BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Liderzy w projekcie

Edukacja i zatrudnienie – konferencja w Brukseli

Podczas konferencji Catch the train: Skills, Education and Jobs, która odbyła się w dniach 20-21.06.2011 r. w Brukseli eksperci skupili się na trzech kluczowych zagadnieniach: roli systemu edukacji i szkoleń w przygotowaniu kadr do wymogów rynku pracy, płynnym przejściu absolwentów z systemu edukacji na rynek pracy oraz czynnikom wpływającym na utrzymanie i poprawę zatrudnialności.

Konferencja miała charakter paneli dyskusyjnych skoncentrowanych na kilku obszarach tematycznych. Każda sesja dyskusyjna z ekspertami z danej dziedziny poprzedzona była prezentacjami badań dotyczącymi wybranego obszaru, po czym eksperci dokonywali podsumowań oraz starali się wskazać implikacje wynikające z prezentowanego materiału. Uczestnicy paneli dyskusyjnych podkreślali kluczową rolę edukacji i szkoleń zawodowych dla poprawy „jakości” kadry dydaktycznej oraz wskazywali problemy związane z pomiarem i definiowaniem jakości. Same wysokie nakłady na szkolnictwo nie gwarantują dobrych wyników – co pokazano na przykładzie Finlandii i Hiszpanii. Wskazywano na trudną sytuację osób młodych na rynku pracy. Kolejnym istotnym zagadnieniem, które poruszano, to kwestia zatrudnialności osób starszych wobec wyzwań reform.

Na konferencji IBE reprezentowali dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, zastępca dyrektor ds. badawczych IBE dr Michał Sitek i Krzysztof Podwójcic.

.

Konferencja Annual Observing Interactions in Teaching Context

Jolanta Pisarek z Zespołu Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia wzięła udział w konferencji 5th Annual Observing Interactions in Teaching Context w dniach 6-8 czerwca 2011 roku w Turku w Finlandii. Głównym celem spotkania było zaprezentowanie projektów badawczych wykorzystujących metodę obserwacyjną do opisu interakcji zachodzących pomiędzy nauczycielem a uczniami (uczniem) w środowisku szkolnym, będących istotnym predyktorem osiągnięć szkolnych uczniów oraz ich społecznych kompetencji, a przede wszystkim zaangażowania i motywacji uczniów w procesie uczenia. Jolanta Pisarek w Zespole SUEK zajmuje się m.in. opracowaniem koncepcji badania do obserwacji przebiegu procesu dydaktycznego.

.

Nowe rozwiązania w nauczaniu języka angielskiego

Coroczna Międzynarodowa Konferencja Międzynarodowego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL) odbyła się w dniach 15-19.04.2011 r. Brighton, w Wielkiej Brytanii. Co roku przyciąga kilka tysięcy uczestników: nauczycieli, badaczy, wydawców, przedstawicieli szkół językowych. Prelegentami są uznani lingwiści, autorzy podręczników i publikacji naukowych oraz popularnonaukowych związanych z nauczaniem języka angielskiego na różnych poziomach. Z ramienia IBE udział w konferencji wzięła dr Magdalena Szpotowicz z Pracowni Języków Obcych.

Celem udziału w konferencji było zdobycie informacji dotyczących aktualnych badań nad nauczaniem języka angielskiego oraz nawiązania lub podtrzymanie kontaktów z naukowcami z innych krajów, którzy zajmują się dydaktyką języka angielskiego.

Do prezentacji, które zwróciły szczególną uwagę i przyniosły rezultaty w postaci materiałów i konkretnych rozwiązań należą: sesja dotycząca wykorzystania darmowego programu do nagrywania mowy Audacity podczas nauczania umiejętności mówienia i rozumienia tekstu słuchanego oraz prezentacja przeprowadzona przez Doris Froetcher z Uniwersytetu w Innsbrucku. Zawierała ona szczegółowe omówienie kolejnych faz opracowania testów językowych dla nowego egzaminu zewnętrznego w Austrii, odpowiednika polskiej matury. Ciekawą była również sesja poświęcona metodzie czytania połączonej z nauczaniem wymowy we wczesnej nauce języka angielskiego zwanej phonics.

Z kolei Annette Capel, reprezentująca University of Cambridge, przedstawiła postęp prac dotyczących przypisania leksykonu w języku angielskim kolejnym poziomom ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego). Dla części poziomów leksykon jest już dostępny na stronie www.englishprofile.org. Podobne zestawienie przygotowano też dla struktur gramatycznych. Narzędzie to jest przydatne przy tworzeniu testów językowych, a więc może być wykorzystywane również przy opracowaniu narzędzi pomiarowych i dydaktycznych powstających w PJO.

.

Największe spotkanie specjalistów zajmujących się pomiarem edukacyjnym

National Council on Measurement in Education to największa tego typu konferencja, która cieszy się największym prestiżem. Tegoroczna odbyła się w terminie 7-11.04.2011 r. w Nowym Orleanie.

Podczas niej delegaci IBE – dr Henryk Szaleniec, Filip Kulon i Artur Prokopek – uczestniczyli w warsztatach Generalizability Theory and Applications. Kurs prowadzony przez Roberta Brennan'a (University of Iowa, CASMA; Won-Chan Lee, University of Iowa, CASMA) twórcy uogólnionej teorii rzetelności umożliwiał zrozumienia podstawowych zasad, terminologii i notacji konwencji teorii, przeprowadzenie analiz w obrębie teorii, interpretację i wykorzystanie wyników takich analiz. Z kolei kurs Vertical Scaling Methodologies, Applications, and Research prowadzony przez Ye Tong, (Pearson) oraz Michael J. Kolen, (University of Iowa) kładł nacisk na zrozumienie zasad skalowania pionowego, statystycznych aspektów skalowania pionowego i interpretacji wyników.

Podczas części przeznaczonej na prezentację badań, Artur Prokopek zaprezentował referat pt. Assessing Achievement Growth Across Countries (International Value-Added) (na podstawie prac prowadzonych z Maciejem Jakubowskim, OECD).

.
  • Konkurs

Strona 41 z 62

  • start
  • poprz.
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...