informacje
Szanowni Państwo,
Niniejsza podstrona zawiera zadania (tzw. jednostki wdrożeniowe) przygotowane do zastosowania w projekcie “Narzędzia w działaniu” (W zestawie znajdują się następujące zadania (są to 3 jednostki wdrożeniowe):). Zadania z poszczególnych przedmiotów zostały zaprezentowane w różny sposób z uwzględnieniem ich specyfiki. Przypominamy, że jednostka wdrożeniowa to zadanie lub wiązka zadań, opublikowana w Bazie Dobrych Praktyk IBE i przeznaczona do zastosowania na lekcji. Miniraporty przygotowywane przez Państwa w ramach programu “Narzędzia w Działaniu” będą przede wszystkimi zawierały opisy sposobów wykorzystania poszczególnych jednostek. Nauczycieli niebiorących udziału w tym programie również zachęcamy do korzystania z naszych zasobów.
Życzymy owocnej pracy z naszymi materiałami!
Zarejestruj się na specjalnej platformie internetowej: www.edunarzedzia.pl/rejestracja najpóźniej do 26 września 2014 r.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń pod bezpłatną infolinię: 800 151 404
język polski
Wiązki zadań z języka polskiego zostały podzielone na krótkie (przeznaczone do realizacji na jednej godzinie lekcyjnej) i długie (zaplanowane na 90 minut) jednostki wdrożeniowe. Przy tytułach jednostek, w nawiasach okrągłych zapisano numery zadań, które powinny zostać zrealizowane w trakcie lekcji. Pozostałe zadania to propozycje uzupełniających działań dydaktycznych – serdecznie zachęcamy do ich wykorzystania, choć nie jest to obowiązkowe i nie będzie ujmowane w raporcie. Brak informacji w nawiasie oznacza natomiast, że w skład wiązki wchodzą wszystkie zaproponowane ćwiczenia.Brak motywacji do czytania
- Język Trolli – konkurs klasowy [001]
Uczniowie podczas pracy mogą korzystać z tekstu lektury. Zadania wykonują zespołowo – w konkursie zwycięża grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - A. Fredro, Zemsta – zachęta do lektury [002]
Lekcja powinna być przeprowadzona ok. dwa tygodnie przed omawianiem lektury. Na początku lekcji uczniowie otrzymują gazetkę „Fredro i jego <<Zemsta>>”, w której znajdują się informacje niezbędne do wykonania zadań. Celem zadań jest zainteresowanie uczniów „Zemstą” i wprowadzenie w problematykę utworu - uczniowie mogą je wykonywać indywidualnie lub w grupach.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - Ursula Le Guin, Czarnoksiężnik z Archipelagu – zachęta do lektury [003]
Zadania na lekcję w III klasie gimnazjum.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej.
Nieumiejętność/powierzchowność analizy i interpretacji tekstu literackiego
- Wisława Szymborska, Atropos [004]
Zestaw zadań został przygotowany z myślą o uczniach III klasy gimnazjum. Kolejne zadania umożliwiają „przeprowadzenie” uczniów przez tekst w taki sposób, by nie tylko go zrozumieli, ale również dostrzegli, że motyw wykorzystany w wierszu pojawia się też w innych tekstach kultury (obraz Johna Melhuisha Strudwicka „Złota nić”). Na realizację zadań nauczyciel powinien zarezerwować dwie godziny lekcyjne. Forma wiersza – wywiad – daje również możliwość kontynuowania zajęć: wiersz może być na kolejnych lekcjach wykorzystany np. jako punkt wyjścia do pogłębienia wiedzy na temat wywiadu jako gatunku publicystycznego
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Wisława Szymborska, Wszystko – czytanie tekstu literackiego [005]
Zestaw przeznaczony jest dla klasy III gimnazjum.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - Jan Kochanowski, Człowiek boże igrzysko (1) – (zadania 1-10) [006]
Proponowany zestaw zadań nauczyciel wplata w strukturę lekcji, w materię tzw. „nauczania żywego”, które – w odróżnieniu od pracy z podręcznikiem czy kartami pracy – jest istotą szkoły jako miejsca spotkania i dialogu. Przy wdrażaniu zadań należy dokonać ich właściwego wprowadzenia (etap zaangażowania, motywacji wstępnej); omówienia (w postaci rozmowy, dyskusji); wzbogacenia (np. zaproponowanymi przez siebie kontekstami kulturowymi).
Wdrożeniu podlegają zadania 1-10. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających, aktywizujących działań dydaktycznych (zadanie 11). Nauczyciel może je zastosować, jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - Jan Kochanowski, Człowiek boże igrzysko (2) – (zadanie 11) [007]
Proponowany zestaw zadań nauczyciel wplata w strukturę lekcji, w materię tzw. „nauczania żywego”, które – w odróżnieniu od pracy z podręcznikiem czy kartami pracy – jest istotą szkoły jako miejsca spotkania i dialogu. Przy wdrażaniu zadań należy dokonać ich właściwego wprowadzenia (etap zaangażowania, motywacji wstępnej); omówienia (w postaci rozmowy, dyskusji); wzbogacenia (np. zaproponowanymi przez siebie kontekstami kulturowymi).
Wdrożeniu podlega wiązka zadań zapisana w zadaniu 11.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - Czesław Miłosz, Haiku – czytanie tekstu literackiego [008]
Zadania 1 i 7 wymagają zlecenia uczniom wykonania pracy domowej przed lekcją, na której nastąpi wdrożenie wiązki. Realizacja zadania 7 nie wymaga uczenia się tekstów na pamięć; wystarczy sugestywne odczytanie ich podczas lekcji.
Na lekcji zostanie wykorzystany „Słownik terminów literackich”, potrzebne będą także przybory plastyczne (kredki, ołówki, papier).
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Ignacy Krasicki, Dudek – czytanie tekstu literackiego – (zadania 1-8) [009]
Zadania przeznaczone są dla I lub II klasy gimnazjum. Zadania 1 i 2 należy wykonać przed przeczytaniem tekstu bajki.
Przy realizacji jednostki przydatny będzie projektor służący wyświetleniu materiału ikonicznego.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-8. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadania 9, 10). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Ignacy Krasicki, Lew i zwierzęta – czytanie tekstu literackiego – (zadania 1-8) [010]
Zadania przeznaczone są dla I lub II klasy gimnazjum.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-8. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 9). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec – (zadania 1-6) [011]
Lekcja powinna być przeprowadzona około trzy tygodnie przed omawianiem lektury. Celem zadań jest zainteresowanie uczniów książką Aleksandra Kamińskiego i wprowadzenie w problematykę utworu. Zanim uczniowie rozpoczną samodzielną lekturę, powinni wiedzieć, w jakim czasie historycznym rozgrywa się akcja „Kamieni na szaniec” i mieć choć podstawową wiedzę na temat drugiej wojny światowej.
W realizacji zadań przydatny będzie projektor (wyświetlenie mapy).
Wdrożeniu podlegają zadania 1-6. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 7). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Ryszard Kapuściński, Heban – czytanie tekstu literackiego [012]
Zestaw zadań jest wprowadzeniem do lekcyjnej analizy cytowanego fragmentu „Hebanu” Ryszarda Kapuścińskiego. Zadania do tekstu zostały przygotowane w dwóch wariantach: zadanie 1 ma formę tradycyjną a zadanie 2 „antytestową” (zadaniem ucznia nie jest udzielenie odpowiedzi, lecz postawienie pytań do tekstu). Wdrożeniom podlegają obie formy zadań.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - R. Kapuściński, Lapidarium III – czytanie tekstu literackiego [013]
Zestaw zadań może służyć sprawdzeniu umiejętności czytania tekstu literackiego oraz zachęcać do lektury całości książki.
Przy realizacji jednostki przydatny będzie projektor służący wyświetleniu materiału ikonograficznego.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - Lewis Caroll, Dziaberliada – czytanie tekstu literackiego – (zadania 1-11) [014]
Zestaw zadań opiera się na dwóch różnych tłumaczeniach tekstu Lewisa Carrolla (fragment książki „Alicja po drugiej stronie Lustra”) i jest przeznaczony dla uczniów II lub III klasy gimnazjum. Dwa zadania z zestawu wymagają pracy grupowej.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-11. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 12). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - S. Mrożek, Chcę być koniem – czytanie tekstu literackiego [015]
Zadania 5, 6, 7, 8 poświęcone są kształtowaniu świadomości językowej, między innymi dostrzeganiu wieloznaczności sformułowań, rozpoznawaniu intencji wypowiedzi, rozumieniu znaczenia związków frazeologicznych. Wykonanie tych zadań służy pogłębionej analizie i interpretacji tekstu literackiego.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - M. Musierowicz, Język Trolli – czytanie tekstu literackiego – (zadania 1-9) [016]
Przytoczony fragment wprowadza do lektury całości utworu Małgorzaty Musierowicz „Język Trolli”.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-9. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadania 10, 11). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - Czarnoksiężnik z Archipelagu – zestaw po przeczytaniu powieści [017]
Poniższe zadania uczniowie wykonują na lekcji po przeczytaniu lektury „Czarnoksiężnik z Archipelagu”. Celem zestawu jest sprawdzenie, czy uczniowie przeczytali książkę i w jakim stopniu zrozumieli jej problematykę. Część zadań wymaga wnikliwego przeczytania podanego fragmentu, a część odwołuje się do znajomości całej powieści. Dzięki przeprowadzeniu wstępnej diagnozy nauczyciel będzie mógł lepiej zaplanować tok lekcji poświęconych lekturze.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Kto zna prawdę o Gedzie? – Czarnoksiężnik z Archipelagu – (zadania 1-5) [018]
Zadania na lekcję w III klasie gimnazjum.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-5. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 6). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Czarnoksiężnik z Archipelagu – zestaw po omówieniu powieści – (zadania 1-11) [019]
Zestaw jest przeznaczony do wykorzystania po omówieniu powieści.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-11. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 12). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Lekcja z Sherlockiem Holmesem – (zadania 1-7) [020]
Lekcja jest wstępem do omówienia wybranych opowiadań Arthura Conan Doyle’a.
Narzędzie może także być wykorzystane do kształcenia umiejętności tworzenia tekstu użytkowego (listu motywacyjnego).
Przy realizacji zadania przydatny może być projektor służący wyświetleniu materiału ikonograficznego.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-7. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 8). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych.
Nieumiejętność/powierzchowność analizy i interpretacji tekstu nieliterackiego
- „Para na życie” – czytanie tekstu nieliterackiego [021]
Przedmiotem analizy i interpretacji są trzy teksty kultury: recenzja filmu „Para na życie” oraz dwa plakaty promujące ten obraz. Uczniowie mają szansę porównać teksty posługujące się różnymi środkami przekazu.
Przy realizacji zadania przydatny będzie projektor służący wyświetleniu materiału ikonograficznego.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. - „Pij mleko!” – czytanie tekstu nieliterackiego [022]
Podstawą zadań jest plakat kampanii społecznej. Zadania odnoszą się zarówno do werbalnej, jak i ikonicznej warstwy plakatu i służą rozwijaniu świadomości językowej.
Przy realizacji zadania przydatny będzie projektor służący wyświetleniu materiału ikonograficznego.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej.
Problem z rozumieniem tekstu publicystycznego, jego funkcjami i sposobami oddziaływania na odbiorcę
- Czytaj, nie narzekaj – (zadania 1-9) [023]
Zadania odnoszą się do tekstu, ale mogą też prowokować uczniów do dyskusji na temat ponadczasowych różnic międzypokoleniowych, obecności mediów w naszym życiu oraz zmian zachodzących we współczesnym języku.
Przy realizacji jednostki zostanie wykorzystany „Słownik języka polskiego”. Przydatny będzie projektor służący wyświetleniu materiału ikonograficznego.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-9. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 10). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych.
Problem z rozumieniem tekstu o charakterze oceniającym
- Blamaż pod Wiedniem – (zadania 1-9) [024]
Zadania mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-9. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadania: 10a; 10b; 11). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej.
Problem z rozumieniem tekstu literackiego oraz niedostateczna świadomość językowa
- Igraszki ze słowami [025]
Zestaw składa się z dwóch części – pierwsza to zadania do fragmentu tekstu Lewisa Carrolla „Alicja po drugiej stronie Lustra”. Część druga zestawu związana jest tematycznie z pierwszą. Pomimo zawartej w opisie informacji, że część II można wykonać w domu, powinna ona zostać wdrożona na lekcji (zarezerwowano dla niej osobną jednostkę lekcyjną). Uczniowie mogą pracować nad zadaniami indywidualnie lub w grupach. Zestaw jest przeznaczony do pracy zbiorowej w I, II lub III klasie gimnazjum.
Przy realizacji zadania przydatny będzie projektor służący wyświetleniu materiału ikonograficznego.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych.
Problem z rozwijaniem świadomości językowej w zakresie rozumienia i stosowania powiedzeń, przysłów oraz związków frazeologicznych
- Przysłowia i powiedzenia [026]
Zestaw przeznaczony jest dla uczniów I lub II klasy gimnazjum. Nauczyciel może zadecydować, które zadania warto zrobić z całym zespołem klasowym, a które indywidualnie lub w grupach (należy to odnotować w raporcie).
Zadanie 15 powinno zostać zrealizowane w pracowni komputerowej (uczniowie muszą mieć dostęp do komputerów i Internetu, mogą pracować w zespołach).
Przy realizacji zadania przydatny będzie projektor służący wyświetleniu materiału ikonograficznego.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. Wdrożeniu nie podlega zadanie 8. Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie zostaną przedstawione w raporcie
Problem świadomego uczestnictwa w kulturze (nieumiejętność rozpoznawania środków perswazji; manipulacji)
- Biblia – dwie lekcje o manipulacji – (zadania 1-15) [027]
Wdrożeniu podlegają zadania 1-15. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 16). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. - Dziecko w sidłach reklamy – wiersz Clarence tłum. S. Barańczak – (zadania1-10) [028]
Zadania przeznaczone są dla II i III klasy gimnazjum.
Wdrożeniu podlegają zadania 1-10. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 11). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych.
Nieumiejętność charakteryzowania postaci
- Sztuka portretowania [029]
Zadania powinny być zaproponowane uczniom, którzy posiadają już pewne doświadczenia w opisywaniu i charakteryzowaniu. Służą przełamywaniu schematyzmu charakterystyki, ożywienia stylu, mają budzić refleksję nad funkcjonalnością i atrakcyjnością własnego tekstu.
Jednostka przeznaczona do realizacji w ciągu jednej godziny lekcyjnej. Wdrożeniu podlegają zadania 1-5. Po zestawie zadań zamieszczamy propozycję uzupełniających działań dydaktycznych (zadanie 6). Nauczyciel może je zastosować (np. w formie pracy domowej), jednak działania te nie podlegają wdrożeniom i nie zostaną przedstawione w raporcie.
język angielski
Tworzenie wypowiedzi ustnej
Rozwijanie umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnej wymaga intensywnej praktyki, dlatego warto poświęcić jej szczególną uwagę. Poniższe zadania służą diagnozowaniu i ocenianiu umiejętności uczniów w tym zakresie. Stopniem trudności nawiązują one do poziomu początkującego użytkownika języka – A1 i A2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (poziom A) lub samodzielnego użytkownika języka – B1, B2 (poziom B). Nadrzędnym celem zadań jest skłonienie ucznia do konstruowania samodzielnej wypowiedzi ustnej (zadania mogą też w pewnym stopniu wymagać od ucznia reagowania językowego w sytuacji komunikacyjnej). Mają one wspomagać rozwój sprawności mówienia między innymi poprzez: ćwiczenie formułowania wypowiedzi ustnej, poznanie strategii ułatwiających formułowanie wypowiedzi, zaznajomienie ucznia z kryteriami oceniania ww. umiejętności oraz dostarczenie informacji zwrotnej dotyczącej jego mocnych i słabych stron. Do oceny zaleca się wykorzystanie skal biegłości językowej Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w zakresie sprawności mówienia (pobierz skale). Aby uzyskać pełniejszy obraz umiejętności ucznia w odniesieniu do kryteriów skal ESOKJ, wskazane jest oceniać łącznie realizację zadań w zakresie tworzenia wypowiedzi ustnej i reagowania językowego (łączyć zestawy).
- Bieganie (poziom A) [031]
- Chłopiec z psem (poziom A) [032]
- Na boisku (poziom A) [033]
- Na targu (poziom A) [034]
- Nauka z komputerem (poziom A) [035]
- W kuchni (poziom A) [036]
- W szpitalu (poziom A) [037]
- Zespół muzyczny (poziom A) [038]
- Demonstracja (poziom B) [039]
- Kurs dla dorosłych (poziom B) [040]
- Na boisku (poziom B) [041]
- Powódź (poziom B) [042]
- Rodeo (poziom B) [043]
- Szkolne przedstawienie (poziom B) [044]
- W cyrku (poziom B) [045]
- Zespół muzyczny (poziom B) [046]
Reagowanie językowe w sytuacjach komunikacyjnych
Warto poświęcić szczególną uwagę umiejętności reagowania w sytuacjach komunikacyjnych, ponieważ jej kształcenie wymaga intensywnej praktyki. Poniższe zadania służą diagnozowaniu i ocenianiu tych umiejętności. Stopniem trudności nawiązują one do poziomu początkującego użytkownika języka – A1 i A2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (poziom A) lub samodzielnego użytkownika języka – B1, B2 (poziom B). Zadania mogą wymagać od ucznia: uzyskiwania i przekazywania informacji i wyjaśnień, negocjowania, wyrażania prośby o powtórzenie lub wyjaśnienie, stosowania form grzecznościowych oraz rozpoczynania, prowadzenia i kończenia rozmowy. Zadania mają na celu wspomaganie rozwoju sprawności mówienia poprzez: ćwiczenie reagowania językowego w sytuacjach komunikacyjnych, poznanie strategii ułatwiających porozumiewanie się w tych sytuacjach, zaznajomienie ucznia z kryteriami oceniania ww. umiejętności oraz dostarczenie informacji zwrotnej dotyczącej jego mocnych i słabych stron. Do oceny zaleca się wykorzystanie skal biegłości językowej Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w zakresie sprawności mówienia (pobierz skale). Aby uzyskać pełniejszy obraz umiejętności ucznia w odniesieniu do kryteriów skal ESOKJ, wskazane jest oceniać łącznie realizację zadań w zakresie tworzenia wypowiedzi ustnej oraz reagowania językowego (łączyć zestawy).
- Hotele w Newport (poziom A) [047]
- Korty (poziom A) [048]
- Letni kurs językowy (poziom A) [049]
- Podróż do Manchesteru (poziom A) [050]
- Prezentacje w galerii sztuki (poziom A) [051]
- Repertuar teatrów (poziom A) [052]
- Wycieczki z przewodnikiem (poziom A) [053]
- Zajęcia wakacyjne (poziom A) [54]
- Festiwal Szekspirowski (poziom B) [055]
- Letni kurs językowy (poziom B) [056]
- Letnie warsztaty (poziom B) [057]
- Podróż do Manchesteru (poziom B) [058]
- Rezerwacja kortu (poziom B) [059]
- Rezerwacja noclegu (poziom B) [060]
- Wykłady w British Museum (poziom B) [350]
- Zwiedzanie Londynu (poziom B) [351]
matematyka
Po kliknięciu w poniższe odnośniki można przeczytać omówienia poszczególnych grup zadań, z których każde stanowi jednostkę rozliczeniową. Same zadania znajdują się w przygotowanych plikach w formacie PDF, które można pobrać lub zobaczyć po klilknięciu na tytuł załącznika.
Problem 1:
Praca w grupach – zadania, które są przeznaczone do rozwiązywania w kilkuosobowych zespołach uczniów.
Proponujemy pewną odmianę pracy w grupach: każdy z zespołów pracuje nad innym zadaniem, a wszystkie wyniki, po połączeniu, dają „nową jakość” – pozwalają na rozwiązanie złożonego problemu lub pełniejsze przedstawienie zagadnienia. Takie podejście można też zastosować w przypadku, gdy zadanie wymaga wielokrotnego powtarzania podobnych czynności – wtedy każda z grup wykonuje tylko jedną z nich. Dodatkowym walorem tak zorganizowanej pracy w grupach jest budujące uczucie twórczego udziału w zespołowej pracy całej klasy.
W zestawie znajdują się następujące zadania (3 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Pole koła. [061]
- Zadanie 2. Twierdzenie Pitagorasa. [062]
- Zadanie 3. Statystyka. [063]
Problem 2:
Zadania na lekcje podsumowujące
W tej grupie przedstawiamy zestawy zadań o wyraźnie różnych treściach, a bardzo pokrewnych metodach rozwiązania. Dobrze sprawdzają się one na lekcjach powtórzeniowych i podsumowujących. Pozwalają uczniom na zobaczenie omawianych zagadnień w szerszym kontekście, na zauważenie związków między różnymi fragmentami szkolnej matematyki, a także na większą elastyczność w stosowaniu poznanych umiejętności.
W zestawie znajdują się następujące zadania (3 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Procenty. [064]
- Zadanie 2. Wyrażenia algebraiczne, twierdzenie Pitagorasa. [065]
- Zadanie 3. Proporcje. [066]
Problem 3:
Wyzwolić samodzielność – zadania, które mają wiele poprawnych rozwiązań.
Zadania z tej grupy charakteryzują się tym, że nie mają jedynego poprawnego rozwiązania. Zachęcają ucznia do eksperymentowania, promują inwencję. Stawiają ucznia przed nietypową dla niego sytuacją, taką że zadanie może mieć wiele różnych rozwiązań i odpowiedzi. Trzeba przyznać, że są również wyzwaniem dla nauczyciela, który musi być przygotowany na dużą różnorodność odpowiedzi i prawidłowo na nie reagować.
Zadania takie dobrze sprawdzają się podczas pracy w grupach. Krótsze z nich mogą być dobrym „zapalnikiem” lekcyjnym, dłuższe mogą posłużyć jako temat całej lekcji lub pracy badawczej. Można wykorzystać różnorodność uczniowskich rozwiązań do głębszego przedyskutowania omawianego problemu i uogólnienia jego rozwiązania. Warto zauważyć, że zadania te można modyfikować zmieniając narzucone w nich warunki.
W zestawie znajdują się następujące zadania (3 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Arytmetyka, liczby. [067]
- Zadanie 2. Arytmetyka, cyfry. [068]
- Zadanie 3. Geometria. [069]
Problem 4:
Rozumowanie i argumentacja – zadania, które pozwalają na ćwiczenie matematycznego uzasadniania.
Ta grupa składa się z zadań „na argumentację”, ale sformułowanych w sposób, który powinien pomóc uczniom słabszym, mniej pomysłowym oraz tym, którzy nie mają dużego doświadczenia w uzasadnianiu i przedstawianiu swoich rozumowań. Główną cechą tych zadań jest zamiana polecenia z „czy” na „wyjaśnij dlaczego”, np. zamiast „Czy jeśli (x+1)(x+2)=7, to x może być liczbą całkowitą?” zadanie brzmi „Wyjaśnij, dlaczego jeśli (x+1)(x+2)=7, to x nie może być liczbą całkowitą.” Takie postawienie problemu pomaga uczniowi ustalić uwagę i ukierunkowuje jego tok myślenia. Jednocześnie pozwala na ćwiczenie sztuki matematycznego uzasadniania.
Zadania te skonstruowane są z kilku etapów dotyczących pokrewnych zagadnień, zwykle o narastającym stopniu trudności.
W zestawie znajdują się następujące zadania (3 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Wyrażenia algebraiczne, podzielność liczb. [070]
- Zadanie 2. Pole trójkąta. [071]
- Zadanie 3. Przystawanie, kąty w trójkącie. [072]
Problem 5:
Zadania, które są dobrą rozgrzewką przed rozpoczęciem lekcji.
Zadania z tej grupy to właściwie zadania „przedlekcyjne”. Od razu po wejściu do klasy uczniowie dostają krótkie zadanie do rozwiązania. Zadania mogą czekać na nich zapisane na kartkach czy na tablicy, albo mogą być po prostu dobrze dobranymi zadaniami z podręcznika (niektórzy autorzy świadomie zamieścili w swoich podręcznikach takie zadania). Mają one trzy podstawowe funkcje: przygotować „mentalnie” ucznia do rozpoczynającej się lekcji, dać nauczycielowi kilka minut na organizacyjną część lekcji (sprawdzenie obecności itd.) i jednocześnie maksymalnie efektywnie wykorzystać czas lekcji. Wart zauważenia jest też fakt, że sposób podejścia uczniów do rozgrzewki pozwala nauczycielowi poczuć w jakim nastroju jest klasa i dostosować do tego dalsze kroki.
Od zadań rozgrzewkowych nie oczekuje się by były trudne, każdy uczeń powinien być w stanie je rozwiązać. Nie spełnią one swojej roli, jeśli uczniowie zniechęcą się albo zasypią nauczyciela pytaniami, zamiast skupić się na pracy.
Poprawne rozwiązanie zadania powinno być podane zaraz na początku lekcji – po sprawdzeniu obecności, przed wprowadzeniem nowego tematu. Uczniowie powinni mieć szansę sprawdzenia swoich odpowiedzi i zadania ewentualnych pytań.
Najczęściej zadania rozgrzewkowe należą do jednego z dwóch typów:
są nawiązaniem do lekcji poprzedniej – krótkim zadaniem podobnym do tych, które były rozwiązywane na lekcji poprzedniej,
są przygotowaniem do nowego tematu – przypomnieniem wcześniej poznanych wiadomości potrzebnych do wprowadzenia nowego tematu albo przygotowaniem do wprowadzenia nowego zagadnienia.
Pierwszy rodzaj wydaje się oczywisty, więc podajemy tylko kilka przykładów drugiego typu.
Zadania można znaleźć tu:
W zestawie znajdują się następujące zadania (4 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Wprowadzenie do notacji wykładniczej. [073]
- Zadanie 2. Wprowadzenie do równań liniowych. [074]
- Zadanie 3. Wprowadzenie do rozwiązywania układów równań liniowych metodą podstawienia. [075]
- Zadanie 4. Przygotowanie do obliczenia sumy kątów wewnętrznych wielokąta. [076]
Problem 6:
Indywidualizacja – złożone zadania, które można rozwiązywać różnymi drogami, w zależności od indywidualnych możliwości ucznia.
Warto, nawet uczniów o przeciętnych umiejętnościach, choć od czasu do czasu, postawić przed złożonym zadaniem. Często jednak uczeń czuje się w obliczu takiego zadania bezradny, nie wie jak je „ugryźć”. Zadania, które proponujemy są podzielone są na etapy; pierwsze dwa etapy są podpowiedziami do ostatniego, najtrudniejszego. Pytanie zawarte w ostatnim podpunkcie zadania ma wysoki stopień trudności i może być postawione bez pierwszych dwóch podpowiedzi. Jednak dla większości uczniów pierwsze etapy zadania pozwalają ustalić uwagę i naprowadzić na właściwy trop. Istotną zaletą takich zadań jest też fakt, że można liczbę etapów dostosować do poziomu uczniów: od najsłabszych oczekujemy rozwiązania pierwszego etapu, od lepszych – dwóch pierwszych etapów, od bardzo dobrych – trzech, od najlepszych – tylko ostatniego etapu, bez podpowiedzi.
W zestawie znajdują się następujące zadania (3 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Potęgi. [077]
- Zadanie 2. Pola figur narysowanych w układzie współrzędnych. [078]
- Zadanie 3. Nierówność trójkąta. [079]
Problem 7:
Zadania motywujące do uważnego śledzenia przebiegu lekcji.
Pomysł polega na zamknięciu lekcji w zadanie-klamrę; rozpoczynamy postawieniem ciekawego pytania, na które odpowiemy (z uczniami) na końcu zajęć. Idealnie jest wtedy, gdy na początku lekcji uczniowie nie potrafią odpowiedzieć na postawione pytanie, a dopiero po wprowadzeniu nowych pojęć i umiejętności zadanie stanie się dla nich dostępne. Ważne jest dobre gospodarowanie czasem, gdyż na końcu lekcji musi znaleźć się chwila na przedyskutowanie problemu postawionego na początku.
Bardzo dobrym typem takich zadań są „łamigłówki matematyczne” - zwykle intrygujące, a łatwe do wytłumaczenia. Innym typem są zadania, których rozwiązanie zaskakuje i kłóci się z intuicją. W takim przypadku, po postawieniu pytania, pozwalamy uczniom na próbę odgadnięcia wyniku, a pod koniec lekcji weryfikujemy ich odpowiedzi.
W zestawie znajdują się następujące zadania (3 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. [080]
- Zadanie 2. Zastosowania twierdzenia Pitagorasa. [081]
- Zadanie 3. Jednostki objętości. [082]
Problem 8:
Zadania, w których ważny jest sposób ich zaprezentowania.
Ten pomysł polega na tym, że zadanie, nawet bardzo typowe, może być przedstawione w sposób niestandardowy, atrakcyjniejszy, barwniejszy niż tekst w podręczniku. Może temu pomóc użycie rekwizytu, artykułu, zdjęcia, filmu wideo, anegdoty, cytatu z literatury, malarstwa czy filmu. Czasem przygotowanie takiego wprowadzenia do zadania wymaga specjalnego przygotowania (np. zrobienia zdjęcia, prezentacji, filmu), ale często ciekawy efekt można uzyskać minimalnym nakładem sił (np. wykorzystując kartkę papieru, pudełko o nietypowym kształcie, ulotkę informacyjną). Taki nietypowy kontekst wzbudza zaciekawienie ucznia, proponuje odejście od rutyny i, bardzo często, daje okazję do pokazania matematyki w otaczającym nas świecie.
W zestawie znajdują się następujące zadania (5 jednostek wdrożeniowych):
- Zadanie 1. Stosunek liczb. [083]
- Zadanie 2. Podobieństwo prostokątów. [084]
- Zadanie 3. Obwód i pole koła. [085]
- Zadanie 4. Obliczanie wartości wyrażenia algebraicznego. [086]
- Zadanie 5. Objętość walca, gęstość. [087]
Problem 9:
Brakujący element – zadania, których rozwiązania wymagają uważnej analizy treści i określenia przez uczniów, jakie dodatkowe informacje są konieczne do rozwiązania.
Proponujemy odejść od standardowej formy zadań, w których wszystkie potrzebne informacje są podane w treści zadania. Warto, od czasu do czasu, postawić ucznia przed problemem, w którym brakuje danych. Nauczyciel je zna, ale czeka aż uczniowie zdają sobie sprawę jakie informacje są potrzebne do rozwiązania zadania i spytają o nie. Uczeń postawiony w sytuacji, gdy brakuje danych musi zastanowić się, jakich danych potrzebuje i jakie pytanie nauczycielowi zadać. W niektórych wypadkach (na przykład, gdy uczniowie spytają o informację, która zbyt ułatwi rozwiązanie) nauczyciel może odmówić podania informacji (‘takich danych nie mam’).
W zestawie znajdują się następujące zadania (są to 3 jednostki wdrożeniowe):
- Zadanie 1. Pole powierzchni bocznej brył. [701]
- Zadanie 2. Objętość walca, gęstość. [702]
- Zadanie 3. Prędkość, droga, czas. [703]
historia
Zadania kształcące umiejętności chronologiczne zostały zaznaczone gwiazdką (*). W nawiasach zwykłych podano numery zadań z wiązki, które wchodzą w skład jednostki wdrożeniowej. Niektóre wiązki zadań liczone są jako dwie jednostki wdrożeniowe. Wiązki te, w przypadku rezygnacji z wykorzystania przynajmniej jednego z zadań liczone będą jednak jako jedna jednostka wdrożeniowa.
- Koczownictwo a osadnictwo (1, 2, 3) [90]
- Na czym pisano? (1*, 2*, 3) [91]
- Sport w starożytnej Grecji (1, 2) [92]
- Teatr grecki (1, 2 , 3, 4) Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [93]
- Latarnia na Faros (1, 2*, 3) [94]
- Wojny punickie (1, 2*, 3) [95]
- Oktawian August o sobie (1, 2, 3) [96]
- Owidiusz i barbarzyńcy (1, 2) [97]
- Tytus (1 ,2, 3*) [98]
- Edykt mediolański (1, 2*) [99]
- Upadek imperium (1) [100]
- Dioklecjan ustala ceny (1, 2) [101]
- Wędrówki Izraelitów (1, 2) [102]
- Chrześcijaństwo w starożytny Rzymie (1, 2*,3, 4) [103]
- Pizystrat i August (1, 2, 3, 4, 5*) Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [104]
- Starożytne budowle (1, 2) [6293]
- Niewolnictwo w Rzymie (1, 2)[6294]
Średniowiecze
- Sokrates (1) [105]
- Piastowie w oczach kronikarzy niemieckich (1, 2, 3*, 4*) Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [106]
- Podróż Ottona III (1, 2, 3) [107]
- Testament Krzywoustego (2, 3 ,4*) [108]
- Kościół w Fiszewie (1*, 2) [109]
- Okulary (1, 2) [110]
- Książki w średniowieczu (1, 2, 3) [111]
- Łaźnie w średniowieczu (1, 2, 3) [112]
- Andegawenowie na tronie Polskim (1, 2) [113]
- Zamek w Malborku (2, 3, 1* lub 4*) [114]
- Kampania 1410 (1, 2) [115]
- Herb Chełmna (1, 2 ,3) [116]
- Zwiastowanie (1) [117]
- Sztuka romańska w Polsce (1 lub 2)[530]
- Feudalizm (1,2,3) [531]
Nowożytność
- Wyprawy Kolumba (1, 2) [118]
- Przywileje szlacheckie (1, 2) [119]
- Ocena elekcji (1, 2 lub 3) [120]
- Ruiny kościoła w Smolanach (1) [121]
- Miasto średniowieczne i nowożytne (2, 3) [122]
- Rzeczpospolita i Europa Zachodnia (1) [123]
- Ludność Europy (1) [124]
- Sejm radomski (1, 2, 4) [125]
- Tezy Lutra (1) [126]
- Habsburgowie i Jagiellonowie (1*) [127]
- Mapa Rzeczpospolitej Obojga Narodów (1) [128]
- Rzeczpospolita w XVIII wieku (1) [129]
- Mowa Ossolińskiego (1, 2) [130]
- Niemcewicz o sejmie (1,2) [77]
- Talar (1, 2, 3*) [131]
- Katarzyna II w Wikipedii (1, 2) [132]
- Cechy w czasach nowożytnych (1, 2, 3, 4*) Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [133]
- Wolność religijna w Konstytucja 3 maja (1) [134]
- Monarchia w czasach nowożytnych (1, 2, 3, 4) Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [135]
- Kościół gotycko-barkowy (1, 2*) [135]
- Korespondencja Władysława i Galileuasza (1, 2, 3, 4* lub 5*) Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [136]
- Rzeczpospolita w XVIII wieku w oczach Francuzów (1, 2, 3*) [137]
- Spojrzenie na konkwistę (1 ,2 ,3) [138]
- Merkantylizm (1) [6291]
XIX i XX wiek
- Białystok (1, 2) [139]
- Bobrowski (1, 2) [140]
- Haiti (1, 2) [141]
- Mapa Księstwa Warszawskiego (1) [142]
- Wojsko na placu Zamkowym w Warszawie (1) [143]
- Powstania narodowe na mapach (1, 2, 3) [144]
- Włókiennictwo (1, 2) [145]
- Fabryka ołówków (1*, 2*, 3*) [146]
- Zasady na kongresie wiedeńskim (1) [147]
- List szlachcica polskiego do księcia Metternicha (1, 2, 3) [148]
- Proletariat (1, 2) [149]
- Dzieci z XIX wieku (1) [61]
- Praca organiczna (1, 2) [150]
- Piorunochron (1, 2, 3) [151]
- Szybkowidz (1, 2*,3, 4) Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [152]
- Kolonializm brytyjski (1,2,3) [532]
- Sprawa polska na początku I wojny światowej (1) [6292]
biologia
W skład jednostki wchodzą wszystkie zadania z poszczególnych wiązek. Wyjątek stanowi wiązka przy której napisano odpowiedni komentarz.
Nazwa problemu: Zasób wiadomości i terminologii biologicznej wraz z rozumieniem procesów biologicznych. (Zawiera się w I celu kształcenia „Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych.”)
- Drożdże dla akwarystów [160]
- Niedoczynność przysadki [161]
- Czarne bydło i osły [162]
- Układ autonomiczny [163]
- Brzoza, mech i grzyby [164]
- Pasożyt czy nie? [165]
- Sieć pokarmowa [166]
- Zarodziec malaryczny [167]
- Sztuczne drzewa [237]
- Od grzyba do drożdżówki [211]
- Cytat z Darwina [170]
- Źródła inteligencji [516]
- Bioterroryzm [6249]
- Roślinożerca czy drapieżnik? [6049]
- Kod genetyczny [6247]
- Co zmienia mutacja? [6001]
- Dwutlenek węgla i rośliny w komorach Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [6296]
- Hebanowce i żółwie Zadania tworzą 4 jednostki wdrożeniowe [6297]
- Współpraca z układem krwionośnym [6298]
- Haploidalne protisty [6299]
- Wędrujący antybiotyk [6300]
Nazwa problemu: Umiejętność klasyfikacji. (Zawiera się w I celu kształcenia „Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych.”)
- Nieznany stawonóg [171]
- Pluskwy, mrówki, karaluchy [172]
- Mięczak [173]
- Bylica (do jednotki wchodzi jedno, dowolne zadanie z wiązki) [174]
- Australopitek afarski [6035]
Nazwa problemu: Znajomość i wykorzystanie metody badawczej, dotyczy realizacji zalecanych w podstawie programowej doświadczeń na lekcjach biologii. (Zawiera się w II celu kształcenia „Znajomość metodyki badań biologicznych”)
- Kiełkowanie nasion [175]
- Zagęszczenie mniszków [176]
- Sprawdzanie próbek żywności [177]
- Szczury i witamina K [178]
- Doświadczenie w zasięgu ręki [179]
- Dawna teoria widzenia [180]
- Pies Pawłowskiego [181]
- Brodacze i bakterie [182]
- Profilaktyka przeziębień [183]
- Nasiona w stanie nieważkości [184]
- Myszy z białaczką [6002]
- Trawy na hałdzie [6301]
- Soja w kosmosie [6302]
- Metamorfoza żaby a temperatura [6303]
Nazwa problemu: Praca ze źródłami – takimi jak tekst, tabela, wykres lub schemat. (Zawiera się w III celu kształcenia „Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.” )
- Zastrzyki z testosteronu [185]
- Stonka i ziemniak [186]
- Wrażliwe porosty [187]
- Jak skaczą zwierzęta [188]
- Zamarzanie jeziora [189]
- Obserwacja planety Wenus [190]
- Nowotwory w krajach rozwijających się [6478]
- Zasada 3R [6304]
- Robaki w uszach [6305]
- Rozwój kory mózgowej [6306]
- Daltonizm w rodzinie Adama [6307]
Nazwa problemu: Krytyczne myślenie oraz określanie związków przyczynowo – skutkowych (Zawiera się w IV celu kształcenia „Rozumowanie i argumentacja”)
- Witamina C na przeziębienie [191]
- Lot owadów [192]
- Rozmnażanie wg Arystotelesa [193]
- Seks dinozaurów [194]
- Budowa tchawicy [6477]
- Konflikt serologiczny [6181]
- Grupa krwi [6112]
- Jak nie tracić ciepłą przez skórę? [6308]
- Cechy układu oddechowego [6309]
Nazwa problemu: Świadomość zdrowia i profilaktyka zdrowotna. (Zawiera się w V celu kształcenia „Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka”)
- Środki dopingujące [195]
- Lek na chorobę lokomocyjną [196]
- Promieniowanie UV [197]
- Gruźlica i mukowiscydoza [198]
- Drogi zakażenia wirusem HIV [199]
- Bezpieczne odchudzanie [200]
- Przed użyciem zapoznaj się z ulotką [201]
- Niewinny napój [202]
- Dieta pana Franka [203]
- Albinizm i porady z Internetu [204]
- Ciąża a grupa krwi [517]
- Ola i jej BMI [6310]
- Dieta jajeczna [6311]
- Po co badać krew? [6330]
- Szczepienie przeciwko grypie [6329]
chemia
W skład jednostki wchodzą wszystkie zadania z poszczególnych wiązek. Wyjątek stanowi wiązka przy której napisano odpowiedni komentarz.
Nazwa problemu: INTERPRETACJA JAKOŚCIOWA: dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych w procesach chemicznych w zależności od warunków w których przebiegają, wyjaśnianie prostych zjawisk zachodzących w życiu codziennym.
- Nitro, czyli gaz do dechy [210]
- Od grzyba do drożdżówki [211]
- Metan i tlenki węgla [212]
- Wypadek cysterny z kwasem [213]
- Eksplozja metanu [214]
- Laboratorium w Sendai [215]
- Liofilizacja [216]
- Kwas na dłoni [512]
- Oszronione buty zimowe [515]
- Jodyna na obrusie [6250]
- Wykadzanie beczek siarką [6251]
- Naturalny plastik [6252]
- Hodowla kryształów soli na ziarnie fasoli Jednostkę tworzy zadanie nr 2. [6315]
Nazwa problemu: PLANOWANIE EKSPERYMENTU: projektowanie i przeprowadzanie prostych doświadczeń chemicznych, wybór strategii, wnioskowanie z wyników eksperymentu.
- Pręt miedziany [217]
- Notatka z doświadczenia [218]
- Destylacja w czajniku [219]
- Zestaw do sączenia [220]
- Zielona jajecznica [221]
- Wodny świat [222]
- Nasycony roztwór nawozu sztucznego [223]
- Czy wszystkie tlenki reagują z kwasami? [224]
- Jak wykryć propen w LPG? [225]
- Drożdże dla akwarystów [226]
- Dlaczego latarka nie świeci? [227]
- Stygnięcie wody [228]
- Masło i olej [229]
- Siłomierz i woda [230]
- Tonące drewno [231]
- Gotowanie w papierowym kubku [232]
- Właściwości gliceryny [6253]
- Otrzymywanie kwasu siarkowego(VI) [6254]
- Rdzewienie żelaznych żołnierzyków [6255]
- Serek gruszkowy [6255]
Nazwa problemu: PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA: wyjaśnianie zastosowań substancji w kontekście ich właściwości.
- Sosjerka [233]
- Jad mrówek [234]
- Złota filiżanka [235]
- Tetra Pak® [210]
- Sztuczne drzewa [237]
- Zabiegi higieniczne ptaków [238]
- Do czego służy CO2 w gaśnicy? [514]
- Gaśnica śniegowa [6257]
- Dlaczego etanol traci procenty? [6258]
Nazwa problemu: ODSZYFROWYWANIE INFORMACJI: posługiwanie się symboliką i nomenklaturą chemiczną, znajomość terminologii chemicznej, analiza i interpretacja informacji.
- Królestwo okresowości [240]
- Spiralny układ okresowy [241]
- Wapno budowlane [242]
- Liczba atomowa i liczba masowa pierwiastka [243]
- Właściwości pierwiastka a jego położenie w układzie okresowym [244]
- Struktura heksenu [245]
- Podstawowe wiadomości o węglowodorach [246]
- Czy grozi nam katastrofa energetyczna? [247]
- Stan skupienia alkanów [513]
- Monitoring powietrza w Trójmieście [6259]
- Jad pszczół [6260]
- Cząsteczka aminokwasu [6261]
- Magazynowanie LPG [6316]
- Znane przysłowia językiem chemika [6317]
- Wartościowość pierwiastków w tlenkach [6318]
- Otrzymanie kwasu siarkowego(IV) i (VI) – typy reakcji [6319]
- Magazyn wodoru [6320]
- Ununseptium [6321]
- Płyn do chłodnicyPłyn do chłodnicy [6322]
Nazwa problemu: POSŁUGIWANIE SIĘ SPRZĘTEM: bezpieczne (BHP) posługiwanie się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi, wykonywanie pomiarów.
- Pomiary objętości [248]
- Piktogramy [249]
- Pamiętaj chemiku młody... [524]
- Przepisy BHPPrzepisy BHP [6262]
- Parowniczka [6323]
Nazwa problemu: INTERPRETACJA ILOSCIOWA: interpretacja ilościowa procesów chemicznych i zjawisk fizycznych, wykorzystanie wyników obliczeń do rozwiązywania problemów praktycznych.
- Kosmetyk dla dziewczyny [250]
- Roztwór soli fizjologicznej [251]
- Syrop na kaszel 2 zadania [252]
- Reakcja kwasu z zasadą [511]
- Gorzka czekolada [6263]
- Hodowla kryształów soli na ziarnie fasoli W skład jednostki wchodzi zadanie nr 1.[6324]
geografia
W skład jednostki wchodzą wszystkie zadania z poszczególnych wiązek. W innych wypadkach, w nawiasach zaspisano odpowiednie informacje dotyczące konkretnych zadań, które wchodzą w skład jednostek wdrożenieowych)
Nazwa problemu: Następstwa ruchów Ziemi, kształt Ziemi
- Podróż do środka Ziemi [260]
- Długość dnia [261]
- Początek lekcji [262]
- Granica i most [263]
- Ruch obrotowy i obiegowy Ziemi [264]
- Oświetlenie Ziemi [265]
- Antarktyka - Słońce [266]
- Rejs do Genui [267]
- Świąteczne wyspy [500]
- Wycieczka marzeń [6278]
- Noc latem [6279]
- Spacer z psem [6280]
- Zapiski o zachodzie Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [6325]
Nazwa problemu: Orientacja na mapie i w terenie. Zastosowanie umiejętności geograficznych w praktyce.
- Biegi [268]
- Trasa koncertowa [271]
- Mapa Pienin [501]
- Muzeum [502]
- Rów Mariański [503]
- Droga Marty [6281]
- Dakar [6282]
- Ujście Wisły [6326]
Nazwa problemu: Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej.
- Czytanie mapy ogólnogeograficznej [269]
- Pobrzeża – wody [275]
- Tonące drewno [276]
- Czy grozi nam katastrofa energetyczna? [247]
- Gęstość zaludnienia oba zadania tworzą jednostkę [278]
- Mar del Plata [279]
- Bronek na rybach[272]
- Wybuch wulkanu [281]
- Sąsiedzi z mapy [282]
- Parki narodowe [283]
- Wielkość polskich gospodarstw [284]
- Zamarzanie jeziora [285]
- Poszukiwanie zaginionego [270]
- Alpy Monte Rosa (zadanie 1 i 3 składają się na jednostkę) [505]
- Nowe szlaki (do jednostki wchodzą dwa dowolne zadania z wiązki) [506]
- Starzenie się społeczeństwa [507]
- Podróż marzeń [508]
- Rynek pracy [509]
- Miasta UNESCO [510]
- Niespokojna Islandia [6283]
- Mapa Polski [6284]
- Londyn i Paryż [6285]
- Szarm asz-Szajch [6286]
- Kampania kosmetyczna [6327]
Nazwa problemu: Identyfikowanie związków i zależności oraz zjawiska i procesów. Zadania sprawdzają, czy uczniowie potrafią wskazywać/ porządkować przyczyny i skutki zjawisk, czy rozumieją kolejność wydarzeń i warunki konieczne do wystąpienia danego zjawiska.
- Gołoborze [286]
- Mgły radiacyjne [287]
- Jak zmienia się temperatura wrzenia wody wraz z wysokością? [288]
- Analiza danych demograficznych [289]
- Katastrofy [290]
- Sztuczne drzewa [237]
- Skutki działania wody [291]
- Antarktyda [292]
- Alpy (2 zadania) [294]
- Gołdap [295]
- Syriusz [296]
- Równoleżnikowe rzeki [297]
- Klif [504]
- Warunki przyrodnicze Austrii [6287]
- Bornholm [6288]
- Halny [6289]
- Pochylamy Ziemię Zadania tworzą 2 jednostki wdrożeniowe [6328]
Nazwa problemu: Stosowanie wiedzy i umiejętności w życiu codziennym.
Zadania powinny pomóc w ustaleniu, czy uczniowie potrafią dostrzegać elementy środowiska wokół siebie i czy potrafią korzystać ze zdobytych informacji.
- Skały [299]
- Prognoza pogody [360]
- Tęcza [361]
- Przewidzieć pogodę [362]
- Mój Kamień - miejsce, w którym mieszkam [6290]
fizyka
W skład jednostki wchodzą wszystkie zadania z poszczególnych wiązek.
Nazwa problemu: Interpretacja zjawisk fizycznych, kontekst praktyczny.
- Dlaczego latarka nie świeci? [227]
- Czajnik elektryczny [301]
- Energia piłki [302]
- Tęcza [303]
- Przyspieszenie [304]
- Pompa ciepła [305]
- Droga hamowania [306]
- Ciepło i praca [307]
- Moc żarówki [308]
- Motocykl i samochód [309]
- Ławka w parku [518]
- Obóz nurkowy [519]
- Porażenie prądem [6270]
- Lądowanie samolotu [6312]
Nazwa problemu: Wyciąganie wniosków z informacji w postaci wykresów.
- Zamarzanie jeziora [189]
- Czy grozi nam katastrofa energetyczna? [247]
- Widzenie kolorów [520]
- Bieg na czas [521]
- Kostki lodu [6267]
Nazwa problemu: Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników.
- Wyskakująca piłeczka [312]
- Szklanka i termos [313]
- Stygnięcie wody [228]
- Masło i olej [229]
- Herbata [316]
- Natężenie prądu [317]
- Siłomierz i woda [230]
- Pomiary drgań wahadła [319]
- Obwód elektryczny [320]
- Gotowanie w papierowym kubku [232]
- Pomiar siły wyporu [322]
- Wodny świat [222]
- Tabela i wykres [522]
- Grające butelki [6313]
Nazwa problemu: Rozpoznawanie działających sił, rozumienie związku siły z ruchem ciała.
- Lokomotywa [324]
Nazwa problemu: Rozumienie związku siły z ruchem ciała.
- Ruch klocka – wykresy [325]
Nazwa problemu: Wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników, interpretacja zjawisk fizycznych.
- Tonące drewno [231]
- Dieta pana Franka [203]
- Wycieczka do Australii [6268]
- Dźwignia [6269]
- Elektroskop [6271]
Nazwa problemu: Związek prędkości z przebytą drogą, kontekst praktyczny.
- Biegowe rekordy świata [328]
- Rekord Polski na 100 m [329]
Nazwa problemu: Rozumienie związku siły z ruchem ciała, wnioskowanie na podstawie podanych informacji.
- Ciąg przyczynowo – skutkowy [330]
- Równowaga sił [6272]
Nazwa problemu: Wnioskowanie na podstawie analizy tekstu, kontekst praktyczny.
- Sygnał z satelity [331]
- Obserwacja planety Wenus [190]
- Dawna teoria widzenia [180]
- Liofilizacja [216]
- Złota filiżanka [235]
- Sosjerka [233]
- Wycieczka do Krakowa [6265]
- Ładowarka telefonu [6266]
Nazwa problemu: Wnioskowanie na podstawie podanych informacji.
- Mgły radiacyjne [287]
- Przyczyny i skutki [337]
- Jak zmienia się temperatura wrzenia wody wraz z wysokością? [338]
- Zjazd z górskiej przełęczy [523]
- Elektrownia słoneczna [6273]
- Smażenie powideł [6274]
- Wrzenie; ciśnienie [6275]
- Zimny balon [6276]
- Żarzący drut [6277]
Nazwa problemu: Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników. Wnioskowanie na podstawie podanych informacji.
- Bezpieczniki [339]
- Siła wyporu [6314]
.