Seminaria i Konferencje
O brytyjskich doświadczeniach w badaniu jakości szkolnej
27 i 28 10.2011 odbyło się w Warszawie międzynarodowe seminarium z cyklu „Badania i polityka edukacyjna”, zatytułowane „Europejskie badania jakości edukacji szkolnej – doświadczenia Wielkiej Brytanii i wnioski dla polskich instytucji szkolnych”, zorganizowane przez Pracownię Historii IBE. Gościem specjalnym spotkania był członek brytyjskiego Office for Standards in Education (Ofsted), doradca państwowy ds. historii, dr Michael Maddison. W seminarium uczestniczyło ponadto 40 osób z czołowych polskich instytucji edukacyjnych – zarówno państwowych (Kuratorium Oświaty w Warszawie, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych), samorządowych (Warszawskie Centrum Innowacji Społeczno-Edukacyjnych i Szkoleń), jak i niezależnych (Centrum Edukacji Obywatelskiej).
.O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
20-21 października 2011 w Warszawie odbyło się kolejne międzynarodowe seminarium Instytutu Badań Edukacyjnych z cyklu Badania i polityka edukacyjna, pt: Ocenianie umiejętności dzieci i młodzieży w nauce języków obcych. Celem spotkania była wymiana doświadczeń i dyskusja na temat skutecznego badania poziomu kompetencji językowych oraz rzetelnego oceniania i opisu osiągnięć językowych uczniów w wieku wczesnoszkolnym i gimnazjalnym.
.Seminarium "Nauczyciel z Pasją"
Razem z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku IBE zorganizował w czwartek (29.09) seminarium dotyczące początkujących nauczycieli i przedstawił wstępne wyniki badań na ten temat.
.Indywidualizacja – pomiędzy ideologią a praktyką
W dniu 27 maja 2011 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna - „Indywidualizacja – pomiędzy ideologią a praktyką”, zorganizowane w celu wymiany doświadczeń nt. indywidualizacji wśród teoretyków i praktyków oraz wypracowania wspólnego stanowiska ekspertów nt. pojęcia indywidualizacji w pracy z uczniem. W spotkaniu uczestniczyło ponad 50 osób, w tym reprezentantów uczelni wyższych, szkół licealnych, gimnazjalnych i podstawowych, organizacji pozarządowych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, oraz IBE.
.Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)
27 kwietnia 2011 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna zatytułowane „Odnoszenie egzaminów językowych do Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ)”. Celem seminarium było przeprowadzenie dyskusji na temat korzyści i wyzwań związanych z uruchomieniem formalnego procesu odnoszenia egzaminów językowych do ESOKJ. W seminarium uczestniczyło ponad 80 osób z całej Polski, w tym przedstawiciele uczelni wyższych i Ministerstwa Edukacji Narodowej, pracownicy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Europejskiego Centrum Języków Nowożytnych Rady Europy w Grazu.
.Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej
15 kwietnia 2011 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna - „Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej”. Celem spotkania była analiza wyników najnowszych badań dotyczących czytelnictwa dzieci i młodzieży w perspektywie projektów badawczych planowanych w Pracowni Języka Polskiego Instytutu Badań Edukacyjnych we współpracy z Instytutem Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. W spotkaniu wzięli udział poloniści – badacze i dydaktycy, socjologowie i bibliotekoznawcy - łącznie ok. 70 osób.
.Seminarium "Jak pomóc nauczycielom w przekazywaniu młodzieży wartości?"
8 i 9 marca w Lublinie odbyło się seminarium "Jak pomóc nauczycielom w przekazywaniu młodzieży wartości?".
W ogólnopolskim spotkaniu wzięli udział badacze z rozmaitych dziedzin – językoznawcy, literaturoznawcy, pedagodzy, historycy oraz socjolodzy z różnych ośrodków badawczych – którzy na co dzień zajmują się problemem wartości i wartościowania w różnych dziedzinach humanistyki. Spotkanie ma być platformą dialogu wszystkich, którym tematy wychowania młodzieży, poszanowana indywidualnych wartości czy konsensusu w sprawach wartościowania są bliskie, niezależnie od ich przekonań politycznych, religijnych czy światopoglądowych.
Seminarium zostało objęte patronatem honorowym przez Wojewodę lubelską – Genowefę Tokarską, Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II – ks. prof. dr hab. Stanisława Wilka oraz Kuratora Oświaty w Lublinie – Krzysztofa Babisza.
Seminarium odbyło się w salach konferencyjnych Hotelu Victoria.
Więcej informacji oraz program seminarium na stronie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Organizatorami seminarium są Instytut Badań Edukacyjnych, Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego KUL, Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej KUL oraz Wydział Kultury Urzędu Miejskiego w Lublinie.
Seminarium jest organizowane w cyklu "Badania i polityka edukacyjna".
.Seminarium - Jak zmieniają się umiejętności uczniów od 2000 roku
10 lutego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie odbyło się seminarium, na którym ogłoszono wyniki dotyczące postępu edukacji na świecie w latach 2000-2009.
.Seminarium „Kształcenie nauczycieli i rozwijanie dydaktyk przedmiotowych”
24 czerwca odbyło się seminarium naukowe z cyklu „Badania i Polityka Edukacyjna”, pt. "Kształcenie nauczycieli i rozwijanie dydaktyk przedmiotowych", które zorganizowane zostało przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).
"W Polsce istnieje pilna potrzeba stworzenia narzędzi dla nauczycieli oraz wykształcenia grupy specjalistów pracujących nad tymi narzędziami. Potrzebny jest nie tylko rozwój dydaktyk przedmiotowych na tradycyjnych wydziałach uczelni, lecz także powołanie nowej dyscypliny naukowej, kształcącej wyspecjalizowane kadry do tworzenia ciągle nowych narzędzi do pracy nauczyciela z uczniem i badania przydatności tych narzędzi w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej"-, to stwierdzenie Minister Katarzyny Hall jest konkluzją seminarium
Rektorzy i wykładowcy uczelni i szkół wyższych, dydaktycy, dyrektorzy i nauczyciele szkół, a także pracownicy Ministerstwa Edukacji Narodowej spotkali się, by wspólnie dyskutować o diagnozie rzeczywistości, potrzebach i wyzwaniach. Kolejne seminarium z cyklu „Badania i Polityka Edukacyjna” odbyło się w murach najstarszej polskiej uczelni pedagogicznej. Gościny udzieliła istniejąca od 90 lat Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (www.aps.edu.pl). Po ciepłym przywitaniu uczestników przez rektora uczelni – profesora Jana Łaszczyka – dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych profesor Michał Federowicz przedstawił temat i cel spotkania. Były nim wyzwania, jakie wobec dydaktyk przedmiotowych oraz kształcenia nauczycieli stwarzają przemiany w edukacji.
.Kreowanie zmian w nadzorze pedagogicznym
22 czerwca 2010 w siedzibie IBE odbyło się seminarium w cyklu poświęconym nowemu nadzorowi pedagogicznemu. Spotkanie dało okazję do dyskusji pomiędzy twórcami Systemu Ewaluacji Oświaty (SEO) z Uniwersytetu Jagiellońskiego, a kilkunastoma ekspertami z zewnątrz: z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) oraz z Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE). Celem drugiego spotkania w tej serii była szczegółowa analiza merytoryczna SEO, a także dyskusja na temat pierwszych doświadczeń z implementacji nowego nadzoru pedagogicznego.
Część poświęconą instytucjonalnym aspektom wdrażania nowego nadzoru pedagogicznego poprowadził dr hab. Michał Federowicz z IBE, który zwrócił uwagę na wyzwanie, jakim jest skuteczne motywowanie wizytatorów ds. ewaluacji, budowanie i podtrzymywanie ich zaangażowania w pracę i własnego rozwoju profesjonalnego. Między uczestnikami seminarium wywiązała się dyskusja na temat znaczenia otoczenia instytucjonalnego szkoły oraz stabilności prawnej i politycznej dla powodzenia przedsięwzięcia. Uczestnicy wskazywali na dużą rolę samorządów oraz konsekwentnej polityki publicznej na poziomie ogólnopolskim.
.