Liderzy w projekcie
Spotkanie przygotowawcze projektu FIRSTMATH
W Waszyngtonie w dniach 7-10.06.2011 r. zebrano informacje z krajów, na podstawie których będzie można podjąć decyzję o zakresie i priorytetach badania. Główne wątki poruszone w trakcie spotkania:
- wprowadzenie do zagadnień pomiaru kompetencji (w ramach probabilistycznej teorii wyniku zadania, IRT – Mark Reckase, MSU);
- problemy doboru próby – dostępność danych, różnorodność ścieżek wejścia do zawodu, problem odchodzenia z zawodu (attrition; duży w grupie początkujących nauczycieli),
- dyskusja nt. pytań badawczych – czy interesuje nas, jak zmieniają się nauczyciele w ciągu pierwszych 5 lat, czy raczej co umieją w różnych krajach;
- uzupełnienie pomiaru kompetencji o kwestionariusze kontekstowe dot. postaw, przekonań i doświadczeń nauczycieli;
- prezentacje systemów kształcenia nauczycieli w krajach biorących udział w spotkaniu; większość ilustrowana klipami z lekcji matematyki w 8 klasie (tj. 2 gimnazjum).
Na spotkaniu obecni byli delegaci IBE dr Michał Sitek, zastępca dyrektora Instytutu ds. badawczych oraz Magdalena Krawczyk-Radwan, lider Zespołu Badań Nauczycieli IBE.
.Eksperci na seminarium Komisji Europejskiej i Chinese Academy of Social Sciences
Obserwacja zajęć edukacyjnych z przedmiotów przyrodniczych, prowadzonych na III etapie edukacyjnym, zdobycie materiałów edukacyjnych oraz sieci kontaktów we Francji – to główne cele wyjazdu delegacji IBE do Paryża w dniach 3-11.04.2011 r. Piotr Walicki i Marcin Chrzanowski wyjechali na seminarium w ramach dwóch projektów badawczych, realizowanych przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych (Badanie przydatności zagranicznych narzędzi dydaktycznych w realizacji nowej podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych; Analiza porównawcza struktur i funkcjonowania podstaw programowych przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach).
.Nowoczesne technologie w szkolnym nauczaniu
Podczas spotkania, które odbyło się 10-13.03.2011 r. w Hiszpanii, zaprezentowano wyniki badań dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii, w tym telefonów komórkowych, konsoli do gier, komputerów i internetu w nauczaniu w szkołach, a także ułatwiania uczniom poruszania się w środowisku szkolnym. Z badań wynikało, że uczniowie chętniej przyswajają wiedzę przekazywaną przy pomocy nowoczesnych technologii. W spotkaniu udział wziął Rafał Lew-Starowicz z IBE
.Projekty badawcze w ramach Scientix
Na konferencji Scientix Conference, która odbyła się w dniach 6-8.05.2011 r. w Brukseli, zaprezentowano 25 projektów badawczych realizowanych w ramach platformy internetowej przeznaczonej dla nauczycieli, badaczy, polityków, rodziców oraz wszystkich zainteresowanych kwestiami nauczania przedmiotów ścisłych. Założeniem Scientix jest umożliwienie uczniom i nauczycielom wykorzystywanie narzędzi edukacyjnych i wymiany doświadczeń.
W spotkaniu zorganizowanym przez Komisję Europejską i European Schoolnet udział wzięli Rafał Lew-Starowicz i Marcin Chrzanowski z IBE.
.