Seminaria i Konferencje
Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
W ramach cyklu "Psychometryczne i ekonometryczne metody w badaniach edukacyjnych" zapraszamy na seminarium:
"Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych"
Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce (wyniki badania ICILS) - konferencja
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasz na konferencję pt. Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Wyniki Międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013, która odbędzie się w dniu 20 listopada 2014 r. w Warszawie w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8.
W badaniu ICILS wzięło udział 20 krajów. Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował badanie w Polsce w partnerstwie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). Badanie mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości” czyli bezpieczne posługiwanie się komputerem oraz zdolność wyszukiwania, oceniania, przekształcania i dzielania się informacjami.
Więcej informacji na temat konferencji
Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasz na konferencję pt. Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej, która odbędzie się 28-29 listopada 2014 r. w Warszawie w hotelu Westin, Al. Jana Pawła II 21.
IBE od kilku lat prowadzi badania, w wyniku których zostały wypracowane narzędzia pomocne w ewaluacji i planowaniu pracy w szkole. Praktyczny wymiar konferencji to przede wszystkim warsztatowe formy pracy w małych grupach.
Udział w tym dwudniowym spotkaniu to okazja, aby m.in.:
- lepiej zrozumieć cel ewaluacji wewnątrzszkolnej,
- dowiedzieć się, jak bedzie wyglądał sprawdzian szóstoklasisty w zmienionej formule w 2015 r.,
- poznać nowe metody diagnozy uczniów na progu szkoły,
- podyskutować o zależnościach pomiędzy ocenianiem zewnętrznym a wewnątrzszkolnym,
- dowiedzieć się, jak wykorzystać porównywalne wyniki sprawdzianu do oceny wyników nauczania,
- poznać model edukacyjnej wartości dodanej dla drugiego etapu edukacyjnego,
- zrozumieć znaczenie samooceny uczniów dla osiągnięć szkolnych i dowiedzieć się, jak nauczyciel może ją kształtować,
- nauczyć się, jak interpretować wyniki standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych.
Więcej informacji na temat konferencji.
.Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium
Szesnaste spotkanie w ramach cyklu "Psychometryczne i ekonometryczne metody w badaniach edukacyjnych" zatytułowane „Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego” odbędzie się w dniu 2 października 2014 r. w godz. 13:00-15:30 w sali B9 w siedzibie IBE przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie.
.Konferencja i seminaria poświęcone nauczaniu przedmiotów przyrodniczych
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, zespół doradców w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych oraz Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie zapraszają nauczycieli chemii, geografii, fizyki i biologii, III etapu edukacyjnego, na konferencję pt. „Nauczanie przedmiotów przyrodniczych w świetle wyzwań XXI wieku”. Konferencja odbędzie się 24 września 2014 roku, w siedzibie WCIES, ul. Stara 4, w Warszawie, w godz. 15.00-16.30.
Bezpośrednio po konferencji, w godz. 16.45-19.00, odbędą się cztery oddzielne seminaria pt. „Zadania problemowe na lekcjach przedmiotów przyrodniczych (chemii, biologii, geografii, fizyki) w kontekście wyników części przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego”.
Szkolenia adresowane są do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, warszawskich szkół gimnazjalnych.
Celem spotkań jest podniesienie kompetencji nauczycieli w obszarze analizowania wyników egzaminów zewnętrznych oraz wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie doboru odpowiednich metod i form pracy kształtujących myślenie naukowe.
Program konferencji obejmuje między innymi następujące punkty spotkania:
- Analiza i podsumowanie wyników części przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego 2014
- Co wynika z badań PISA? – wnioski do pracy z uczniem gimnazjum.
Natomiast podczas seminarium, zostaną przedstawione i omówione przykładowe zadania problemowe z chemii, fizyki, biologii i geografii.
Na szkolenia można zapisywać się wyłącznie drogą elektroniczną: http://kursy.wcies.edu.pl/pl/Szkolenia-w-zakresie-nauk-przyrodniczych
Serdecznie zapraszamy!
.Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
Piętnaste spotkanie w ramach cyklu "Psychometryczne i ekonometryczne metody w badaniach edukacyjnych" zatytułowane „Wybrane problemy porównywalności oceniania” odbędzie się w dniu 4 września 2014 r. w godz. 13:00-15:30 w sali B19 w siedzibie IBE przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie.W ramach seminarium ddyskutowane będą zagadnienia związane z :
- porównywalnością oceniania w egzaminach maturalnych z języka polskiego i matematyki,
- wpływem formy zapisu pracy (pismo odręczne vs zapis komputerowy) na wynik oceny.
Spotkanie jest przygotowane przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów. Wprowadzenie do dyskusji przedstawią Filip Kulon, Mateusz Żółtak i Henryk Szaleniec.
Materiały na seminarium zostaną przesłane uczestnikom w terminie późniejszym.
Prosimy o zgłoszenie obecności do dnia 29 sierpnia do godz. 14:00 do Grażyny Kraśniewskiej, g.krasniewska@ibe.edu.pl. Liczba miejsc ograniczona.
Cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków
Instytut Badań Edukacyjnych oraz Kuratoria Oświaty w: Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu organizują cykl konferencji regionalnych pt. Pierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków. Opiekę merytoryczną nad wydarzeniami sprawują prof. dr hab. Anna I. Brzezińska z Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Zespołu Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie oraz prof. dr hab. Ewa Filipiak z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, a patronatem objęli je JM Rektorzy dwóch uczelni - Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Celem konferencji jest wsparcie merytoryczne, metodyczne i psychologiczne nauczycieli klas pierwszych, w których dzieci 6-letnie rozpoczną realizację obowiązku szkolnego 1 września 2014 roku.
Informacje o konferencjach znajdą Państwo tutaj.
Rekrutację prowadziły w województwach Kuratoria Oświaty.
Ponadto, na stronie www.eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek zamieszczone są do pobrania materiały edukacyjne dla nauczycieli.
.Konferencja Techniki Dobrej Edukacji
Stowarzyszenie Dobra Edukacja, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych oraz Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego zapraszają na konferencję pt. TECHNIKI DOBREJ EDUKACJI, która odbędzie się w dniach 19 i 20 sierpnia 2014 roku w Gdańsku, na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 57. Więcej na stronie http://technikidobrejedukacji.blogspot.com
.Konferencja: Zawód nauczyciel.
Zawód nauczyciel. Raport o stanie edukacji 2013 - Międzynarodowe i krajowe wyniki badań, to tytuł międzynarodowej konferencji, która odbywa się w dniach 25-26 czerwca 2014 roku w Warszawie. Podczas konferencji zostanie zaprezentowany najnowszy raport z Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się (TALIS) poświęcony nauczycielom i ich codziennej pracy. Nauczyciele i ich praca to także motyw przewodni tegorocznego Raportu o stanie edukacji 2013, którego główne wątki zostaną przedstawione na konferencji. Organizatorem konferencji jest Instytut Badań Edukacyjnych.
Więcej informacji na temat Raportu o stanie edukacji 2013
Więcej informacji na temat Raportu TALIS
Społeczna gotowość do zapłaty za dodatkowe zajęcia w szkołach podstawowych i gimnazjach - seminarium
Czternaste już spotkanie seminarium w ramach cyklu "Psychometryczne i ekonometryczne metody w badaniach edukacyjnych" zatytułowane „Społeczna gotowość do zapłaty za dodatkowe zajęcia w szkołach podstawowych i gimnazjach" odbędzie się w dniu 5 czerwca 2014 r. w godzinach 13:00-15:30 w sali B9 w siedzibie IBE przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie.
W ramach tego wystąpienia dr Anna Bartczak z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW oraz dr hab. Mikołaj Czajkowski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW przybliżą teoretyczne i metodologiczne założenia metody Choice Experiment.
Zaprezentowane będą również wstępne wyniki badania popytowego wykonywanego w ramach projektu BECKER, postaramy się odpowiedzieć na pytania:
- Które z zajęć dodatkowych społeczeństwo polskie wycenia najwyżej?
- Czy są różnice w gotowości do płacenia za zajęcia dodatkowe w szkołach podstawowych i gimnazjach?
Sugerowana literatura pomocnicza przed seminarium:
Carson, R. T., 2012. Contingent Valuation: A Practical Alternative When Prices Aren't Available. Journal of Economic Perspectives, 26(4):27-42.
http://en.wikipedia.org/wiki/Choice_modelling
Spotkanie jest przygotowane przez Zespół Ekonomii Edukacji.
Zainteresowanych prosimy o zgłoszenie obecności do dnia 30 maja br. do godz. 14.00 do Grażyny Kraśniewskiej, g.krasniewska@ibe.edu.pl.
.