Liderzy w projekcie
Konferencja dotycząca klasyfikacji ESCO
Konferencję "Towards a common language for employment and education/training" w Brukseli zorganizowały dwie jednostki organizacyjne Komisji Europejskiej - Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans (DG EMPL) oraz Dyrekcja Generalna ds. Kultury i Edukacji (DG EAC). Głównym celem spotkania, które odbyło się w dniach 17-18.03.2012 r., było zgromadzenie szerokiego spektrum osób zainteresowanych współtworzeniem i wykorzystaniem klasyfikacji ESCO, a w szczególności pracowników publicznych służb zatrudnienia, przedstawicieli organizacji międzynarodowych (m.in. ILO, OECD), partnerów społecznych i pracowników naukowych. Przedstawiono najważniejsze założenia i cele budowanej klasyfikacji, motywacje jakie legły u podstaw jej stworzenia oraz omówiono zakres wykonanych już prac zachęcając do aktywnego udziału w dalszym procesie tworzenia. Na konferencji obecna była Monika Siergiejuk, lider Zespołu Ekonomii Edukacji IBE.
.„Edukacja” po angielsku - projekt IBE dostał dofinansowanie z MNiSW
Przygotowany przez Pracownię Bazy Informacji o Badaniach Edukacyjnych IBE projekt „Edukacja – interdisciplinary approach” jest jednym z 88, na które przyznano dofinansowanie w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Program resortu INDEX PLUS 2012 ma nadać międzynarodowy charakter polskim czasopismom naukowym.
Instytut Badań Edukacyjnych wyda w latach 2012 – 2014 trzy anglojęzyczne numery specjalne kwartalnika „Edukacja”. Znajdą się w nich wybrane artykuły opublikowane w tym czasie w polskich wydaniach czasopisma.
Budżet konkursu MNiSW wynosił ponad 11 mln zł. Złożono w sumie 357 wniosków. IBE na projekt otrzyma 100 tys. zł.
Informacje o konkursie MNiSW
Wykaz wniosków zakwalifikowanych do finansowania w konkursie MNiSW
O badaniu TALIS na VII Kongresie Zarządzania Oświatą
Jakie są założenia Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się, jakie były dotychczasowe wyniki i jaki będzie harmonogram badania TALIS 2013 – o tym uczestników wrześniowej konferencji zorganizowanej przez OSKKO w Toruniu poinformował prof. Rafał Piwowarski z Zespołu Badań Nauczycieli IBE.
Profesor, który jest kierownikiem TALIS w Polsce, zaapelował do dyrektorów szkół, by wyrażali zgodę na udział placówek w badaniu, jeśli to ich szkoły zostaną wylosowane.
Uczestnicy kongresu otrzymali też broszury informacyjne o badaniu TALIS. Wielu z nich zapewniało, że chętnie wezmą udział w nadchodzącej edycji.
Więcej o badaniu, które realizowane jest w ramach projektu systemowego przez Instytut Badań Nauczycieli na stronie projektu www.eduentuzjasci.pl/talis
O dydaktyce chemii i przedmiotów przyrodniczych
W dniach 15-20.07.2012 r. w Rzymie odbyła się konferencja ICCE CRICE 2012, która wyjątkowo stanowiła połączenie dwóch międzynarodowych, cyklicznych konferencji: ICCE: 22nd Conference on Chemistry Education oraz 11th European Conference on Research in Chemical Education. Udział w niej wzięli przedstawiciele Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE: Marcin Chrzanowski wraz z Liderem zespołu dr Elżbietą Barbarą Ostrowską.
Podczas konferencji odbyło się 12 wykładów plenarnych oraz około 300 wystąpień i seminariów dotyczących problemów dydaktyki chemii oraz przedmiotów przyrodniczych. Na sesji plakatowej Marcin Chrzanowski zaprezentował poster: Cross-Curricular Tools Dedicated To Water Resource Policy Problems, poświęcony zadaniom z chemii dotyczącym tematów przekrojowych. Po konferencji zostanie opublikowany specjalny numer czasopisma Chimica Nella Scuolla, do którego został już wysłany artykuł Cross-Curricular Tools Dedicated To Water Resource Policy Problems.
Na konferencji zapoznano się również z ciekawymi pozycjami na rynku wydawniczym, dotyczącymi błędnych założeń uczniowskich (ang. misconceptions): Misconceptions in Chemistry, Addressing Perceptions in Chemical Education (ISBN: 978-3-540-70988-6). Problematyką zawarta w tej publikacji stała się jednym z tematów którymi zajmie się w najbliższej przyszłości PPP.
.