Liderzy w projekcie
Finansowanie i zarządzanie sprawami publicznymi, w tym edukacją
Konferencja 20th NISPAcee Conference "Public Administration East and West: Twenty Years of Development", która odbyła się w dniach 23-26.05.2012 r. w Macedonii, stanowiła forum prezentacji badań naukowych związanych z organizacją, finansowaniem, zarządzaniem sprawami publicznymi. Tematy w szczególności dotyczyły różnic i podobieństw w realizacji tych zadań w krajach rozwiniętych oraz krajach które w ostatnich 20 latach przeszły transformację gospodarczą. Reprezentująca IBE Agnieszka Kopańska z Zespołu Ekonomii Edukacji, wzięła udział w sesjach dotyczących organizacji samorządów lokalnych.
Z danych prezentowanych na konferencji wynika, że zmiany w organizacji i finansowaniu zadań publicznych (w tym oświaty) jakie zaszły w Polsce i innych krajach transformujących się, wpisują się w trendy jakie w tym zakresie dokonują się w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych. Jednak problemy i specyfika postkomunistycznej gospodarki i administracji w wielu aspektach powoduje że efekty są inne niż w „starych demokracjach”. W wielu prezentacjach analizowano czy i jak kryzys gospodarczy wpłynie na dalsze kierunki tych zmian.
.O wczesnodziecięcej edukacji w Genewie
Projekty innych krajów i najnowsze badania dotyczące wczesnodziecięcej edukacji – to zagadnienia, które leżały w centrum zainteresowania członków delegacji IBE, która w dniach 15-18.09.2011 r. uczestniczyła w "EECERA annual conference- Education from birth: research, practices and educational Policy w Genewie".
Prof. Elżbieta Putkiewicz (UW), dr Barbara Murawska (UW) i Aleksandra Gajdała (IBE) były w Szwajcarii również po to, by nawiązać kontakty ze światowej sławy naukowcami zajmującymi się tą dziedziną i zaprosić ich na organizowane przez Instytut seminarium "Early Childhood Education in OECD Research – Starting Strong I, Starting Strong II".
Polska plasuje się na jednym z ostatnich miejsc na świecie, jeśli chodzi o edukację dzieci w wieku przedszkolnym. Tymczasem z badań wynika, że dzieci, które już od najmłodszych lat w niej uczestniczą, są znacznie lepiej przygotowane do życia społecznego i łatwiej przyswajają wiedzę, co ma pozytywne efekty w późniejszych latach życia. Z tego powodu, opierając się na dobrych praktykach innych krajów, eksperci edukacji wczesnodziecięcej pracują nad wdrożeniem programu rozwoju systemu opieki przedszkolnej w naszym kraju.
Członkinie delegacji zarekomendowały nawiązanie współpracy z prof. Johnem Bennett’em (OECD, University of London), jako głównym gościem - prelegentem na organizowanym przez IBE seminarium. Zaproponowały także dyskusję nad przyłączeniem się Polski do uczestnictwa w projekcie Starting Strong.
.Ocenanie szkoły, wybór placówki i motywacja nauczycieli
Reprezentanci Zespołu Badań Instytucjonalnych w dniach 27 maja do 1 czerwca 2011 r. uczestniczyli w Trondheim w spotkaniu PhD Governance and Peformance in Education prowadzonym przez Profesora Davida Figlio z Northwestern University w Chicago. Dotyczyło ono trzech kluczowych zagadnień: zewnętrznych systemów oceny szkoły (tzw. school accountability), czynników decydujących o wyborze szkoły, motywacji nauczycieli do pracy.
.Konferencja Education Policies: Empirics and Design
Głównym celem konferencji, zorganizowanej w dniach 24-25.06.2010 r. przez belgijski Katholieke Universiteit Leuven, było zgromadzenie badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką edukacji i zaprezentowanie oraz przedyskutowanie wyników ich najnowszych badań. IBE reprezentowała Monika Siergiejuk, lider Zespołu Ekonomii Edukacji.
Referaty dotyczyły m.in. efektywności różnych algorytmów alokacji uczniów w szkołach, metod finansowania i ewaluacji szkół na podstawie efektów i kompozycji społecznej uczniów czy też wpływu preferencji rodziców i ich decyzji na zmienne edukacyjne.
Jedną z ciekawszych prezentacji przedstawiła Elodi Alet z Toulouse School of Economics (TSE). Dowodziła, że powtarzanie klasy nie wpływa na poprawę umiejętności uczniów w długim okresie. Równie interesująca była prezentacja Simona Burgess`a z University of Bristol, który analizował rolę preferencji rodziców w procesie wyboru szkoły. Jego praca dostarcza argumentów za twierdzeniem, że rodzice rzeczywiście przywiązują wagę do jakości szkół, a poza tym dużą rolę w podejmowaniu decyzji o wyborze placówki odgrywają dwa inne czynniki: społeczno-ekonomiczna kompozycja uczniów w szkole oraz odległość od szkoły.
.