dotychczas prezentowaliśmy wstępne wyniki badania podczas konferencji odbywających się w badanych  lokalizacjach. Natomiast podczas konferencji podsumowującej skupimy się na kluczowych wnioskach ze zrealizowanych badań. Poruszymy tematy istotne z perspektywy kształtowania się publicznych i prywatnych nakładów na edukację w Polsce, m.in:

  • przedstawimy mapę publicznych i prywatnych przepływów finansowych i niefinansowych na rzecz edukacji dzieci i młodzieży;
  • omówimy ważne problemy w zakresie mechanizmów finansowania oświaty;
  • pokażemy jak kształtują się i od czego zależą wydatki edukacyjne rodzin z dziećmi.


Udział w konferencji jest bezpłatny. Rejestracja na konferencję jest możliwa poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny w zakładce Rejestracja W przypadku pytań, prosimy o kontakt z Panem Piotrem Wirońskim pod numerem telefonu: 570 329 241 lub adresem e-mail:konferencja@becker.ibe.edu.pl

Jeszcze raz serdecznie zapraszamy.

Będzie to spotkanie praktyków i badaczy, które – mamy nadzieję – zaowocuje ożywioną dyskusją na temat mechanizmów finansowania oświaty oraz ich rezultatów.'

Program

Program ramowy

Warszawa, 12 grudnia 2014 r.

Centrum Nauki Kopernik, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 20

10.30 – 11.00 Rejestracja uczestników
11.00 – 11.15 Otwarcie konferencji
11.15 – 11.30 Prezentacja założeń badania BECKER
11.30 – 13.00 Bilans publicznych i prywatnych nakładów na edukację

Finansowanie i zarządzanie oświatą przez samorządy

  • Czynniki determinujące politykę i wydatki samorządów na oświatę – między ustawową koniecznością a preferencjami mieszkańców i władz lokalnych
  • Finansowanie edukacji ponadgimnazjalnej i szczególne potrzeby szkolnictwa zawodowego

13.00-13.45 Lunch
13.45-15.15 Szkoła jako centrum i koordynator nakładów edukacyjnych

  • Presja kosztów bieżących – o trudach strategicznego zarządzania finansami w szkołach
  • Wyzwania polityki kadrowej w szkołach

Nakłady gospodarstw domowych na kształcenie dzieci i młodzieży

  • Czynniki determinujące wysokość wydatków na edukację i poświęcanego dziecku czasu
  • Nierówności edukacyjne – wyzwanie dla polityki publicznej


15.15-15.30 Przerwa kawowa
15.30-17.00 Panel dyskusyjny – Edukacja elitarna czy egalitarna. Rola państwa, samorządu i szkoły w finansowaniu i organizacji oświaty

Wnioski i podsumowanie konferencji
17.00-17.30 Kawa, dyskusja w kuluarach
19.30-21.00 Kolacja

Galeria

Transmisja online

http://webcaster.pl/live/BECKER/

 

.

ICILS 2014

Opublikowano: 10 Paź 2014

 icils

Konferencja
 Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce
Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013
organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych

Zaproszenie

Serdecznie zapraszam na organizowaną przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencję 

pt. Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce.
Wyniki Międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013
,

która odbędzie się w dniu 20 listopada 2014 r. w Warszawie
w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8.

W badaniu ICILS wzięło udział 20 krajów. Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował badanie w Polsce w partnerstwie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). Badanie mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości” czyli bezpieczne posługiwanie się komputerem oraz zdolność wyszukiwania, oceniania, przekształcania i dzielania się informacjami. Kompetencje te są bardzo ważne już teraz, a z czasem ich znaczenie będzie rosło, przede wszystkim w kontekście wymagań na rynku pracy.

Konferencja pozwoli nie tylko poznać wyniki jakie osiągnęli polscy uczniowie, ale też porównać je z innymi badaniami krajowymi i międzynarodowymi takimi jak PIAAC czy PISA. Badanie ICILS zostało zaprojektowane przede wszystkim jako narzędzie służące prowadzeniu polityki edukacyjnej, dlatego panele dyskusyjne będą poświęcone długoterminowej strategii dotyczącej systemu edukacji w dziedzinie kompetencji komputerowych i informacyjnych. Nie zabraknie również praktyków realizujących projekty kształtujące kompetencje informacyjne i komputerowe dzieci i młodzieży.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Rejestracja na konferencję jest możliwa poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny w zakładce <Rejestracja> W przypadku pytań, proszę o kontakt z panią Anną Negowską, z Zespołu Upowszechniania IBE pod numerem telefonu + 48 22 241 71 96 lub adresem e-mail: konferencja.icils@ibe.edu.pl

Jeszcze raz serdecznie zapraszam. Będzie to spotkanie praktyków i badaczy, które na podstawie zbadanych faktów da możliwość podjęcia wspólnego namysłu nad polityką wyrównywania szans w “cyfrowej rzeczywistości” i monitorowania jej skuteczności. Jest to ważny krok w opracowaniu koncepcji  interwencji publicznej w tym zakresie.

    Z poważaniem
    dr hab. Michał Federowicz
    Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych


Program

9.00 - 9.50
  Rejestracja uczestników

9.50 - 10.00
  Otwarcie konferencji
10.00 - 11.10
 

Prezentacja wyników badania ICILS

  • Kamil Sijko, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych
  • dr Justyna Jasiewicz, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Zakład Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Warszawski
  • dr Radosław Kaczan, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych
  • Ludmiła Rycielska, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych
  • dr Piotr Rycielski, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych
11.10 - 11.50
  Briefing prasowy (sala B19)
11.10 - 11.50
  Przerwa kawowa
11.50 - 13.20
 

Panel dyskusyjny I NAUKA

Moderator: Kamil Sijko, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

Wprowadzenie – badania międzynarodowe dotyczące kompetencji cyfrowych

  • Marta Palczyńska, Zespół Edukacji i Rynku Pracy, Instytut Badań Edukacyjnych wystąpienie nt. badania PIAAC
  • dr Michał Sitek, Zastępca Dyrektora ds Naukowych, Instytut Badań Edukacyjnych wystąpienie nt. badania PISA
  • Kamil Sijko, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych wystąpienie nt. badania ICILS

Uczestniczą:

  • dr Justyna Hofmokl, Centrum Cyfrowe
  • dr Dominik Batorski, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego, Uniwersytet Warszawski, członek Rady Monitoringu Społecznego przygotowującej cykl badań Diagnoza Społeczna
  • dr Grzegorz Stunża, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański
13.20 - 14.00
  Obiad
14.00 - 15.30
 

Panel dyskusyjny II SYSTEM EDUKACJI – strategia długoterminowa wobec kompetencji cyfrowych?

Moderator: prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych, Instytut Badań Edukacyjnych

Uczestniczą:

  • Janusz Krupa, Naczelnik Wydziału Podręczników i Nowych Technologii, Departament Jakości Edukacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • prof. Maciej Sysło, Zakład Metodyki Nauczania Informatyki i Technologii Informacyjnej, Wydział Matematyki i Informatyki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,
  • Lechosław Hojnacki, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej
  • Iwona Brzózka-Złotnicka, Mistrzowie Kodowania
  • Paweł Żmiejko, Fundacja CoderDojo Polska
15.30 - 17.00
 

Panel dyskusyjny III PRAKTYKA – strategia krótkookresowa, samorządowa, szkolna, nauczycielska.

Moderator: Jacek Staniszewski, Pracownia Historii, Instytut Badań Edukacyjnych

Uczestniczą:

  • Dariusz Stachecki, wicedyrektor Gimnazjum im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu,
  • Jacek Ścibor, grupa Superbelfrzy RP
  • Andrzej Grzybowski, Intel Technology Poland
  • Cecylia Szymańska-Ban, Microsoft
17.00 - 17.30
 

Wnioski i podsumowanie konferencji

dr hab. Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych

pdficon small pobierz program (plik PDF)


Rejestracja

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 19 listopada 2014 r. rejestracja na konferencję została zamknięta.

{chronoforms}icils2014{/chronoforms}

 

Galeria

Kontakt

Anna Negowska
Zespół Upowszechniania
Instytut Badań Edukacyjnych
tel. + 48 22 241 71 96 
e-mail: konferencja.icils@ibe.edu.pl

.

Strona 1 z 6

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...