BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Szkoła otwarta na przyrodę

Opublikowano: 26 Cze 2015
Jak uczyć przyrody wykorzystując to, co dzieje się poza szkołą? Jak włączyć muzea, agroturystykę, stowarzyszenia, Lasy Państwowe w edukację przyrodniczą uczniów? Jak ocenić wartość takiej oferty, jakie są dobre praktyki i jak taką ofertę dla szkól przygotowywać? O tym wszystkim w publikacji IBE „Przedmioty przyrodnicze poza szkołą. Rekomendacje dla ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej”..

Publikacja opisuje przyrodniczą edukację pozaformalną, czyli działania edukacyjne, które  realizowane są poza szkołą i – jednocześnie – wspierają  edukację szkolną w rozwijaniu kompetencji kluczowych. Są to zajęcia prowadzone m.in. w muzeach, skansenach, leśniczówkach, gospodarstwach agroturystycznych, także z wykorzystaniem przyrodniczych ścieżek edukacyjnych, również te prowadzone przez zakłady pracy, instytuty badawcze, fundacje czy nawet kluby zainteresowań. Autorki zwracają szczególną uwagę na znaczenie współdziałania takich form edukacji ze szkołami. W podstawie programowej nauczania przedmiotów przyrodniczych zapisane są założenia pracy metodą badawczą, a właśnie takie pozaformalne zajęcia w większości dają szansę na wdrażanie tej metody.

Publikacja opisuje też dobre praktyki w wybranych obszarach działalności ośrodków edukacji pozaformalnej, wskazuje też na problemy i trudności w prowadzeniu takich zajęć. Daje też rekomendacje dla ośrodków m.in. dotyczące budowania oferty spójnej z głównymi celami szkolnego kształcenia przyrodniczego oraz wskazówki, jak pozyskiwać fundusze.

Z publikacji mogą skorzystać edukatorzy i administratorzy ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Będzie też pomocna dla tych, którzy dopiero planują rozpoczęcie takiej działalności. Warto też, by przeczytali ją nauczyciele przedmiotów przyrodniczych i dyrektorzy szkół wszystkich etapów edukacyjnych, by bliżej zapoznać się ze specyfiką działania ośrodków i móc bardziej efektywnie z nimi współpracować.

Pobierz publikację „Przedmioty przyrodnicze poza szkołą. Rekomendacje dla ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej” w wersji elektronicznej [PDF, 1.3MB ]

Badania Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej zostało przeprowadzone w latach 2011-2012. W jego ramach Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE przeanalizowała działalność ośrodków edukacji pozaformalnej realizujących zajęcia przyrodnicze dla grup uczniów pod opieką nauczyciela. Głównym celem badania było wyłonienie dobrych praktyk w zakresie wspierania szkół w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności pracy metodą badawczą.

Pobierz raport z badania, który zawiera wnioski i rekomendacje.

Dzięki badaniu zgromadzono dane z wielu ośrodków z całej Polski – dzięki specjalnej mapie zamieszczonej na stronie www instytutu można sprawdzić, jakie ośrodki znajdują się w danej okolicy i jakie zajęcia proponują.

Skorzystaj z interaktywnej mapy ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...