Średniookresowe efekty zmian w sieci szkolnej
- Opublikowano: 27 Paź 2014
O badaniu
Celem badania była analiza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów zachodzących w latach 2007-2012. W pierwszym etapie badania przeprowadzono analizę ilościową zmian w sieci szkolnej (zamykanie i otwieranie szkół, zmiana organu prowadzącego szkoły, zmiana złożoności oraz zmiana stopnia organizacji) na podstawie danych z Systemu Informacji Oświatowej. W drugiej części badania, w wybranych gminach, które przekazały lub zamknęły szkoły podstawowe, zostały wykonane badania terenowe pozwalające zrozumieć przyczyny i konsekwencje społeczne zmian w sieci szkolnej. Przeprowadzono wywiady z pracownikami samorządów, dyrektorami szkół, nauczycielami, przedstawicielami stowarzyszeń prowadzących szkoły i rodzicami.
Badanie zostało przeprowadzone w 2013 roku.
Badanie zostało zrealizowane przez Zespół Analiz Średniookresowych.
Raporty
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Jan Dzierzgowski
Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku
Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
Jan Herczyński, Aneta Sobotka
Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji
- Opublikowano: 27 Paź 2014
O badaniu
O badaniuPrzedmiotem badania "Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji" była kariera edukacyjna i zawodowa młodych Polaków w kontekście mobilności przestrzennej, społecznej oraz jakości kształcenia.
Główne cele badania obejmowały:
- Ocenę skali i uwarunkowań mobilności przestrzennej w okresie podejmowania wyborów edukacyjnych i wchodzenia na rynek pracy
- Ocenę skali mobilności społecznej i jej powiązania z edukacją, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia dostępu do edukacji dobrej jakości.
- Nakreślenie typowych scenariuszy karier szkolnych i zawodowych dla wybranych grup respondentów różniących się pochodzeniem społecznym.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie maj-sierpień 2013 roku na próbie 5000 osób w wieku 25-30 lat. Zastosowano technikę wywiadów bezpośrednich w domach respondentów. Kwestionariusz wywiadu obejmował 75 pytań, w większość zamkniętych. Pytania zadawane respondentom dotyczyły przebiegu i lokalizacji różnych etapów kariery szkolnej i zawodowej, a w szczególności okresu uczęszczania do szkoły podstawowej, średniej, uczelni wyższej, oraz okresu po zakończeniu nauki.
Raport
Mikołaj Herbst, Aneta Sobotka
"Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Raport z badania"
Instytut Badań Edukacyjnych 2014
Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu
- Opublikowano: 27 Paź 2014
O badaniu
O badaniuZgodnie z Ustawą o systemie oświaty, w publicznym szkolnictwie podstawowym i gimnazjalnym w Polsce obowiązuje zasada rejonizacji kształcenia. Wedle tej zasady, rada gminy zobowiązana jest do takiego zaplanowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, dla których gmina jest organem prowadzącym, aby umożliwić wszystkim dzieciom realizację obowiązku szkolnego w jednej z tych szkół. Odbywa się to przez wyznaczenie obwodów dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz organizację dowozów do tych szkół. W Polsce zasada rejonizacji nie jest stosowana restrykcyjnie - rodzice chcący posłać dziecko do szkoły w innym obwodzie mogą to zrobić, pod warunkiem uzyskania zgody szkoły docelowej.
Taka sytuacja sprawia, że w warunkach formalnie obowiązującej w szkolnictwie publicznym zasady rejonizacji, splatają się dwa, sprzeczne z nią, oddolne procesy selekcyjne: na pierwszy z nich składają się działania szkół związane z rekrutacją uczniów spoza własnego obwodu (ten proces nazywamy w badaniu selekcją na progu szkolnym/gimnazjalnym), drugi obejmuje działania rodziców, związane z „omijaniem” obwodu - wybór szkoły i zabiegi mającymi na celu faktyczne zapewnienie w niej miejsca dla swojego dziecka (ten określamy mianem autoselekcji na progu szkolnym/gimnazjalnym).
Cel badania
Cel badania- Rozpoznanie oczekiwań rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka.
- Rozpoznanie kryteriów, według których rodzice dokonują wyboru gimnazjum, decydując się na pozostanie przy szkole rejonowej lub posyłając dziecko do szkoły poza obwodem bądź niepublicznej (autoselekcja).
- Rekonstrukcja działań, jakie podejmują rodzice wobec wybranej szkoły gimnazjalnej i określenie, jaki wpływ na te działania ma autoselekcja szkolna oraz oczekiwania rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka
- Poznanie i zrozumienie powodów, dla których szkoły publiczne decydują się na działania selekcyjne
- Rekonstrukcja polityki samorządów lokalnych wobec szkolnej selekcji i autoselekcji
Jak badamy
Jak badamyBadanie zostanie przeprowadzone w dwóch miastach wojewódzkich o dużym stopniu zróżnicowania międzyszkolnego we wrześniu i październiku 2014 roku. Planowane jest przeprowadzenie 148 indywidualnych wywiadów pogłębionych z przedstawicielami samorządów, dyrektorami szkół oraz rodzicami uczniów z drugich klas gimnazjum. Za wywiady z dyrektorami oraz przedstawicielami samorządów odpowiadają współpracownicy terenowi IBE. Wywiady z rodzicami realizować będzie firma PBS.
Raport
Raport
Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
- Opublikowano: 10 Paź 2014
O badaniu
O badaniuW lutym 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych rozpocznie w szkołach ponadgimnazjalnych realizację „Badania postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku”.
Badanie ma pionierski charakter i nie jest kolejnym sprawdzianem wiedzy uczniów. Ma na celu określenie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku. Podjęcie tej tematyki wydaje się szczególnie istotne w kontekście ostatnich zmian w podstawie programowej, w ramach których rozwiązano – dawniej powszechny – problem braku czasu w trzyletnich kursach (w gimnazjach i w liceach) na faktyczne zrealizowanie zagadnień związanych z historią najnowszą. W efekcie tych problemów kolejne roczniki uczniów kończyły swoją edukację historyczną ze stosunkowo niewielką znajomością tych wydarzeń, które mają kluczowy wpływ na bieżącą sytuację polityczną i społeczną. Przeniesienie nauczania historii XX wieku do klas pierwszych szkół licealnych, zawodowych i techników powinno istotnie wpłynąć na poprawę tego stanu rzeczy. W związku z tym zainteresowanie się postawami uczniów wobec historii Polski w tym okresie stanowi godny uwagi problem badawczy.
Badanie uzupełnia wcześniejsze działania Pracowni Historii IBE, w szczególności Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum rozpoczęte we wrześniu 2014 r. i badania nad stanem realizacji podstawy programowej w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum, Badanie sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych).
Zebrane wyniki przedstawione zostaną w drugim kwartale 2015 r.
Jak badamy
Jak badamyW badaniu wykorzystane zostanie specjalnie opracowane narzędzie o charakterze multimedialnym, które pozwoli na zidentyfikowanie i opisanie typów postaw uczniów wobec historii Polski w XX wieku, a zatem określenie poziomu wiadomości uczniów na temat kluczowych wydarzeń i postaci XX wieku, emocji, jakie budzą u uczniów wybrane ikoniczne przedstawienia, oraz deklarowanych działań/zachowań związanych z badaną tematyką.
Badanie realizowane jest za pomocą tabletów.
Do badania wylosowanych zostało 170 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski – liceów, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych. W każdej szkole udział w badaniu weźmie jeden oddział klasy drugiej. Badanie potrwa jedną godzinę lekcyjną.
Terenowa realizacja projektu potrwa do 15 kwietnia 2015 roku.
Prace realizacyjne wykonuje firma TNS Polska.