Konferencja „Fundusze europejskie na edukację w latach 2014-2020. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych"
- Opublikowano: 14 Lip 2014
Problematyka nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych oraz jej miejsce w nowej perspektywie finansowej była tematem spotkania zorganizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W dniu 10 lipca br. w Centrum Nauki Kopernik przedstawiciele samorządu terytorialnego i instytucji oświatowych spotkali się, aby dyskutować o możliwościach i wyzwaniach w zakresie podnoszenia jakości edukacji przyrodniczej w Polsce.
.Do współpracy przy organizacji spotkania Ministerstwo zaprosiło Centrum Nauki Kopernik, realizujące projekt „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej”. W projekcie są opracowywane m.in. rekomendacje dotyczące edukacji przyrodniczej w klasach 4-6 szkoły podstawowej uwzględniające model pracy nauczyciela z uczniem, przykładowe działania edukacyjne oraz listę wyposażenia szkolnej pracowni przyrody.
Współorganizatorem wydarzenia jest również Instytut Badań Edukacyjnych, który opracował rekomendacje dotyczące zarówno wyposażenia szkolnych pracowni przyrodniczych jak i warunków brzegowych szkoleń nauczycieli oraz zmian w organizacji pracy szkoły na III i IV etapie. Dokumenty te są dostępne na stronie Ministerstwa www.efs.men.gov.pl.
W trakcie konferencji zaproszeni prelegenci – przedstawiciele środowiska naukowego, nauczycielskiego i samorządowego dzielili się własnymi doświadczeniami i refleksami dotyczącymi edukacji przyrodniczej.
Nowa perspektywa finansowa na lata 2014-2020 otwiera nowe możliwości rozwoju. Szkoły będą miały szansę wykorzystania funduszy unijnych pod warunkiem, że samorządy zaplanują w tej perspektywie odpowiednie środki na edukację w swoim regionie. Głównym celem spotkania było więc pokazanie przedstawicielom regionalnych samorządów i instytucji oświatowych, jak ważne w edukacji przyrodniczej jest stosowanie metody badawczej.
Oczekiwana zmiana sposobu nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych nie ogranicza się tylko do doposażenia szkolnych pracowni w nowoczesne sprzęty i materiały. Wiąże się ze zmianą metod pracy nauczyciela z uczniem, rozwijania i doskonalenia kompetencji pracowników placówek edukacyjnych, odpowiedniego dostosowania organizacji pracy szkoły oraz z funduszami, dzięki którym wdrożenie rekomendacji będzie miało szansę zakończyć się sukcesem. Szczególnie cenne były zatem informacje przekazane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dotyczące możliwości wydatkowania środków unijnych na wyposażenie szkolnych pracowni przyrodniczych w perspektywie finansowej 2014-2020.
Realizując temat przewodni konferencji, Centrum Nauki Kopernik zaprosiło gości do eksperymentowania w laboratoriach oraz Teatrze Wysokich Napięć. Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem metody badawczej - nauczania przez odkrywanie, tak aby każdy uczestnik konferencji mógł się przekonać, że taki sposób uczenia się przedmiotów przyrodniczych jest zarówno efektowny jak i skuteczny.