Liderzy w projekcie
Jak to się robi w Ameryce – analiza sieci społecznych
Aleksandra Jasińska z Pracowni SUEK odbyła w dniach 28.05–09.06.2012 wizytę studyjną na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor połączoną z warsztatami poświęconymi problematyce analizy sieci społecznych.Celem wizyty była konsultacja merytoryczna planu analizy danych zebranych przez Pracownię SUEK (m.in. badania socjometrycznego uczniów) oraz koncepcji badania sieci społecznych wśród uczniów, nauczycieli, dyrektorów i rodziców, będącego ważnym elementem prowadzonego badania podłużnego.
Konsultacje te odbywały się w ramach seminariów i warsztatów organizowanych przez Inter-University Consortium for Political and Social Research na Uniwersytecie Michigan. Spotkania prowadzili eksperci w dziedzinie analiz sieci społecznych: Stanley Wasserman, Hank Green i Anne McCranie.
Tematyka warsztatów obejmowała: wprowadzenie do teorii sieci społecznych; metody zbierania danych sieciowych; wprowadzenie do teorii grafów i wykorzystanie grafów skierowanych do badania teorii strukturalnych uwzględniających wzajemne powiązania między jednostkami w sieci; problematykę analiz podgrup i klik; zagadnienia ekwiwalencji aktorów i modelowania blokowego; wprowadzenie do analiz opartych na diadach i triadach; metodologię analiz sieci personalnych (ego-centred data); wykorzystywanie modeli takich jak p1, p* (the new exponential family of random graph distributions); metody analiz podłużnych danych sieciowych (takie jak: actor-oriented co-evolutionary models – SIENA); podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych sieciowych. W trakcie warsztatów wykorzystywano oprogramowanie takie jak UCINET, Netdraw, Pajek, pnet, pakiety Statnet i Siena w R, Network Workbench.
.Validity In Language Testing and Assesment – konferencja w Insbrucku
Podczas Międzynarodowej Konferencji European Association for Language Testing and Assessment (EALTA) delegacja z IBE – Mellanie Ellis i Dominika Chandler z Pracowni Języków Obcych – zapoznała się z obecnym stanem badań językowych prowadzonych w całej Europie oraz nowym spojrzeniem na trafność instrumentów testowych.
Podczas sesji plenarnych, wykładów i prezentacji w dniach 31.03-3.06.2012 w Austrii badaczki porównywały także doświadczenia z badań uczenia się i nauczania języka obcego w różnych kontekstach edukacyjnych. Pozyskanie tych wiadomości było istotne ze względu na przeprowadzane obecnie przez PJO duże projekty: Badanie Uczenia się i Nauczania Języków Obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz Badanie Umiejętności Mówienia wśród uczniów III klasy szkoły gimnazjalnej (BUM).
.Konferencja Modern Modelling Methods w USA
Przedstawiciele Pracowni Analiz Osiągnięć Uczniów IBE wzięli udział w konferencji, której prezentacje przedkonferencyjne i referaty dotyczyły praktycznych problemów napotykanych przy realizacji projektu zrównywania egzaminów zewnętrznych (radzenie sobie z brakami danych, przeprowadzanie symulacji i detekcja DIF). Konferencja w Storrs została zorganizowana przez University of Connecticut i trwała od 20 do 24 maja 2012 r.
W trakcie konferencji Artur Prokopek wygłosił prezentację Estimation of Compositional Effects. Problems with Reliability and Interclass Correlation, a Bartosz Kondratek zaprezentował plakat naukowy - Bias of Observed Score Equating Under NEAT Design.
.Konsultacje projektu zrównującego wyniki egzaminów gimnazjalnych
W dniach 18-29.07.2011 r. Bartosz Kondratek przebywał z wizytą studyjną w Department of Research Methodology, Measurement and Data Analysis w Uniwersytecie Twente, Enshede. W jej ramach konsultował realizowany w IBE projekt badawczy dotyczący zrównywania wyników egzaminów gimnazjalnych. Wyjazd miał też pomóc w nawiązaniu bliższej współpracy z prof. Cees’em Glas’em. Przedstawiciel Instytutu omówił z prof. Glas’em problemy opisane w dokumencie Equating Polish National Examinations – Discussion of Technical Aspects of the Equating Procedure, przygotowanym przez zespół PAOU oraz założenia do artykułu dotyczącego obciążenia funkcji zrównujących wyniki obserwowane z wykorzystaniem modeli IRT.
.