Liderzy w projekcie
Peer Learning Activity: European Policy Network on School Leadership
Spotkanie, finansowanej ze środków Komisji Europejskiej sieci, Peer Learning Activity: European Policy Network on School Leadership, której do której należy IBE, poświęcone było różnym aspektom przywództwa oraz kwestiom organizacyjnym. Na spotkaniu, które odbyło się w dniach 6-7.02.2012 r. w Monachium, obecna była Olga Wasilewska z IBE.
Z punktu widzenia polskiego systemu najbardziej istotne były zwłaszcza cztery prezentacje: School leadership as a Comprehensive strategy (system szkoleniowym dotyczący przywództwa), Central European Experience on School Leadership (system szkoleniowy dla dyrektorów szkół w Słowenii, finansowany ze środków EFS), The German experience (wyniki badań prowadzonych wśród dyrektorów), System leadesrship (zyskująca na popularności koncepcja przywództwa systemowego).
.Konferencja Media & Learning
Prezentacja projektów oraz inicjatyw realizowanych w środowisku edukacyjnym, które wykorzystują nowe technologie w procesie nauczania, a także specjalnie skonstruowanych aplikacji w procesie diagnozowania potrzeb uczniów oraz usprawniania procesu nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – takie zagadnienia zaprezentowano podczas konferencji zorganizowanej w dniach 24-25.11.2011 r. w Brukseli. Zagadnienia merytoryczne koncentrowały się wokół trzech głównych obszarów: Tendencje rozwojowe w procesie nauczania z użyciem nowych technologii, Kompetencje medialne i informacyjne uczniów (media literacy/media education), Wykorzystywanie dostępnych w internecie materiałów audiowizualnych w edukacji na wszystkich poziomach. W konferencji udział wzięła Jolanta Pisarek z IBE.
.Kompetencje przywódcze w szkole
Podczas konferencji School Leader Competences: the Driving Force behind Teacher Motivation and Student Outcomes, która odbyła się 24.11.2011 r. w Budapeszcie, zaprezentowano wyniki międzynarodowego projektu poświęconego badaniu kompetencji przywódczych w szkole. Przedstawione zostały również m.in. sposoby mierzenia przywództwa w regionie Europy Środkowej. Z wynikami badań na konferencji zapoznał się delegat IBE – Tomasz Kasprzak. Miał też możliwość uczestniczenia w części warsztatowej poświęconej nowym wyzwaniom związanym z przywództwem.
.Maturalny esej z historii – jak powinien wyglądać i jak przygotować do tego uczniów
Historia jest najtrudniejszym przedmiotem gdyż wymaga od ucznia łączenia wielu bardzo zróżnicowanych umiejętności. Najtrudniejszym zaś elementem w uczeniu historii jest nauczenie pisania esejów – przekonywał prof. Geoff Stewart (Edexcel) podczas wykładów w ramach konferencji History National Teacher’s Conference w Londynie, która odbyła się 14.11.2011 r.
Podczas spotkania na temat esejów prof. Stewart przedstawił trudności jakie ten rodzaja pracy może stwarzać uczniom. Na kolejnym spotkaniu Sally Walker, prowadząca szkolenia dla nauczycieli w ramach zapoznania ich z wymaganiami egzaminacyjnymi AQA, przedstawiała, jak powinien wyglądać idealny esej maturalny. Wskazywała, jaki cel mają pytania (tematy) do esejów egzaminacyjnych na poziomie AS i A2 (odpowiednik polskiej matury). Odbyły się też spotkania poświęcone umiejętnościom, które są najważniejsze przy zdawaniu egzaminu AS oraz poświęcone Historical enquiry (opcjonalna część egzaminu A).
W konferencji wzięła udział delegacja IBE – Jacek Staniszewski i Jakub Lorenc. Konferencja była istotna dla Instytutu w kontekście dyskusji nad kształtem pracy pisemnej na egzaminie maturalnym. Pracownia Historii IBE przygotowuje również badanie jakości szkolnej edukacji historycznej.
.