BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Dobre praktyki w nauczaniu historii

Opublikowano: 5 Paź 2012

dobre-praktyki-w-nauczaniu-historii
Pracownia historii | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Pracownia Historii, działająca w ramach Zespołu Dydaktyk Szczegółowych Instytutu Badań Edukacyjnych, przeprowadziła w kolejnych latach – w 2012 i w 2013 – konkurs zatytułowany Lekcja dobrej historii – adresowany do nauczycieli historii gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Podczas spotkań finałowych konkursu wyłonieni laureaci przedstawiali autorskie propozycje dydaktyczne – własne dobre praktyki, najciekawsze spośród nich opublikowane zostały w czasopiśmie Mówią Wieki i zamieszczone na stronie Instytutu.

Konkursowi towarzyszyły badania jakościowe – pogłębione wywiady z nauczycielami laureatami obu edycji. Pierwsza seria wywiadów, w której brali udział laureaci pierwszej edycji konkursu została zrealizowana w okresie od 19 września do 8 listopada 2012 roku. Następna seria wywiadów odbyła się między 25 października a 6 grudnia 2013 roku. Wówczas rozmawiano z laureatami drugiej edycji konkursu. W przeprowadzonym badaniu jakościowym zamierzaliśmy uzyskać jak najwięcej informacji o stylu pracy laureatów konkursu i o tym, jak powstają dobre praktyki w nauczaniu historii. Dodatkowym celem drugiej serii wywiadów było rozpoznanie najbardziej efektywnych metod upowszechniania nowych rozwiązań dydaktycznych wśród nauczycieli tego przedmiotu.

Badanie było uzupełnieniem i rozszerzeniem badania zrealizowanego przez Pracownię Historyczną w roku 2011 (Badanie Realizacji Podstawy Programowej z Historii w szkołach gimnazjalnych. 

Celem badania była próba odpowiedzi na pytania:

  • Co nauczyciele uważają za dobre praktyki?
  • Z jakich źródeł czerpią pomysły i materiały stosowane na lekcjach?
  • W jaki sposób nauczyciele wybierają różne metody pracy z uczniami by, nie tylko urozmaicić lekcje, ale też osiągnąć zakładane cele dydaktyczne?
  • W jaki sposób nauczyciele udoskonalają tradycyjne metody dydaktyczne, by poprawić jakość kształcenia?
  • Na ile istniejąca literatura przedmiotu pomaga nauczycielom w podnoszeniu jakości swojej pracy i poszukiwaniu nowych rozwiązań?
  • W jaki sposób/ jakimi narzędziami sprawdzają skuteczność stosowanych rozwiązań?
  • W jaki sposób/przy pomocy jakich narzędzi poznają opinię uczniów na temat swojej pracy (stosowanych metod, narzędzi itp.)?
  • W jaki sposób kierują się zapisami Podstawy Programowej w przygotowaniu lekcji?
  • W jaki sposób kształcą umiejętności zapisane w podstawie ogólnej?

Metodologia

Badanie dobrych praktyk w nauczaniu historii miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu wywiadów z nauczycielami, którzy zostali laureatami konkursu. 

Raport

Raport

Raport - dobre praktyki w nauczaniu historii - okładka

"Dobre praktyki w nauczaniu historii. Raport z badania jakościowego"

Pobierz raport [pdf, 0.85 MB]

 

 

 

 

 

.

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej

Opublikowano: 29 Sie 2012

dydaktyka-polskiego-gimnazjum

Pracownia Języka Polskiego 

O badaniu

O badaniu

Badanie „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej” ma na celu wszechstronny opis nauczania języka polskiego w gimnazjum.

Jest jednym z przedsięwzięć prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych jako część projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”.

Badanie obejmuje całą Polskę i jest zaplanowane na lata 2012–2015. Wezmą w nim udział:

  • uczniowie (15 tysięcy gimnazjalistów)
  • ich rodzice bądź opiekunowie
  • nauczyciele języka polskiego
  • nauczyciele bibliotekarze
  • dyrektorzy gimnazjów wytypowanych do badania

Nowa podstawa programowa została opracowana po to, by pomóc polskiej szkole w unowocześnianiu i doskonaleniu procesu dydaktycznego. Chcemy zobaczyć, czy tak się rzeczywiście stało. Jeśli się okaże, że w polskiej szkole trzeba coś zmienić, by była efektywniejsza – dzięki badaniu będzie wiadomo, czego zmiany powinny dotyczyć.

Badanie pokaże przede wszystkim:

  • w jakim stopniu uczniowie posiedli wiedzę i umiejętności określone w nowej podstawie programowej
  • jak środowisko szkolne i pozaszkolne wpływa na wyniki uczniów w nauce języka polskiego
  • jakie narzędzia i metody kształcenia stosowane przez nauczycieli są najskuteczniejsze
  • jakie są mocne i słabe strony kształcenia polonistycznego (w kontekście zapisów nowej podstawy programowej)

Ponadto dzięki badaniu powstanie baza narzędzi dydaktycznych oraz dobrych praktyk, z której będą mogli swobodnie korzystać nauczyciele i uczniowie.

Raport

Raport

IBE EE raport Dydaktyka literatury i jezyka polskiego

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej - pobierz raport w PDF

W pierwszym rozdziale raportu, następującym po opisie metodologii badania, zawarty jest opis kompetencji uczniów. W kolejnym rozdziale omówiony został kontekst szkolny, w którym te kompetencje są kształcone – metody dydaktyczne czy postawy nauczycieli. Trzeci rozdział zawiera obraz kontekstu społecznego, wskazano w nim pozaszkolne i szkolne, lecz nieściśle dydaktyczne czynniki wpływające na efekt edukacyjny.

.

Laboratorium Mikrobadań IBE

Opublikowano: 29 Maj 2012
laboratorium mikrobadan474x160
Zespół Badań Nauczycieli | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100

O badaniu

O badaniu

Jednym z istotnych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych jest promowanie wykorzystywania badań edukacyjnych, upowszechnianie rezultatów prac badawczych wśród środowisk oświatowych oraz promowanie w szkołach działań opartych o wykorzystanie danych. Z tego względu zrealizowano badanie „Laboratorium Mikrobadań IBE". Przez mikrobadania rozumiemy usystematyzowaną refleksję nauczycieli na temat pracy z uczniami (procesu uczenia i nauczania) i funkcjonowania szkoły.

Badanie zostało zrealizowane w okresie kwiecień-lipiec 2012 r. przez firmę „Era Ewaluacji" na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych. Głównym celem była diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie rozwoju ich kompetencji badawczo-analitycznych, analiza zróżnicowania form aktywności badawczej nauczycieli. Badanie pozwoliło na zebranie informacji o strategiach badawczych stosowanych w szkołach i przez indywidualnych nauczycieli, opinii na temat własnych kompetencji badawczych oraz rozpoznanie potrzeb nauczycieli i dyrektorów szkół w tym zakresie.

Badanie miało charakter jakościowy. Dane pozyskiwano w trakcie zogniskowanych wywiadów grupowych z nauczycielami (FGI), indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół (IDI) oraz z analizy danych zastanych, prezentujących działalność badawczą prowadzoną w szkole, dostarczonych przez uczestników badania. Próba badawcza była zróżnicowana pod względem typu szkoły (szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) oraz wielkości miejscowości. Uczestnikami badania byli nauczyciele prowadzący badania na terenie szkoły i/lub badania własne w klasie.

Raport

Raport

laboratorium-mikrobadan-raport-okladkaRaport prezentuje założenia projektu „Laboratorium Mikrobadań IBE" oraz wyniki badań realizowanych w ramach tego projektu.

Przedstawione wyniki dotyczą placówek, w których nauczyciele zdobyli już pewną wiedzę na temat prowadzenia badań własnych (uczestniczyli w kilkudniowym szkoleniu poświęconym prowadzeniu badań przez nauczycieli). Korzyścią z takiego doboru próby jest możliwość uzyskania konkretnych informacji odnośnie do potrzeb związanych z działalnością badawczą w szkołach od faktycznych realizatorów badań, jednocześnie nie jest to próba reprezentatywna – nie dostarcza informacji na temat zakresu oraz jakości prowadzenia badań w polskich szkołach i w szczególności skupia się na aktywności badawczej mającej charakter ewaluacji wewnętrznej.

Pobierz raport [pdf, 1.7MB]

Słowa kluczowe: badania w szkole, nauczyciel-badacz, mikrobadania, mezobadania, makrobadania, jakość kształcenia, relacje między nauczycielami, współpraca, metody badawcze, rola dyrektora, profesjonalizacja nauczycieli, aktywność analityczno-badawcza nauczycieli;

Kontakt


Kontakt

Joanna Felczak
koordynator Zespołu Badań Nauczycieli

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 


 

.

Badanie dydaktyki szczegółowej matematyki w gimnazjum

Opublikowano: 22 Maj 2012

bad dydaktyki_mat_w_gim474x160
Pracownia matematyki | e-mail: ppmatematyka@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Badanie Nauczanie matematyki w gimnazjum zostało zaprojektowane tak, aby można było ocenić zróżnicowanymi narzędziami praktykę nauczania matematyki na III etapie edukacji szkolnej (gimnazjum) oraz wstępnie rozpoznać szkolne czynniki warunkujące osiąganie efektów kształcenia opisane w nowej podstawie programowej w zakresie wymagań odnoszących się do matematyki – przede wszystkim wymagań ogólnych, które są opisem głównych celów nauczania matematyki.

Badanie obejmowało 20 wylosowanych gimnazjów z czterech województw. W każdym z nich wylosowano do badania jeden oddział klasy drugiej wraz z nauczycielem prowadzącym w tym oddziale lekcje matematyki.

Badanie miało charakter jakościowy, adekwatny dla wstępnego rozeznania problemu. Wniosków z badania nie można więc uogólniać, w sensie statystycznym, na wszystkie gimnazja w Polsce.

Celem badania było uzyskanie pogłębionego wglądu w sposób, w jaki w szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa, a nie ilościowa diagnoza poszczególnych problemów.

Wyniki badania pomogą wskazać szanse i zagrożenia dla realizacji podstawy programowej wynikające, jak się wydaje, ze stylów i tradycji nauczania matematyki.

Dla uzyskania możliwie pełnego obrazu nauczania matematyki w każdej z wylosowanych szkół przeprowadzono:
obserwacje czterech kolejnych lekcji matematyki;

  • ankietę wśród uczniów;
  • wywiad grupowy z uczniami;
  • test matematyczny dla uczniów;
  • wywiady indywidualne z nauczycielami;
  • wywiady indywidualne z rodzicami uczniów.

Badanie pokazało, że:

  • nauczyciele są dobrze przygotowani z zakresu wiedzy matematycznej;
  • cele szczegółowe podstawy programowej związane z wprowadzaniem i stosowaniem narzędzi matematycznych są dobrze realizowane;
  • cele ogólne podstawy programowej związane z rozumowaniem, argumentacją, umiejętnością dobierania własnej strategii są słabiej realizowane;
  • zaobserwowaną słabością edukacji matematycznej jest niewystarczająca komunikacja między nauczycielem a uczniami, np. rzadkie reagowanie na potrzeby, pytania i wątpliwości uczniów;
  • wśród stosowanych przez nauczycieli matematyki metod pracy przeważają te, które polegają na przekazywaniu wiadomości matematycznych przy biernym uczestnictwie uczniów;
  • na obserwowanych lekcjach dominowało ćwiczenie prostych umiejętności narzędziowych; większość zadań domowych też tego dotyczyła. Może to powodować u części uczniów osłabienie motywacji do samodzielnego poszukiwania rozwiązań.

Raport

Raport nauczanie matematyki w gimnazjum - okładka

"Nauczanie matematyki w gimnazjum. Raport z badania"

Pobierz raport [pdf, 0.7 MB]

 

 

 

 

 

 

.

Strona 12 z 20

  • start
  • poprz.
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • nast.
  • koniec

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...