BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka

Opublikowano: 15 Maj 2014

Pracownia testów IBE | Pracownia testów na Facebook

O badaniu

O badaniu

Mowa, czytanie i pisanie to podstawowe formy komunikacji językowej, pozostające ze sobą w ścisłym związku, zwłaszcza u progu edukacji. Kompetencje w tym zakresie będą warunkować kolejne sukcesy dziecka na różnych etapach i w różnych domenach edukacji.

Dzieci, ucząc się, bazują na tym, co już potrafią – od tego, jak radzą sobie z mową, czytaniem i pisaniem zależy łatwość, z jaką będą przyswajać wiedzę na kolejnych etapach edukacji.

Okres przedszkolny i wczesnoszkolny jest kluczowy dla rozpoznania indywidualnych możliwości dziecka, jego mocnych i słabych stron, a działania wspomagające rozwój, podejmowane w tym zakresie stwarzają największe możliwości zapobiegania wielu potencjalnym trudnościom.

Dobra diagnoza edukacyjna, dokonana przez nauczyciela, a także psychologa, pedagoga i logopedę jest ważnym krokiem ku wyrównaniu szans edukacyjnych, pozwalając odpowiednio wcześnie podjąć efektywne działania profilaktyczne wobec potencjalnych zaburzeń uczenia się. Podjęcie działań pomocowych w zakresie wspomagania rozwoju dziecka jest najbardziej efektywną i najtańszą formą pomocy, ma także konsekwencje wykraczające poza „czyste” szkolne osiągnięcia, zapobiegając wtórnym skutków emocjonalnym ewentualnych trudności, na jakie mogą napotkać dzieci rozpoczynające edukację „na słabszych pozycjach”.
Polskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie dysponują jak dotąd nowoczesnymi narzędziami diagnostycznymi, które pozwoliłyby w kompleksowy sposób scharakteryzować kluczowe kompetencje komunikacyjne dziecka – mowę, czytanie i pisanie, a także sprawności poznawcze leżące u ich podstaw. Zespól SZU z IBE podjął się przygotowania koncepcyjnego, a także opracowania i standaryzacji baterii testów ukierunkowanych na charakterystykę wymienionych obszarów rozwoju.

Realizowane badanie pozwoli podnieść poziom wiedzy w omawianym wyżej zakresie, poprzez znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jaki jest poziom umiejętności w zakresie wczesnego czytania i pisania u dzieci na progu edukacji?
  2. Jaki jest poziom szczegółowych sprawności językowych powiązanych z osiągnięciami w czytaniu i pisaniu u dzieci na progu edukacji szkolnej?
  3. Jak najlepiej diagnozować dzieci, by wspomagać ich wczesną edukację w najbardziej trafny sposób?
  4. Jak rozpoznawać dzieci, które wymagają dodatkowego wspomagania i działań pomocowych?


A także:

  1. Jakich środków językowych używać w dobrej komunikacji z dzieckiem w szkole i w domu?
  2. Jak rozwijać kompetencje komunikacyjne dzieci, by radziły sobie coraz lepiej – w szkole i w życiu? I w jaki sposób najlepiej pomagać tym dzieciom, które pozostają w tyle za rówieśnikami?

Odpowiedzi na te pytania umożliwią planowanie działań wspomagających wczesną edukację, jak i działań profilaktycznych oraz terapeutycznych – ich powstanie przyczyni się zatem do wyrównania szans edukacyjnych dzieci na starcie szkolnym.

Cele badania

Cele badania

Głównym celem badania jest opracowanie narzędzi specjalistycznych do diagnozy funkcji poznawczych leżących u podstaw czytania i pisania oraz rozwoju językowego dzieci na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Rezultatem projektu będzie powstanie zarówno narzędzi przesiewowych dla nauczycieli, jak i narzędzi diagnostycznych dla specjalistów – psychologów oraz logopedów.

W ramach badań normalizacyjnych możliwe też będzie oszacowanie częstości występowania ewentualnych deficytów w rozwoju poznawczym, które mogą stanowić czynniki ryzyka zaburzeń uczenia.

Metodologia

Metodologia

W badaniu wezmą udział dzieci, ich rodzice lub opiekunowie prawni oraz nauczyciele. Do badania wylosowano 114 szkół oraz 69 przedszkoli z całej Polski.

W przedszkolach badaniami objętych zostanie 600 czteroletnich dzieci oraz 900 uczniów uczęszczających do oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego (tzw. zerówek). W szkołach zaplanowano przebadanie: 900 uczniów oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego, 1 800 uczniów klas pierwszych oraz 200 uczniów klas drugich i trzecich.

Dzieci będą brały udział w badaniach indywidualnych (3-5 spotkań) z wykorzystaniem specjalistycznych testów psychologicznych, służących diagnozie poziomu czytania i pisania oraz poziomu językowego dziecka, a także testów towarzyszących, m.in. do badania sprawności poznawczych, np. pamięci.

Rodzice dzieci wylosowanych do badania zostaną poproszeni o wypełnienie papierowych kwestionariuszy na temat rozwoju dziecka, natomiast rodzice uczniów z oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klas pierwszych wezmą dodatkowo udział w wywiadzie kwestionariuszowym.

Nauczyciele uczniów z oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klas pierwszych zostaną poproszeni o wypełnienie papierowego kwestionariusza na temat uczniów wylosowanych do badania.

.

Ewaluacja wewnętrzna projektu EWD

Opublikowano: 28 Kwi 2014

O badaniu

O badaniu

Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej przeprowadził w 2013 roku badania dotyczące wykorzystania edukacyjnej wartości dodanej (EWD) przez szkoły. Badania prowadzone były i finansowane w ramach ewaluacji wewnętrznej projektu systemowego Działania 3.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (www.ewd.edu.pl).

Edukacyjna wartość dodana jest jedną z metod statystycznych analizowania wyników egzaminacyjnych, rozwijaną w Polsce przy wsparciu środków publicznych od 2005 roku. Efektem zastosowania metody są wskaźniki EWD, które są miarą efektywności nauczania w danej szkole w zakresie sprawdzanym egzaminami zewnętrznymi. Obecnie wskaźniki EWD wyliczono i udostępniono na stronie projektu EWD dla szkół gimnazjalnych, liceów i techników. Trwają prace nad opracowaniem wskaźników dla szkół podstawowych.

Bardzo dziękujemy dyrektorom badanych szkół, nauczycielom, pracownikom organów prowadzących oraz wizytatorom ds. ewaluacji zewnętrznej szkół za udział w badaniach.

Cele badania

Ewaluacja miała na celu odpowiedzieć na pytanie o to, w jakim stopniu projekt EWD został wdrożony skutecznie, a jego rezultaty są użyteczne dla różnych odbiorców systemu edukacji. Przeanalizowano również trafność konstrukcji projektu EWD w odniesieniu do opisu jego celów, produktów i rezultatów (tj. logiki wewnętrznej projektu) oraz ich powiązania z założonymi w dokumentach programowych POKL wskaźnikami Działania 3.2.

Metodologia

Badanie składało się z następujących etapów:

1) badania jakościowego w ramach studiów przypadku dotyczących 11 szkół gimnazjalnych, w którym przeprowadzono wywiady indywidualne z dyrektorami szkół, pracownikami organów prowadzących oraz wizytatorami ds. ewaluacji zewnętrznej szkół. Badanie terenowe przeprowadziło konsorcjum firm Millward Brown SMG/KRS i PBS w okresie od 14 czerwca do 4 września 2013 roku.

2) badania ilościowego na reprezentatywnej próbie 1 223 szkół, dla których opublikowano na stronie www.ewd.edu.pl wskaźniki EWD dla okresu trzyletniego 2010-2012 (najnowsze dostępne w czasie realizacji badania). Badanie zostało zrealizowane przez firmę PBS w dniach 4-28 października 2013 roku.

3) badania jakościowego w ramach studiów przypadku 48 szkół ponadgimnazjalnych, w którym przeprowadzono wywiady indywidualne z dyrektorami szkół, nauczycielami, pracownikami organów prowadzących oraz wizytatorami ds. ewaluacji zewnętrznej szkół. Badania terenowe zrealizowała firma ASM Centrum Badań i Analiz Rynku w dniach od 17 września do 6 grudnia 2013 roku.

4) analizy danych zastanych, w tym:

  • wyników ankiet zebranych na konferencjach projektu EWD (tzw. szkołach EWD),
  • danych z monitoringu użytkowania strony www.ewd.edu.pl,
  • wniosków o płatność i produktów projektu zamieszczonych na stronie projektu EWD.

5) wywiadów indywidualnych z:

  • liderem projektu EWD oraz
  • członkiem zespołu metodologicznego ds. ewaluacji w projekcie Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap III.

Raport

Raport

Raport ewaluacja wewnętrzna EWD - okładkaSkuteczność wdrażania projektu EWD oraz użyteczność jego rezultatów oceniono wysoko. Trafność, rozumianą jako spójność logiki wewnętrznej projektu, oceniono jako dobrą. Natomiast spójność wpisanych do POKL wskaźników z logiką wewnętrzną projektu EWD oceniono nisko.

Do grudnia 2013 roku wyliczono i upubliczniono na stronie projektu 10 405 trzyletnich wskaźników EWD. Odsetek gimnazjów (unikalne szkoły, tzn. każda szkoła liczona tylko raz) objętych trzyletnim wskaźnikiem EWD w latach 2006-2013, dla których uzyskano dane egzaminacyjne w ramach trzyletniego okresu (po wykluczeniu szkół dla dorosłych, specjalnych, itp.) wyniósł aż 87,8%. Dla liceów, dla całego okresu 2010-2013 jest on niższy i wynosi 54,2%, natomiast dla techników 76,3%.

Odsetek szkół, oceniających jakość własnej pracy z wykorzystaniem wskaźnika EWD, wyliczony na podstawie zrealizowanej części próby, wyniósł 85,2%. Najwyższą wartość wskaźnik osiągnął dla gimnazjów — 90,9%, następnie 81,1% dla liceów oraz 69,9% dla techników.

Dyrektorzy raczej wysoko oceniają swoją wiedzę na temat wskaźników EWD - niemal 90% dyrektorów w gimnazjach i liceach ocenia ją na co najmniej dobrze, a tylko 12% dyrektorów przyznało, że ich wiedza jest „dostateczna”. Dyrektorzy wszystkich typów szkół, którzy deklarują branie udziału w szkoleniach, jednocześnie lepiej orientują się w tematyce EWD. Jednak badanie pokazało, że bardzo duży odsetek szkół nie orientuje się w wartościach wskaźnikow EWD przez nie uzyskiwanych. Większość dyrektorów, ogólnie deklarujących stosowanie wskaźników EWD do oceny efektywności nauczania, również wykorzystuje je w ramach ewaluacji wewnętrznej.

Na problemy z analizą lub interpretacją wskaźników EWD wskazywała około 1/4 respondentów. Dla tej grupy odbiorców metoda jest trudna, złożona merytorycznie i czasochłonna.

Wskaźniki EWD są uważane za bardzo przydatne do zarządzania szkołą przez 40% dyrektorów gimnazjów oraz 36% dyrektorów szkół maturalnych. Większość dyrektorów przyznaje, że analizy EWD pomogły w dużym (59-69%) lub bardzo dużym stopniu (9-10%) w podjęciu decyzji mających na celu poprawę efektywności nauczania. Decyzje, jakie podjęto z pomocą EWD, to najczęściej wprowadzenie lub zwiększenie liczby godzin zajęć dodatkowych, określenie obszarów problemowych lub opracowanie programu, wprowadzenie lub zwiększenie liczby godzin wyrównawczych. Na podobne typy decyzji/ usprawnień wskazywali dyrektorzy w badaniach jakościowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Wskaźniki EWD nie są powszechnie stosowane przez przebadanych wizytatorów ds. ewaluacji zewnętrznej. Równocześnie niewielki odsetek badanych wizytatorów ma obecnie taką wiedzę o EWD, aby wykorzystywać wskaźniki w praktyce.

Obraz wykorzystania EWD przez samorządy jest najmniej optymistyczny spośród przedstawianych w raporcie użytkowników. Przeprowadzone w ramach ewaluacji badania jakościowe wskazują na następujące obszary problemowe:1) brak świadomości samorządów, że są one współodpowiedzialne za monitorowanie oświaty oraz brak współpracy samorządów i wizytatorów w tym zakresie, 2) niska wiedza i zainteresowanie organów prowadzących wskaźnikami EWD, 3) tendencja samorządów do tworzenia rankingów na bazie EWD, 4) oczekiwana przez samorządy forma udostępniania im danych EWD (oszacowania punktowe i przedziały ufności), 5) termin publikacji kolejnych edycji wskaźników niespójny z terminem publikacji informacji oświatowych, 6) obawy szkół przed EWD jako narzędziem wspierającym likwidację szkół.

Bardziej szczegółowe informacje znajdują się w raporcie z badania: pobierz raport [PDF, 1.7 MB].

.

Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych

Opublikowano: 11 Kwi 2014

podstawa-programowa-z-historii-ponadgimnazjalne

O badaniu

O badaniu

Pracownia Historii IBE rozpoczęła realizację „Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych”.

Badanie realizuje konsorcjum firm: Collect Consulting S.A, Invest & Consulting Group Sp. z o.o., Korporacja Badawcza Pretendent Sp. z o.o., wyłonione w przetargu zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych.

Cel badania

Cel badania

Celem przedsięwzięcia jest zbadanie, jakie czynniki ułatwiają lub utrudniają realizację podstawy programowej z historii, a także rozpoznanie, w jaki sposób kształcone są umiejętności historyczne. Zależy nam również na ustaleniu, jakie metody wykorzystują nauczyciele w tym celu. Nasze wnioski umożliwią stworzenie rekomendacji dla systemu oświaty.

Przebieg badania

Przebieg badania

W badaniu weźmie udział 45 wybranych szkół z 3 województw (pomorskiego, mazowieckiego i małopolskiego). W każdej z nich do badania zaproszony zostanie jeden nauczyciel historii oraz trzech uczniów pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej, w których ten nauczyciel uczy historii. Badanie obejmie: obserwację trzech lekcji historii w każdej z klas, następnie zostaną przeprowadzone wywiady z nauczycielem oraz trzema uczniami danej klasy. Wszystkie czynności badawcze zakończą się w maju, a raport z badania zostanie opublikowany w drugiej połowie 2014 roku. Każda szkoła i każdy nauczyciel biorący udział w projekcie otrzyma imienny certyfikat.

Raport

Raport

Pobierz raport w formacie PDF

Kontakt

Kontakt

Badanie prowadziła Pracownia Historii Instytutu Badań Edukacyjnych.

Pracownia działała w ramach Zespołu Dydaktyk Szczegółowych.

Koordynator badania:  Joanna Kaźmierczak

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

Opublikowano: 27 Mar 2014

diagnoza j polski474 160
Pracownia Języka Polskiego | dpjp@ibe.edu.pl

Cel i termin badania

Cel i termin badania

DIAGNOZA PRZEDMATURALNA Z JĘZYKA POLSKIEGO to pierwsze przedsięwzięcie badawcze o charakterze egzaminu zgodnego z zasadami przeprowadzania matury z języka polskiego od 2015 roku, które przygotował Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.

Zasadniczym celem Diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego było przybliżenie uczniom nowej formuły egzaminu maturalnego, do którego przystąpią w 2015 roku szkolnym oraz ocena stopnia realizacji podstawy programowej na poziomie podstawowym.

Badanie odbyło się 10 czerwca 2014 r. o godzinie 9.00 i zostało przeprowadzone zgodnie z procedurami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Wzięło w nim udział 50 wylosowanych liceów ogólnokształcących, a w nich ok. 4 tys. drugoklasistów.

IBE dostarczyło do wylosowanych szkół wszystkie niezbędne materiały badawcze, w tym zeszyty testowe dla uczniów. Pozostałe licea mogły skorzystać z arkuszy egzaminacyjnych opracowanych na potrzeby badania, pobierając je z przeznaczonych dla dyrektorów szkół serwisów internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Dla nauczycieli biorących udział w badaniu, zorganizowane zostały we wrześniu warsztaty. Omawiano na nich wyniki uczniów oraz narzędzia wsparcia. Eksperci Instytutu przygotowali trzy poradniki, które pomogą uczniom i nauczycielom lepiej przygotować się do egzaminu maturalnego (www.ibe.edu.pl/matura2015).

Raporty

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - okładka raportuKinga Białek, Krzysztof Biedrzycki, Adam Brożek, Wioletta Kozak, Błażej Przybylski
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014

Pobierz raport [pdf, 1.6MB; epub, 2 MB)

 

 

 

 

Materiały

Matura 2015 - materiały pomocnicze

  • Informacja o wstępnych wynikach diagnozy przedmaturalnej - informacja prasowa (pdf)
  • Informacja o wstępnych wynikach diagnozy przedmaturalnej - strona IBE
  • Prezentacja z wynikami diagnozy przedmaturalej
  • Arkusz wykorzystany w diagnozie przedmaturalnej, kryteria oceny i komentarze do zadań
  • Kryteria oceniania zadań testowych
  • Kryteria oceniania rozprawki lub interpretacji utworu poetyckiego
  • Komentarze do zadań (opracowanych przez ekspertów IBE)

Poradniki

  • Jak przygotować i napisać rozprawkę maturalną. Poradnik
  • Jak przygotować i napisać interpretację. Poradnik
  • Jak napisać dobre streszczenie. Poradnik

 

 

.

Strona 7 z 20

  • start
  • poprz.
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • nast.
  • koniec

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...