BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Średniookresowe efekty zmian w sieci szkolnej

Opublikowano: 27 Paź 2014

sredniookresowe

O badaniu


Celem badania była analiza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów zachodzących w latach 2007-2012. W pierwszym etapie badania przeprowadzono analizę ilościową zmian w sieci szkolnej (zamykanie i otwieranie szkół, zmiana organu prowadzącego szkoły, zmiana złożoności oraz zmiana stopnia organizacji) na podstawie danych z Systemu Informacji Oświatowej. W drugiej części badania, w wybranych gminach, które przekazały lub zamknęły szkoły podstawowe, zostały wykonane badania terenowe pozwalające zrozumieć przyczyny i konsekwencje społeczne zmian w sieci szkolnej. Przeprowadzono wywiady z pracownikami samorządów, dyrektorami szkół, nauczycielami, przedstawicielami stowarzyszeń prowadzących szkoły i rodzicami.

Badanie zostało przeprowadzone w 2013 roku.

Badanie zostało zrealizowane przez Zespół Analiz Średniookresowych.

Raporty


Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Jan Dzierzgowski
Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku
Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014

Jan Herczyński, Aneta Sobotka
Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014

.

Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji

Opublikowano: 27 Paź 2014

mobilnosc

O badaniu

O badaniu

Przedmiotem badania "Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji" była kariera edukacyjna i zawodowa młodych Polaków w kontekście mobilności przestrzennej, społecznej oraz jakości kształcenia.

Główne cele badania obejmowały:

  • Ocenę skali i uwarunkowań mobilności przestrzennej w okresie podejmowania wyborów edukacyjnych i wchodzenia na rynek pracy
  • Ocenę skali mobilności społecznej i jej powiązania z edukacją, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia dostępu do edukacji dobrej jakości.
  • Nakreślenie typowych scenariuszy karier szkolnych i zawodowych dla wybranych grup respondentów różniących się pochodzeniem społecznym.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie maj-sierpień 2013 roku na próbie 5000 osób w wieku 25-30 lat. Zastosowano technikę wywiadów bezpośrednich w domach respondentów. Kwestionariusz wywiadu obejmował 75 pytań, w większość zamkniętych. Pytania zadawane respondentom dotyczyły przebiegu i lokalizacji różnych etapów kariery szkolnej i zawodowej, a w szczególności okresu uczęszczania do szkoły podstawowej, średniej, uczelni wyższej, oraz okresu po zakończeniu nauki.

Raport

Raport mobilność społeczna - okładka

Mikołaj Herbst, Aneta Sobotka

"Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Raport z badania"
Instytut Badań Edukacyjnych 2014

Pobierz raport [pdf, 1.6 MB]

 

 

 

.

Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu

Opublikowano: 27 Paź 2014

autoselekcja

O badaniu

O badaniu

Zgodnie z Ustawą o systemie oświaty, w publicznym szkolnictwie podstawowym i gimnazjalnym w Polsce obowiązuje zasada rejonizacji kształcenia. Wedle tej zasady, rada gminy zobowiązana jest do takiego zaplanowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, dla których gmina jest organem prowadzącym, aby umożliwić wszystkim dzieciom realizację obowiązku szkolnego w jednej z tych szkół. Odbywa się to przez wyznaczenie obwodów dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz organizację dowozów do tych szkół. W Polsce zasada rejonizacji nie jest stosowana restrykcyjnie - rodzice chcący posłać dziecko do szkoły w innym obwodzie mogą to zrobić, pod warunkiem uzyskania zgody szkoły docelowej.
Taka sytuacja sprawia, że w warunkach formalnie obowiązującej w szkolnictwie publicznym zasady rejonizacji, splatają się dwa, sprzeczne z nią, oddolne procesy selekcyjne: na pierwszy z nich składają się działania szkół związane z rekrutacją uczniów spoza własnego obwodu (ten proces nazywamy w badaniu selekcją na progu szkolnym/gimnazjalnym), drugi obejmuje działania rodziców, związane z „omijaniem” obwodu - wybór szkoły i zabiegi mającymi na celu faktyczne zapewnienie w niej miejsca dla swojego dziecka (ten określamy mianem autoselekcji na progu szkolnym/gimnazjalnym).

Cel badania

Cel badania

  • Rozpoznanie oczekiwań rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka.
  • Rozpoznanie kryteriów, według których rodzice dokonują wyboru gimnazjum, decydując się na pozostanie przy szkole rejonowej lub posyłając dziecko do szkoły poza obwodem bądź niepublicznej (autoselekcja).
  • Rekonstrukcja działań, jakie podejmują rodzice wobec wybranej szkoły gimnazjalnej i określenie, jaki wpływ na te działania ma autoselekcja szkolna oraz oczekiwania rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka
  • Poznanie i zrozumienie powodów, dla których szkoły publiczne decydują się na działania selekcyjne
  • Rekonstrukcja polityki samorządów lokalnych wobec szkolnej selekcji i autoselekcji

Jak badamy

Jak badamy

Badanie zostanie przeprowadzone w dwóch miastach wojewódzkich o dużym stopniu zróżnicowania międzyszkolnego we wrześniu i październiku 2014 roku. Planowane jest przeprowadzenie 148 indywidualnych wywiadów pogłębionych z przedstawicielami samorządów, dyrektorami szkół oraz rodzicami uczniów z drugich klas gimnazjum. Za wywiady z dyrektorami oraz przedstawicielami samorządów odpowiadają współpracownicy terenowi IBE. Wywiady z rodzicami realizować będzie firma PBS.

Raport

Raport

Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu. [PDF,1.1MB]

 

Kontakt

Kontakt

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 

.

Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku

Opublikowano: 10 Paź 2014

O badaniu

O badaniu

W lutym 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych rozpocznie w szkołach ponadgimnazjalnych realizację „Badania postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku”.

Badanie ma pionierski charakter i nie jest kolejnym sprawdzianem wiedzy uczniów. Ma na celu określenie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku. Podjęcie tej tematyki wydaje się szczególnie istotne w kontekście ostatnich zmian w podstawie programowej, w ramach których rozwiązano – dawniej powszechny – problem braku czasu w trzyletnich kursach (w gimnazjach i w liceach) na faktyczne zrealizowanie zagadnień związanych z historią najnowszą. W efekcie tych problemów kolejne roczniki uczniów kończyły swoją edukację historyczną ze stosunkowo niewielką znajomością tych wydarzeń, które mają kluczowy wpływ na bieżącą sytuację polityczną i społeczną. Przeniesienie nauczania historii XX wieku do klas pierwszych szkół licealnych, zawodowych i techników powinno istotnie wpłynąć na poprawę tego stanu rzeczy. W związku z tym zainteresowanie się postawami uczniów wobec historii Polski w tym okresie stanowi godny uwagi problem badawczy.

Badanie uzupełnia wcześniejsze działania Pracowni Historii IBE, w szczególności Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum rozpoczęte we wrześniu 2014 r. i badania nad stanem realizacji podstawy programowej w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum, Badanie sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych).

Zebrane wyniki przedstawione zostaną w drugim kwartale 2015 r.

Jak badamy

Jak badamy

W badaniu wykorzystane zostanie specjalnie opracowane narzędzie o charakterze multimedialnym, które pozwoli na zidentyfikowanie i opisanie typów postaw uczniów wobec historii Polski w XX wieku, a zatem określenie poziomu wiadomości uczniów na temat kluczowych wydarzeń i postaci XX wieku, emocji, jakie budzą u uczniów wybrane ikoniczne przedstawienia, oraz deklarowanych działań/zachowań związanych z badaną tematyką.

Badanie realizowane jest za pomocą tabletów.

Do badania wylosowanych zostało 170 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski – liceów, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych. W każdej szkole udział w badaniu weźmie jeden oddział klasy drugiej. Badanie potrwa jedną godzinę lekcyjną.

Terenowa realizacja projektu potrwa do 15 kwietnia 2015 roku.

Prace realizacyjne wykonuje firma TNS Polska.

Kontakt

Kontakt

email: ibe@ibe.edu.pl
tel. 22 24 17 100


.

Strona 4 z 20

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...