Seminaria i Konferencje
Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
Lekcja Dobrej Historii 2014
Warszawa, 25 września 2014
Konkurs “Lekcja dobrej historii” dobiegł końca. Tegoroczna, trzecia edycja cieszyła się wyjątkowo dużym zainteresowaniem, a większość spośród 41 zgłoszonych prac odznaczała się ciekawym i nowatorskim charakterem. Niestety znacząca część nadesłanych pomysłów nie spełniała podstawowego wymagania zawartego w regulaminie konkursu, a więc nie skłaniała uczniów do spojrzenia na wydarzenia bądź postaci historyczne z różnych punktów widzenia (par. 6 pkt. 5). Ostatecznie jury zdecydowało się nagrodzić 9 prac. Znalazły się wśród nich zarówno pomysł na lekcje w gimnazjum, jak i rozwiązania, których adresatem może być młodzież ucząca się w szkołach ponadgimnazjalnych. Wszystkie wyróżnione prace są pomysłowe i skutecznie rozwijają umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych podstawy programowej z historii. Co ważne, łatwo mogą z nich skorzystać inni nauczyciele.
Lista lauretaów trzeciej edycji konkursu “Lekcja dobrej historii”
- Beata Buchwald: “Jak Europa przyjęła I rozbiór Polski?- praca ze źródłami”, Zespół Szkół w Mosinie
- Magda Bylica: “Czy dał nam przykład Bonaparte, jak zwyciężać mamy?”, Gimnazjum im. ks. St. Słotwińskiego w Kamieniu
- Andrzej Górniak: „Wydarzenia poznańskie” czy ”powstanie czerwcowe”?, XVI Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego, w Krakowie.
- Dariusz Jądro: “Górnośląska propaganda plebiscytowa”, Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich, I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Powstańców Śląskich w Rybniku
- Katarzyna Machaj: “Sąd nad Napoleonem”, Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze
- Katarzyna Sopolińska: “Rozwój cywilizacji przemysłowej - debata oksfordzka.”, Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zygmunta Wilkońskiego w Inowrocławiu
- Paweł Wal: “Obraz Józefa Stalina w propagandzie komunistycznej”, Zespół Szkół Technicznych,. w Mielcu
- Beata Woroniecka: “Blaski i cienie rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego – lekcja powtórzeniowa.”, Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Armii Krajowej w Strzelinie
- Małgorzata Zarubajko: “Świat wielkich odkryć”, Gimnazjum Aslan im. C.S. Lewisa ul. Piotra Skargi w Głogowie
Konferencje powiatowe badania BECKER
Już od 15 września Zespół Ekonomii Edukacji wyrusza w Polskę w ramach konferencji powiatowych badania BECKER. Konferencje odbywać się będą w dziewięciu celowo dobranych powiatach, w których przeprowadzono badanie. Są to cztery miasta na prawach powiatu: Poznań, Tarnobrzeg, Siemianowice Śląskie oraz Świnoujście a także pięć powiatów ziemskich: sępoleński, giżycki, sokólski, głogowski i pruszkowski.
.Narzędzia w działaniu - realizacja podstawy programowej w praktyce
Narzędzia w działaniu to przedsięwzięcie skierowane do nauczycieli gimnazjum. Polega na sprawdzeniu w praktyce lekcyjnej narzędzi wspierających realizację podstawy programowej.
Na przestrzeni ostatnich lat Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził szereg badań dotyczących wdrażania podstawy programowej, w tym dwukrotnie Diagnozę kompetencji gimnazjalistów. W efekcie zdiagnozowane zostały problemy i konkretne elementy sprawiające uczniom trudności w nauce poszczególnych przedmiotów. Pod koniec 2011 została uruchomiona na stronie IBE Baza Narzędzi Dydaktycznych bnd.ibe.edu.pl, zawierająca zadania wspierające kształcenie tych umiejętności uczniów, które podczas badań i egzaminu gimnazjalnego okazały się ich słabszą stroną. BND jest częścią prowadzonej przez IBE Bazy Dobrych Praktyk.
Na potrzeby programu Narzędzia w działaniu Instytut Badań Edukacyjnych rozszerza pakiet zadań znanych z BND i łączy je w tematyczne koszyki przedmiotowe. Do sprawdzenia przygotowane będą jednostki z ośmiu przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka, historia, biologia, chemia, fizyka i geografia (w skład koszyków: biologii, chemii, fizyki i geografii będą wchodziły również zadania, które odnoszą się do kilku przedmiotów przyrodniczych na raz). Każdy koszyk będzie podzielony na spójne całości – jednostki tematyczne.
Zadaniem nauczycieli z ponad 800 szkół na terenie całego kraju będzie przeprowadzenie serii lekcji z wykorzystaniem różnych jednostek tematycznych. Nauczyciel wybierze sobie dowolne, zgodne z wybranym celem dydaktycznym jednostki z pakietu i przeprowadzi lekcje z ich wykorzystaniem. Każdy nauczyciel sprawdzi od 8 do 18 jednostek tematycznych w przypadku matematyki, historii, języka angielskiego, a w przypadku języka polskiego, geografii, biologii, chemii, fizyki ‒ od 6 do 18. W sumie weryfikacji będzie podlegać między 3 a 5 tysięcy jednostek z każdego przedmiotu.
Nauczyciele odnotują następnie w raportach m.in., w jaki sposób uczniowie rozwiązywali zadania; jakie błędy popełniali najczęściej i z czym były one związane, czy były zrozumiałe dla uczniów, czy były pracochłonne, jakie pojawiły się trudności, czy zadania trzeba było adaptować, czy były pomocne w osiąganiu efektów uczenia się, czy zmieniły ich styl pracy z uczniami. W przypadku biologii, geografii, chemii i fizyki ważne będzie, czy zadanie zostało zrealizowane w połączeniu z obserwacją w terenie, jeśli nie to, czy obserwacja w terenie byłaby wskazana w celu lepszego zrozumienia omawianych zagadnień.
Nauczycieli będą wspomagać mentorzy dla każdego przedmiotu oraz specjalistyczna grupa wsparcia. Będą także uczestniczyli w zorganizowanych przez IBE warsztatach.
Przedsięwzięcie zostanie przeprowadzone w pierwszym semestrze roku szkolnego 2014/15.
Chcesz zgłosić swój udział?
Zarejestruj się na platformie internetowej: www.edunarzedzia.pl/rejestracja najpóźniej do 26 września 2014 r.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń pod bezpłatną infolinię: 800 151 404"
Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"
„Ojciec Wirgiliusz” czy ekonom i urzędnik skarbowy, a może jeszcze ktoś inny? Jaki jest wizerunek oraz styl pracy nauczycieli matematyki na różnych etapach kształcenia, jakie oczekiwania w stosunku do pracy matematyków mają uczniowie, rodzice oraz sami nauczyciele, na czym polega sztuka nauczania matematyki i jaka jest różnica między zajęciami z matematyki, a jej nauczaniem, wreszcie jakie problemy napotykają podczas edukacji matematycznej uczeń i nauczyciel - to tylko niektóre z pytań i zagadnień jakie zostały przedyskutowane przez badaczy, ekspertów i praktyków podczas organizowanej przez IBE konferencji „Zawód nauczyciel. Raport o stanie edukacji 2013 – Międzynarodowe i krajowe wyniki badań” (25-26 czerwca 2014 r., Warszawa). Odpowiedzi były często zaskakujące…
.Konferencja „Fundusze europejskie na edukację w latach 2014-2020. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych"
Problematyka nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych oraz jej miejsce w nowej perspektywie finansowej była tematem spotkania zorganizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W dniu 10 lipca br. w Centrum Nauki Kopernik przedstawiciele samorządu terytorialnego i instytucji oświatowych spotkali się, aby dyskutować o możliwościach i wyzwaniach w zakresie podnoszenia jakości edukacji przyrodniczej w Polsce.
.Lekcja dobrej historii - zmiana terminu przesyłania zgłoszeń
Informujemy wszystkich nauczycieli zainteresowanych udziałem w konkursie Lekcja Dobrej Historii 2014, że termin nadsyłania zgłoszeń został przesunięty na 22 września 2014 r.
Ogłoszenie wyników nastąpi 26 września 2014 r.
Spotkanie laureatów, wręczenie nagród i warsztaty odbędą się 16–17 października 2014 r.
.Konferencja: Zawód nauczyciel.
Zawód nauczyciel. Raport o stanie edukacji 2013 - Międzynarodowe i krajowe wyniki badań, to tytuł międzynarodowej konferencji, która odbywa się w dniach 25-26 czerwca 2014 roku w Warszawie. Podczas konferencji zostanie zaprezentowany najnowszy raport z Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się (TALIS) poświęcony nauczycielom i ich codziennej pracy. Nauczyciele i ich praca to także motyw przewodni tegorocznego Raportu o stanie edukacji 2013, którego główne wątki zostaną przedstawione na konferencji. Organizatorem konferencji jest Instytut Badań Edukacyjnych.
Zawód nauczyciel - strona konferencji
Więcej informacji na temat Raportu o stanie edukacji 2013
Więcej informacji na temat Raportu TALIS
Co wiemy o polskich nauczycielach i stanie polskiej edukacji - czwarta edycja "Raportu o stanie edukacji"
Polscy 15-latkowie mają jeden z najwyższych poziomów kompetencji w Europie, na co wskazują wyniki międzynarodowego badania PISA. To w dużym stopniu zasługa nauczycieli i im też w znacznym stopniu poświęcona jest czwarta już edycja raportu o stanie edukacji – „Liczą się nauczyciele”, który opublikował Instytut Badań Edukacyjnych
Podobnie jak w poprzednich edycjach raport IBE opisuje kierunki zmian w polskiej edukacji, w tym dotyczące wykształcenia Polaków, ich szans na rynku pracy, ich wyborów edukacyjnych. Stara się też pokazać obraz polskich nauczycieli: dostarcza odpowiedzi m.in. na pytania: co nauczyciele myślą o sobie i swojej pracy?, co inni myślą o nauczycielach?, ile pracują?, jak podnoszą swoje kompetencje? Obszerną cześć raportu stanowią portrety nauczycieli języka polskiego, matematyki, historii, języków obcych oraz nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.
Więcej informacji na temat Raportu
.Nowe technologie w edukacji. Pomagają czy szkodzą? - konferencja prasowa
17 czerwca 2014 r., w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, odbyła się konferencja prasowa na temat wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez młodzież szkolną. Zaprezentowane wnioski przygotowano na podstawie analizy danych pochodzących z badania PISA oraz badania IBE dotyczącego gier komputerowych, które przeprowadzono wśród uczniów VI klas szkoły podstawowej.
Dr Michał Sitek i Kamil Sijko w trakcie konferencji prasowej