Liderzy w projekcie
Schools History Project – 24th Annual Conference 2012
Uczestnictwo w kilkunastu warsztatach i zapoznanie się ze znaczną liczbą przykładów praktyk, których implementację warto rozważyć w warunkach polskich – to efekty wyjazdu delegacji IBE na konferencję w Leeds, która odbyła się w dniach 5-9.07.2012 r. W ramach konferencji, na której obecni byli prof. Jolanta Choińska-Mika, Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski i Klaudia Starczynowska, poruszano przede wszystkim kwestię dobrych praktyk w zakresie edukacji historycznej w brytyjskich szkołach. Miało to kluczowe znaczenie z punktu widzenia prowadzonego obecnie przez Pracownię Historii badania dobrych praktyk. Delegaci Instytutu zaprezentowali też wspólnie przygotowaną prezentację - Evaluating chronological skills. Different sorts of ‘when’, and even more, która miała na celu przedstawienie wyników badania realizacji podstawy programowej z historii i podjęcie dyskusji na ten temat.
Tworzenie w szkołach struktur i kultury wspierającej uczenie się
O roli dyrektora, która jest jednym z kluczowych czynników wspierania tworzenia w szkołach kultury uczenia się, rozmawiali uczestnicy "The European Policy Network on School Leadership" na konferencji w Berlinie, która odbyła się w dniach 27-29.2012 r.
Analiza i wymiana doświadczeń badawczych oraz praktycznych z różnych krajów miała pomóc we wspieraniu dyrektorów szkół w tym zakresie. W spotkaniu, które miało charakter peer learning event, brał udział Tomasz Kasprzak z IBE.
.Instytut Badań Edukacyjnych w Euroclio
Przedstawiciele Pracowni historycznej IBE wzięli udział w konferencji : "19th Euroclio annual professional training and development conference: Looking at history through a variety of lenses”, która odbyła się w dniach 1-5.04.2012 r. w Turcji. Przedstawiciele Instytutu - Klaudia Starczynowska, Krzysztof Mrozowski, Jakub Lorenc, Jacek Staniszewski – mieli okazję wymienić doświadczenia w sferze dydaktyki oraz tworzenia ponadnarodowych zasobów dla nauczycieli. Zaprezentowali działania zarówno Pracowni Historii jak i całego IBE. Ich obecność zdecydowała o przyjęciu Instytutu do Euroclio.
W trakcie sesji konferencyjnych podsumowana została działalność Euroclio. Przedstawiony został program szkolenia nauczycieli prowadzony przez organizację i tureckie Ministerstwo Edukacji. Materiały wypracowane w ramach tego projektu były podstawą późniejszych zajęć warsztatowych. Przedstawiciele IBE odwiedzili też lokalne szkoły w tym m.in. Antalya Akdeniz University History Department.
.Eksperci na seminarium Komisji Europejskiej i Chineese Academy of Social Sciences
Seminarium, będące częścią regularnego dialogu pomiędzy Unią Europejską oraz CASS, odbyło się w dniach 24-26.03.2012 r. w Chinach. Są to wydarzenia o charakterze zamkniętym, w których 10-15 zaproszonych wysokiej klasy ekspertów z krajów UE prezentuje i dyskutuje swoje opracowania. To unikatowa możliwość dla obu stron na zrozumienie wyzwań stojących przed krajami oraz kierunkami realizowanych polityk w głównych obszarach dotyczących szeroko rozumianego rynku pracy i polityki społecznej. Na spotkaniu w Xi’an obecna była dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z IBE. Celem wyjazdu była prezentacja roli usług społecznych, w tym dotyczących zdrowia i edukacji, w promowaniu równych szans i integracji społecznej.
W trakcie seminarium odnoszono się do wątków dotyczących edukacji w różnych kontekstach. Najważniejsze wnioski: uczenie się przez całe życie jest istotnym warunkiem zwiększania spójności społecznej społeczeństw; uczestnictwo w edukacji przedszkolnej sprzyja poprawie kompetencji i wyrównywaniu szans, daje także możliwość obejmowania dzieci programami wsparcia (np. dożywianie); dostęp do edukacji dla dzieci, ale także rozwój i transfer umiejętności wśród dorosłych sprzyjają integracji wśród migrantów; edukacja jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu gospodarczego, dostęp do edukacji w ramach polityki publicznej może łagodzić występujące nierówności, chociaż należy podkreślić, że obecnie to właśnie różnice w dostępie do wykształcenia oraz jego poziomie są źródłem nierówności w społeczeństwie; nierówności w zakresie kapitału ludzkiego ograniczają możliwości wzrostu; w przypadku zmian technologicznych ukierunkowanych na wykorzystanie umiejętności, luka w zakresie wynagrodzeń wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych osób buduje zachęty do zdobywania potrzebnych umiejętności; zdobywanie kompetencji poza edukacją formalną jest szczególnie istotne w przypadku osób zagrożonych ryzykiem wykluczenia z rynku pracy, co jest uwzględnione m.in. w strategii Europa 2020.
.