Liderzy w projekcie
Powiązania edukacji z rynkiem pracy w kontekście osób młodych
Stan obecnej wiedzy oraz perspektywy dotyczące przejścia z edukacji do zatrudnienia zaprezentowane zostały podczas konferencji "School to work youth transitions", która odbyła się w dniach 29-30.11.2010 r. w Brukseli. Podczas spotkania zaprezentowano teoretyczne modele przejścia z edukacji na rynek pracy na podstawie projektu Pani Beatrix Niemeyer z Uniwersytetu w Flenburgu. Dużo miejsca poświęcono także na teoretyczne aspekty analizy transitions (przejść), a w szczególności definicji i charakterystyce transitional labour markets. Zaprezentowano też podręcznik/przewodnik do analizy tych rynków stworzony przez European Regions’ Foundation for Research In Education and Training. Zaprezentowano projekt OECD Jobs for Youth oraz rekomendacje zawarte w raporcie syntetyczny z przeglądu we wszystkich państwach biorących udział w projekcie. Przestawiono również wstępną analizę dodatkowego modułu do Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności - „Wejście ludzi młodych na rynek pracy”, który został przeprowadzony w 2009 roku we wszystkich państwach członkowskich UE i dyskutowano problem osób kończących edukację z wykształceniem niepełnym średnim na brukselskim rynku pracy. W konferencji udział wzięła Anna Maliszewska z IBE.
.Zrównywanie wyników egzaminów zewnętrznych
W dniach 15-18.11.2010 r. na Uniwersytecie Twente (University of Twente) w Holandii odbył się kurs "Analysis of Measurement Instruments: Introduction to classical test theory, item response models and multilevel item response models". W zajęciach prowadzonych przez prof. dr Ceesa Glassa oraz dr Jean-Paul Foxa udział wzięli przedstawiciele IBE: Dorota Węziak-Białowolska i Artur Pokropek.
W trakcie kursu przedstawione zostały m.in. założenia klasycznej teorii testu oraz teorii odpowiedzi na pytania testowe (IRT), metody zrównywania wyników egzaminów, szacowanie obciążeń w funkcjonowaniu zadań egzaminacyjnych (ang. differential item functioning DIF). Nacisk położony został na zagadnienia metodologiczne, w tym zwłaszcza te związane z metodami estymacji i testowania poprawności modeli. Część kursu poświęcono także zagadnieniom teorii odpowiedzi na pytania testowe w ujęciu bayesowskim (ang. Bayesian Item Response Modeling).
.Warsztaty poświęcone TEDS-M
W dniach 13-15.10.2010 r., w Hamburgu odbyły się warsztaty dotyczące analizy wyników międzynarodowego badania TEDS-M 2008 zorganizowane przez Michigan State University International Study Center. W trakcie spotkania przedstawiono główne pytania badawcze, omówiono metodologię badań, zaprezentowano metody wykorzystywania programu IEA IDB Analyzer do analizy danych. Część warsztatów była też poświęcona analizie programów kształcenia nauczycieli. W warsztatach udział wzięła dr Monika Czajkowska z IBE.
.Umowa o współpracy IBE z Wydziałem School of Education na Technicznym Uniwersytecie w Monachium
Delegacja Instytutu (dyrektor IBE, dr hab. Michał Federowicz, zastępca dyrektora ds. badawczych dr Michał Sitek, dr Elżbieta Barbara Ostrowska i Katarzyna Trawiska-Konador) udała się w dniach 18-20.05.2010 r. z wizytą do Monachium. Podczas wyjazdu podpisano umowę o współpracy i wymianie naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych z Wydziałem School of Education na Technicznym Uniwersytecie w Monachium.
W trakcie tej wizyty przeprowadzono wywiady i zebrano informacje na temat regulacji zawodu nauczyciela w Bawarii, w ramach przeprowadzanego w IBE badania - Porównanie międzynarodowe regulacji prawnych zawodu nauczyciela.
.